[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Bengt-re

Aktiv medlem
Det passar säkert inte alla att ha en elbil, men att säga att det inte funkar är ju oftast bara rent blaj. Sen kan det vara för dyrt etc. och det är ju upp till var och en att avgöra, men det är inte billigare att ha en ny Q5:a på avbetalning heller som många har. Att åka till bygghandeln med en elbil går ju fint bara den har dragkrok, jag drar skotersläpet med min Passat på el till soptippen men batteriet räcker ju inga fem mil då inte :LOL:

Jag kör ca 3000 mil i tjänsten varje år och sen kör vi kanske 1500 mil privat, vi har två bilar och en av dom skulle utan problem kunna vara en elbil. Jag har som kortast 17 mil och längst 55 mil till mina projekt och alla ligger i glesbygd och jag skulle klara mig med elbil, kör jag 55 mil stannar jag alltid och äter och kanske sover en kvart. Sen måste jag ändå alltid planera var jag ska tanka då det inte finns mackar överallt så det gör inte så stor skillnad om jag behöver planera laddstopp.

Jag har en laddhybrid idag då det inte fanns riktigt någon elbil som var möjlig (för mig) att köpa då jag beställde min bil men om några år blir det antagligen en elbil. Ett alternativ som jag tror skulle funka för många är ju en äldre kombi med drag som används för att frakta stora stenar som många verkar ha behov av, sen kör man en mindre elbil när stenarna och byggmaterialet inte ska med. Vilket för åtminstone oss är minst 90% av bilresorna vi gör. Privatleasa en ID3/ID4 gör man antagligen för 60 tkr/år
Har kollegor som har mindre elbil till pendling och en stor ICE bil till släpdragning och liknande. Det fungerar och även dieselpriset blir 50 sek/liter i närtid så kvittar det - få mil så blir det ändå ganska få kronor.

ooms

Aktiv medlem
Har kollegor som har mindre elbil till pendling och en stor ICE bil till släpdragning och liknande. Det fungerar och även dieselpriset blir 50 sek/liter i närtid så kvittar det - få mil så blir det ändå ganska få kronor.
Säkert bra för deras ekonomi, men knappast bra för klimatet… Förresten, varför vill politikerna att vi ska skaffa elbilar nu igen?

jonte987

Aktiv medlem
Säkert bra för deras ekonomi, men knappast bra för klimatet… Förresten, varför vill politikerna att vi ska skaffa elbilar nu igen?
Jag är inne på den linjen nu men vi har redan två bilar och jag funderar på att vi kan dela på en pendlarbil och bara ta traktorn när den lilla är tagen + på semester och liknande

Hälsingland

Aktiv medlem
Eller till Kanarieöarna för att cykla… En sån flygresa motsvarar 1000-1500 mils bilkörning på diesel. Det ena verkar vara helt ok, det andra helt förkastligt :unsure:
Japp, Thailand ska väl vara ca 4000 mil. Jag har dock inga som helst problem att låta bli att flyga, mitt intresse för sådana resor är väldigt lågt och har alltid varit.

uandt

Aktiv medlem
Medel körsträcka för en PB är väl på 11-1200 mil per år? Du kan ha 3 fossilbilar och ändå vara snällare än Thailandsresnärerna

jonte987

Aktiv medlem
Just det, höll på att glömma. Jag får ta tillbaka allt har sagt. Fransmännen har bestämt att EU ska klassa kärnkraft som hållbart så det är bara att gasa på.
Jag trodde det var kört för alltid men det tog bara 10 år att glömma

ooms

Aktiv medlem
Just det, höll på att glömma. Jag får ta tillbaka allt har sagt. Fransmännen har bestämt att EU ska klassa kärnkraft som hållbart så det är bara att gasa på.
Jag trodde det var kört för alltid men det tog bara 10 år att glömma
Har de fått igenom det då? EU-nämnden har ju bestämt att Sverige ska supporta, men det återstår väl att se om det åtlyds.

uandt

Aktiv medlem
Det som haltar är väl att de som har fossilbilar flyger lika mycket per person som de få som har elbil idag.
Min poäng var snarare att flyg och bil kommer brumma på som vanligt och att elbil för de flesta bara kommer bli lönsam om du det kommer någon jättestor svart svan eller liknande i framtiden. En framtid där alla kör el-bil men försätter med gc-cykelsemestrar, scootersläp och diverse annat skoj. Jag tror inte det kommer hända. Jag hoppas såklart jag har fel men fattar inte hur det ska gå ihop helt enkelt

Hasse#7

Aktiv medlem
Min poäng var snarare att flyg och bil kommer brumma på som vanligt och att elbil för de flesta bara kommer bli lönsam om du det kommer någon jättestor svart svan eller liknande i framtiden. En framtid där alla kör el-bil men försätter med gc-cykelsemestrar, scootersläp och diverse annat skoj. Jag tror inte det kommer hända. Jag hoppas såklart jag har fel men fattar inte hur det ska gå ihop helt enkelt
Jag fattar vad du menar. Jag tycker bara att det är löjligt att vinkla det så mycket. Jag har elbil för att det är bättre för mig och för miljön. Det möjliggörs genom mitt behov och mina inte släpkrävande hobbyaktiviteter. Flygandet är problematiskt, men jag gör max en resa till GC per år och inget annat. Nu är det dessutom ett par år sen och inget nytt bokat.

Lingon

Aktiv medlem
B674144E-FCC1-4AA5-A060-BAD9C7450049.jpeg

😂

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Skillnad på olika bilar också. A6:an jag hade var helt klart Autobahn-anpassad, kändes mkt avslappnad att ligga i 140-150 långa sträckor. Maskerade farten på ett obehagligt sätt.

VW Touranen trivdes bäst runt 110 :-)

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Nu visar det sig, enligt P1 i morse, att banvallen innehåller så mycket betong att om vi bygger höghastighetståg till Norrköping så kan ingen jävel åka till Thailand på 4000 år. Dessutom kommer Thailand ligga under vatten.

Det är lugnt. De där klåparna på Cementa kommer inte lyckas få en en vettig miljökonsekvensbeskrivning så att de får fortsätta bryta kalksten, så det blir till att bygga med andra material än cement fr.o.m. nu.

sdx

Aktiv medlem
Det är lugnt. De där klåparna på Cementa kommer inte lyckas få en en vettig miljökonsekvensbeskrivning så att de får fortsätta bryta kalksten, så det blir till att bygga med andra material än cement fr.o.m. nu.
Koskit och halm. Den gotländska cementen är certifierad så du kan bygga i dålig polsk eller pingpong cement.

1888

Aktiv medlem
Jag fattar vad du menar. Jag tycker bara att det är löjligt att vinkla det så mycket. Jag har elbil för att det är bättre för mig och för miljön. Det möjliggörs genom mitt behov och mina inte släpkrävande hobbyaktiviteter. Flygandet är problematiskt, men jag gör max en resa till GC per år och inget annat. Nu är det dessutom ett par år sen och inget nytt bokat.

Bara "max en resa till GC per år" ...Men kör elbil och är en "hjälte"!
Själv har jag flugit 3 ggr i mitt 62:åriga liv (en gång i jobbet o 2 charter) ,
men jag kör en DIESEL SUV tor till jobbet o ytterst lite privat. 0,48 l/m i snitt
på 18 månader, men jag är en miljöbuse...

H.

Aktiv medlem
Bara "max en resa till GC per år" ...Men kör elbil och är en "hjälte"!
Själv har jag flugit 3 ggr i mitt 62:åriga liv (en gång i jobbet o 2 charter) ,
men jag kör en DIESEL SUV tor till jobbet o ytterst lite privat. 0,48 l/m i snitt
på 18 månader, men jag är en miljöbuse...
Jag tror man ska vara försiktig med både epitetet hjälte och buse. Men om man ändå ska byta bil och har möjligheten (ekonomiskt och att det funkar med ens liv) är det väl positivt att välja det minst dåliga alternativet. Bäst är såklart att inte ha en bil alls.

Jolinwood

Aktiv medlem
i S90 gick det med råge men det är ju också ett långt fordon.

(Ang. dieselbusarna körde jag Gbg-Åre med 0,4l/mil utan problem. Man undrar hur snålt de kunnat pressa ner det hele om utvecklingen fått fortsätta)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer