[ot] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

42Hz

Aktiv medlem
Parallelltestar lite julöl i julivärmen! Känns som ovärt att lagra i tre år... :)

IMG_20190710_172303-01.jpeg

Sjukt goda i alla fall!

jesperC

Aktiv medlem
42Hz sa:
Parallelltestar lite julöl i julivärmen! Känns som ovärt att lagra i tre år... :)
Sjukt goda i alla fall!
Väldigt sällan som jag tyckte att öl vunnit något nämnvärt på att flasklagras.
(trots det så står det en hel del flaskor i skafferiet men det kan nog främst hänföras till att man inte hinner dricka så mycket som man borde)

//j

42Hz

Aktiv medlem
jesperC sa:
42Hz sa:
Sjukt goda i alla fall!
Väldigt sällan som jag tyckte att öl vunnit något nämnvärt på att flasklagras.
(trots det så står det en hel del flaskor i skafferiet men det kan nog främst hänföras till att man inte hinner dricka så mycket som man borde)

//j
Chimay blue tycker jag definitivt blir bättre efter 3-5 års lagring, samma med Cuvee de Keizer Blau från Het Anker, gäller iofs de flesta quadruplar, typ Gulden Draak. :)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Helt ok. Tjugofem pickadoller och fräsch, frisk, hyfsat nyanserad (nja...) och svalkande. Bra sommarbira. Firar in semestern med den här. Skål!

8643D2D6-4EAC-45B5-ABBB-EB6B70196192.jpeg

Henrik_E

Aktiv medlem
Finns gott om trevliga folkisar om man bara väljer rätt. Mikkeller t.e.x. är nog nästan bättre på låg alkoholhalt än starkare saker.

Stumpy

Aktiv medlem
Mmmm, semester!!!

Liefmans Goudenband

A4D9992C-FCB6-4810-823C-1847C6B27C24.jpeg

Mörk och mild suris. Skulle köpt fler för källaren.

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Ger den här ett nytt försök. Att den kom in i ordinariesortiment är för mig ett stort mysterium. Den smakar blaha. Den luktar fan. Brewdog är visserligen klart överskattade men deras öl är ju för det mesta drickbara, men denna fattar jag inte

Bilagor

Loftberg

Aktiv medlem
Igår lite blandad juice:

Riktigt bra suris.
20190712_221927-01.jpeg

Halvbra. Luktade riktig prutt.
20190712_202534-01.jpeg

Rejält trevlig och nästan läskigt snäll dubbel.
20190712_205539-01.jpeg

Återigen Stigbergets nya session, den är mustig och rakt igenom grym.
20190712_230411-01-01.jpeg

Och nu ikväll en afterbike i form av en Omnipollo X The Veil - Ra. Trippeljuice, kabooom!
20190713_184832-01.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Kan vara att min gom är fucked up eftersom jag precis provsmakade en ny hot sauce, men den här var väldigt trevlig. Skål för De Gent!

32C123BD-B427-46A4-A897-B5EAD8DD013F.jpeg

Vegan

Medlem
Har blivit några Birra Moretti senaste dagarna. Fick en la rossa igår. God men väl stark som lunch-öl...

ci-birra-moretti-la-rossa-fe459dc3bcf1227d.jpeg

ooms

Aktiv medlem
IPA, är det ölburkens revival? Ölburk är ju traditionellt förknippat med slasköl. Så varför säljs så mycket IPA på burk? Är det kanske så enkelt att det säljs på burk eftersom det är ett slasköl? Eller slusköl?

Loftberg

Aktiv medlem
ooms sa:
IPA, är det ölburkens revival? Ölburk är ju traditionellt förknippat med slasköl. Så varför säljs så mycket IPA på burk? Är det kanske så enkelt att det säljs på burk eftersom det är ett slasköl? Eller slusköl?
Burk som flaska. Större delen ipor från mindre bryggerier kommer fortfarande på flaska. Min uppfattning är att när bryggeriet växt till en viss storlek blir det plötsligt burk. Ekonomisk fråga? Jag vet inte. Eftersom jag oavsett häller upp min öl i glas innan jag dricker den, kvittar själva buteljeringen ganska mycket.

På förekommen anledning...

Grym!
20190713_195451-01.jpeg

Fortfarande fantastisk.
20190713_203313-01.jpeg

Fräsch session från Åre.
20190713_211352-01.jpeg

Jäklarns trevlig dubbel, i premium-svinfin-jävlafanvaexklusiv-flaska (om ooms får säga sitt!)
20190714_185337-01.jpeg

Mys-snäll trippel från andra sidan pölen.
20190714_181845-01.jpeg

Skål på er!

moros

Aktiv medlem
Ja jag har förstått det som att burk är bättre när man producerar i större skala men kräver nog lite investeringar. Tappa på flaska gör ju varje hembryggare. Måste ju vara enklare att hantera och lagerhålla burk än flaska. Sen kör ju många finmärken idag med etikett på burk istället för tryck, att trycka på burk ää dyrt det gör man nog inte för mindre serier.

Men även för kvalité skall burk vara bra. Framförallt ljustätt och mindre risk för syre tränger in vid kapsyl tror jag. Stigbergets har väl gått över helt till burk nästan och Oppigårds är väl på g. Gillar själv burk när man ändå vet att det skall upp i ett glas. Däremot dricker jag ju hellre direkt ur flaska än burk om man som nu bara sitter på trappan å slöar med en billig lager

Bilagor

Loftberg

Aktiv medlem
För att provocera lite ytterligare levererar jag två till dunder-juicer, vars kanister är i alumnisk burkform:

Nora är inte stort. Alls. Men två saker kan de. Apex Brewing är fenomenala. Och min bättre hälfts labbe är därifrån (hon är ju min också, när det gäller allt förutom bajset). Sen har de jäkligt fin glass också.
20190714_204754-01.jpeg

Denna är till och med bättre än jag minns den. Stigbergets många colabs är lika fantastiskt dyra att köpa som de är goda att dricka.
20190714_213022-01.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer