[OT] Visa din 3D-print

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ledsnade på att Airshoten skramlar runt på golvet.

IMG_2450.jpeg


IMG_2451.jpeg
 

Westman98

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Fick en idé att spara lite plats i skåpbilen. Vart lite vingligt men kommer nog hålla iallafall, annars får det bli en V2. 😊🍻
 

Bilagor

  • E54932C8-FEEA-4B6C-84BD-8D3619832F5D.jpeg
    E54932C8-FEEA-4B6C-84BD-8D3619832F5D.jpeg
    693.4 KB · Besök: 82
  • 6CFA1F02-69B3-4D1C-8C87-01B65B4A03DA.jpeg
    6CFA1F02-69B3-4D1C-8C87-01B65B4A03DA.jpeg
    1.2 MB · Besök: 81
  • 28210C6F-8D48-4AE4-8B16-9B8FBEB207B0.jpeg
    28210C6F-8D48-4AE4-8B16-9B8FBEB207B0.jpeg
    842.4 KB · Besök: 83

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ritade en kort styrstam idag, för den jag har är något för lång. Tänkte testa 3D printa den för att se om det funkar och passar.


Någon som vet vart man kan fräsa den i aluminium om den funkar rent praktiskt?

//K


stemDM.JPG

DMprint.JPG


DMYT2.JPGDMYT.JPG
 
Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ser görbart ut, förutom att du behöver en radie på mittendetaljen till vänster

Ok, jag förstår inte helt hur du menar med en radio på mittendetaljen?

Har du möjlighet att markera ut och förklara närmare, jag kan ju ändra modellen precis hur jag vill..

Har precis gjort en ny modell där jag optimerat ned den ännu mer och den är nu med ca 6mm försprång mot CC på kronans inpassning.

Närmare än så kommer jag inte med den här designen, men funderar på att rita en där jag kommer ned till noll.

Har funderat på hur det fungerar bäst med tanke på försprånget på axeln / centrum på navet. Kanske är någon som prövat redan? Man är ju sällan först.

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
OK, det måste liksom vara en sväng där, inte en vinkel? Jag kan ingenting om CNC, men rattar 3D printern ibland efter jobbet. Begränsningarna är helt annorlunda tänker jag mig. Skulle det ha vart enklare med en rak linje eller bara en sväng ned där kanske?

Jag byggde om modellen, och lade en sväng där istället för vinkeln. Inte lika snuggt kanske man funkar väl om man måste fräsa så.

//K
 

Bilagor

  • utanradie.jpg
    utanradie.jpg
    48 KB · Besök: 5
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
OK, det måste liksom vara en sväng där, inte en vinkel? Jag kan ingenting om CNC, men rattar 3D printern ibland efter jobbet. Begränsningarna är helt annorlunda tänker jag mig. Skulle det ha vart enklare med en rak linje eller bara en sväng ned där kanske?

Sjukt jobbigt att ändra modellen nu efteråt, det där är typ 400 steg tillbaka i modellen. HAHA!
Åas så kan den som gör cam beredningen skita i att det blir en radie där. Beror lite på vilket program hen kör, men det brukar gå bra. Urgröpningen i mitten av klämytan kräver att de har rätt verktyg. Vill man att fräsdetaljer skall bli billiga så optimera för få och stora verktyg och få uppsätting.

Design för 3D print, CNC eller gjutning ger rätt olika design om de skall vara optimala.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
@kebarb
Lägg först en liten radie(fillet) mellan de två ytorna jag pekar på. Sen lägger du fasen efter i strukturträdet. Hur liten radien kan vara beror på hur fint fräsverktygetVisa bilaga 513407
Man väljer ju hur litet vertyg som behövs med radien. Eftersom det är en bit ner så tar det tid att fräsa om man väljer en liten radie eftersom det krävs långt utstick på verktyget.
 

Dirty_rider

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Normalt sätt så gör man grovbearbetningen med ett större verktyg för att senare gå in med ett mindre och dra alla små radier. Men R2 är det minsta skulle jag säga
 

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Kul projekt men det blir nog knasdyrt jämfört med att köpa en färdig,
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Kul projekt men det blir nog knasdyrt jämfört med att köpa en färdig,

Jag har faktiskt en STOIC men min är inte 10mm som den du länkar till, min är 20-30mm skulle jag tro (två steg). Använde den som utgångspunkt för min egen modell. Den jag har ritat är nere i 6mm nu efter optimeringar, alltså nästan halva försprånget mot den du länkar. Var tvungen att göra förhöjare under, om man skall komma över styrröret och justeringarna på gaffelrören. Om man kapar gaffelröret kan man komma undan med ännu lägre styre.

Jag trodde man kunde lämna bort CNC grejer billigt i kina och få hemsickat, typ från aliexpress eller ebay, men jag har kanske fel. Jag har aldrig prövat. Borde vara lite samma typ av industri som 3D printning där man kan betala nån hundring så får man grejerna på posten.

Jag förstår nu vad ni menar med radie, eftersom verktygen är runda såklart. Spåren inne på klämytan tror jag kan vara nödvändiga för att det skall funka bra. Jag ser att den från STOIC är väldigt viktoptimerad. De har säkert tagit bort precis all metal som inte bidrar till hållfastheten.

Väldigt tacksam för alla tips!

Är det verkligen ingen som prövat någon av alla dessa hundratals CNC tjänster från Kina som fräser saker?

De borde ju även kunna optimera modellen något för att göra det billigare. För mig är det inte jättenoga hur den ser ut. Bara sjukt kul att ha egna grejer på hojen. Jag har alltid gjort egna växelöron/dropouts + delar till kronan, detaljer inne i stötdämparna osv och andra märkliga saker i aluminium.. Men har inte längre tillgång till svarv.

//K

EDIT: uppdaterade modellen efter beskrivningar från er. Texten tippar jag att man får ta bort pga. av att det fördyrar mycket och förmodligen är svårfräst.
 

Bilagor

  • dmstem.jpg
    dmstem.jpg
    39.2 KB · Besök: 7
Senast ändrad:

Dirty_rider

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag har faktiskt en STOIC men min är inte 10mm som den du länkar till, min är 20-30mm skulle jag tro (två steg). Använde den som utgångspunkt för min egen modell. Den jag har ritat är nere i 6mm nu efter optimeringar, alltså nästan halva försprånget mot den du länkar.

Jag trodde man kunde lämna bort CNC grejer billigt i kina och få hemsickat, typ från aliexpress eller ebay, men jag har kanske fel. Jag har aldrig prövat. Borde vara lite samma typ av industri som 3D printning där man kan betala nån hundring så får man grejerna på posten.

Jag förstår nu vad ni menar med radie, eftersom verktygen är runda såklart. Spåren inne på klämytan tror jag kan vara nödvändiga för att det skall funka bra. Jag ser att den från STOIC är väldigt viktoptimerad. De har säkert tagit bort precis all metal som inte bidrar till hållfastheten.

Väldigt tacksam för alla tips!

Är det verkligen ingen som prövat någon av alla dessa hundratals CNC tjänster från Kina som fräser saker?

De borde ju även kunna optimera modellen något för att göra det billigare. För mig är det inte jättenoga hur den ser ut. Bara sjukt kul att ha egna grejer på hojen. Jag har alltid gjort egna växelöron/dropouts + delar till kronan, detaljer inne i stötdämparna osv och andra märkliga saker i aluminium.. Men har inte längre tillgång till svarv.

//K
Jag har tagit en del offerter ifrån kinalev, det slutade med att jag byggde min egen maskin istället om vi säger så. Skall du få ner priset behöver du få upp antalet, annars kan du nog räkna med +500:- st
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag ser nu att en något annorlunda design skulle kunna utesluta CNC fräsning helt, och endast köra på 3D print och en hemmafräst aluminiumplatta i botten. 3D printningen har väldigt hög tryckhållfasthet. Och skruvarna har nog hög draghållfasthet. Men man kan inte fästa skruven in i det som är printat. Det kommer aldrig hålla i backen även om det håller på parkeringen. Men denna design kommer bli avsevärt mycket klumpigar, och inte alls lika smäcker och fin.

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag har tagit en del offerter ifrån kinalev, det slutade med att jag byggde min egen maskin istället om vi säger så. Skall du få ner priset behöver du få upp antalet, annars kan du nog räkna med +500:- st
500:- tycker jag är helt ok för en fräsning. Det är min hobby. Klarar man sig på det?

Jag bränner 1500:- på att bli full en kväll på krogen, om jag stannar hemma kan jag göra tre stycken sånnahär på en kväll istället ;)

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Fick just svar på första kina-offerten och skrattade nästan ihjäl mig. 800$ med frakt.

För det priset kan jag ju nästan knalla in till en lokal verkstad och be någon handfräsa det från scratch.

Undrar vad en svensk CNC verkstad tar för prototyper? Kan det vara typ 2000-3000:- för en liknande del om man har modellen färdig?

Verkar onekligen som jag inte har varit ensam om denna idé när jag börjar googla saken närmare, den här ser ut att vara helt handfräst. Snyggt jobbat!

cncDMstem.jpg

//K
 
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Fick just svar på första kina-offerten och skrattade nästan ihjäl mig. 800$ med frakt.

För det priset kan jag ju nästan knalla in till en lokal verkstad och be någon handfräsa det från scratch.

Undrar vad en svensk CNC verkstad tar för prototyper? Kan det vara typ 2000-3000:- för en liknande del om man har modellen färdig?

//K
Det är dyrt... och det som kostar förutom material och maskintid och maskinoperatör är nissen som skall cam bereda. Sen skall det faktureras också... blir dyrt innan det blir strlömlineformat.
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Det är dyrt... och det som kostar förutom material och maskintid och maskinoperatör är nissen som skall cam bereda. Sen skall det faktureras också... blir dyrt innan det blir strlömlineformat.
Jag förstår att det är dyrt med små serier. Hur mycket tid behöver de använda från att de får en .stl tills dess att maskinen startar och börjar fräsa? Kan man anta att det är 2-3 timmars jobb totalt för att producera första delen? (därför jag gissade typ 2000-3000:- för att göra en)

Att göra hela modellen från scratch tog mig ett par timmar, så jag har svårt att tänka mig att det skulle ta så fruktansvärt lång tid att göra en konvertering av den till något som maskinen kan jobba med?

//K
 

jolov

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag förstår att det är dyrt med små serier. Hur mycket tid behöver de använda från att de får en .stl tills dess att maskinen startar och börjar fräsa? Kan man anta att det är 2-3 timmars jobb totalt för att producera första delen? (därför jag gissade typ 2000-3000:- för att göra en)

Att göra hela modellen från scratch tog mig ett par timmar, så jag har svårt att tänka mig att det skulle ta så fruktansvärt lång tid att göra en konvertering av den till något som maskinen kan jobba med?

//K

Hur mycket hänsyn tog du till tillverkningsprocessen när du ritade den?

Rita upp saker i cad är jättesnabbt och jätteenkelt. Det är resten som är det jobbiga
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag förstår att det är dyrt med små serier. Hur mycket tid behöver de använda från att de får en .stl tills dess att maskinen startar och börjar fräsa? Kan man anta att det är 2-3 timmars jobb totalt för att producera första delen? (därför jag gissade typ 2000-3000:- för att göra en)

Att göra hela modellen från scratch tog mig ett par timmar, så jag har svårt att tänka mig att det skulle ta så fruktansvärt lång tid att göra en konvertering av den till något som maskinen kan jobba med?

//K
Det finns fler metoder. 3D printa i "vax" som man sedan sand eller gipsgjuter av. Nackdelen är att man måste gissa gjutkrympning och det är en vetenskap i sig, man måste också i designen eftersträva jämna godstjocklekar för att undvika sjunkningar och att det vrider sig....

Idealet för fräsning är delar som går att fräsa i en uppsättning, med ett (ganska grovt och med kort utstick) verktyg.... det begränsar dock kreativiteten rejält.... Fast inte helt sällan kan man utnyttja det klokt i kombination med skruvar och detaljer tillverkade med andra metoder. Att fräsa 3-axligt i plåt och göra designer som utnyttjar distanser och skruvar är snyggt.

Känner att jag gled OT.....
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Hur mycket hänsyn tog du till tillverkningsprocessen när du ritade den?

Rita upp saker i cad är jättesnabbt och jätteenkelt. Det är resten som är det jobbiga
Jag har bara jobbat med 3D printning, och där är modellerandet det som är tidskrävande och produktionen är typ som att trycka på knappen "play"och sedan vänta 2 timmar. Exakt hur man gör när man fräser något vet jag inte.

Erfarehetsmässigt är det tyvärr precis tvärtom som du säger, huvudparten av tiden ligger i produktutvecklingen när man utvecklar maskindelar eller annat. Att producera dem är en smalsak.

Problemet är väl små serier.

Men åter till frågan, hur lång tid tar det att konvertera en stl fil till något som CNC maskinen kan tolka? När man 3D printar så tar det typ någon minut att göra inställningarna för en erfaren operatör.

Och efter detta, hur lång tid tar det att montera material i masskinen och rigga verktyg osv?

Vore kul att höra från någon som jobbar med det.
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Det finns fler metoder. 3D printa i "vax" som man sedan sand eller gipsgjuter av. Nackdelen är att man måste gissa gjutkrympning och det är en vetenskap i sig, man måste också i designen eftersträva jämna godstjocklekar för att undvika sjunkningar och att det vrider sig....

Idealet för fräsning är delar som går att fräsa i en uppsättning, med ett (ganska grovt och med kort utstick) verktyg.... det begränsar dock kreativiteten rejält.... Fast inte helt sällan kan man utnyttja det klokt i kombination med skruvar och detaljer tillverkade med andra metoder. Att fräsa 3-axligt i plåt och göra designer som utnyttjar distanser och skruvar är snyggt.

Känner att jag gled OT.....
Jag tänkte likadant, att man kan blanda olika metoder här. Min väns son tipsade om att göra gjutformar och gjuta som du nämner, hade säkert varit kul Men frågan är hur bra resultatet blir?

Skruvarna har väldigt bra draghållfasthet och finns i alla möjliga längder och tjocklekar. PLA och PETG (3D print material) har väldigt (fantastiskt) bra tryckhållfasthet. Man kan designa om hela grejen och göra en enkel underdel av aluminium som kan fräsas för hand, och sedan 3D printa vissa av delarna. Kanske skulle det gå helt fint med bara överslag och botten av aluminium (allt som skruvarna skall gängas i) och resten i plast.

Den design jag ritat nu skulle aldrig hålla, eftersom endast en av skruvarna är genomgående. Den skulle nog knäcka vid den främre skruven.

Jag har 3D printat extraljusfästen till bilen som håller något kg tunga 9" extraljus, monterade på en ljusbåge. Dessa har suttit kvar ett par år med alla stötar, vibrationer, temperatursvängningar, fukt, is, salt, solsken osv. Så materialen har egentligen ganska goda egenskaper om man använder dem rätt.

Har även 3D printat delar till garagedomkraft osv som håller ihop fint trots all misshandel.

//K
 

jolov

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag har bara jobbat med 3D printning, och där är modellerandet det som är tidskrävande och produktionen är typ som att trycka på knappen "play"och sedan vänta 2 timmar. Exakt hur man gör när man fräser något vet jag inte.

Erfarehetsmässigt är det tyvärr precis tvärtom som du säger, huvudparten av tiden ligger i produktutvecklingen när man utvecklar maskindelar eller annat. Att producera dem är en smalsak.

Problemet är väl små serier.

Men åter till frågan, hur lång tid tar det att konvertera en stl fil till något som CNC maskinen kan tolka? När man 3D printar så tar det typ någon minut att göra inställningarna för en erfaren operatör.

Och efter detta, hur lång tid tar det att montera material i masskinen och rigga verktyg osv?

Vore kul att höra från någon som jobbar med det.

Vad har du arbetat med för skrivare och material? Jag blir genuint avundsjuk ifall det bara tar nån minut att rigga från en stl till en bra printbar fil
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Har du använt PEEK något? Fungerar detfinns ju "bimliga' bra?
Yepp. Fungerade utmärkt. Inte skrivit ut själv, så fin skrivare har jag inte, men beställd utskrift till jobbet.


Det finns ju "billiga" 3d skrivare för PEEK, men som hobby känns 25kSEK lite saftigt ändå.

 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Vad har du arbetat med för skrivare och material? Jag blir genuint avundsjuk ifall det bara tar nån minut att rigga från en stl till en bra printbar fil


Jag kör CURA och Sidewinder X1. Det är <10 musklick så är det färdigt. stl rakt in i cura som sedan gör en G-kod fil till printern. Finns färdiga profiler för allt så man behöver inte rigga så mycket.

Olika filament kan ju behöva olika inställningar, men det är engångsfix.

Jag kör bara PLA och PETG. Sjukt svårt med ABS för då måste den stå helt temperaturstabilt, funkar inte med mitt tålamod.

Jag skulla aldrig våga köra med en styrstam där man använder plast och det skall ta upp drag eller skjuvkrafter. Det tror jag är receptet för utslagna tänder och en sjukhusvistelse.

Men som någon nämner kan man armera, och det blir ju lite armering om man kör genomgående skruvar. För skruven kan ta alla dragkrafterna och en del av skjuvkrafterna.

//K
 
Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ah. Såna printar.


Frågade en bekant som arbetar som maskinist och cnc operatör.

På en tre-axlig så åtminstone en timme för att göra gkod, sen ett par timmar för att fräsa pga riggning och för att designen skulle kräva flera monteringar.

Bara bottendelen skulle behöva monteras tre gånger pga designen


Skulle kunna gå snabbare och kräva färre ommonteringar på en femaxlig
 

pbeijer

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Om du nu har en STOIC så räcker det väl att fräsa den nedre delen och använda den övre delen från STOIC:en. Dock ändå två bitar som skall fräsas så fortfarande rätt dyrt.
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Om du nu har en STOIC så räcker det väl att fräsa den nedre delen och använda den övre delen från STOIC:en. Dock ändå två bitar som skall fräsas så fortfarande rätt dyrt.
Japp!

Ah. Såna printar.


Frågade en bekant som arbetar som maskinist och cnc operatör.

På en tre-axlig så åtminstone en timme för att göra gkod, sen ett par timmar för att fräsa pga riggning och för att designen skulle kräva flera monteringar.

Bara bottendelen skulle behöva monteras tre gånger pga designen


Skulle kunna gå snabbare och kräva färre ommonteringar på en femaxlig

Jag har en vanlig manuell fräs hemma, tror jag gör det på ungefär samma tid med den.
Men då vevar man X/Y axeln med ett kordinatbord. Det är inte direkt superkul att försöka få en stor bågformad form. Finns säkert någon som är duktig på det också iofs ;)

Bottendelen (distansen) är så enkelt utformad att man säkert kan fräsa den manuellt med en vanlig fräs på 20 minuter. (inte CNC)

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Om du nu har en STOIC så räcker det väl att fräsa den nedre delen och använda den övre delen från STOIC:en. Dock ändå två bitar som skall fräsas så fortfarande rätt dyrt.
Japp!

Tänkte på det med att göra en bottenskiva själv, manuellt, 3D printa mellandelen, och använda toppen från min STOIC. Man kan ju i princip slakta valfri styrstam för detta. Det är ju ganska likt på många modeller.

//K
 

jolov

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Japp!



Jag har en vanlig manuell fräs hemma, tror jag gör det på ungefär samma tid med den.
Men då vevar man X/Y axeln med ett kordinatbord. Det är inte direkt superkul att försöka få en stor bågformad form. Finns säkert någon som är duktig på det också iofs ;)

Bottendelen (distansen) är så enkelt utformad att man säkert kan fräsa den manuellt med en vanlig fräs på 20 minuter. (inte CNC)

//K
Ja men dåså, ifall du kan fräsa det där på någon timme med en manuell fräs är det väl sjukt onödigt att ens ställa frågan här?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer