OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

weldion

Aktiv medlem
En sådan helt självkörande bil där man kan bädda om till säng, då blir jag först i kön för ett inköp.
Herrejävulen vad gött och packa in i bilen, gå och lägga sig i den och vakna upp (förhoppningsvis) där man ställt in sitt resmål till.

rix

Aktiv medlem
Det var tjejens, en model X. Hon hade väl en app kanske men när jag körde den tog jag nyckeln och det är ju just det, man bara går och hoppas den är låst 😄 Dessutom min parkeringsplats precis utanför mitt fönster på kontoret så det hade varit lite opraktiskt om jag haft det så.
Det är inte alls unikt för Tesla men med just den så var inte känslan av kontroll där, det är så mycket som skiljer mot "vanliga" bilar. Om man sätter sig i en BMW eller Porsche så är det svåraste att hitta vilken sida ratten nyckeln ska in i, resten hittar och förstår man bara man funderar 5 sekunder. Vilka andra bilar behöver man läsa manualen innan kör iväg?

Kommer man från en Fiat Panda så tycker man kanske den rör sig. Men hemsk styrning och otroligt tung med rätt trist lastväxelseffekt. Seg och tråkig bil sina siffror till trots, men det är å andra sidan nästan alla andra bilar med idag.
Fattar inte riktigt. Det är ju exakt samma växelspak som en Mercedes, iaf på alla Model S och X (förutom de allra nyaste Model S, men de finns nog inga sådana i Sverige ännu). Så att lägga i växeln och köra är inte direkt raketforskning. Så antar att du behöver läsa manualen även i Mercedes. Du får ju jämföra Model X med andra suvar i den storleken, typ BMW X7 osv. Kan inte direkt jämföras med en Porsche 911 eller en Fiat Panda. Vill man ha en sportig Tesla så köper man nog inte en Model X, då köper man Model 3 eller Model S möjligtvis. Styrning kan man ju justera en del, så kan ju vara inställd på comfort istället för standard eller sport. Lastväxelseffekt vet jag inte ens vad det betyder.

rix

Aktiv medlem
Nu börjar vi komma tillbaka min poäng: Du konsumerar bränsle när du har acc på i Tesla. Har du egna solceller så fair enough, de kinesiska slavarbetarna som byggt dem är säkert inte oskyldiga

----
Angående den jävla VW så är jag nu osäker om det är samma som Volvo men att den blåste så mycket mer att jag inbillade mig att den kylde. Volvo köper jag men passat kunde jag svurit på att den kylde.
Inte om man laddar med el i Sverige, https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/elektricitet-i-sverige/

jonte987

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
En sådan helt självkörande bil där man kan bädda om till säng, då blir jag först i kön för ett inköp.
Herrejävulen vad gött och packa in i bilen, gå och lägga sig i den och vakna upp (förhoppningsvis) där man ställt in sitt resmål till.
Vilka roliga spratt autocorrect skulle kunna spela 😂

rix

Aktiv medlem
Vad konsumeras i ett kärnkraftverk?

Men visst, genom att konsumera en Tesla har man gjort sitt för att rädda världen. Mycket som ett avlatsbrev. Samvetet är vitt och inga andra "uppoffringar" kommer är krävas.
Inte samma sak som konsumeras i en bil. Gillar du att missförstå eller är du bara dryg?

ooms

Aktiv medlem
Vad konsumeras i ett kärnkraftverk?

Men visst, genom att konsumera en Tesla har man gjort sitt för att rädda världen. Mycket som ett avlatsbrev. Samvetet är vitt och inga andra "uppoffringar" kommer är krävas.
Sedan är det ju så att den svenska el man laddar i sin Tesla för att köra AC:n för skojs skull, hade faktiskt kunnat exporteras till Tyskland eller Polen och ersätta lite kolkraftsel. Sist jag kollade brydde sig klimatet inte om några landsgränser.

Hasse#7

Aktiv medlem
Sedan är det ju så att den svenska el man laddar i sin Tesla för att köra AC:n för skojs skull, hade faktiskt kunnat exporteras till Tyskland eller Polen och ersätta lite kolkraftsel. Sist jag kollade brydde sig klimatet inte om några landsgränser.
Är det ingen energiförbrukning på AC i bensin och dieselbilar?

jonte987

Aktiv medlem
Är det ingen energiförbrukning på AC i bensin och dieselbilar?
Det är jättebra med elbilar även om jag undrar om det är end station.

Det som väckte uppseende var gårdagens påstående att med elbil kan man brasa fritt med acc stillastående.

Att förbruka el är alltså inte bra för miljön.

rix

Aktiv medlem
Dryg? Du säger att det inte konsumeras bränsle i en Tesla. Det möjligt att du slant på orden och menar fossilt bränsle men det var inte det du skrev .
Jag ger upp, du har ju verkligen missat hela poängen. Att du kan köra AC:n/värmen i en elbil utan att det startar någon förbränningsmotor som bränner fossila bränslet. Det konsumeras inte bränsle i en Tesla, det konsumeras el. Den elen kan komma från flera olika energikällor, men i Sverige så är miljöpåverkan mycket låg med tanke på elmixen. Du skrev att på din Passat så kunde du köra klimatanläggningen utan att konsumera fossilt bränsle, det var det som flera satte sig emot, eftersom normala fossilbilar kan bara köra parkeringsklimat från batteriet under väldigt korta perioder, oaktat vilket så kommer den energin till 100% från fossila bränslen, eftersom det batteriet laddas när bilen drivs framåt av förbränningsmotorn.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det är jättebra med elbilar även om jag undrar om det är end station.

Det som väckte uppseende var gårdagens påstående att med elbil kan man brasa fritt med acc stillastående.

Att förbruka el är alltså inte bra för miljön.
Stor skillnad på AC och framförallt värme ur kontrollerad elkälla än att hämta det från omvandlat bränsle som pumpdrift, elframställning eller källa till spillvärme.

jonte987

Aktiv medlem
Jag ger upp, du har ju verkligen missat hela poängen. Att du kan köra AC:n/värmen i en elbil utan att det startar någon förbränningsmotor som bränner fossila bränslet. Det konsumeras inte bränsle i en Tesla, det konsumeras el. Den elen kan komma från flera olika energikällor, men i Sverige så är miljöpåverkan mycket låg med tanke på elmixen. Du skrev att på din Passat så kunde du köra klimatanläggningen utan att konsumera fossilt bränsle, det var det som flera satte sig emot, eftersom normala fossilbilar kan bara köra parkeringsklimat från batteriet under väldigt korta perioder, oaktat vilket så kommer den energin till 100% från fossila bränslen, eftersom det batteriet laddas när bilen drivs framåt av förbränningsmotorn.
Ja, och att säga att man inte konsumerar bränsle är trams. Det är min poäng oavsett om du håller

rix

Aktiv medlem
Ja, och att säga att man inte konsumerar bränsle är trams. Det är min poäng oavsett om du håller
Ok så allt ditt tjafs är för du vill påpeka att elen i en Tesla minsann kan komma från ett kärnkraft där uran använts som kärnbränsle, och att det därmed inte är någon skillnad på fossilbil och elbilar?

Jag personligen bryr mig inte om elen kommer från kärnkraft, eftersom det är en miljövänlig energikälla i min mening och det leder till mycket lägre CO2-utsläpp än vanliga fossilbilar.

Med tanke på hur liten miljöpåverkan det har att värma/kyla en elbil med el kontra att värma/kyla bostäder och kontor så känns det ändå ok.

jonte987

Aktiv medlem
Sluta tramsa. Jag har inte sagt att det är samma sak. Jag uttryckte förundran att det anses fint att gasa på med elbilen eftersom det inte går åt något bränsle.

Min förundran har övergått i skräck.

Hasse#7

Aktiv medlem
Du får läsa hela diskussionen (utspelades primärt igår). Den gav intrycket ”jag kör på el, så då kan jag skita i allt och bränna hur mycket energi jag vill, även i onödan”.
Ok. Tack för info. Har varit lite upptagen med annat. Bara för att vissa saker är effektivare med el är det enligt min mening inte en rättighet att slösa energi.

rix

Aktiv medlem
Sluta tramsa. Jag har inte sagt att det är samma sak. Jag uttryckte förundran att det anses fint att gasa på med elbilen eftersom det inte går åt något bränsle.

Min förundran har övergått i skräck.
Det har nog ingen sagt förutom du som misstolkat det så. Det anses vara en fördel att kunna köra värme/kyla på el eftersom det är mer miljövänligt, och att man även kan göra det när bilen står stilla. Det enda någon sa att det var bra att man kunde lämna en hund eller barn i bilen och samtidigt ha igång AC/värme. Hur det kan anses slösa etc förstår jag inte. Man har ju AC/värme igång på många andra platser där barn och hundar är utan att det anses slöseri.

VO2max

Aktiv medlem
Många hål lär det bli i jordskorpan om alla ska köra batterielektriskt. Jorden kommer konsumeras av järnklo försedda maskiner för att mätta vårt behov av grejer
Men totalt sett kanske bättre än att slabba med oljan(suga upp med sugrör,transportera runt klotet,raffinera,bränna i atmosfären)
Risken är dock att det går åt h-e iaf..
Miljödiktatur kan bli det nya svarta där staten tvingar folk att hyra allt och man får åka utomlands en gång i livet
Fin film där de löst ”klimatkrisen”

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fattar inte riktigt. Det är ju exakt samma växelspak som en Mercedes, iaf på alla Model S och X (förutom de allra nyaste Model S, men de finns nog inga sådana i Sverige ännu). Så att lägga i växeln och köra är inte direkt raketforskning. Så antar att du behöver läsa manualen även i Mercedes. Du får ju jämföra Model X med andra suvar i den storleken, typ BMW X7 osv. Kan inte direkt jämföras med en Porsche 911 eller en Fiat Panda. Vill man ha en sportig Tesla så köper man nog inte en Model X, då köper man Model 3 eller Model S möjligtvis. Styrning kan man ju justera en del, så kan ju vara inställd på comfort istället för standard eller sport. Lastväxelseffekt vet jag inte ens vad det betyder.

Nej du fattade inte riktigt vad jag menade. Jag syftade inte enkom på att få bilen från parkeringsplatsen utan på de kanske 15 vanligaste funktionerna man normalt sätt använder på en bil som bland de andra märkena oftast är väldigt lik. Har man lärt sig en räknar man kvickt ut hur det fungerar på en annan, det är många gånger saker som inte i sig är logiska utan hängt med sen T-Forden och Teslan är snarare byggd från blankt papper. Det är ingen värdering i vad som är bra eller dåligt bara att det är annorlunda, som qwerty och svorak.

Man kan jämföra den mot vad man vill, på en absolut skala är den seg oavsett vilket läge den var i och oavsett vilket läge man väljer så ändras väl inga vinklar i framvagnen?. Model S har jag inte provat men ser snabb ut på pappret. Den har antagligen annan framvagnsgeometri så den reagerar när man vrider på ratten och inte sekunden senare och efter ytterligare en sekund så skjuter ett par ton till så det skrubbar värre en 2CV.

Givet att om man vill ha en sportig bil köper man inte en X, det jag motsätter mig är att det verkar vara en allmän syn att det är snabba bilar.

jonte987

Aktiv medlem
Många hål lär det bli i jordskorpan om alla ska köra batterielektriskt. Jorden kommer konsumeras av järnklo försedda maskiner för att mätta vårt behov av grejer
Men totalt sett kanske bättre än att slabba med oljan(suga upp med sugrör,transportera runt klotet,raffinera,bränna i atmosfären)
Miljödiktatur kan bli det nya svarta där staten tvingar folk att hyra allt och man får åka utomlands en gång i livet
Ja, risken är att det ska till mycket större uppoffringar än att åka lyxbil.
Vi går kanske snart på led till tåget iklädda Star Trek uniformer.

Det vore kanske det bästa (att dra ner som fan, inte Star Trek kostymer) men vi är inte star fleet utan Ferengis.

rix

Aktiv medlem
Nej du fattade inte riktigt vad jag menade. Jag syftade inte enkom på att få bilen från parkeringsplatsen utan på de kanske 15 vanligaste funktionerna man normalt sätt använder på en bil som bland de andra märkena oftast är väldigt lik. Har man lärt sig en räknar man kvickt ut hur det fungerar på en annan, det är många gånger saker som inte i sig är logiska utan hängt med sen T-Forden och Teslan är snarare byggd från blankt papper. Det är ingen värdering i vad som är bra eller dåligt bara att det är annorlunda, som qwerty och svorak.

Man kan jämföra den mot vad man vill, på en absolut skala är den seg oavsett vilket läge den var i och oavsett vilket läge man väljer så ändras väl inga vinklar i framvagnen?. Model S har jag inte provat men ser snabb ut på pappret. Den har antagligen annan framvagnsgeometri så den reagerar när man vrider på ratten och inte sekunden senare och efter ytterligare en sekund så skjuter ett par ton till så det skrubbar värre en 2CV.

Givet att om man vill ha en sportig bil köper man inte en X, det jag motsätter mig är att det verkar vara en allmän syn att det är snabba bilar.
Hmm, vinklarna i framvagnen ändras ju bara om du justerar luftfjädringen (finns väl lite olika lägen på X). Men vad är det för vinklar du vill ändra? Camber? Caster?

Jag tror nog de flesta tycker att Tesla gör snabba bilar, sen är så klart deras tyngsta SUV inte deras snabbaste (även där finns det ju massa olika varianter). Men allt beror ju på vad man har för referensramar. Jag tycker att bilar som gör 0-100 på kring 2,3-6 sekunder beroende på modell är snabba (däromkring Teslas olika modeller ligger). Sen är det ju som sagt Model X en jätte-SUV så kanske inte så förvånande att den inte är så sportig.

Utter

Aktiv medlem
Dags att läsa på lite mer gällande råvarorna ser jag. Lithium går absolut att utvinna genom gruvdrift, men i regel görs det genom saltökensutvinning. Precis som vissa sorters salt.
Pratar vi istället t ex kobolt så handlar det om gruvdrift, men det används också vid raffinering av råolja.

weldion

Aktiv medlem
"Dessutom finns möjlighet att fälla ned stolarna i ett särskilt sovläge och att fälla upp en projektor för att passagerarna ska kunna titta på film."
Känns som även föraren får ta del av filmen:
xpeng1.jpg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tur att den inte sålts i Sverige och nästan inte i Europa. Verkar som att LG Chem har lite backjobb..

H.

Aktiv medlem
Oj då. Illa.

Läste precis att Tesla model Y tills vidare levereras med batterier från LG chem. Undra om de lider av samma problem eller om det bara är äldre modeller?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är en helt annan kemi i batterierna Tesla använder. Däremot misstänker jag att det är samma typ av batterier i Kia och Hyundai med 64kWh batteri. Har inte läst exakt vad som strular, behöver ju inte vara själva cellerna.

fhloston

Aktiv medlem
Jag väntar på att Hyundai Sverige ska höra av sig. Vad jag förstår ska det ju vara en global återkallelse av Kona, men inte ett pip från Hyundai. Vore ju bra om de ger någon info.

ooms

Aktiv medlem
Jag väntar på att Hyundai Sverige ska höra av sig. Vad jag förstår ska det ju vara en global återkallelse av Kona, men inte ett pip från Hyundai. Vore ju bra om de ger någon info.
Beroende på hur allvarligt man bedömer ett fel är så kan det vara så att de inte aktivt hör av sig utan fixar det nästa gång du servar den.

fhloston

Aktiv medlem
Beroende på hur allvarligt man bedömer ett fel är så kan det vara så att de inte aktivt hör av sig utan fixar det nästa gång du servar den.

Ja, så kan det vara. Men i åtminstone USA rekommenderar de att bara ladda till 80%, men det kan ju vara en sån där stämnings friskrivning. Oavsett borde de åtminstone kommunicera att det kommer mer info senare, eller så...

Edit: men jag kan ju tillägga att så länge den inte börjar brinna, vilket verkar extremt osannolikt (11 av 77000 eller så som har brunnit), så är det bra ju längre det dröjer. Tanken är att köpa loss bilen, så bytet får gärna komma efter det.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Nåja, även avgasbilar kan brinna..

Den där fick jag på min. Fick ett brev hem, tror bilen var 9 år gammal då (är ganska säker på att jag fick brevet och att den åtgärdades 2018, så att det ”träder i kraft nu” (2020/2021) som de skriver stämmer inte). Åtgärdades i samband med nästa service.

ooms

Aktiv medlem
Jag har inte Plus, men nån som har kanske kan ge ett referat, eller iaf berätta vilken box som vann :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer