OT: vilket familjetält för barnfamilj med bil

Känns som vi är lite sena på det men det här med hemester verkar ju nice…nä men vi funderar på bilsemester till Tyskland och campa med tält. Vad är vettigt, några tillverkare att kolla på? Vilken design ska man ha, tunnel, tipi etc? Barnen är 10 och 7 så det är inga vandringsgrejer men samtidigt har vi ju inte superstor bil så ska ju få plats men vi kör väl ända fram dit det ska sättas upp

BFS

Aktiv medlem
Det finns ju tält med flera sovrum, så att säga. Och absiden (allrummet) i mitten. Ett sånt skulle jag ha satsat på.

moros

Aktiv medlem
Känns som vi är lite sena på det men det här med hemester verkar ju nice…nä men vi funderar på bilsemester till Tyskland och campa med tält. Vad är vettigt, några tillverkare att kolla på? Vilken design ska man ha, tunnel, tipi etc? Barnen är 10 och 7 så det är inga vandringsgrejer men samtidigt har vi ju inte superstor bil så ska ju få plats men vi kör väl ända fram dit det ska sättas upp
Man kan ju lyxa till det hur mycket som helst och stora familetält finns det ju gott om. Klassiska tunnel är väl vanligast/billigast. Outwell är en stor tillverkare, Coleman, Decathlon är några andra. Finns varianter som man pumpar upp som lovordas av de som testat.

Blackout funktion är det väl många som erbjuder, även värmereflekterande skikt I tak för bättre komfort.

Jag tycker det handlar lite om hur mycket tid man tror sig vilja vara i tältet. Skall man ligga på samma camping 1 vecka eller 2 och kanske kunna sitta inne och äta eller spela vid dåligt väder. I så fall vill man ha vettig ståhöjd och kanske matta. Skönt att kunna byta om stående osv. Eller vill man nyttja campingens gemensamma utrymmen för det då funkar kanske ett enklare tält.

Kolla lite på packmåttt som sagt om det sätter begränsningar. Kolla även invändiga mått då antal personer även i familetält ofta räknas på typ 55cm liggunderlag. Men kanske vill man ha tjockare luftmadrasser istället, dessa är ofta ca 70-75

SIE

Aktiv medlem
Vi hade ett sånt här under coronasommaren -20 när vi bodde hos släktingar i riskgruppen. Stort men pumpas snabbt upp.
Glöm ej köpa till pumpen!
Därtill hade vi även Decathlons tältsängar för 300 kr/st, de vägde bly men i bil kvittar det ju.

Pfaff

Aktiv medlem
När jag var liten påg semestrade familjen med ett s.k. villatält. Ståhöjd överallt, lite bökigt att ställa upp men är det en engångsföreteelse spelar det väl ingen roll.
Vete fan om de finns längre, har man inte en större buss som semesterfarkost betraktas man antagligen som en looser.

SIE

Aktiv medlem
När jag var liten påg semestrade familjen med ett s.k. villatält. Ståhöjd överallt, lite bökigt att ställa upp men är det en engångsföreteelse spelar det väl ingen roll.
Vete fan om de finns längre, har man inte en större buss som semesterfarkost betraktas man antagligen som en looser.
Vi konverterade sedermera till (modern) folkabuss. Otroligt mycket lyxigare med el, kyl och värme men det är ju lite mysigare häng i campingens tältavdelning än mellan två tiometershusbilar.. dock brukar bussar under 5m välkomnas i tältavdelningen.

hermannjoh

Aktiv medlem

Vi har haft detta i 3 år nu i alla väder och det har funkat hur bra som helst. Tar tyvärr ganska mycket plats i bagaget men otroligt smidigt att tälta och ta ner.

jonte987

Aktiv medlem
Det hade vi med. Mycket svårt att hitta numera.

jonte987

Aktiv medlem
Outwell gör fina grejor men smidigt att slå upp o ner är det inte.
Ska man inte ligga flera nätter bör nog ha någon mindre variant

Belse

Aktiv medlem
Vi har ett Easy Camp, typ lika som Outwell men lite billigare, köpte vårt från ett ställe i Mora, finns mycket tillbehör om man vill ha mattor o sånt.

ttfh

Aktiv medlem
Man kan ju köra två tält, så kan barnen få härja i sitt bäst dom vill. Nackdel är att man har två tält att sätta upp och ta ner, och att vissa campingplatser får för sig att ta betalt per tält.

RN

Aktiv medlem
Jag köpte ett urberg g5 tunneltält för fyra pers förra året, vi är tre i familjen och tänkte det kan vara bra med lite extra luft. Såhär i efterhand kanske jag borde tittat på något högre eftersom planen inte är att gå runt med det utan ha det i bil. Det lilla vi har använt det är det bra, inte varit något regn att tala om än dock, brukar vara där tält sätts på prov.

Har också spenderat barndomen i större tält med hysterisk förgård man kunde sitta i med bord och stolar och grejer. Ett par resor genom Europa i sånt tält har det blivit med föräldrarna :)

retrieverdog

Aktiv medlem
Vi har kört ett gäng somrar med ett tält som heter Coleman Da Gama 4. Har bara gott att säga om det. Smidigt att sätta upp/ta ned och har klarat sig fint såväl kvalitets- som vädermässigt. Nu verkar inte just den modellen säljas längre, men det verkar ganska likt det som heter Vespucci 4.

Anekdotisk bevisföring såklart, men vi har varit jättenöjda. 🙂

Tälta är kul, lycka till med vad ni än köper!

Senast ändrad:
Kul med så mkt input, tack!

Blackout funktion, förtält till tältet och uppblåsbart var nya grejer för mig. Campade mkt när jag var liten och föräldrarna tvingade runt en i husvagn men sen dess har det bara varit festivaltält för några hundralappar. Ståhöjd / förtält känns ju helt plötsligt som ett måste. I lumpen hade vi uppblåsbara sjukvårdstält. Ett sånt hade ju varit något :-) fast då får man nästan ha släpvagn…. Någon som har erfarenhet av sån där tält-släpvagn förresten? Jag fattar inte alls hur de funkar

BFS

Aktiv medlem
Combi camp hette de när jag var liten (och hela familjen semestrade i ett svankryggigt tält som luktade Raketost). Det var tider!

erolwi

Aktiv medlem
Har ett Outwell Willwood 6-mannatält som jag är grymt nöjd med. Det har pinnar men är lätt att sätta upp tycker jag. Har man allt uppackat tar det 1,5h att få i allt i bilen. Själva tältet är de sista 10 minutrarna så att uppblåsbar skulle ge någon större fördel har jag svårt att se.

Mitt största tips är att skippa osköna fällstolar och bord. Satsa på uppblåsbara soffor och lågt bord och kör lounge istället. Mycket skönare tälthäng.

Emil777

Aktiv medlem
Kul med så mkt input, tack!

Blackout funktion, förtält till tältet och uppblåsbart var nya grejer för mig. Campade mkt när jag var liten och föräldrarna tvingade runt en i husvagn men sen dess har det bara varit festivaltält för några hundralappar. Ståhöjd / förtält känns ju helt plötsligt som ett måste. I lumpen hade vi uppblåsbara sjukvårdstält. Ett sånt hade ju varit något :-) fast då får man nästan ha släpvagn…. Någon som har erfarenhet av sån där tält-släpvagn förresten? Jag fattar inte alls hur de funkar
+1 för ståhöjd och utrymme när man campar med familj. Då kan alla drälla grejjer omkring sig och det är relativt lätt att hitta.

Vårt tält är så stort att vi kan rulla in cyklarna i det om det behövs, men då blir det trångt att sova.

Bra tips på fältmässig lagning av tältduk är s.k. Spinnakertejp. Finns i många färger. Efter senaste tältningen i tokstorm har jag nu en rulle med.

Edit: minns den här appropå storm. Sjukt kul

Pfaff

Aktiv medlem
Combi camp hette de när jag var liten (och hela familjen semestrade i ett svankryggigt tält som luktade Raketost). Det var tider!

Combi Camp är ett nederländsk märke, Camp Let dansk. Men nog minns jag många nederländare med en sån på släp när det begav sig. Nackdelen med sådana är förstås hastighetsbegränsningen om man ska långt iväg, det är trots allt ett släp. Men mer camping, billigare och mindre bränsleslukande än en husvagn.

BFS

Aktiv medlem
Combi Camp är ett nederländsk märke, Camp Let dansk. Men nog minns jag många nederländare med en sån på släp när det begav sig. Nackdelen med sådana är förstås hastighetsbegränsningen om man ska långt iväg, det är trots allt ett släp. Men mer camping, billigare och mindre bränsleslukande än en husvagn.
Där ser man. De var iaf betydligt smidigare än husvagn och ett roligt koncept. Samtidigt fortfarande ett tält. Inte utan nackdelar att packa ihop ett blött tält. Vi skippade en sån och gick direkt på husvagn (troligtvis för att det var billigare). Till en retrobil skulle dock en Combi camp/let vara perfekt. Men, jag tror ett modernt tält är betydligt bättre.

SIE

Aktiv medlem
Ni har fel allihop, det skall vara trångt, hårt underlag, inte sitta på nåt som liknar en stol hela semestern!
Denna kände jag igen mig i som liten, och det gör jag fortfarande, fast inte i samma karaktär.
934F3AB4-1098-400A-BC92-FAA87110E6FD.jpeg

Skyerider

Aktiv medlem
Vi hade ett 6mans McKinley till två vuxna och två barn det var perfekt. Två avdelningar med "vardagsrum" emellan. Gott om plats och ståhöjd. Nu är barna stora och vi har blivit äldre så nu är det husbil som gäller😉😉

roller

Aktiv medlem
Vår familj, som inte alls är campingvana, köpte ett tunneltät med ståhöjd med en totalyta på 24 kvadratmeter för att det skulle bli lite drägligt. Vi tältade en natt och efter det ligger tältet i säkert förvar på hyllan i garaget. Men även om camping inte var något för oss så var ståhöjd och stor yta väldigt behagligt tyckte vi. Bl.a. kunde man få plats med rejäla luftmadrasser/sängar.

Och nej, jag kör ingen bikepacking heller...

P.S. Finns det en begagnatmarknad för tält?

Pfaff

Aktiv medlem

SIE

Aktiv medlem
Vår familj, som inte alls är campingvana, köpte ett tunneltät med ståhöjd med en totalyta på 24 kvadratmeter för att det skulle bli lite drägligt. Vi tältade en natt och efter det ligger tältet i säkert förvar på hyllan i garaget. Men även om camping inte var något för oss så var ståhöjd och stor yta väldigt behagligt tyckte vi. Bl.a. kunde man få plats med rejäla luftmadrasser/sängar.

Och nej, jag kör ingen bikepacking heller...

P.S. Finns det en begagnatmarknad för tält?
Jag har sålt ett gäng på blocket. Just nu är nog rätt säsong.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jag har varit mycket i fjällen och fiskat i min ungdom och då hade vi en tältkåta (Tipi som det också benämns). Moskoselkåtan hette varumärket tror jag, just de finns inte kvar men många andra.

Fördelar:
Det går att stå raklång vid stolpen i mitten
innertält använde vi aldrig - inget golv = låg vikt (vi hade ett femmanna tält och var 3-4 st som regel - lyx)
inga problem att laga mat inne i tältet, alternativt tända en liten brasa, då det kan vara förberett för kamin med öppning i toppen.
Lika stormsäkert som ett tunneltält men inte beroende av att stå rätt i vindriktningen.

Nackdelar:
insekter kanske?
Eldar man inne så luktar allt därefter.

Då var tältkåtans invändiga "utrymme per kilo" helt överlägset tunneltält, jag vet inte om det fortfarande gäller.
Jag har ingen erfarenhet av tält som inte behöver klara en storm, med moderna tyger kanske de funkar i regn. Men som ett; One tent to rule them all...

majkot

Ny medlem
Vi har ett sexmanna Colemantält till vår familj om fem. Tunnelmodell med ståhöjd i absiden. Verkar inte finnas längre men liknar Montana.
hur funkat bra under campingar från enstaka dagar upp till en vecka. Tycker Coleman känns prisvänliga generellt.
skulle jag behöva köpa ett nytt hade definitivt satsat på ett med black-out.

Köp & Sälj

Topp