[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

NickPick

Aktiv medlem
i S90 gick det med råge men det är ju också ett långt fordon.

(Ang. dieselbusarna körde jag Gbg-Åre med 0,4l/mil utan problem. Man undrar hur snålt de kunnat pressa ner det hele om utvecklingen fått fortsätta)
Fantastiskt snålt. Vad för bil och riktig förbrukning eller "färddator"?

Snart bör ju Tesla model 3 dyka upp en masse som begagnade.

ooms

Aktiv medlem
Jag tror man ska vara försiktig med både epitetet hjälte och buse. Men om man ändå ska byta bil och har möjligheten (ekonomiskt och att det funkar med ens liv) är det väl positivt att välja det minst dåliga alternativet. Bäst är såklart att inte ha en bil alls.
”Ändå ska byta”? Näst bäst är väl att inte byta, det går utmärkt att köra sin bil även om den är 10 år gammal och gått 15-20k mil.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hallåja. Går det att knö in en mountainbike i en Tesla model 3? Eller blir det till att ta den på taket?

Ja, om ingen ska åka i baksätet (går att fälla 60/40) så är det väldigt enkelt skulle jag säga. Men tar du av båda hjulen kanske det går att lägga i allt i bagaget utan att fälla. Det är rätt stort men byngligt att packa eftersom ingången är trång.

Under bagagegolvet finns utrymme för en rejält fylld ikeapåse med bagage och fram en kvartsfylld också.

När jag tänker efter, med fällt baksäte pulade ju jag och min fru in båda våra cyklar bak i en Polo för cykelroadtrips, inga problem. Klart det går i en Model 3 även om vi iofs hade 26" hjul då :-)

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag hittade siffror. Det är bara öppningen som är lite trång, men annars är det gott om plats. Utan framhjul, vriden gaffel och droppern nere går terrängcykeln in utan problem. Landsvägscykeln med smalt styre borde gå att kasta in direkt utan att göra något alls.

—klipp—

Trunk dimension
width : 37 inches - 94 cm
length : 42 inches - 107 cm
height : 18 inches - 46 cm

small hole **utrymmet under golvet**
length : 15/18 inches - 38/46 cm
width : 24 inches - 61 cm
height : 12 inches - 30 cm

seats down : 67/75 inches - 170/190 cm

also about the trunk opening (according to bloomberg ): 18.5 inches - 47 cm 42 inches - 106 cm

Hasse#7

Aktiv medlem
Bara "max en resa till GC per år" ...Men kör elbil och är en "hjälte"!
Själv har jag flugit 3 ggr i mitt 62:åriga liv (en gång i jobbet o 2 charter) ,
men jag kör en DIESEL SUV tor till jobbet o ytterst lite privat. 0,48 l/m i snitt
på 18 månader, men jag är en miljöbuse...
Så jävla larvigt skrivet. Jag har många gånger skrivit att jag valt elbil i första hand av privatekonomiska skäl, att bränslebilar bör vara kvar ett tag men gärna gå långt på landsbygden och inte i stan, att kärnkraft är ok om man jobbar stenhårt för att beta av avfallsskulden. Du kan vara buse om du vill, jag är ingen miljöhjälte och har inte påstått det heller.

fiskarn

Aktiv medlem
Det tråkiga är väl att ska man leva någotsånär "hållbart" får man göra massor av inskräkningar på flera plan. Jag är som de flesta andra att jag bryr mig lite om miljön när det passar mig.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Den stora inskränkningen vi gjort är att flyga markant mycket mindre än förr. Möjligen en flight inom europa men oftast inte ens det. Antagligen är det ändå den största delen av vårt Co2-avtryck..

Att köra minimalt med bil i vardagen gör vi ändå men det är nog mer av andra skäl. Det skulle inte bli så många mil oavsett.

H.

Aktiv medlem
Elbilar gör folk feta!
Haha. Är det någon sorts dubbelironi? Är han medveten om att han är en sorts karikatyr över exakt hur alla skeptiker låter?

Och missade han den här sammanställningen som presenterades i DN rätt nyligen?

Screenshot_20211019-085019_Firefox.jpg

uandt

Aktiv medlem
De är kniviga de där subventionerna. En majoritet av dem är väl bidrag till bönder? Sen kan en väl tycka att de ska få pengar direkt istället för att göra avdrag på dieseln men vem vet vad som händer då?

Var hursomhelst intressant prata med de där bönderna som plöjde runt på barkabys senaste 2-hundring. De sa att de nästa aldrig plöjde längre för att det var så dyrt. Istället körde de bara någon slags grovräffsa på åkern och sen sådde de direkt. Det ser en ju också när det cyklas runt. Börjar bli vanli se foderkål och annat växa i stubben från tidigt skördat spannmål. Sånt hat jag inte för mig att jag såg för bara några år sedan

fiskarn

Aktiv medlem
Haha. Är det någon sorts dubbelironi? Är han medveten om att han är en sorts karikatyr över exakt hur alla skeptiker låter?

Och missade han den här sammanställningen som presenterades i DN rätt nyligen?

Visa bilaga 520058

Kan inte läs den artikeln men undantag för energiskatt och koldioxidskatt för fossila bränslen kan väl knappast gälla fordonsbränsle som tankas av privatpersoner?

ooms

Aktiv medlem
Ja, det kan ju vara klokt att sätta sig in i vad subventionerna innebär innan man kastar upp en graf. Det är säkert jättebra för klimatet att döda svenskt jordbruk och importera all mat istället :rolleyes:
Men då bokförs ju iofs inte utsläppen här, och det verkar ju vara det viktigaste för vissa…

NickPick

Aktiv medlem
Svenskt jordbruk lever av eu-bidrag.
Det fina med det är att man iaf får tillbaks lite av avgiften för medlemskap. Det är bra!

jonte987

Aktiv medlem
Delvis är det väl "subventioner" = lite lite mindre skatt om jag förstår saken rätt. Det är kanske en bra strategi att plocka bort det men igen oärliga argument.

Flyget verkar lite skumt däremot

EDIT. Hur som helst är uppenbarligen transporter för billigt så det är väl bara att öka skatten tills de minskar. Ja, lokalt lantbruk är väl närmast motsattsen till transport

ooms

Aktiv medlem
Ja, subventionerna till flyget är ju tydligen nåt vi är tvungna till av internationella konventioner. Har det öht varit uppe på COP-mötena att ta bort dessa?

H.

Aktiv medlem
Kan inte läs den artikeln men undantag för energiskatt och koldioxidskatt för fossila bränslen kan väl knappast gälla fordonsbränsle som tankas av privatpersoner?
Poängen är att det gnälls mycket bland en del om hur staten går in och subventionerar elbilar mm. Den där grafen belyser rätt väl att subventionerna för elbilar än så länge är på en rätt låg nivå i förhållande till andra subventioner inom fordons/bränsleområdet.

fiskarn

Aktiv medlem
Delvis är det väl "subventioner" = lite lite mindre skatt om jag förstår saken rätt. Det är kanske en bra strategi att plocka bort det men igen oärliga argument.

Flyget verkar lite skumt däremot

Kollade lite i denna.

Där anses subvention vara

Definitionen tar upp:  Direkta monetära överföringar (exempelvis bidrag, lån, lånegarantier, mm).  Skatteundantag från en beskattningsnorm inom ett visst område (leder till skatteutgifter för staten).  Tillhandahållande av varor och tjänster från det offentliga under marknadspris.  Inkomststöd och prisstöd.

och det är väl det fetade som anses vara en "subvention" av fossilbränslen i Sverige då?

Dessutom anses avdrag för resor till och från jobbet vara en subvention av fossila bränslen.

H.

Aktiv medlem
Ja, det kan ju vara klokt att sätta sig in i vad subventionerna innebär innan man kastar upp en graf. Det är säkert jättebra för klimatet att döda svenskt jordbruk och importera all mat istället :rolleyes:
Men då bokförs ju iofs inte utsläppen här, och det verkar ju vara det viktigaste för vissa…
Det kan ju vara klokt att sätta sig in i vad en person vill säga innan man kastar ur sig okvädningsord. Men vissa är ju experter på härskartekniker och halmgubbeargumentation.

fiskarn

Aktiv medlem
Poängen är att det gnälls mycket bland en del om hur staten går in och subventionerar elbilar mm. Den där grafen belyser rätt väl att subventionerna för elbilar än så länge är på en rätt låg nivå i förhållande till andra subventioner inom fordons/bränsleområdet.

Jag tycker det är viss skillnad på "du får 70 000 för att köpa en ny bil" och "du får lite skattelättnader för att plöja denna åkern" Men båda räknas som subvention om jag förstår det hela rätt.

H.

Aktiv medlem
Jag är mer orolig för statens förmåga att skicka subventionerna på rätt lösning. Lex etanol.
Ja, det håller jag helt med om. Det är därför som jag tycker att beskattningen ska ske på energi i största allmänhet och vara högre på energi som orsakar mer utsläpp. Att gå in och detaljreglera viss teknik leder bara till kryphål. Typ som feta suvar som klassas som miljöbilar för att de hjälpligt går 3 mil på el.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Kollade lite i denna.

Där anses subvention vara

Definitionen tar upp:  Direkta monetära överföringar (exempelvis bidrag, lån, lånegarantier, mm).  Skatteundantag från en beskattningsnorm inom ett visst område (leder till skatteutgifter för staten).  Tillhandahållande av varor och tjänster från det offentliga under marknadspris.  Inkomststöd och prisstöd.

och det är väl det fetade som anses vara en "subvention" av fossilbränslen i Sverige då?

Dessutom anses avdrag för resor till och från jobbet vara en subvention av fossila bränslen.
Ja, man får skatteavdrag för kostnader förknippade med sitt arbete eller för kostnader för att tex producera livsmedel. Det är alltså inte avsett att säkna priset på fossilabränsel.
Nu har jag inte kollat upp det men jag gissat att jag får samma avdrag om jag inte eldar fossil diesel?

"leder till skatteutgifter för staten" är för övrigt ett intressant begrepp. Allt under 100% skatt är en utgift?

fiskarn

Aktiv medlem
Ja, man får skatteavdrag för kostnader förknippade med sitt arbete eller för kostnader för att tex producera livsmedel. Det är alltså inte avsett att säkna priset på fossilabränsel.
Nu har jag inte kollat upp det men jag gissat att jag får samma avdrag om jag inte eldar fossil diesel?

"leder till skatteutgifter för staten" är för övrigt ett intressant begrepp. Allt under 100% skatt är en utgift?

Ja men lite så. Det är ju olika skattesatser på allt möjligt för privatpersoner och företag och arbete och böcker och frukt och kollektivtrafik bensin osv osv. Om det då är lite mindre skatt är det en utgift?

jonte987

Aktiv medlem
Ja men lite så. Det är ju olika skattesatser på allt möjligt för privatpersoner och företag och arbete och böcker och frukt och kollektivtrafik bensin osv osv. Om det då är lite mindre skatt är det en utgift?
Jag har en utgift på mellan 100 000 och oändligt varje månad pga för liten lön. Planerar att dra av det under övrigt på deklarationen.

(Jag blir kanske motbevisad igen av Wiki's definition av utgift)

H.

Aktiv medlem
Jag har en utgift på mellan 100 000 och oändligt varje månad pga för liten lön. Planerar att dra av det under övrigt på deklarationen.

(Jag blir kanske motbevisad igen av Wiki's definition av utgift)
Jag tänker inte gå in och försvara eller debattera naturskydssföreningens uträkningar. Jag ville bara ge en liten bild för att sätta storleken på klimatbonusen för bilar i perspektiv.

Vad gäller att tolka skattereduktion som subvention så tycker jag att det blir fel om man har perspektivet "det finns ju redan" och därmed inte ser det som en kostnad. Om vi idag inte hade haft dessa subventioner på drivmedel men man hade bestämt sig för att införa det i nästa års budget hade det plötsligt blivit ett avbräck på 30 miljarder i budgeten. Det är väl en kostnad om något?

Sen kan man tycka vad man vill om beräkningarna, ersättningar etc. Jag tycker inte heller att klimatbonusen på elbilar är en ideal lösning, men jag tycker det är rätt fånigt att säga "buhu, staten skänker pengar till folk som köper elbilar" för det kan man säga om en hel massa saker. En tidigare kollega som hade en egen firma som teknikkonsult bytte till exempel sin kombi mot en stor pickup, eftersom den då kunde registreras som lastbil på firman med avsevärt lägre kostnader. ("buhu, staten subventionerar feta pickuper till konsulter")

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Jag tänker inte gå in och försvara eller debattera NVV uträkningar. Jag ville bara ge en liten bild för att sätta storleken på klimatbonusen för bilar i perspektiv.

Vad gäller att tolka skattereduktion som subvention så tycker jag att det blir fel om man har perspektivet "det finns ju redan" och därmed inte ser det som en kostnad. Om vi idag inte hade haft dessa subventioner på drivmedel men man hade bestämt sig för att införa det i nästa års budget hade det plötsligt blivit ett avbräck på 30 miljarder i budgeten. Det är väl en kostnad om något?

Sen kan man tycka vad man vill om beräkningarna, ersättningar etc. Jag tycker inte heller att klimatbonusen på elbilar är en ideal lösning, men jag tycker det är rätt fånigt att säga "buhu, staten skänker pengar till folk som köper elbilar" för det kan man säga om en hel massa saker. En tidigare kollega som hade en egen firma som teknikkonsult bytte till exempel sin kombi mot en stor pickup, eftersom den då kunde registreras som lastbil på firman med avsevärt lägre kostnader. ("buhu, staten subventionerar feta pickuper till konsulter")

Ja jag får får kanske ge mig om att skattesubvention är en kostnad medan annan icke skatt inte är det.
Hurvida även sänkt skatt är en kostnad får vi sova på.

ooms

Aktiv medlem
Sedan var det inte NVV (en myndighet) utan Naturskyddsföreningen (en intresseorganisation) som slängde sig med ”definitionerna”, så de ska nog tas med en lastmaskinsskopa salt.

jonte987

Aktiv medlem
Mm, vår passat hade också stora problem med elektroniken. Många är nöjda så måste vara att de har problem med måndags ex

izar

Aktiv medlem
Min GTE har ju vållat mig en del huvudvärk, nu har nästa grej pajat och det är stereon/skärm/gps ja hela den enheten måste bytas ut till den rimliga summan 40kkr.

Helt otroligt vilken skitbil, köper jag en VW igen behöver jag förmodligen lobotomeras!
Man nan ju tycka att det borde finnas en marknad för att reparera den enheten.

Boromir

Aktiv medlem
Min GTE har ju vållat mig en del huvudvärk, nu har nästa grej pajat och det är stereon/skärm/gps ja hela den enheten måste bytas ut till den rimliga summan 40kkr.

Helt otroligt vilken skitbil, köper jag en VW igen behöver jag förmodligen lobotomeras!
Jag hade en passat års mod 2016 där hela radio/GPS enheten byttes ut. Så det verkar ju inte vara så ovanligt

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer