[OT] Vilken stor kombibil är bäst på landsväg?

ooms

Aktiv medlem
nikasp sa:
Rostar?! Jag har en snart tolv år gammal BMW X3 från 2007 som inte har någon rost alls trots att den gått 25000 mil här nere i Stockholm. Jag trodde bilarna i mellanklass och premium i princip inte rostar.

Vill själv gärna komma ner på backen så det blir roligare att lasta takbox. Måste ha hyfsad markfrigång tyvärr så BMW 520 faller bort... Passat Alltrack har bara 17 cm vilket väl räcker medan vanliga har 14 cm om jag läst rätt. Superb är ett alternativ också och Kodiaq ser bra ut men tyvärr SUV och högre än jag vill ha. Passat ligger nog bäst till för tillfället men jag hade gärna kört på med något år gammal BMW.
Passat har haft enorma problem med rost. Vet inte om de fått ordning på det nu, men brorsans förra (2008 el nåt) rostade på de mest konstiga ställen redan när den var 4-5 år. När han sålde den för ett par år sedan såg den för jävlig ut. Har sett flera som sett ut så. Som Rattnalle skriver är de rätt torftiga invändigt också. Jag skulle definitivt undvika VAG tills de dokumenterat kommit tillrätta med rostproblemet, och även fått till lite körglädje. Grymt trista att köra. Kommer du fr BMW lär du bli rejält besviken.
Även min BMW (320d fr 2009) är rostfri, trots 17000 mil på mätaren. Mycket bättre än min gamla Volvo S60. BMW:n verkar också ha mycket högre kvalitet på chassidetaljer, den känns fortf rapp och tajt och besiktningen hittar aldrig nåt glapp trots att jag ber dem leta extra noga efter sånt.

nikasp

Aktiv medlem
Jag hade en 320i 2006:a innan denna och rost är ju inget man behöver fundera på. Tom avgassystemet är tiptop. Då fick man lite till att klura på.

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
nikasp sa:
Rostar?! Jag har en snart tolv år gammal BMW X3 från 2007 som inte har någon rost alls trots att den gått 25000 mil här nere i Stockholm. Jag trodde bilarna i mellanklass och premium i princip inte rostar.

Vill själv gärna komma ner på backen så det blir roligare att lasta takbox. Måste ha hyfsad markfrigång tyvärr så BMW 520 faller bort... Passat Alltrack har bara 17 cm vilket väl räcker medan vanliga har 14 cm om jag läst rätt. Superb är ett alternativ också och Kodiaq ser bra ut men tyvärr SUV och högre än jag vill ha. Passat ligger nog bäst till för tillfället men jag hade gärna kört på med något år gammal BMW.
Passat har haft enorma problem med rost. Vet inte om de fått ordning på det nu, men brorsans förra (2008 el nåt) rostade på de mest konstiga ställen redan när den var 4-5 år. När han sålde den för ett par år sedan såg den för jävlig ut. Har sett flera som sett ut så. Som Rattnalle skriver är de rätt torftiga invändigt också. Jag skulle definitivt undvika VAG tills de dokumenterat kommit tillrätta med rostproblemet, och även fått till lite körglädje. Grymt trista att köra. Kommer du fr BMW lär du bli rejält besviken.
Även min BMW (320d fr 2009) är rostfri, trots 17000 mil på mätaren. Mycket bättre än min gamla Volvo S60. BMW:n verkar också ha mycket högre kvalitet på chassidetaljer, den känns fortf rapp och tajt och besiktningen hittar aldrig nåt glapp trots att jag ber dem leta extra noga efter sånt.
Min V70 från 2004 är rostfri efter 35000 mil så när som på något stenskott. Ser bra ut under också. Det rullar ju dessutom många sådana som oftast ser helt ok ut. Lika gamla Passater eller Skodor får man ju titta lite extra efter för att se.

Angående inredningen så tycker jag ändå VWs bilar är helt ok bortsett från att stolarna inte funkar för mig. Jag tycker inte BMWs 3-serie är någon direkt måttstock för premium inredning heller utan också helt ok. Bara det inte knakar eller ser ut som om det försöker likna ett rymdskepp (många asiater) eller en rapparvilla (Mercedes) så är jag rätt nöjd.

ooms

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
ooms sa:
nikasp sa:

Min V70 från 2004 är rostfri efter 35000 mil så när som på något stenskott. Ser bra ut under också. Det rullar ju dessutom många sådana som oftast ser helt ok ut. Lika gamla Passater eller Skodor får man ju titta lite extra efter för att se.

Angående inredningen så tycker jag ändå VWs bilar är helt ok bortsett från att stolarna inte funkar för mig. Jag tycker inte BMWs 3-serie är någon direkt måttstock för premium inredning heller utan också helt ok. Bara det inte knakar eller ser ut som om det försöker likna ett rymdskepp (många asiater) eller en rapparvilla (Mercedes) så är jag rätt nöjd.
Jo, Volvo är bra på att hålla bort rosten. Men nån framvagnsdetalj brukar behöva bytas runt 10-15k mil. Ett tips till nikasp kan vara att titta på sista generationen xc70. Hört mycket gott om dem, bl.a. fr en mycket bilintresserad kollega som är väldigt nöjd med sin (årsmodell 2015-2016 nånting).

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
nikasp sa:

Jo, Volvo är bra på att hålla bort rosten. Men nån framvagnsdetalj brukar behöva bytas runt 10-15k mil. Ett tips till nikasp kan vara att titta på sista generationen xc70. Hört mycket gott om dem, bl.a. fr en mycket bilintresserad kollega som är väldigt nöjd med sin (årsmodell 2015-2016 nånting).
XC70 finns dessutom utan fyrhjulsdrift vilket är en klar bonus för den sortens bil tycker jag. Det är ju markfrigång och komfort som är grejen. Dock inte så många som såldes utan..

Jo äldre Volvos äter chassidelar men nya dämpare och lite länkar i hjulupphängningen så blir de bra igen, inga särskilt stora eller svåra hemmamek.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Sista generationens V70 och XC70 har förvånansvärt bra hjulupphängningar. Extremt sällan man ser någon med glappa spindelleder eller styrleder. Enda svaga punkten är två länkarmslagringar bak som rostar upp i hylsan vilket gör att gummit släpper. På senare årsmodeller är problemet löst.

Rattnalle, Passat B6 som din bror hade är känd för att rosta, B7an verkar klara sig riktigt bra som det ser ut, stod under en uttagen 2010 nyss och den såg riktigt fräsch ut fast den inte var välskött.

RAIN

Ny medlem
Skoda Superb hade varit mitt förstaval, om du inte hittar någon mördardeal på en A6.
Passat som andra (Tycker dock Passaterna är tråkigare än Skodan).
Skoda överlag känns som "mest för pengarna" just nu.
Honda Accord Tourer är även en bil jag vill nämna. Honda är fortfarande duktiga på att bygga grejer som håller. (Även om den väl försvann från försäljning 2014/15 i Sverige)
Merca känns som mycket pengar för lite bil, Bmw har alla jag känner som haft en haft helt sjuk mängd problem med, Volvo lika så (Att inte kunna låsa bilen i -15 minus känns sådär...) och dessutom har jag ännu inte åkt i den där "Tyst i kupé"-Volvon som alla verkar prata om?

Jag sålde precis min V70N från 2008 (tyvärr), den har gått 31000 mil utan några stora problem när jag har haft den åtminstone. Den bästa bil jag har haft. Jag "behöver" fyrhjulsdrift tycker jag då jag drar husvagn en del, det är lätt att köra fast på en gräsmatta (camping) när det har regnat med en stor husvagn och framhjulsdriven bil. XC70 kändes given, men den är ganska dyr och de brukar ha gått långt. Även om jag inte bryr mig jättemycket om körsträcka känns det bättre att köpa en bil som har gått 15000 mil än 30000 för samma pengar. Skoda Superb blev det nästan, kändes helt ok till ett hyfsat pris, men det slutade med en Outback istället. Går bra, sköna stolar (för mig), hög markfrigång osv, men lite plastig inuti. Jag hoppas att den är i närheten av lite stryktålig som Volvon, då blir det bra!

knaper

Medlem
BMW kan absolut rosta. Min anekdotiska bevisföring är min 2008 320i som jag fick byta bakaxel på pga ett avrostat bärarmstag. Väldigt mycket rost helt enkelt. Så jag tänker att allt kan rosta med "rätt" underhåll.

ooms

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Tjena!

Sista generationens V70 och XC70 har förvånansvärt bra hjulupphängningar. Extremt sällan man ser någon med glappa spindelleder eller styrleder. Enda svaga punkten är två länkarmslagringar bak som rostar upp i hylsan vilket gör att gummit släpper. På senare årsmodeller är problemet löst.

Rattnalle, Passat B6 som din bror hade är känd för att rosta, B7an verkar klara sig riktigt bra som det ser ut, stod under en uttagen 2010 nyss och den såg riktigt fräsch ut fast den inte var välskött.
Det var min brorsa, men ok, då verkar de ha fått ordning på det numer.

nikasp

Aktiv medlem
Jag har åkt en del nyligen i XC70 från 2014 och tjänstebil som borde vara max tre år. Tycker att huven känns enorm och bilen något daterad som modell. Annars är den egentligen helrätt men en sådan blir det troligen inte.

Rattnalle

Aktiv medlem
nikasp sa:
Jag har åkt en del nyligen i XC70 från 2014 och tjänstebil som borde vara max tre år. Tycker att huven känns enorm och bilen något daterad som modell. Annars är den egentligen helrätt men en sådan blir det troligen inte.
Den känn enorm jämfört med hur stor den faktiskt är. Särskilt märkligt blir det när man parkerar den bredvid föregående generation V70 som ser rätt liten ut för sin faktiska storlek.

Stervelo

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
nikasp sa:
Den känn enorm jämfört med hur stor den faktiskt är. Särskilt märkligt blir det när man parkerar den bredvid föregående generation V70 som ser rätt liten ut för sin faktiska storlek.
Av mina bekanta och släktingar som ägt och kör xc70 i tjänst, så är det inget för den som gillar att köra, om det är ett krav.

Rattnalle

Aktiv medlem
Stervelo sa:
Rattnalle sa:
nikasp sa:
Av mina bekanta och släktingar som ägt och kör xc70 i tjänst, så är det inget för den som gillar att köra, om det är ett krav.
Volvo har väl alltid gjort bilar för den som vill åka, snarare än köra. Eller hur man nu ska uttrycka det.

AddeN

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Jag hade tidigare en B7a som var välskött, ingen buckla och fun i lacken. När jag sålde den fyra år gammal hade den börjat fått lite rost på märkliga ställen som insida bakluckesargen helt utan skador eller repor. Gångjärn till motorhuv mm.

Skulle inte köpa en igen. Bara ha som tjänstebil eller liknande där man inte behöver tänka på andrahandsvärdet.

B6orna var ju bedrövliga med rosten...

Annars tycker jag Passaterna med sportstolar är bekväma att köra och trevliga bilar över lag. Men inget jag skulle köpa privat.

Stervelo

Aktiv medlem
ooms sa:
ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
Volvo har väl alltid gjort bilar för den som vill åka, snarare än köra. Eller hur man nu ska uttrycka det.
Jag har haft en 480 turbo. Den var riktigt rolig att köra.
Jämfört med? Allt beror ju på vilka referensramar man har.
Nja, roligt är väl ändå absolut för en person?

Roligast har jag haft på den billigaste uslaste mcn jag haft. Haft runt 10, men den första tunga hojjen, jag pluggade då, var en ynklig 400 med 46 hk, och överkokt pasta som rammaterial. Satans kul att köra utan att riskera för mycket.

ForesterGuy

Aktiv medlem
ooms sa:
ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
Jag har haft en 480 turbo. Den var riktigt rolig att köra.
Jämfört med? Allt beror ju på vilka referensramar man har.
Stor bekantskapskrets med diverse olika bilintressen, samt att folk "behövde" chaufför på helgerna, har gjort att jag rattat en hel del olika bilar. Många större jänkare, men även japanska sportbilar t.ex Toyota Celica GT-Four (ST185), Golf GTI, några olika BMW, svågerns Audi Q7...och diverse Oplar. ;-D

Volvo 480 hade gärna fått ha fler hästkrafter, t.ex genom att slänga på Renaults 16-ventilerstopp på det där Renaultblocket, men väghållningen var superb. Redan 300-serien hade bra väghållning, men alldeles för klena motorer.

Min Subaru Outback är definitivt större än min Volvo 480, men jag har kört cykel inuti 480:n utan problem, de är ganska stora invändigt när man fäller bakstolarna. Men som landsvägslok är onekligen Outbacken att föredra.

nikasp

Aktiv medlem
Har en kompis som kört mycket hästsläp genom åren och alltid kört hyfsat nya Subaru. Måste ha haft ett antal nu senaste 15-20 åren. Var inne på en Forester ett tag men de har så jäkla trist/o-premium inredning. Väldigt plastig då i alla fall, var nog 8 år sen jag kollade på en ny.

Allroad

Medlem
nikasp sa:
Har en kompis som kört mycket hästsläp genom åren och alltid kört hyfsat nya Subaru. Måste ha haft ett antal nu senaste 15-20 åren. Var inne på en Forester ett tag men de har så jäkla trist/o-premium inredning. Väldigt plastig då i alla fall, var nog 8 år sen jag kollade på en ny.
Tyvärr så är ju nästan alla japsare så sjukt spejsade och plastiga i inredningen. Inger noll premium eller kvalitetskänsla.

ooms

Aktiv medlem
Allroad sa:
nikasp sa:
Tyvärr så är ju nästan alla japsare så sjukt spejsade och plastiga i inredningen. Inger noll premium eller kvalitetskänsla.
+1.
Och då spelar det ingen roll hur driftsäkra eller bra de är i övrigt.

ooms sa:
Allroad sa:
nikasp sa:
+1.
Öh, jo?

Jag har hellre en bil som är plastig och "Inger noll premiumkänsla" men som är driftsäker och bra. Än något som känns premium men havererar.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
ooms sa:
Allroad sa:
nikasp sa:
+1.
Öh, jo?

Jag har hellre en bil som är plastig och "Inger noll premiumkänsla" men som är driftsäker och bra. Än något som känns premium men havererar.
...och kostar 2-3 gånger så mycket.

zodah

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
Luthman Photography sa:
ooms sa:
Allroad sa:
nikasp sa:
+1.
Öh, jo?

...och kostar 2-3 gånger så mycket.
Kolla vilka modeller som har minst antal fel i besiktning, så har du en vägledning. japanska har ju generellt väldigt få fel och är driftsäkra. Har själv haft en Mazda 6 men sålde den då jag inte stod ut med att kupén var som en sardinburk ljudmässigt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Buller är bra subjektivt. Vår gamla A6:a upplevde jag som klart tystare än nuvarande Touran. Ändå så var det svårare att föra samtal mellan fram- och baksäte i Audin, som hade mera lågfrekvent buller.

Touranen är nästan 0.5 meter kortare men ändå klart rymligare i kupen, lättare att stoppa in barn i barnstolar pga större dörrar och högre stolar. Man sitter i princip som i en SUV, till skillnad från A6:an där man satt klart närmare backen. Bagaget har en aning mindre golvyta men å andra sidan kan man skjuta fram baksätet och då får man tillbaka lite av platsen.

jomper sa:
Buller är bra subjektivt. Vår gamla A6:a upplevde jag som klart tystare än nuvarande Touran. Ändå så var det svårare att föra samtal mellan fram- och baksäte i Audin, som hade mera lågfrekvent buller.

Touranen är nästan 0.5 meter kortare men ändå klart rymligare i kupen, lättare att stoppa in barn i barnstolar pga större dörrar och högre stolar. Man sitter i princip som i en SUV, till skillnad från A6:an där man satt klart närmare backen. Bagaget har en aning mindre golvyta men å andra sidan kan man skjuta fram baksätet och då får man tillbaka lite av platsen.
Hur upplever du Touranen annars? Den står, tyvärr, på min lista om jag skulle få för mig att byta bil pga platsbrist istället för att bara hata att åka på semester i ett par år tills man är av med barnvagnen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Luthman Photography sa:
Hur upplever du Touranen annars? Den står, tyvärr, på min lista om jag skulle få för mig att byta bil pga platsbrist istället för att bara hata att åka på semester i ett par år tills man är av med barnvagnen.
Fantastiskt bra bruksbil. Massor av förvaringsfack, tre separat stolar bak där det faktiskt går att sätta tre barnstolar med isofix i bredd. Två extra stolar i bagaget som vi använder då och då när nån extra ska med utom familjen, antagligen farligt att vänja sig vid eftersom det kommer bli ett skallkrav nästa gång vi byter bil. Funktionellt så är det en extremt trevlig bil, och med tanke på att den är rätt mycket kortare än Audin så är det otroligt gott om plats i den.

I somras när vi hade tre cyklar, barnvagn och packning för tre ungar för flera veckor så hade vi dock takboxen på :)

Vi har 1.4TSI med 150 hk parat med 7-växlad DSG automat, funkar ypperligt och jag tycker inte den känns trött på något vis. Med det kvalitetsrykte som VW-motorerna och DSG-lådorna har hade jag nog inte velat äga en utan garanti dock, detta är en leasingbil.

Är lätt anal när det gäller att föra bok över förbrukning och kostnader, mätt vid pumpen så har den förbrukat 0.69 l / mil över de ca 1900 mil den gått. Audin (2.4l sugmotor på 177 hk) drog 1.02 i snitt över de 6000 mil vi ägde den. Under 700 kr i skatt per år vilket ändå blir rätt mycket skillnad på några år.

Vet inte om det är något utrustningspaket eller liknande i vår bil men den har farthållare som håller avstånd till framförvarande bil och Android Auto, två grejer som var skallkrav för mig. Farthållaren är väldigt trevlig när man kör långt. Riktigt bra halvljus och helt OK helljus, har haft extraljus på de tre senaste bilarna innan men har inte upplevt att det behövs på denna.

Den är tråkig som få att köra, antagligen den tråkigaste bil jag ägt. Men det är nödvändigtvis inte dåligt, jag kör avgjort långsammare än med A6:an som var ett riktigt motorvägslok som liksom av sig själv kröp upp mot 140 på motorvägen även om jag inte tänkte köra så fort. Vill jag ha en rolig bil att köra så är det antagligen inte en familjebil jag köper ändå. Roliga bilar är oftast rätt jobbiga att köra långt.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
ooms sa:
Allroad sa:
nikasp sa:
+1.
Öh, jo?

Jag var väl mer inne på att när man kan få båda (driftsäkerhet och premium/kvalitet), varför nöja sig med det ena? Men visst, ser man bara bilen som ett nödvändigt ont eller transportmedel, är det klart man kan nöja sig med knirkande plast.
Samma sak gäller ju t.ex. cyklar och boenden också, vissa nöjer sig med att det funkar, medan andra har högre eller annorlunda krav, t.ex. att det ska vara snyggt/bekvämt, fin utsikt, osv.

jomper sa:
Luthman Photography sa:
Fantastiskt bra bruksbil. Massor av förvaringsfack, tre separat stolar bak där det faktiskt går att sätta tre barnstolar med isofix i bredd. Två extra stolar i bagaget som vi använder då och då när nån extra ska med utom familjen, antagligen farligt att vänja sig vid eftersom det kommer bli ett skallkrav nästa gång vi byter bil. Funktionellt så är det en extremt trevlig bil, och med tanke på att den är rätt mycket kortare än Audin så är det otroligt gott om plats i den.

I somras när vi hade tre cyklar, barnvagn och packning för tre ungar för flera veckor så hade vi dock takboxen på :)

Vi har 1.4TSI med 150 hk parat med 7-växlad DSG automat, funkar ypperligt och jag tycker inte den känns trött på något vis. Med det kvalitetsrykte som VW-motorerna och DSG-lådorna har hade jag nog inte velat äga en utan garanti dock, detta är en leasingbil.

Är lätt anal när det gäller att föra bok över förbrukning och kostnader, mätt vid pumpen så har den förbrukat 0.69 l / mil över de ca 1900 mil den gått. Audin (2.4l sugmotor på 177 hk) drog 1.02 i snitt över de 6000 mil vi ägde den. Under 700 kr i skatt per år vilket ändå blir rätt mycket skillnad på några år.

Vet inte om det är något utrustningspaket eller liknande i vår bil men den har farthållare som håller avstånd till framförvarande bil och Android Auto, två grejer som var skallkrav för mig. Farthållaren är väldigt trevlig när man kör långt. Riktigt bra halvljus och helt OK helljus, har haft extraljus på de tre senaste bilarna innan men har inte upplevt att det behövs på denna.

Den är tråkig som få att köra, antagligen den tråkigaste bil jag ägt. Men det är nödvändigtvis inte dåligt, jag kör avgjort långsammare än med A6:an som var ett riktigt motorvägslok som liksom av sig själv kröp upp mot 140 på motorvägen även om jag inte tänkte köra så fort. Vill jag ha en rolig bil att köra så är det antagligen inte en familjebil jag köper ändå. Roliga bilar är oftast rätt jobbiga att köra långt.
Hmm, ja leasing är nog inte aktuellt för vår del. Hundburar och dylik brukar inte vara så populära då. Men vi får väl se, jag har övervägt ett släp till Corollan för semesteråkat :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Än så länge så landar jag på samma kostnad som för Audin per mil trots att soppan 3-4 kronor dyrare nu per liter. Det är lätt att lura sig själv men för man lite bok över kostnaderna så inser man att äldre bilar inte alltid är billiga att äga. Fast den gamla kändes mera premium, det var mysigare att stänga dörrarna på den :)

Hög skatt, dyr försäkring (helförsäkring pga ej vagnskadegaranti), reparationer, kortare serviceintervaller gör skillnad om man räknar på det.

nikasp

Aktiv medlem
Såhär gick det!

Efter att ha klura och klurat och helst velat köpa en BMW 520 så blev det det en Passat Alltrack 2017. BMW föll på sämre utrustning för samma peng (200k) plus att den är lite för låg då jag kör på dåliga vägar ibland. Måste säga att jag är väldigt nöjd med gubbilen. Enda anmärkningen är en liten dekortrim runt instrumenten som skallrar.

Features jag är särskilt nöjd med:
LED High, VW:s bästa LED-ljus
Snyggt inbyggd LED-ramp, grymt helljus!
Dieselvärmare
DSG-lådan är riktigt trevlig och 190 hk räcker bra
Apple CarPlay
Baklucka med elassist från knapp eller fjärren
Rattvärme
Rejält stort bagageutrymme som dessutom går att sänka ett hack då man har extra mycket med sig.

Kombon diselvärmare på 5kW, eluppvärmda speglar och rattvärme gör det till en riktigt bra vinterbil. Går på ett kick att få den varm.

Vinterskrud först:
A4F7040A-D488-43DE-9FDB-3E579DD98AD5.jpg

2AB017E5-DD6B-4E0E-AE15-4075F2F4B911.jpeg

nikasp

Aktiv medlem
Jag får inkomma med dementi angående torftiga invändigt och körglädje, min åsikt. Ingen större skillnad mot BMW tycker jag och den känns lika väl hopskruvad, jag har bara ett indentifierat liiiitet missljud som jag ska fixa. Behöver lossa på instrumentklustret för att åtgärda en dekorlist som kan röra sig 0,2 mm och därför skallrar lite, lite. Sambon hör inte men har jag hört en grej kan jag inte göra den un-heard... Jag brukar gå på missljudsjakt i varje bil, fick fixa några saker i interiören både i min X3:a och min 320i.

Bagaget är ju inte så coolt men stort och interiören känns klart trevlig tycker jag och i stil med 520 av samma årsmodell.
Vad gäller köra så känns den klart i klass med de BMW, Audi och Merca jag kört även om jag sällan kör särskilt aktivt och för fort med barn i bilen. Känns helt OK i normalläge men finns även ett sportläge. Petar man i det så "tightens the steering, quickens the throttle response and puts the transmission in sport (S)mode (DSG) ".

Rolig forumkommentar angående 4WD: "Remember this ride doesn't have a true LSD, its just fancy ABS programming designed to chew up your brakes. ". Same same på BMW X3 jag hade innan, luktade bränd broms ibland om man körde i rejält mycket snö och glömde ändra mode.

Interiör Alltrack 2016 (exakt den jag har i min 2017):

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
vi är inne på vår tredje passat kombi (2017 2.0tdi awd), före dess haft en -08 och en -12 (bägge 2.0tdi).
-08an fick rostbubblor runt railsen som gick på lackskadegarantin, -12an hade vi inga problem med öht (varken rost eller mekaniskt). Bägge hade gått ungefär 10k mil när vi köpte och 30k mil när vi sålde, tycker det är relativt problemfria bilar i förhållande till priset. Före dess körde vi mkt Volvo V70 men hade rätt mkt strul med dieselinsprutning som la av och framvagnar som glappade upp.

Jag hade gärna provat en el- eller hybridbil men eftersom vi numera har ett skall-krav på att bilen ska kunna dra 2000kg (hästsläp) blir utbudet rätt begränsat om man ska hålla sig till personbilsliknande fordon.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer