[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

chickenphone

Aktiv medlem
AA8E8992-CE1C-47CD-B8C8-B4CB0778D893.jpeg

ambientzz

Aktiv medlem
En kollega dömde just ut den som den äckligaste öl han någonsin druckit :-)
Oj. Det måste vara en lagerölsslusk ;). Skämt åsido så brukar sådana kalendrar, i mitt tycke, bara innehålla kanske 5-10% öl som jag vill köpa igen. Dock roligt iaf :). Denna var inte så illa, för vad den var. Gillar Pojhalas andra öl men blev lite besviken att det var en porter...

42Hz

Aktiv medlem
Äntligen dags för St Bernardus Christmas ale! =)
Mycket trevligt med De Halve Maan som släpper en mixpack med deras öl, trippeln är grym men Quadrupeln är mästerlig!

Kommer anordnas en gratis online provning på pilsner.nu: https://pilsner.nu

Stumpy

Aktiv medlem
Tre mixpack, ett par St Bernadus och inte minst ett gäng Samichlaus från dagens besök på röda näsan.

A97BA218-C9F1-41B1-8619-D3C50EE39941.jpeg

Edit: De Halve Maan är väl värt ett besök om man är i Brügge.

42Hz

Aktiv medlem
Men hur vet man om man vill spara eller åldra ölen?

Bra fråga, om man gillar ölen som den är, och den är svår att få tag på eller begränsad så kanske man vill spara den utan att den ändrar smak? Humlearomatiska öl verkar de som dricker dom vilja ha "färska" så de vill man kanske spara?

Om man som jag gillar t. ex. hur en Chimay Blue smakar efter ca. 2 år så vill jag att den "mognar", det vill säga åldras fortare. =)

ooms

Aktiv medlem
Hm, temperaturen i farsans jordkällare är inte direkt kontrollerad annat än att där finns en frostvakt. Men nog kan det krypa neråt 2-3 grader vintertid, och säkert uppåt 7-8 grader på sommaren. Men utgår ifrån att det nog är ok.

Oskar

Aktiv medlem
Bra fråga, om man gillar ölen som den är, och den är svår att få tag på eller begränsad så kanske man vill spara den utan att den ändrar smak? Humlearomatiska öl verkar de som dricker dom vilja ha "färska" så de vill man kanske spara?

Om man som jag gillar t. ex. hur en Chimay Blue smakar efter ca. 2 år så vill jag att den "mognar", det vill säga åldras fortare. =)

Jag var på ett julbord där dom serverade Primator dark lager som dom hade just lagrat/åldrat. Jag minns att jag tyckte det var gott, men hade ju inte ursprungsprodukten att jämföra med (och den tyckte jag också var god minns jag).

Äh, jag dricker upp ölet istället 😋

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Öljulkalender är ett hårt jobb. Men det måste göras! :)
Visa bilaga 457311
Är det fler Norröna-fans än ett vanligt ursnitt per kapita som gillar Pöjhala? Själv dricker jag grogg ikväll och skall be om att få återkomma imorgon efter några bakiskilometrar mellan granarna. Bland annat med en rökig Finn och den här på Happy alltid uppade Caroulos eller vad fan den heter. Skål!

ambientzz

Aktiv medlem
Är det fler Norröna-fans än ett vanligt ursnitt per kapita som gillar Pöjhala? Själv dricker jag grogg ikväll och skall be om att få återkomma imorgon efter några bakiskilometrar mellan granarna. Bland annat med en rökig Finn och den här på Happy alltid uppade Caroulos eller vad fan den heter. Skål!
Oklart. Jag är extremt partisk då jag är halvestländare.. Så ta mina lovord av Põhjala med en nypa salt ;)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Var först på väg att skriva något i stil med att mikrobryggerierna måste ha svårt att motivera det dubbla priset jämfört med industriell öl just när det kommer till pilsner och ljus lager, eftersom ”pilsner är pilsner” osv (jämför smakomfånget inom ale, stout eller spontanjäst). Men gud vad fel jag hade efter första - och andra, tredje - klunken. Riktigt bra, och ljusår från Falcon trots bara några mil rent geografiskt. :)
Midas golden pilsner, Imperiebryggeriet,
C1D448AC-9ABF-4C56-ABAB-CC9E58C377D7.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer