[OT] Vilket vin dricker du?

JLarsson

Aktiv medlem
Jag jobbar ju i PK-huset i stockholm, så det finns ett helt ok utbud. Idag bärgade jag en Malleolus 2018. God nu, fantastisk om några år.

Men... där jag bor (Åkersberga) är det fanimej öken. Frågade butikschefen varför 21 av 22 tyska vita var Riesling, ingen Grauburgunder, ingen franken, bara Riesling. "Det är vad folk vill ha" var svaret.

Pfaff

Aktiv medlem
Just systemets likriktade sortiment har jag länge varit smått kritisk till, men först när jag flyttade från Stockholm insåg jag hur risigt det faktiskt är i andra delar av landet. Tänker med saknad på bolaget på norrlandsgatan nästan var dag.

Men allt är inte mörkt här i världen, snart släpps nämligen crystallum på tillfälligt sortiment. 20 oktober tror jag närmare bestämt.
Har du handlat vin i något annat land söder om Trelleborg?

Pfaff

Aktiv medlem
Har bott i fyra länder söder om Trelleborg sen jag blev gammal nog att handla alkohol och har absolut utnyttjat möjligheten att göra det

Så trevligt, då har du ju en rik jämförelsegrund gällande utbudet som i mitt tycke är oslagbart till bolagets fördel även om den enskilde butikens lagerhållning inte alltid når upp till förväntningarna. Fast det ordnar de ju alltid snabbt vid behov.

Domestique

Aktiv medlem
Så trevligt, då har du ju en rik jämförelsegrund gällande utbudet som i mitt tycke är oslagbart till bolagets fördel även om den enskilde butikens lagerhållning inte alltid når upp till förväntningarna. Fast det ordnar de ju alltid snabbt vid behov.

Fast det totala sortimentet i många länder är ju betydligt större än SBs sortiment. Jag såg för något år sedan en siffra för Danmark där man uppskattade att det fanns ca 100 000 produkter. Dessa är ju dock fördelade på ett stort antal importörer och handlare, men bara Philipson Wine i Danmark har väl dubbelt så många produkter i lager än SB har i sitt fasta sortiment. Räknar man in beställningssortimentet (som inte är SBs egna sortiment utan importeras och lagerhålls av privata importörer) blir det förvisso bättre men ändå inte i klass med sortimentet i många andra länder. Dessutom ofta väldigt skevt. Det finns liksom 400+ viner från Veneto men bara 45 röda från Loire eller 288 från Bourgogne, det är ju ingenting. Vill man sen köpa viner med ålder på så måste man handla i utlandet - förutom vissa viner som producenter väljer att lagra och släppa sent.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Tur man har för dåliga smaklökar för att känna när man blir lurad. För visst är just vin det livsmedel där en dubblering av priset ger minst kvalitetsförbättring? Jag menar, dubbla priset på en flaska whisky och du får något riktigt bra, och för dubbla priset går man från Blå Castello till fin hantverksost - men när det gäller just vin så är en flaska för 200 kr givetvis i princip alltid bättre än en för 100 kr; men väldigt sällan DUBBELT så bra.

grondahl

Aktiv medlem
Kliver ur gamla världens komfortzon med en shiraz.

Bilagor

• 20220930_190738.jpg
    20220930_190738.jpg
    520.7 KB · Besök: 12

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Vinmässigt tycker jag ju - konservativt och en smula ängsligt - att man sällan behöver lämna Frankrike, men måste konstant och ödmjukt konstatera att resten av världen levererar jävligt bra. Enkla spanjorer, charmiga spaggar som inte är ”dubbelpressade”, Australien och Sydafrika för helvete och en härlig Vino Verdhe på balkongen medan tändvätskan träcker… Här är en riktigt härlig Cabbe från USA, om man gillar de ”muskler” som inte skall förväxlas med primitiva diton i Zinfandel- och ekad Chardonnayhelvetet lite längre söderut längs kusten.
42092AC0-8043-450D-A811-CFE21F65F155.jpeg

Beagleboy

Aktiv medlem
Om man kan hantera ovisshet och variation är det svårt att alldeles såga den här. Fast Saperavin från Georgien är nog bättre, ärligt. Ste Chapelle här. Cabernet Sauvignon från Idaho!
59b4cd6c-effd-49d3-aae4-f0ae10af2da4.jpg

Topp