[OT] Vilken stor kombibil är bäst på landsväg?

alidhojd

Medlem
Jag har en subaru forester -17 xt, bullrig och drar oförskämt mycket bensin men den är underbar att köra.
Fyrhjulsdriften fungerar sanslöst bra, skogsvägar, stigar, 25 cm snö med släpvagn... inget stoppar den.

-
inga inställningar på passagerarstol
ingen backvarnare(på årsmodell -17 wtf?)
bullrig
drar mycket
tragiskt seg elbaklucka

+
fyrhjulsdriften
rattvärmen
markfrigången
gigantisk invändigt
240 pigga turbohästar
automatlådan

nikasp

Aktiv medlem
Just ja, Alltracken har backkamera vilket är en grym nice-to-have. Sitter skyddad bakom VW-emblemet bak så den har aldrig behövts putsas trots snö och regn i timmar. Har en polare på Volvo som säger att deras lite mer avancerade system med fyra kameror kan fela pga smuts.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, kameran håller sig ren på passat till skillnad mot Volvo. Jag hade sjukt mycket mjukvarufel på min så jag kunde inte behålla den.
Möjligen var det en -16 så 17 kanske är bättre. Kom den nya -16?

nikasp

Aktiv medlem
Ja, kameran håller sig ren på passat till skillnad mot Volvo. Jag hade sjukt mycket mjukvarufel på min så jag kunde inte behålla den.
Möjligen var det en -16 så 17 kanske är bättre. Kom den nya -16?
15 var det väl? Nu/2020 kom ju en facelift. Kameran är fasen svinbra, finns ju även extra vidvinkel som här grymt bra när jag hämtar på förskolan, man hamnar ofta i läget att backa ut på en 50-väg som är rätt trafikerad. Med kameran ser man incoming trafik år båda hållen.

jonte987

Aktiv medlem
Ok, då var min nog en -15. Bra på många sätt men ett jävla måndags ex. Säkert bättre -17.

lundatok

Aktiv medlem
Jag köpte en Mercedes E220d 4matic, fantastiskt bra att köra och sväljer allt i bagaget. Drar inte så farligt även med dubbdäck.

zodah

Aktiv medlem
Skulle inte ha problem att köpa en till VW trots dieselgate. Fantastiska bilar helt enkelt. Har en Passat kombi -15 som gått 12500 mil nu. Problemfritt.
(fast min backkamera sitter inte bakom emblemet...det kom kanske -16, vet ej, så min blir smutsig)

Larsifer

Medlem
Just ja, Alltracken har backkamera vilket är en grym nice-to-have. Sitter skyddad bakom VW-emblemet bak så den har aldrig behövts putsas trots snö och regn i timmar. Har en polare på Volvo som säger att deras lite mer avancerade system med fyra kameror kan fela pga smuts.
Mjo, man får ha som vana att torka av kameralinserna då och då. T ex varje gång man tankar, så blir det inte alltför sällan.. Sen hade det varit Super Nice(TM) om det funnits möjlighet att tända upp fler lampor bakåt och åt sidan när man ska backa i mörker. Alternativt kameror som funkar i bättre mörker..

nikasp

Aktiv medlem
Det verkar lite känsligt och jobbigt. Jag har ägt bilen i tre månader och kört i mycket ruskväder och VW-kameran fälls ju in under emblemet när man börjar köra framåt så den är helt skyddad. Har sett tendens till lite imma i nederkant en enda gång men det försvann av sig självt. Kameran funkar riktigt bra i mörker också, positivt överraskad.

Rattnalle

Aktiv medlem
Mjo, man får ha som vana att torka av kameralinserna då och då. T ex varje gång man tankar, så blir det inte alltför sällan.. Sen hade det varit Super Nice(TM) om det funnits möjlighet att tända upp fler lampor bakåt och åt sidan när man ska backa i mörker. Alternativt kameror som funkar i bättre mörker..
Alla bilar behöver minst en extra backstrålkastare. Ett 18w arbetsljus brukar vara rätt lagom. Två om man vill ha extra allt.

L.solheilm

Ny medlem
Såhär gick det!

Efter att ha klura och klurat och helst velat köpa en BMW 520 så blev det det en Passat Alltrack 2017. BMW föll på sämre utrustning för samma peng (200k) plus att den är lite för låg då jag kör på dåliga vägar ibland. Måste säga att jag är väldigt nöjd med gubbilen. Enda anmärkningen är en liten dekortrim runt instrumenten som skallrar.

Features jag är särskilt nöjd med:
LED High, VW:s bästa LED-ljus
Snyggt inbyggd LED-ramp, grymt helljus!
Dieselvärmare
DSG-lådan är riktigt trevlig och 190 hk räcker bra
Apple CarPlay
Baklucka med elassist från knapp eller fjärren
Rattvärme
Rejält stort bagageutrymme som dessutom går att sänka ett hack då man har extra mycket med sig.

Kombon diselvärmare på 5kW, eluppvärmda speglar och rattvärme gör det till en riktigt bra vinterbil. Går på ett kick att få den varm.

Vinterskrud först:
Visa bilaga 400320

Visa bilaga 400319
Snygg LEDramp! Håller nu på att kolla efter någon liknande till min bil! Har kollat mest på Ledstars Nightwalker men är sugen på att veta vart du köpte din, riktigt snyggt!

KONAmi

Aktiv medlem
Köpte nyligen en Skoda Superb L&K 190hk 4*4 från 2016. Riktigt trevlig landsvägscruiser med bra lastutrymme och ett GIGANTISKT baksäte.

Hälsingland

Aktiv medlem
Hade Audi A6 3.0 -14 innan, åker Volkswagen passat GTE 2020 nu. Det enda som är mer bekvämt på passaten är den adaptiva farthållaren annars vinner nog Audin på alla plan. (Sett till bekvämlighet).

Audin såldes för 170 tkr, välutrustad och nyservad.

Senast ändrad:

julgus

Aktiv medlem
"Vilken stor kombibil är bäst på landsväg?"
Stor kombi bäst på vägen.. Skoda Fabia - nja, knappast, iaf anser jag det.
Hade en C-klass kombi. Skulle man ha in mer än två resväskor fick man använda skohorn. Min nuvarande Fabia är tammefan större.

Senast ändrad:

nikasp

Aktiv medlem
Hade Audi A6 3.0 -14 innan, åker Volkswagen passat GTE 2020 nu. Det enda som är mer bekvämt på passaten är den adaptiva farthållaren annars vinner nog Audin på alla plan. (Sett till bekvämlighet).

Audin såldes för 170 tkr, välutrustad och nyservad.
Farthållaren är grymt trevlig, använder den hela tiden. Även i rusningstrafik till och från jobbet. Men sätena är jag inte helt kompis med om jag ska vara lite negativ. På det stora hela väldigt nöjd med den som stor ladtåsna. Har 500l Thule Motion XT XL-box och köpte original iPad-hållare så Åre-resan pre-Corona gick myclet bra. Förutom att jag blev blixtrad på... inte fått någon bot än och det var över en månad sedan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
VWs adaptiva farthållare funkar toppen, och är väl standard i hela sortimentet? Kör alltid med den så fort jag kör längre än till kommungränsen. Det, automat och Android Auto är saker som jag i princip inte är beredd att kompromissa med i nästa bil. Möjligen AA, det finns alternativ som kan fungera.

jonte987

Aktiv medlem
Jag hade en tidig version av nya passat och farthållaren var väldigt ryckig men de kanske fixade det senare. Jämför med nyare v90.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
På standardläge är den rätt ryckig men det går att ställa in. Tror jag kör den i "segaste" läget, Eco, så får man gasa på själv när man inte vill ha det mjukt och behagligt. Vår bil är en Touran från 2017 med DSG7 om det nu gör nån skillnad.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag hade en tidig version av nya passat och farthållaren var väldigt ryckig men de kanske fixade det senare. Jämför med nyare v90.
Nu funkar den bra, jag använder den i stort sett alltid. Men autopiloten eller vad man ska kalla den för är ju värdelös. Rycker konstant i ratten. Testade autobromsen en morgon när jag backade för nära släpvagnen då tvärnitade bilen själv så det funkade prima 😁

Hälsingland

Aktiv medlem
Farthållaren är grymt trevlig, använder den hela tiden. Även i rusningstrafik till och från jobbet. Men sätena är jag inte helt kompis med om jag ska vara lite negativ. På det stora hela väldigt nöjd med den som stor ladtåsna. Har 500l Thule Motion XT XL-box och köpte original iPad-hållare så Åre-resan pre-Corona gick myclet bra. Förutom att jag blev blixtrad på... inte fått någon bot än och det var över en månad sedan.
Tycker ändå jag sitter bra även om kanske audin var snäppet bättre. Jag har ergo comfort och svankstödet är klart större och mer ställbart på 2020 än vad det var på 2015.

Något jag saknade på sportlovet i Åre var quattron. Brant som fan upp till stugan och ingen möjlighet att ta fart. Gled säkert ner tio ggr under den veckan. Inte ofta fwd är ett problem men då var det värdelöst.

jonte987

Aktiv medlem
Nu funkar den bra, jag använder den i stort sett alltid. Men autopiloten eller vad man ska kalla den för är ju värdelös. Rycker konstant i ratten. Testade autobromsen en morgon när jag backade för nära släpvagnen då tvärnitade bilen själv så det funkade prima 😁
Ok. Det hade jag inte på passat men v90 har pilot och broms. Den drar in bältet och nitar om man inte sköter sig.

Hälsingland

Aktiv medlem
Ok. Det hade jag inte på passat men v90 har pilot och broms. Den drar in bältet och nitar om man inte sköter sig.
Tror det är fotgängarskyddet som bromsar, i låg fart, man har zoner i backkameran och kommer man in på rött så bromsar den och tokpiper. Sitter ju även kameror i backspegeln fram som jag antar nitar om det kommer upp något på vägen i högre fart. Det har jag ännu inte testat...

En bra grej är sensorn under kofångaren bak som öppnar bakluckan. Den använder jag mer än jag trodde, man sparkar med foten där så öppnas luckan.

weldion

Aktiv medlem
Tycker ändå jag sitter bra även om kanske audin var snäppet bättre. Jag har ergo comfort och svankstödet är klart större och mer ställbart på 2020 än vad det var på 2015.

Något jag saknade på sportlovet i Åre var quattron. Brant som fan upp till stugan och ingen möjlighet att ta fart. Gled säkert ner tio ggr under den veckan. Inte ofta fwd är ett problem men då var det värdelöst.
Provade du att backa upp?

Hälsingland

Aktiv medlem
Provade du att backa upp?
Japp gick inte alls, jag har vuxit upp i Saab och fått ta till det många ggr när jag var yngre och åkte Saab 900. Det enda som funkade var att slå av esc och ta fart så gott det gick, men smal väg och 90 graders sväng upp till stugan gjorde att man inte direkt kunde leka Ronny och Ragge fullt ut. Skämdes ju som en odugling 😂

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Efter att ha bott med brant och på vintern mycket hal backe upp till huset så lärde jag mig den hårda vägen att om det inte går utan att ta fart så försök inte med extra fart. Hamnade baklänges ut i skogen vid ett tillfälle, med decimeterprecision mellan träden.

Då hade jag fyrhjulsdrivna bilar, utan fyrhjulsdrift gick det inte alls när det var snö.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Då kan det gå med ännu mer extra fart.

En nackdel med moderna bilar är att man inte kan vänsterbromsa när skräpet börjar spinna på ett hjul.

Hälsingland

Aktiv medlem
Efter att ha bott med brant och på vintern mycket hal backe upp till huset så lärde jag mig den hårda vägen att om det inte går utan att ta fart så försök inte med extra fart. Hamnade baklänges ut i skogen vid ett tillfälle, med decimeterprecision mellan träden.

Då hade jag fyrhjulsdrivna bilar, utan fyrhjulsdrift gick det inte alls när det var snö.
Jag bodde mitt emot chokladfabriken i Åre för ca 15 år sedan. På andra sidan e14, backen upp var riktigt brant och en vår när det var blankis kom jag halvvägs sen började jag glida baklänges ut mot e14.

Lyckades få bilen att snurra ett kvarts varv och kilade fast mig mellan snövallarna så jag hamnade inte på e14 iaf. Körde min 900 på den tiden, åkte ner och backade upp utan problem. Men den var ju manuell och hade inte en jäkla massa antispinn. Grannen kom sedan och frågade hur fan jag kommit upp med min Saab då hon lämnat sin Subaru nere vid rastplatsen och gått upp. Jag nämnde aldrig att jag bara kom halvvägs första gången 😂

nikasp

Aktiv medlem

Vi har Alltrack så fyrhjulsdrift och köpte igår nya Hakka 9 så nästa (hoppas jag) vinter lär man ha bra framkomlighet även på ren is.
Såg att någon frågade om LED-ramp och svar är att jag inte har en jäkla aning om vad det är för någon. Finns inga papper med bilen och ser inga beteckningar på den heller. Men smälter in bra och lyser toppenbra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer