[OT] Vilket Mesh-nätverk?

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag har halvstort hus med betongkällare, och svårt att få bra wifi-täckning överallt. Tänkte köpa mesh, men vilket ska jag köpa? Google? TP-link Deco (vilken av dem i så fall)? Eller något annat?

Jag vill ha enkel installation och problemfri funktion. Använder 2 st Chromecast samt 4 st chromecast audio. 5 pers ska använda nätet med smartphones och datorer. Vi streamar inget i 4k och har inga supermoderna datorer eller telefoner.

DD88

Aktiv medlem
Standardsvaret är två av dessa per våningsplan och en av deras switchar för enkel setup och PoE (förutsatt att du har färdigt kablage i väggarna)

Sett till standarder så kommer dom hålla länge och även om ni inte kör någon tyngre trafik idag så slipper ni byta ut när behovet uppstår.

Sen finns det betydligt bättre och stabilare produkter om man har riktigt knepiga förhållanden men kräver då samtidigt en större insats och lite krångligare config.

Azog

Aktiv medlem
Jag har halvstort hus med betongkällare, och svårt att få bra wifi-täckning överallt. Tänkte köpa mesh, men vilket ska jag köpa? Google? TP-link Deco (vilken av dem i så fall)? Eller något annat?

Jag vill ha enkel installation och problemfri funktion. Använder 2 st Chromecast samt 4 st chromecast audio. 5 pers ska använda nätet med smartphones och datorer. Vi streamar inget i 4k och har inga supermoderna datorer eller telefoner.
Jag kör deco m9 och är nöjd. Har inte testat några andra meshlösningar dock.

Stumpy

Aktiv medlem
Väntat länge på att TP Link skall släppa sin nya Deco Px. Behöver PowerLine för att nå bl a garaget. P9 finns, men den har några år på nacken.

BJS

Aktiv medlem
Unvik mesh om det går och dra kabel till varje AP, det ger betydligt bättre fart. Jag har kört Unifi sedan 2014 och varit supernöjd.
Det är lite "roligt" när var och varannan villa installerar mesh nät som fyller den begränade bandbredden med dubbla eller trippla mängden E-smog. Det fungerar dåligt, drar mycket ström och stör för alla andra i närheten. Dra kabel! Och använd bara wifi för sista hoppet.

glitch

Aktiv medlem
Vi har Deco 5 i vår lägenhet på två plan och en puck nere i garaget. (Villa med tre lägenheter). Funkar tillräckligt bra för oss. Källan är 4G mobilt breband så det är inte värsta supernätet från början. Men vi kan båda jobba hemma samtidigt som ungarna kollar netflix och spelar (dock inget som är lagkänsligt). Enkel set-up och smidig app. Alternativet var Unifi men fick Decokittet till ett bra pris.

julgus

Aktiv medlem
Jamen såklart att dra kabel är det bästa - förvånad...? det är dock ofta det är förenat med stort besvär... så då är mesh minst dåligt anser jag.

Herr Thomas

Aktiv medlem
En Unifi AP per våningsplan, man kan dra fast kabel och lägga utvändigt och få till en snygg lösning utan problem.
Sen en Unifi Router så är lösningen fulländad :-)

DH

Aktiv medlem
Man kan köra mesh med Wired backbone. I varje falll så är det Asus lösning för hemmabruk.
Köpte ASUS mesh några år sedan.
Det som kom från kartongen var oanvändbart innan jag gjort manuell uppgradering av firmware.(Hur sälja en produkt som inte fungerar?)
Försökte sen nyttja redan draget kablage i villan för ihopkoppling av de tre puckarna.
Dålig idé.
Funkade inte vettigt förrän alla puckarna pratade "genom luften" och utan kablage emellan.
Funkar numer ok. Perioder dåligt innan ny firmware version kunnat ladddas.

DD88

Aktiv medlem
Har man det så är det nog inte mash man tittar på!

Är du haj på nätverk så kan du ju också köra egna bryggor på mikrotiks APs, jag tänkte göra så till vinden för att koppla in fläktaggregatet.

Som andra i tråden så avråder jag från mesh, skapar ofta problem och sämre upplevelse för användaren

SafeSurfer

Aktiv medlem
Terminologin är för mig förvirrande. Kör asus mesh system zen xt8 med ethernet backhaul, där noden ansluts över ethernet, vilket funkar bra. Är inte mesh en luddig term för att komponentera router/nod har mjukvara anpassad för att samverka från början och påstås ge en enklare installation (en sälj term). Jag tolkade det som att termen mesh eller access point inte säger så mycket utan funktionerna i varje produkt måste undersökas vare sig det är mesh eller AP?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag undviker unifi. Ganska okej UI, men den kinesiska kopplingen och stegen mot att ha en prenumeration för att få ha sitt nätverk som man köpt väger emot med tung övervikt.

Upplys mig gärna, det är ett amerikanskt företag såvitt jag vet? Sen tillverkas ju prylarna i Kina som så mycket annat tyvärr, men finns det en starkare kinesisk koppling än så?

Jag har inga prenumerationer alls hos dem, visste inte ens att det "krävs"? Jag kör Edgerouter och diverse accesspunkter.

jonte987

Aktiv medlem
Terminologin är för mig förvirrande. Kör asus mesh system zen xt8 med ethernet backhaul, där noden ansluts över ethernet, vilket funkar bra. Är inte mesh en luddig term för att komponentera router/nod har mjukvara anpassad för att samverka från början och påstås ge en enklare installation (en sälj term). Jag tolkade det som att termen mesh eller access point inte säger så mycket utan funktionerna i varje produkt måste undersökas vare sig det är mesh eller AP?
Precis. Detr möjligt att min extra nod är en AP med wds men det heter mesh node på Asus routern jag använder oavsett om den är Wired eller ej
Det verkar fungera. Möjligen blir det lite märkligt om man blandar Wired och wireless nodes. (Hamnar man på optimal?)

mzi

Aktiv medlem
Som jag förstått det sker hela tillverkningen i ett kinesiskt bolag så de har inte bara anlitat en fabrik. Nu har jag inte brytt mig på ett par år, men då var flera funktioner kopplade till ditt ui-konto och de kändes i kommunikationen att de var på väg mot prenumerationer.

Azog

Aktiv medlem
Ett meshnätverk är ett nätverk där noderna i nätet reläar trafik från andra noder.

Sen måste man ju så klart undersöka vad det finns för olika kommersiella alternativ som med allt annat.

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag har inte kablage i väggarna, och kommer inte dra kabel utanpå väggarna heller. Endast en enhet kommer vara trådad.

Frågorna hopar sig.
Är Ubiquiti mycket bättre än t.ex. Deco M9?
Ni som är emot mesh, kan ni förklara vad som är dåligt med det? Och varför är det så dåligt när typ miljoner människor använder det och verkar supernöjda?

Hälsingland

Aktiv medlem
Nu är ju jag ingen IT-kille så jag nöjer mig att det fungerar och ondgör mig inte över mesh eller kabel. Vi har fiber 100/100 och jag kör Deco m4 och får som oftast ut över 100mbit trådlöst när jag jobbar hemma. Två burkar i huset och en i garaget, strular aldrig och bara fungerar.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Provade Ubiquiti men fick det aldrig att lira bra med alla enheter så bytte till Deco. Klart enklare att installera, en tråda puck per våning och en utomhusantenn så var det klar.

uandt

Aktiv medlem
Där jag bor funkar trådlös mesh inte bra. Huset är hönsnätat och gott om andra nät så jag måste köra trådat.

Mitt Ubiquity nät är känsligt för dåliga sladdar/kontakter så en AP-är urkopplad vilket gör att jag har dålig täckning ändå i ett rum....
Screenshot 2022-08-10 at 10.00.35.png

Boromir

Aktiv medlem
Jag har Deco M9 plus med två av tre enheter är trådade, det märks skillnad på hastighet i den del av huset som inte har trådad AP men det funkar bra och är extremt enkelt. Just enkelheten är även dess svaghet, det finns väldigt begränsade möjligheter till inställningar och att göra fler nätverk än Wi-Fi + Gäst wi-fi.
VPN stöds inte heller.

johfo

Aktiv medlem
Klarar Deco olika SSID för olika wifi-band? Jag har för mig att det var därför jag snabbt valde bort dem när jag skulle modernifiera mitt trådlösa nät.

johfo

Aktiv medlem
Hur funkar det? Jag har det nu pga att Chromecast med TV inte funkar annars...men då använder jag bara ett band i taget
Hur menar du? Hur det funkar? Jag tror inte det gör det...
Dvs kan man på Deco-systemen döpa sitt 2.4 GHz-nät till ett namn och 5 GHz till ett annat, för att tvinga enheterna till det band man vill?
Som jag uppfattade det blir det samma SSID för båda banden och Deco-systemet väljer var enheterna får vara.
Det funkar säkert bra om man inte bryr sig... men vill man bestämma mer själv är det en begränsning....

Azog

Aktiv medlem
Hur menar du? Hur det funkar? Jag tror inte det gör det...
Dvs kan man på Deco-systemen döpa sitt 2.4 GHz-nät till ett namn och 5 GHz till ett annat, för att tvinga enheterna till det band man vill?
Som jag uppfattade det blir det samma SSID för båda banden och Deco-systemet väljer var enheterna får vara.
Det funkar säkert bra om man inte bryr sig... men vill man bestämma mer själv är det en begränsning....
Man kan ha ett huvudnät och ett gästnät med olika SSID.

johfo

Aktiv medlem
2.4 har lite längre räckvidd och ofta högre signalnivå och såna system kan tendera att koppla över enheter till 2.4. Jag vill bestämma själv vilket band jag vill ha vilka enheter på.
Kör man med gästnätet måste man tillåta access till intranät där och då har man ju "bränt" gästnätet som från intranät isolerat nät för gäster och sånt man vill hålla utanför intranätet.
Antar att Deco bara har ett gästnät eller?

jonte987

Aktiv medlem
2.4 har lite längre räckvidd och ofta högre signalnivå och såna system kan tendera att koppla över enheter till 2.4. Jag vill bestämma själv vilket band jag vill ha vilka enheter på.
Kör man med gästnätet måste man tillåta access till intranät där och då har man ju "bränt" gästnätet som från intranät isolerat nät för gäster och sånt man vill hålla utanför intranätet.
Antar att Deco bara har ett gästnät eller?

Ok, Asus verkar skifta clienter mellan näten. Optimalt vet jag inte men eftersom optimalt skiftar genom huset är drygt att göra själv.

Ja, har man bara ett gästnät så är det magert

wicked83

Ny medlem
Hej! Spännande diskussion... Men gästnät ? Hur mycket gäster har ni ? Jag kör Deco M9 (Supernöjd) aldrig problem aldrig räckvidds eller annat strul.
Har jag "Fasta" platser med stationära datorer kanske man kan diskutera sig igenom frågan om man ska köra trådat men efter 99% av all användning i hemmen idag sker via olika mobila enheter (Telefoner laptops m.m) så känns det som att frågan är inte vilken lösning man ska välja utan vilka behoven är.

Har man har ett stort behov av att ha multipla gästnätverk för man har 1000pers springer runt hemma (Låter inte som standardanvändning)
Har man har många gamingtokiga hemma med stationära datorer ?
Kör man massor med hemautomation och har i princip allt uppkopplat ?
Behöver jag styra allt hemma ?
Är VPN och kryptering viktigt för mig ?

Listan går ju att fortsätta att göra ganska lång men det är alltid behovet hos den enskilda som styr, man ska inte titta på produkterna och fråga "vilken är bäst" det slutar alltid med veckor av diskussioner utifrån varje enskild individs personliga uppfattning och behov.

Bättre att tänka: Jag behöver ett bra nätverk för följande användning, kan jag känna...

jonte987

Aktiv medlem
Hej! Spännande diskussion... Men gästnät ? Hur mycket gäster har ni ? Jag kör Deco M9 (Supernöjd) aldrig problem aldrig räckvidds eller annat strul.
Har jag "Fasta" platser med stationära datorer kanske man kan diskutera sig igenom frågan om man ska köra trådat men efter 99% av all användning i hemmen idag sker via olika mobila enheter (Telefoner laptops m.m) så känns det som att frågan är inte vilken lösning man ska välja utan vilka behoven är.

Har man har ett stort behov av att ha multipla gästnätverk för man har 1000pers springer runt hemma (Låter inte som standardanvändning)
Har man har många gamingtokiga hemma med stationära datorer ?
Kör man massor med hemautomation och har i princip allt uppkopplat ?
Behöver jag styra allt hemma ?
Är VPN och kryptering viktigt för mig ?

Listan går ju att fortsätta att göra ganska lång men det är alltid behovet hos den enskilda som styr, man ska inte titta på produkterna och fråga "vilken är bäst" det slutar alltid med veckor av diskussioner utifrån varje enskild individs personliga uppfattning och behov.

Bättre att tänka: Jag behöver ett bra nätverk för följande användning, kan jag känna...
Många har fortfarande stationära tv apparater och numera artbetsplatser med höga krav för videosamtal.

Angående gästnätverket så behövde han ett men använder han ett för att skapa ett 2.4 nät och ett för 5 och systemet stödjer ett så saknar han två.

ejma

Aktiv medlem
2.4 har lite längre räckvidd och ofta högre signalnivå och såna system kan tendera att koppla över enheter till 2.4.
Det finns utrustning som bara kommunicerar över 2,4 GHz och då är inte säkert att kombi ssid fungerar.

Jag har tex sous vide pinne med wifi vilken kräver att mobilappen även körs på 2,4 GHz för att etablera kommunikation. Om mobilen kör på ett kombi ssid kör den vanligtvis på 5 GHz och då fungerar inte kommunikationen mot pinnen. Behöver ett ssid som bara kommunicerar över 2,4 GHz. I sådana fall är bra om AP kan konfigereras med flera ssid.

jonte987

Aktiv medlem
Det finns utrustning som bara kommunicerar över 2,4 GHz och då är inte säkert att kombi ssid fungerar.

Jag har tex sous vide pinne med wifi vilken kräver att mobilappen även körs på 2,4 GHz för att etablera kommunikation. Om mobilen kör på ett kombi ssid kör den vanligtvis på 5 GHz och då fungerar inte kommunikationen mot pinnen. Behöver ett ssid som bara kommunicerar över 2,4 GHz. I sådana fall är bra om AP kan konfigereras med flera ssid.
Ja, sånt är skit. Borde vara fel på routern men verkar bero på knas i appen. Möjligen sdk eller sdk version.
När Chromecast ligger på andra frekvensen så funkar cast i några appar men inte i andra.

Köp & Sälj

Topp