[OT] Villalarm.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Väcker upp tråden. Vi behöver larm i nyköpt hus. Vad ska man ha?

Vi har Verisure i nuvarande hus. Dyrt, funkar OK. Har haft säljare från Sector Alarm hemma. Hen var pushig och pratade mer om hur farligt det är nuförtiden samt om hur kassa Verisure var än hur bra de själva var. Sector har tydligen funkat klart sämre UX-mässigt än V, men säljaren nämnde att de har ett nytt larmsystem som numera är bra. Typ lika dyrt som Verisure

Har även varit i kontakt med fristående larmbolag som erbjöd ett larmpaket med högre inköpskostnad men lägre månadsdito. Uppkoppling mot Lövestads larmcentral som gör att detta blir billigare i långa loppet.

Nu är frågan som sagt - vad ska man ha? Jag skippar gärna de här 4-500 kr/månadsabonnemangen. Åas så verkar just Lövestads Larmcentral vara skräp om man läser på recensioner på nätet. Det bästa vore nog om man hittar någon annan larmcentral i Skåne som har avtal med Securitas/Avarn etc så att man kan få ut väktare snabbt vid inbrott/etc.

Hur gör ni andra?

Allroad

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.

Vi har Verisure i nuvarande hus. Dyrt, funkar OK. Har haft säljare från Sector Alarm hemma. Hen var pushig och pratade mer om hur farligt det är nuförtiden samt om hur kassa Verisure var än hur bra de själva var. Sector har tydligen funkat klart sämre UX-mässigt än V, men säljaren nämnde att de har ett nytt larmsystem som numera är bra. Typ lika dyrt som Verisure

Har även varit i kontakt med fristående larmbolag som erbjöd ett larmpaket med högre inköpskostnad men lägre månadsdito. Uppkoppling mot Lövestads larmcentral som gör att detta blir billigare i långa loppet.

Nu är frågan som sagt - vad ska man ha? Jag skippar gärna de här 4-500 kr/månadsabonnemangen. Åas så verkar just Lövestads Larmcentral vara skräp om man läser på recensioner på nätet. Det bästa vore nog om man hittar någon annan larmcentral i Skåne som har avtal med Securitas/Avarn etc så att man kan få ut väktare snabbt vid inbrott/etc.

Hur gör ni andra?
Skiter i larm. Tjuvarna tar det dom vill ha oavsett larm. Att vaggas in i någon falsk trygghet ger jag inte fem öre för.

Hade dock kunnat tänka mig ett brandlarm kopplat till en väktarcentral men resten är bara slöseri med pengar.

Annars har Bauhaus en standalonelösning från Sikkerthjem med väktarutryckning..

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Dsc eller Siemens/Vanderbilt fortfarande om du ska äga själv imho.
Lövestad är lite svängiga tyvärr.
Viket hörn av Skåne gäller det? Kolla med Skånsk larmtjänst, de kan sy ihop efter vad du vill ha.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Dsc eller Siemens/Vanderbilt fortfarande om du ska äga själv imho.
Lövestad är lite svängiga tyvärr.
Viket hörn av Skåne gäller det? Kolla med Skånsk larmtjänst, de kan sy ihop efter vad du vill ha.

Jag har varit i kontakt med Skånsk Larmtjänst. De rekommenderade Ajax-larm och Lövestad som central. Jag lutar ditåt, men de väldigt många låga betygen [edit: för Lövestad] på google reviews samt trustpilot är lite av ett sänke när man ska försöka övertyga den andra hälften...

Huset ligger i Malmö.

Senast ändrad:

David_J

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.

Hur gör ni andra?
Jag bytte precis från Sector till Verisure. jag tror att det är skitsamma vilket av dessa man har. Enl Verisure har de alltid personal i vår lilla stad medan Sector har bas i Helsingborg dryga 20km bort... Kanske är det sant, vad vet jag.
Men, jag fick lära mig av båda leverantörerna att det går att förhandla månadskostnaden hårt. Sector erbjöd mig, när jag ringde för att säga upp mitt abonnemang en sänkning från 519kr/mån till 299kr/mån.
Från Verisure har jag hört liknande stories. En äldre man som gick från 400 till 99kr/mån på bara ett tfn samtal.
Så mitt tips till er som har larmabonnemang. Ring och säg att det är för dyrt. De vill hellre ha 200kr än noll... och de är mycket medvetna om att i i tider likt de vi är i nu så väljer många att skippa netflix och just larm..

Hälsingland

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Det säljarna på Sector säger kan du utgå ifrån är skitsnack. Dom kör riktigt fulsälj och verkar inte dra sig för något. Deras taktik verkar vara att skrämma och hetsa till affär.

Vi har verisure och är nöjda, larm i hus och garage (separat) i hus även brand. Hade varit slö i många år och inte följt upp priset, men efter Sector var hit så ringde jag upp och informerade om priset dom erbjöd och verisure matchade direkt.

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Jag bytte precis från Sector till Verisure. jag tror att det är skitsamma vilket av dessa man har. Enl Verisure har de alltid personal i vår lilla stad medan Sector har bas i Helsingborg dryga 20km bort... Kanske är det sant, vad vet jag.
Men, jag fick lära mig av båda leverantörerna att det går att förhandla månadskostnaden hårt. Sector erbjöd mig, när jag ringde för att säga upp mitt abonnemang en sänkning från 519kr/mån till 299kr/mån.
Från Verisure har jag hört liknande stories. En äldre man som gick från 400 till 99kr/mån på bara ett tfn samtal.
Så mitt tips till er som har larmabonnemang. Ring och säg att det är för dyrt. De vill hellre ha 200kr än noll... och de är mycket medvetna om att i i tider likt de vi är i nu så väljer många att skippa netflix och just larm..
Eftersom dom tydligen har(haft?) Bonus för så lite ryck som möjligt så är väl alla kunder på plussidan. 10 kronor räcker.

Det du bör fundera på är vad du tycker att ett vaktbolag ger för mervärde.

SalkinL

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Vidhåller som tidigare att köra med eget larm. Större startkostnad och en del jobb med installation. Men sedan är man helt oberoende. Kostar ett par hundringar om året för ett sim kort så det är uppkopplat även vid strömavbrott. Ingen ökad månadskostnad om man vill ha fler deckare, magnetkontakter eller annat skoj.
Med vettiga grannar så kan man ringa dom ifall man inte är hemma och något händer. Har även svärföräldrar 10min bort. Givetvis så funkar detta bara om man är lite lagd åt hållet att man gillar att fixa själv och klarar av att administrera larmet själv. Ingen raketforskning precis dock.

TobiasLj

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Bytte från Sector Alarm till ett helt eget för ett antal år sedan. Ångrar det inte en sekund.
Larmet är ett Visonic Powermaster 10 som köptes från Protexus och är uppkopplat till Tempest larmcentral (tidigare Falck).
Larmet fungerar bra, Protexus är enormt hjälpsamma och förkonfigurerade alla enher, Tempest gör det jag förväntar mig...

SvenC

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Vi köpte Sikkerthjem på Bauhaus för ca 1,5 år sedan. Det är det värsta skit jag någonsin köpt, helt ologiskt med konstiga funktioner. Oförutsägbart och opålitligt, larmar inte när det ska och larmar när det inte ska. Supporten är i stort sätt obefintlig. När man väl kommer fram så är personalen ovilliga och okunniga. Köpte även med en utekamera, försökte få den att fungera någorlunda men gav upp efter några månader.

NON

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Larm är meningslöst, de som har larm på gatan där jag bor är också de som har haft inbrott. Känslan är mer att larmskylten är reklam för att här finns det dyra grejor att hämta.

Svågern som bor i en lite större stad skaffade larm, ett halvår eller så efter installationen ringde larmtjänst till honom mitt på dagen och frågade om dom råkat utlösa larmet av misstag. Det hade dom inte. Han tog med sig ett par gubbar från jobbet och åkte hem och anlände samtidigt som väktarna kom dit men inbrottet var redan fullbordat och tjuvarna borta med smycken och diverse annat stöldbegärligt.

Putte--

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Bytte från Sector Alarm till ett helt eget för ett antal år sedan. Ångrar det inte en sekund.
Larmet är ett Visonic Powermaster 10 som köptes från Protexus och är uppkopplat till Tempest larmcentral (tidigare Falck).
Larmet fungerar bra, Protexus är enormt hjälpsamma och förkonfigurerade alla enher, Tempest gör det jag förväntar mig...
Har oxå Visonic från Protexus men inte kopplat till någon larmcentral då jag både får sms och notis i appen om någonting är fel, plus att kamerorna säger till om det är något och då kan jag larma polis eller brandkår själv istället för att blanda in en tredje part som tar betalt för samma sak.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.

Hur gör ni andra?
Vi hade polisen hemma efter påhälsning. De verkligen tjatade om att larm inte hjälper. MEN, påminner om att om man har larm (vilket vi har) så ska man säga upp det efter en lagom lång stund, då kommer firman återkomma med ett avsevärt bättre pris. Vi sänkte från drygt 500 till strax över 300 per månad och det gäller alla jag hört talas om i området.

eucalyptus

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Jag har varit i kontakt med Skånsk Larmtjänst. De rekommenderade Ajax-larm och Lövestad som central. Jag lutar ditåt, men de väldigt många låga betygen [edit: för Lövestad] på google reviews samt trustpilot är lite av ett sänke när man ska försöka övertyga den andra hälften...

Huset ligger i Malmö.
Köp ditt eget larm och komponera ihop precis vad du vill ha

Att koppla till larmcentral med uttryckning kostar 1500kr/år. Så betalar du 500kr/år för att hyra ett larm så kan du snabbt räkna ut hur lurad du blir

kais01

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
jag skulle önska ett enkelt standalone rörelsestyrt larm med enda funktion att det för så mycket oväsen att buset inte står ut trots hörselkåpor. gärna med frekvenser som ger kraftigt illamående.

förslagsvis automatisk avstängning efter en minut. sedan vid behov på igen.

ipv6

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.

Hur gör ni andra?

Bytte precis vårt gamla trådlösa Visonic-larm mot ett DSC med en kombination av trådade och trådlösa detektorer. Kopplat till Securitas larmcentral, kostar typ 1200 kr per år. Själva larmet kostade någonstans runt 6-7000 totalt, ungefär lika mycket som jag betalade för det gamla 2007.

ipv6

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Larm är meningslöst, de som har larm på gatan där jag bor är också de som har haft inbrott. Känslan är mer att larmskylten är reklam för att här finns det dyra grejor att hämta.

Svågern som bor i en lite större stad skaffade larm, ett halvår eller så efter installationen ringde larmtjänst till honom mitt på dagen och frågade om dom råkat utlösa larmet av misstag. Det hade dom inte. Han tog med sig ett par gubbar från jobbet och åkte hem och anlände samtidigt som väktarna kom dit men inbrottet var redan fullbordat och tjuvarna borta med smycken och diverse annat stöldbegärligt.

Jag har larm för att kunna larma garaget på natten och för att få reda på om det blir inbrott/rökutveckling så fort som möjligt så att jag kan göra något åt det även om jag inte är hemma. Jag har inga illusioner om att det förhindrar inbrott eller att en rask väktare ska vara på plats inom fem minuter och göra något slags ingripade, men jag tycker ändå inte att det sorterar in under kategorin "meningslöst".

(Jag tror inte heller att larmskyltar drar till sig inbrottstjuvar.)

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Vi tecknade med Securitas, mycket pga bra rabatt, hade inte tagit Verisure eller Sector. Då låter eget larm plus central intressant.
När grannen som jobbade i Norge ringde mig om att det larmade så hade jag kontrollerat hela hans skal efter 3 min.
20 min senare när jag bytt om och var påväg ut att cykla, efter att ha fått avlösning vid huset av grannens far, möter jag en Securitasbil med en loj väktare.
Just sayin

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Villalarm.
Kan inte ens komma på vad de skulle stjäla hemma hos oss. Det finns inga dyra smycken, det finns en del hemelektronik men det mesta är antingen småsaker eller såpass gammalt att det inte har något värde på begagnatmarknaden. En 10+ år gammal Macbook Pro, flera år gamla androidplattor osv. Ingen dyr konst. Till och med cyklar har vi blivit dåliga på att shoppa numera, och de är förutom gamla dessutom både inlåsta och fastkedjade med klass 3-kätting som tar ett par minuter att kapa.

Har folk i gemen så mycket stöldbegärliga saker hemma? Det skulle kännas så otroligt onödigt med den känslan som skulle bli efter ett inbrott när det dessutom inte finns något att stjäla.

eucalyptus

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Kan inte ens komma på vad de skulle stjäla hemma hos oss. Det finns inga dyra smycken, det finns en del hemelektronik men det mesta är antingen småsaker eller såpass gammalt att det inte har något värde på begagnatmarknaden. En 10+ år gammal Macbook Pro, flera år gamla androidplattor osv. Ingen dyr konst. Till och med cyklar har vi blivit dåliga på att shoppa numera, och de är förutom gamla dessutom både inlåsta och fastkedjade med klass 3-kätting som tar ett par minuter att kapa.

Har folk i gemen så mycket stöldbegärliga saker hemma? Det skulle kännas så otroligt onödigt med den känslan som skulle bli efter ett inbrott när det dessutom inte finns något att stjäla.
Kontorsnissar med fett lönekonto har väldigt mycket fina prylar hemma. Tavlor och konst för flera hundra tusen är inte sällan okänt, dyr elekronik, klockor och annat som en tjuv kanske är intresserad av.

Cyklade förbi en av de absolut dyraste vägarna strax utanför Jönköping igår, ligger en bit utanför staden men med utsikt över hela vättern. Alla villor ligger på en rad som en bergsklippa, alla villorna är enorma och nybyggda och alla har skyltar om larm med dyra bilar på uppfarten :ROFLMAO: :ROFLMAO: Ligger ganska avskilt men klart tjuvarna har koll på dessa områden.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Det räcker nog inte att vara kontorsnisse om än dyr för att det generellt ska köpas så mycket konst och smycket. Det är mycket pool och kök som överkonsumptionen går till.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
När grannen som jobbade i Norge ringde mig om att det larmade så hade jag kontrollerat hela hans skal efter 3 min.
20 min senare när jag bytt om och var påväg ut att cykla, efter att ha fått avlösning vid huset av grannens far, möter jag en Securitasbil med en loj väktare.
Just sayin
väktarna vill väl inte komma för tidigt och riskera att möta buset. men det är bra ffa vintertid att de kontrollerar och stänger till fönster eller dörrar som klassiskt lämnas på vid gavel.

men som jag frågade; finns förslag på larm som redan från start driver ut buset i kraft av sitt kräkningsframkallande oljud?

eucalyptus

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
väktarna vill väl inte komma för tidigt och riskera att möta buset. men det är bra ffa vintertid att de kontrollerar och stänger till fönster eller dörrar som klassiskt lämnas på vid gavel.

men som jag frågade; finns förslag på larm som redan från start driver ut buset i kraft av sitt kräkningsframkallande oljud?
Köper du ditt eget larm från Sikkert Hjem eller Ajax så har de sirener man kan lägga till. Det har jag gjort åt farsan, men stängde av den största sirenen då den tjuter så högt att hela kvarteret tror att ryssen kommer när någon glömt larma av för att öppna altandörren....

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.

Alla larm kan man rimligen koppla sire'n till.
Kombinera med strålkastare med rörelsesensor där tjyven kommer att försöka gå in så försöker dom inte ens..

Edit: ett kvalitetslarm falsklarmar inte så sire'n funkar.

johan44

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.

Jag hoppas lite på att buset har en kombination av span och erfarenhet så att de undviker hus utan sprit, kontanter och dyra klockor som ligger och dräller...

implor

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Köpte Ring (amazon) ihop med kamera.

Funkar utmärkt. Kostar ~100kr i månaden för video lagering. Väldigt smidig app.

Investeringskortnad kanske 3000-3500kr (två startpaket + kamera). Bra batteritid på allt (sensorerna gått över 2 år nu). GSM backup med batteri vid strömavbrott.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.

Men det är status med larm i villaghettona. Lite som ny fin bil, nytt kök och gärna pool.

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Eller också sätter man på lite dödsmetall och knäpper en bärs och chillar i röken🙂
Laser ser coolt ut i röken!

74d3ae58debc4e8454a9ba8a44d60f0c.gif

dardos

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.

Huset ligger i Malmö.
Grupplarm ligger i Kristianstad. På jobbet har vi bytt till dem istället för Lövestad och det är bara positivt.

d_anders

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Jag har börjat fundera på larm efter att ha avstyrt ett inbrottsförsök igår.

Är lite småsjuk så jag låg och halvsov kl 16 på övervåningen samtidigt som resten av familjen handlade så huset var helt släckt. Jag hör en smäll mot fönstret och någon sekund senare krossas det. Jag skriker så gott jag kan och börjar gå ner för trappen. Som tur var så räckte det för att tjuven skulle sticka.

Frågan är om larm med åtgärd kan räcka för att inte få hela huset tömt om tjuven kommer när man inte är hemma?

Hälsingland

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.

Är lite småsjuk så jag låg och halvsov kl 16 på övervåningen samtidigt som resten av familjen handlade så huset var helt släckt. Jag hör en smäll mot fönstret och någon sekund senare krossas det. Jag skriker så gott jag kan och börjar gå ner för trappen. Som tur var så räckte det för att tjuven skulle sticka.

Frågan är om larm med åtgärd kan räcka för att inte få hela huset tömt om tjuven kommer när man inte är hemma?

Det är väl mer eller mindre om du har möjlighet att åka hem om larmet går. Är jag på jobbet är jag hemma på några min om larmet går. Är jag borta så får man ringa grannen eller överlåta det åt väktaren som ev kommer någon gång 🙃

Det som egentligen är mest värt är väl brandlarm. Sen är det väl mest sinnesfriden, jag har mina cyklar i larmat garage och är vi borta och inte larmet gått vet jag att dom är kvar. Jag har satt för inkrypningsskydd för fönstren i garaget också, annars är det ju grymt lätt att bara plocka ur rutan och gå in.

implor

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.

Jag kör Ring med kameror. Smidigt system med väldigt smidig app.

Investering på 3-5k beroende på husets storlek och hur mycket tillbehör man ska ha.

rejser

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Kör med verisure, väldigt skönt då jag ofta är på ställen utan täckning. En dag när jag kom i täckning så såg jag massa missade nummer, bland annat en granne, så ringde upp, då hade hunden vält en bokhylla och fastnat. Det hade triggat rörelselarmet och dom såg att hunden var där. Åkte ut, knackade på hos grannen som hade nyckel (enligt instruktioner hos verisure) och tog loss hunden.
Inbrottslarm är nog skit samma dock tror jag, speciellt ute på landet, buset är så vana så dom vet vad dom gör ändå.

Laan84

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Tänkte faktiskt på det här häromdagen, vad har man för lättsålda saker hemma egentligen, och att det borde löna sig sämre nu än tidigare…
Hade tydligen rätt.

Bilagor

• 55B5A10F-0CCD-4A60-8E94-083E62C6E79C.jpeg
    55B5A10F-0CCD-4A60-8E94-083E62C6E79C.jpeg
    58.1 KB · Besök: 71

Hälsingland

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Det har man ju i garaget 😉

Men ändå, genomsnittsfamiljen har ju kanske cyklar för 20-30 nypris. Begvärde 5-13? Släpfaktor stor. 55” tv begvärde ??? Osv.
De flesta har väl ändå ett par plattor, laptop, klockor och lite annat krafs du får lite tjack för. Men inte lär man kunna pensionera sig efter ett bryt hos en medelsvenne 😁.

Men av dom jag känner till som har samma intressen som mig och haft inbrott så har ju tjuvarna vetat vad dom vill åt. Och således är förbereda med tex släp, lastbil eller dylikt.

Då försvinner atv, skoter, cyklar etc. snabbt.

Köp & Sälj

Topp