[OT] Vilket verktyg? Får inte loss oljepluggen på vespan

Stervelo

Aktiv medlem
Jag har en 2013 Vespa 300 gts.
Jag ska byta olja på den. Verkstad har gjort det hittilllis.
Jag har bytt olja på mc förr.
Det är en 24 mm ojeplugg/bult, den dras fast med 24-30 Nm.

Jag får inte loss den med vanligt spärrskaft. Inte en blocknyckel heller.
Sjävklart ligger den "långa armen" vid båten, proppen dras fast med 80 Nm.
Den långa armen är en såndär "teleskop" 1/2 tum sak du använder för hjulbultar typiskt, blir väl 60 cm lång i utfällt läge.

Åka och hämta den är dyrare än att köpa en ny, alltså handlas nytt verktyg.

Är det rätt verktyg? Något annat?
Jag har bankat på den med en slagskruvmejsel, tänkte mest att den skulle skaka loss den så den gick att ta oss med vanliga verktyg. Men icke.

Om inte du tänkt suga upp den gamla oljan, som på inombordsmotorer i båtar, måste ju pluggen bort. Men det verkar vara nåt lurt om du måste ta till dragskaft avsett för hjulbultar. Kan t ex tänkas vara en borttappad plugg som ersatts med en ny i fel gänga? Villgängor...

På fordon med tillräckligt utrymme brukar jag montera en ballofixventil i stället för pluggen. Det förvandlar servicejobbet till nåt man inte behöver dra sig för.

Om inte du tänkt suga upp den gamla oljan, som på inombordsmotorer i båtar, måste ju pluggen bort. Men det verkar vara nåt lurt om du måste ta till dragskaft avsett för hjulbultar. Kan t ex tänkas vara en borttappad plugg som ersatts med en ny i fel gänga? Villgängor...

På fordon med tillräckligt utrymme brukar jag montera en ballofixventil i stället för pluggen. Det förvandlar servicejobbet till nåt man inte behöver dra sig för.
Det står i youtubevideos när vespameckar gör det att man behöver en "breaker bar" så det är inte konstigt. Skiter sitter.

Jag kan lugnt säg att Vespa är det mest överprissatta skiten någonsin. Maken till grovsmide och skit de sätter på. Priset på framdämparen, en stötdämpare. 300 kronor i butik. Monsterprestandan får min fox 36a att blekna. Not.

Bytt all fjädring till fullt justerbara saker, bytt främre bromsoket till ett brembo gold, från en ducce, satt i en polymer bush i styrningen istället för gummi. Nu bromsar och styr den ok, för att vara en vespa.

Trots grovsmidet är den rolig att köra. Den känns trasig, som att man ska köra av vägen mest hela tiden. :)

Förlängningsskaftet bör räcka, mer avancerat bör det nog inte vara. Drar du allt du kan med ett 60 cm-skaft så borde den antingen lossna eller så borde något gå sönder.
Har du ingen slägga eller klubba som du kan slå på blocknyckeln med? Saker släpper ofta bättre med lite slag än om man bara försöker segdra loss det.
Av den anledningen är mutterknack är också bra för att få loss kärvande saker.
Skulle det mot förmodan inte släppa så brukar värme vara väldigt effektivt när det är stålplugg i aluminiumgänga (gissar att det är det).

Samtidigt får man väl hoppas att det redan är relativt varmt (varmkört) då oljan ska bytas.

Har en liten blåslampa, för mat, den kanske jag kan värma på, bra tips @Orwar

Det är under vespan och bulten dras i vertikalled, så det finns inte mycket plats för att banka. Jag har försökt med en hammare men ingen lycka, kraften blir inte stor.

24mm är en rätt fet plugg. Tror jag har 17mm på bilen, den både drar och lossar jag med ett 3/8 spärrskaft (kanske 15cm hävarm).
Bytte på en gammal traktor i somras, där var det 25mm (eller kanske 1 tum), den satt hårdare. Blocknyckelns hävarm var nog 30cm iaf, och fick ta i en del för att lossa den. Fick även dra den betydligt hårdare innan det blev helt tätt också.

Nu finns möjlighet att bli kränkt; men har du tänkt rätt med riktningen? Skruv som sitter uppochned har man en tendens att dra åt fel håll om man själv inte befinner sig på undersidan liksom.
Den roteras i vertikalled, inte horisontell led, så riktiningen är ok, righty tighty, lefty loosey.

Inser att jag inte kan värma skiten, det sitter en o-ring inne i den.

Det är ont om plats, svårt att komma åt, hade den suttit mer öppet hade det varit lättare.

Tänker att man bara behöver hjälp att lossa den inte skruva ut helt . Sen brukar däckfirmorna ha långa skaft när inte knackarn biter och allmän rutin på svåra muttrar...
Min erfarenhet av mutterknack är att de inte stannar så fort. Bara det jag tänkte på.

Morsan brukar hävda att farsan körde Vespa som ung. Men det var ju såklart inte sant, farsan har ju stil och körde Lambretta.
IMG_0370.jpeg

Tänker att man bara behöver hjälp att lossa den inte skruva ut helt . Sen brukar däckfirmorna ha långa skaft när inte knackarn biter och allmän rutin på svåra muttrar...
Långt skaft har man för att sänka momentet, inte höja det.

Edit: Ah, du menade förstås inte till knackaren, inser jag nu.

Köpte en fin förlängningsarm på Swedol, 70% rea, 59 pix, ex moms, så med moms runt 75 pix.
Fick loss den, men fick ta i rejält trots 600 mm hävarm. Den lossnade med en rejält "knirk".
Imorgon åker det i ny olja efter lite varmkörning.

Tillbaka
Topp