[OT] Vilket kylskåp skall jag köpa? (gärna hyfsat aktuella omdömen)

me.I.am

Aktiv medlem
Skall köpa nytt kylskåp. Elgiganten är det som gäller, av flera anledningar. Budget runt 10K, kombi och 203 högt
Har kollat en del och det har utkristalliserats två kandidater:

Just nu lutar det åt LG.
Har läst genom recensioner (hos Elgiganten) för de olika märkena, inte just för aktuella modeller utan för att få ett intryck av kvalité för märkena.
Tycker LG och Samsung får bäst recensioner, med "bäst" menar jag minst negativa (i %), och man får lite känsla av hur märkena hanterar reklamationer.
Samsung: fler klagomål på ljudnivån
LG: fler klagomål på både behovet av reparationer, och hur lång tid det tar att fixa.

Samsung
+ 7L större frys
+ Snyggare design
- Flera som klagar på ljudnivån
- Samsung verkar hantera reklamationer dåligt (främst då för ljudnivå, men svårt att säga om det är berättigat)

LG
+ Bättre kylning av varor i dörren (kanske bara finess på papperet)
+ Mindre klagomål på ljudnivån (osäkert)
+ Högre ranking hos EcoVadis (ingen aning om det är värt något)
- Fler klagomål på att den slutar fungera (osäkert)

Om bägge skulle ha låg ljudnivå och inte implodera så tror jag att jag skulle välja Samsung dock.

Någon med erfarenhet av Samsung resp. LG? mest med tanke på ljudnivån.

ejma

Aktiv medlem
Vi har kyl och frys från Samsung som vi är nöjda med. Ljudnivån stör jag mig inte på, men antar att alla Samsungs modeller är inte lika. Jämfört med Cylinda som vi hade tidigare kan jag bara säga att ljudet är annorlunda. Det sägs att Samsung/LG köper kompressorer från en annan tillverkare än de europeiska vitvarutillverkarna. Tror även att de flesta kyl/frys som säljs i dag har luftcirkulator som surrar något.

perzzon

Aktiv medlem
Jag har en LG GBB59PZEFS.
Det skall ge 37db och vi sover väldigt nära. Som i ett annat rum men med öppen dörr och kanske 2-3 meter mellan sängens slut och kylens början.
Ibland kan jag tänka på fläkten när jag skall sova. Annars hör jag i princip aldrig skåpet.

Bikzz

Aktiv medlem
Har ett stort som det står "Bosch Cooler" på. Omdömet är att det är tyst och har funkat i 30 år utan problem.

me.I.am

Aktiv medlem
Har ett stort som det står "Bosch Cooler" på. Omdömet är att det är tyst och har funkat i 30 år utan problem.

Jag har ett Electrolux som är 35 år gammalt, fungerar felfritt, och tyst. Men det säger inte speciellt mycket om dagens utbud.

me.I.am

Aktiv medlem
Vi har kyl och frys från Samsung som vi är nöjda med. Ljudnivån stör jag mig inte på, men antar att alla Samsungs modeller är inte lika. Jämfört med Cylinda som vi hade tidigare kan jag bara säga att ljudet är annorlunda. Det sägs att Samsung/LG köper kompressorer från en annan tillverkare än de europeiska vitvarutillverkarna. Tror även att de flesta kyl/frys som säljs i dag har luftcirkulator som surrar något.

På vilket sätt är ljudet "annorlunda"? Typen av ljud betyder nästan mer än uppmätt DB. Vissa ljud klan vara väldigt irriterande.

EDIT: Kan tänka mig att dyrare skåp är bättre ljudisolerade, så är det lite dyrare ni har eller typ "standard"?

Inte omöjligt att Samsung/LG köper kompressor från samma tillverkare, möjligen att LG köper från nattskiftet :)

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vårt 13-14 år gamla Siemens-kylskåp har massa roliga ljud för sig, knorrar och grejar. Ska visst vara så.

MartinRF

Aktiv medlem
Behövde nytt kylskåp akut i mars 2020 och frågade här. Landade på Samsung. So far, so good.

/Martin

knaper

Aktiv medlem
Har ett nytt Samsung "bespoke"-någonting som är väldigt fint och fungerar bra. Men är mer högljutt än det jag flyttade från, ett standard Bosch eller nåt från 2015. Det nya skåpet står iofs mindre inbyggt och det kanske dämpar ljudet mindre.

ejma

Aktiv medlem
På vilket sätt är ljudet "annorlunda"? Typen av ljud betyder nästan mer än uppmätt DB. Vissa ljud klan vara väldigt irriterande.
Ljudet är mer susande än knattrande. Jag tänkte på det till en början då ljudet var nytt i huset, men upplever det inte störande.

kaxe

Aktiv medlem
Jag köpte ett Samsung bespoke i höstas, och det är ju knäpptyst i jämförelse med det 25 år gamla tröskverket som stod där innan, men det säger kanske inte så mycket.

Kolla elgigantens outlet också, mitt skåp köpte jag för 8 istället för 13 , pga en liten bula i dörren

Guaruska

Aktiv medlem
Nr 1 e såklart energimärkning. Det skiljer många tusenlappar på energiförbrukningen under dess livstid. Kylskåpets energiprestanda brukar gå hand i hand med ljudnivån. Och priset e lite högre. Köpte ett gorenje (modell ork192) för 12 år sen, då energiklassning A++ (236 kwh per år, idag energiklass E) o ljudnivå 40 dB. På 227 liter kyl och 97 liter frys. Kostade då hutliga 12000 kr. Jag upplever det som väldigt tyst. Jag sover dagtid bakom väggen som kylen står mot o d har aldrig stört mig.
Idag e energiklass A nere på 129 kwh per år för ett kombiskåp. Samt att de e tystare. Men priset har stigit avsevärt. Mer än inflationen.

arcamone

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att LG står för Lucky Goldstar. Goldstar känner ni väl igen? Märket som får Shimano Tourney att framstå som XTR.

Jag hade gått på Samsung av de två men än hellre något tyskt.

Batavus

Aktiv medlem
Be säljaren att berätta om vilken "kompressor"/kylaggregat kylskåpen har, och vilken som är bäst av dem.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nr 1 e såklart energimärkning. Det skiljer många tusenlappar på energiförbrukningen under dess livstid. Kylskåpets energiprestanda brukar gå hand i hand med ljudnivån. Och priset e lite högre. Köpte ett gorenje (modell ork192) för 12 år sen, då energiklassning A++ (236 kwh per år, idag energiklass E) o ljudnivå 40 dB. På 227 liter kyl och 97 liter frys. Kostade då hutliga 12000 kr. Jag upplever det som väldigt tyst. Jag sover dagtid bakom väggen som kylen står mot o d har aldrig stört mig.
Idag e energiklass A nere på 129 kwh per år för ett kombiskåp. Samt att de e tystare. Men priset har stigit avsevärt. Mer än inflationen.

Ungefär halverad förbrukning på 12 år alltså, det är svårt att räkna hem att byta innan det går sönder.

Vår frys (inköpt 2008) drar ganska exakt 1 kWh / dygn, kylen hälften. De var A++ då om jag inte minns fel, kikade på att byta men insåg att det är svårt att räkna hem, de fungerar fortfarande fint. Vi har ett kombiskåp också som overflow-frys och kyl för dricka, den drar som vårt stora frysskåp.

Inser nu när jag räknar på det att de trots allt står för nästan 25% av hushållsförbrukningen, de tre skåpen.

WFD

Aktiv medlem
Samsung fungerar riktigt bra och låter i princip inget alls. Det man kan ogilla är att det är lite utrymme mellan hyllarna. Går inte att ställa en 0,5l flaska. Det går inte heller att flytta hyllorna, utan dom har sina fasta platser.
Alla kylskåp har känsliga dörrar och det är väldigt lätt att få märken. Det märkte jag när snickaren skulle trycka in kylskåpet på plats. Så nu har jag tre små bulor i dörren där han tryckte med händerna.

me.I.am

Aktiv medlem
Samsung fungerar riktigt bra och låter i princip inget alls. Det man kan ogilla är att det är lite utrymme mellan hyllarna. Går inte att ställa en 0,5l flaska. Det går inte heller att flytta hyllorna, utan dom har sina fasta platser.
Alla kylskåp har känsliga dörrar och det är väldigt lätt att få märken. Det märkte jag när snickaren skulle trycka in kylskåpet på plats. Så nu har jag tre små bulor i dörren där han tryckte med händerna.

Så, kylskåpet levererat och inkört. Är ett 203cm-skåp.
Håller med om att det är lite dåligt med alternativ för hyllorna. Men en positiv sak med mitt är att det finns ett extra "plan" mellan dom två nedersta dörrfacken, så flyttade ned 2a nerifrån och har nu 2 dörrfack med plats för typ mjölkpaket. Tog också bort locket på "Optimal FRESH+" så har plats för lite högre saker där också.

För min modell har dom ändrat lite under produktionens gång. Den dom har som visningsexemplar hos Elgiganten har inte den extra platsen mellan nedre dörrfacken. Utan den så hade det känts mycket sämre iom att det är så trångt mellan hyllplanen.

EDIT:
Blev alltså ett sånt här black friday-skåp

WFD

Aktiv medlem
Så, kylskåpet levererat och inkört. Är ett 203cm-skåp.
Håller med om att det är lite dåligt med alternativ för hyllorna. Men en positiv sak med mitt är att det finns ett extra "plan" mellan dom två nedersta dörrfacken, så flyttade ned 2a nerifrån och har nu 2 dörrfack med plats för typ mjölkpaket. Tog också bort locket på "Optimal FRESH+" så har plats för lite högre saker där också.

För min modell har dom ändrat lite under produktionens gång. Den dom har som visningsexemplar hos Elgiganten har inte den extra platsen mellan nedre dörrfacken. Utan den så hade det känts mycket sämre iom att det är så trångt mellan hyllplanen.

EDIT:
Blev alltså ett sånt här black friday-skåp
Kul att du är nöjd (Y)

me.I.am

Aktiv medlem
Kul att du är nöjd (Y)

Förutom lampan då. På morronen kanske det är bra att chockstarta, men har man mysbelysning i köket och vill ta en liten nattamacka blir man så chockad när man öppnar kylskåpet att man inte kan somna på några dygn. Ett kallt sterilt blåvitt ljus.

Men det är petitesser :)

Stumpy

Aktiv medlem
Förutom lampan då. På morronen kanske det är bra att chockstarta, men har man mysbelysning i köket och vill ta en liten nattamacka blir man så chockad när man öppnar kylskåpet att man inte kan somna på några dygn. Ett kallt sterilt blåvitt ljus.

Men det är petitesser :)
De försöker bara hjälpa dig att sluta äta nattmacka.

Topp