[ot] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

Blev några surisar på balkongen för att fira Ölets Dag, och sen en halv kaffestout från Halmstad Brygghus till lite Kvibille Ädel. Landade sen det hela med en IPA innan maten.

Vilken suris är bäst, om man provar några olika och tycker de med tydlig mango och kraftig syra är bäst?

Loftberg

Aktiv medlem
Alex Supertramp sa:
Blev några surisar på balkongen för att fira Ölets Dag, och sen en halv kaffestout från Halmstad Brygghus till lite Kvibille Ädel. Landade sen det hela med en IPA innan maten.

Vilken suris är bäst, om man provar några olika och tycker de med tydlig mango och kraftig syra är bäst?
Dugges har några fina, Tropic Thunder finns ju på de flesta System.
20190116_143432-02.jpeg

Annars har du Tempelbryggeriet från Uppsala vars nisch nästan uteslutande är suröl, bland annat den rätt milda Gehenna:
20190715_185932-01.jpeg

Är det just mango tyckte jag denna var fin, vet inte om den är i produktion än (beställning på Systemet):
20190716_210347-01.jpeg

Rattnalle

Aktiv medlem
Är det inte godare att bara dra en shot vodka och sen en cola än Tuborg ur burken om syftet mest är att värma upp inför att gå ut?

Jimel

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Är det inte godare att bara dra en shot vodka och sen en cola än Tuborg ur burken om syftet mest är att värma upp inför att gå ut?
Sprit dricker jag aldrig (visst tar en whiskey ibland) och vad är felet att dricka god öl ur burk?
Sen ska jag inte ut och stuffa utan käka så synd att kalla det värmning.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jimel sa:
Rattnalle sa:
Sprit dricker jag aldrig (visst tar en whiskey ibland) och vad är felet att dricka god öl ur burk?
Jag trodde i min enfald inte att någon skulle kalla Turborg för god öl utan ser det mest som något som dricks för sin YPK.

Sen tycker jag helt klart god öl ska drickas ur annat än burken.

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Jimel sa:
Rattnalle sa:
Jag trodde i min enfald inte att någon skulle kalla Turborg för god öl utan ser det mest som något som dricks för sin YPK.

Jaha nä jag gillar nästan all öl förutom ipa, alternativet på rummet är plastglas så dricker hellre ur burken, gör jag iof oftast hemma också om jag inte köpt finöl.

moros

Medlem
Ljus dussinlager av "internationell stil" (tror jag bolaget benämner den) är ta mig tusan bättre ur burk, och den skall inte vara varmare än 4-6 grader. Finns en anledning att godare öl gör sig bättre vid lite högre temperatur samt serverad i glas.

Stumpy

Aktiv medlem
DAB drack jag mycket för drygt 30 år sedan. Man kanske skulle prova igen.

Nu husölen Spendrups Premium Gold i väntan på att grillen skall bli redo. Bästa standardlagern.

image.jpg

Jimel

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Jimel sa:
Rattnalle sa:

Nu så är ordningen återställd.

Burning kiss vid Ålborg streetfood
DEB625BB-8CC6-4D85-A806-BD19C258CF1A.jpeg

Smakbricka på ett bryggeri
9A4194F8-C62E-4585-AC50-FEE5D79F6A13.jpeg

TBone

Aktiv medlem
Loftberg sa:
ooms sa:
IPA, är det ölburkens revival? Ölburk är ju traditionellt förknippat med slasköl. Så varför säljs så mycket IPA på burk? Är det kanske så enkelt att det säljs på burk eftersom det är ett slasköl? Eller slusköl?
Burk som flaska. Större delen ipor från mindre bryggerier kommer fortfarande på flaska. Min uppfattning är att när bryggeriet växt till en viss storlek blir det plötsligt burk. Ekonomisk fråga? Jag vet inte. Eftersom jag oavsett häller upp min öl i glas innan jag dricker den, kvittar själva buteljeringen ganska mycket.

På förekommen anledning...

Grym!

Skål på er!
Tackar för omdömet om Hopstart. :)
Ja, burk är bättre för ölen med tanke på att de är ljustäta vilket flaskor inte är. Aluburkar ger dessutom mindre miljöpåverkan än engångsflaskor. Om jag inte missminner mig så är det ungefär lika med returflaskor pga att det är betydligt enklare med transporter; lägre vikt och mindre volym att transportera. Dessutom så är burkar smidigare att hantera i bryggeriet. Som påpekat så kan man enkelt handtappa flaskor men det är knepigare med burk. Sedan ett par år så finns CanMan i Sverige som har ambulerande burklina som kommer till bryggeriet vilket har gjort att fler har möjlighet att tappa på burk utan stora investeringar. Sen så ska vi inte heller glömma att det nu är trendigt med burk vilket gör sitt till...

Loftberg

Aktiv medlem
Två stabila favoriter från staden på G:
20190719_184315-01.jpeg

20190719_200049-01.jpeg

Och en mustig barley, årgång 2017, funnen som sista av sitt slag på hos Systemet i Torshälla:
20190719_191518-01.jpeg

Jimel

Aktiv medlem
Joem sa:
Jimel sa:
Joem sa:
Återhämtaröl i Jkpg och TdF
Är i Danmark och här säljer dom en låda med 20 eller om det är 24 flaskor man ska dricka till touren, en till varje etapp?

Idag testade jag en black swan, riktigt smaskig.
Det lät som ett vettigt införande av (tradition?) ölen ser dessutom fin ut, skål!
Skål! Kan inte mycket utav touren så vet inte hur det fungerar tyvärr.

Till maten blev det denna goding.
F60FDFEB-F4D0-4B16-A22B-384398AEC05C.jpeg

Loftberg

Aktiv medlem
Dagens prebajk blev en dubbel från Jonseredsfabriken. Energi och näring är ju jädrans viktigt.
20190721_131003-01.jpeg

Efteråt blev det en Dunder. Colab mellan Stigbergets och Collective Arts som jag lyckades få tag i. Slangade upp den med en 4:a i betyg på untappd, men redan nu så här när eftersmaken bubblar i gommen, är jag ändå fundersam om jag inte var lite för snål ändå. Helt fantastiskt god!
20190721_153358-01.jpeg

moros

Medlem
Cyklade inte längre än till affären, där köpte jag en fryspizza. Den har skurits upp med ett för ändamålet lämpligt verktyg och avnjuts med en stöddig lager från nått hipsterbryggeri på västkusten

Bilagor

Provade den här igen efter cykling, strand och en Corona på volley. Kanske att den växer på mig... även om Dugges mangojuice är bäst hittills i den skolan. Saknar dock den där riktiga syran i de första jag drack. Är det suröl så är det.

3F1129FB-2BA6-445B-8F64-E93F81A146D6.jpeg

Loftberg

Aktiv medlem
Har slurpat lite själv ute i skärgården!

En bra NEIPA från Norrtälje.
20190723_184645-01.jpeg

En bra NEIPA från Norge.
20190724_190455-01.jpeg

Episk suris från Stigbergets/Morgondagens.
20190724_193700-01.jpeg

En av de mildaste 'belgiska' 8-procentiga ale jag provat. Grymt fin!
20190724_203633-01.jpeg

Mest skum. Inte så mycket smak. Men snygg flaska.
20190723_125742-01.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer