[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

marr

Moderator
Forumvärd
Grillöl, sol, kycklingsallad. Hejvår

20210401_171634.jpg
20210401_171152.jpg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
FAN vad fräscht med bara lätt rökighet i en annars mer ordinär lager, även om jag för all del är väldigt förtjust även i vanlig kraftig rauchbier. Riktigt bra. Och ni som kan; är den har alltså bryggd bland rester av rauchbierproduktionen så att säga - eller har den bara mindre andel rökmalt?
C0DD3271-7380-4AC5-907A-0CAB0CC0E9E4.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
FAN vad fräscht med bara lätt rökighet i en annars mer ordinär lager, även om jag för all del är väldigt förtjust även i vanlig kraftig rauchbier. Riktigt bra. Och ni som kan; är den har alltså bryggd bland rester av rauchbierproduktionen så att säga - eller har den bara mindre andel rökmalt?
Visa bilaga 479299
Ja tycker den gula är för mycket rök. Den där var mer lagom.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Jag gillar den gula skarpt. Rök i whiskey är underbart, men då pratar vi torv och tjära, möjligen inlindad i gräddighet. Med röken utspädd i ölens alkoholsvaghet dock framträder härliga toner av korv, ost, barbecue, fisk, träbåt... Samtidigt som man faktiskt dricker en kall fräsch lager. Suverän dryck. Tänk en whiskey sour men blandad på Ardbeg.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag gillar den gula skarpt. Rök i whiskey är underbart, men då pratar vi torv och tjära, möjligen inlindad i gräddighet. Med röken utspädd i ölens alkoholsvaghet dock framträder härliga toner av korv, ost, barbecue, fisk, träbåt... Samtidigt som man faktiskt dricker en kall fräsch lager. Suverän dryck. Tänk en whiskey sour men blandad på Ardbeg.
Jag föredrar min Uigedail som den är ;)

ooms

Aktiv medlem
Visa bilaga 479299
Ingen rökmalt, men den bereds i samma kittlar som den ”vanliga” rauchbieren, och var väl även bottenfermenterad med samma jäst som rauchbieren. Så röksmaken kommer nog fr kittlarna.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Dagens bastuöl. 🍺
Bitter? Nja inte Jever-bitter. Lite fadd...
Fördel: 4,1% bra när man bastar.
Nackdel: 4,1% behövs mer för att bära smaken.
Visa bilaga 479689

Det där är ju en klassiker bland öltypen bitter. Den ska vara avslagen och fadd, typ. Däremot inte tysköl-besk.

Ang alkoholstyrkan; köper du en Fuller’s ESB så får du både en god bitter och drygt sex procent. En av mina absoluta favoriter. 👍

Vegan

Aktiv medlem
Det där är ju en klassiker bland öltypen bitter. Den ska vara avslagen och fadd, typ. Däremot inte tysköl-besk.

Ang alkoholstyrkan; köper du en Fuller’s ESB så får du både en god bitter och drygt sex procent. En av mina absoluta favoriter. 👍
Ja, jag är nog för mycket tysköl-besk. Fullers ESB är riktigt bra 👍

42Hz

Aktiv medlem
Alltså, jag har ju väldigt svårt för sötma i öl som inte är väldigt mörk. Blir så lätt lite bananig. Är jag för dum för den här stilen?
Visa bilaga 480229

Mindes den som rätt ´'meh' när jag testade den för första gången, men nu när den fanns på bolaget tyckte jag den var betydligt bättre! Fylligare och mer smak.

Banansmaken är estrar från jästen och jäsningen, gott! :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer