[OT] Visa din 3D-print

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ja men dåså, ifall du kan fräsa det där på någon timme med en manuell fräs är det väl sjukt onödigt att ens ställa frågan här?
"någon timme"? Den tiden som behövs enligt din vän var väl ca 1+2=3 timmar för att göra G-kod av en .stl, ställa in CNC riggen och få det gjort? Jag orkar inte sitta och vrida på två X/Y rullar i tre timmar för att göra en styrstam. Då betalar jag gärna någon en femhundring för att göra det ;)

Manuella fräsar är bra för raka enkla spår, och bara att köpa materialet är mycket dyrare för mig än för de som jobbar med det dagligen.
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Hälften låter dramatiskt men vi snackar 4mm här. Det gör större skillnad om du värmt upp eller inte innan ett åk.
Alla bäckar små. Tanken är att köra en storlek större på ramen utan att få för lång reach.

Skillnaden mellan storlekarna brukar vara ca 25mm på DH hojar (givetvis olika på alla modeller, men typ)
 

Bladin

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Kanske för lång stam för dig men säkert enklare och billigare än att få den tillverkad.
Jag har en som är justerbar 20-30mm.

Ville pröva en som är 0mm men insåg att den blir riktigt svår att tillverka.

Designade därför en egen så kort som möjligt, har mätt den til 6mm tror jag det blev.

3D printade andra sektionen inatt, skall pröva prototypen idag :) återkommer med rapport!

Att göra sina egna grejer är galet kul, visst kan man beställa färdigt men då får man inte precis det man vill ha och inte känslan av att ha gjort det själv.

Om jag kan göra en egen precis som jag vill ha den för samma pris så väljer jag nog det vissa gånger. Det är kul med detaljerna.

3D printade är en hobby. Man blir glad av det!

//K
 

jolov

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
"någon timme"? Den tiden som behövs enligt din vän var väl ca 1+2=3 timmar för att göra G-kod av en .stl, ställa in CNC riggen och få det gjort? Jag orkar inte sitta och vrida på två X/Y rullar i tre timmar för att göra en styrstam. Då betalar jag gärna någon en femhundring för att göra det ;)

Manuella fräsar är bra för raka enkla spår, och bara att köpa materialet är mycket dyrare för mig än för de som jobbar med det dagligen.
Men nu har du inte fått någon offert i närheten av 500kr

Prova gå förbi din närmsta mekaniska verkstad med en bullängd och se ifall dom har en cnc :)
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Provkörde idag 3D printen, och det blev mycket bra. Ser att det fortfarande finns utrymme för förbättring och det skulle vara fint att få flytta bak styret ytterligare 5-6mm.

Styrröret är ej centrerat runt de fyra hålen där man fäster styrstammen. Det gör det ännu svårare att pricka mitt på. De genomgående skruvarna i designen gör det omöjligt att lägga sig precis på 0mm. Om jag vänder den baklänges hamnar jag på typ -2mm.

40UpperCrown4boltSpec.gif

Det enda sättet jag kan komma på för att få 0mm är att först göra en bottenskena som monteras på kronan, och sedan ha 2 nya infästningspunkter för styrstammens respektive sida. Kanske någon annan har en bättre idé?

Efter den glada och lyckade provkörningen använde jag våld för att se hur mycket den tål innan den knäcker. Brottet kommer givetvis i framkant där skruv inte är genomgående ned till kronan. På grund av att plasten har så sjukt olik hållfasthet i olika riktningar skulle det aldrig vara möjligt (med dagens material ) att printa denna typ av komponent annat än för att pröva passformen. Överslag och en underdel med samma bredd som överslaget måste vara i hårdare material.

Bifogade bilder för den som är intresserad av resultatet. Lade också till en STOIC 20mm så att man ser skillnaden mellan min design och en av dem som länkades av andra här i tråden. Det gör en del skillnad faktiskt. Det är nästan en halv ramstorleks förändring i reach måttet bara till första revisionen. Och blir nästan en hel om man kan ta det ned till 0mm.

Det gör också något med styrgeometrin. Svårt att avgöra på parkeringen men styrningen blir lite mer direkt.

Tackar för alla tips och idéer hittils.

framsida.pngbaksida.png

brottställen.png


STOIC.png
 

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Byglarna kan du ta från befintlig stam istället för att printa. Då vet du att de håller åtminstone.
Den skruv som inte går ner och gängas i kronan bör du låta gå hela vägen ner till kronans plan. Blir mindre elegant men betydligt starkare när de båda skruvarna delar plastlager. För extra styrka skulle du då kunna införa ett enkelt bottenlager i metall. En rak skena med tre hål på rad varav två för skruvarna som gängar i kronan och ett gängat för skruven från bygeln.
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Byglarna kan du ta från befintlig stam istället för att printa. Då vet du att de håller åtminstone.
Den skruv som inte går ner och gängas i kronan bör du låta gå hela vägen ner till kronans plan. Blir mindre elegant men betydligt starkare när de båda skruvarna delar plastlager. För extra styrka skulle du då kunna införa ett enkelt bottenlager i metall. En rak skena med tre hål på rad varav två för skruvarna som gängar i kronan och ett gängat för skruven från bygeln.
Japp, precis så tänkte jag. Aluminiumskena i botten blir ett måste. Nackdelen är att det inte blir så snyggt.
Bifogar en bild på ett exempel. Bottendelen i aluminium. mittendelen i PLA eller PETG. Toppdelen från STOIC.

Fick nytt pris nu på 75€/st + frakt & moms om jag gör flera av den snyggare modellen, så det börjar närma sig produktion ;)

1632079662869.png
 
Senast ändrad:

Dirty_rider

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
det finns en del att förenkla i din design som skulle göra den billigare, t.ex det konvexa spåret, måste du ha det? Bara det skulle jag ta 300 extra för..800usd kändes lite väl, men visst det ett fåtal detaljer och många lägger på extra just pga de inte vill ha denna typ av småjobb. Andra tar 650kr bara för att slå på strömbrytaren
 

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Tycker det ser helt ok ut. Symmetri är trevligt.
Den skenan går dessutom att tillverka med väldigt enkla verktyg. Du printar en mall för borrning och sågning och fäster med dubbelhäftande tejp. När hålen är borrade så sågar du längs med periferin och filar till det sista.
 

Pastis

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Någon med 3d-skrivare som kan hjälpa mig en en liten knapp? Swishar önskad ersättning. När jag bytte batteri på gamla Garmin Edge 810 så såg jag att min av/på-knapp var helt murken och bara ramlade i bitar.

Hittade några färdiga stl-filer: https://thingiverse.com/thing:2076355 och https://www.thingiverse.com/thing:4915225 Den första är kanske bäst då knappen inte kan ramla ut?

Använder egentligen min Garmin Edge 530 för loggning men ibland i nya områden även tillsammans med den gamla 810. Använder då 810 att konstant visa kartan/rutten så jag slipper trixa så mycket med 530 under färden då stabiliteten mår bättre av det...
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Testade en ny variant på styrstammen idag, för att försöka få en justerbar.
Den är inte alls lika snygg, men kan använda sig av överslagen från STOIC. Den har även en enkel design som kan fräsas ur en 10mm tjock platta utan att man måste spänna om materialet eller vända på det under fräsningen. Inte helt färdig med det estetiska men prototypen fungerar som förväntat och ger det försprång som är önskat.

Jag noterade att om man vänder en 10mm STOIC baklänges så går man från 10mm till 0mm. Så det kan ju egentligen göras utan att fräsa en egen. Men det vore väl lite tråkigt.


Denna design är lättare att fräsa, då det endast är en platta. Mellandelen kan 3D printas, och överslagen tar jag från en annan styrstam. Tack för alla förslag och synpunkter.

Skall nu arbeta fram en tredje modell ut från "S" idé om symmetri. Tänker jag postar den när jag printat färdigt.

1632567957223.png



IMG_4334.JPGIMG_4336.JPGIMG_4337.JPGIMG_4339.JPG
 

Oooh

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Om man planerar att köpa 3d skrivare och har en 10tkr i budget. Är de vettigt att köpa en Prusa i3 MK3?
Vi har typ ingen erfarenhet innan.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Om man planerar att köpa 3d skrivare och har en 10tkr i budget. Är de vettigt att köpa en Prusa i3 MK3?
Vi har typ ingen erfarenhet innan.
Det fungerar nog bra. Vill du börja billigt så är https://www.3dprima.com/se/3d-printers/all-3d-printers/primacreator-p120-v4-blue/a-24131

Löjligt prisvärd. Jag har en sån - lite moddad med bättre bowden tub, annan fläktkåpa och 40mm fläkt. Kan man leva med storleken på printarna så är den utmärkt att flippa med.
 

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Testade en ny variant på styrstammen idag, för att försöka få en justerbar.
Den är inte alls lika snygg, men kan använda sig av överslagen från STOIC. Den har även en enkel design som kan fräsas ur en 10mm tjock platta utan att man måste spänna om materialet eller vända på det under fräsningen. Inte helt färdig med det estetiska men prototypen fungerar som förväntat och ger det försprång som är önskat.

Jag noterade att om man vänder en 10mm STOIC baklänges så går man från 10mm till 0mm. Så det kan ju egentligen göras utan att fräsa en egen. Men det vore väl lite tråkigt.


Denna design är lättare att fräsa, då det endast är en platta. Mellandelen kan 3D printas, och överslagen tar jag från en annan styrstam. Tack för alla förslag och synpunkter.

Skall nu arbeta fram en tredje modell ut från "S" idé om symmetri. Tänker jag postar den när jag printat färdigt.

Försänkningarna för skruvarna ser väldigt läckert ut men de ser inte ut att behövs för frigångens skull. Om du skippar det så kan du komma undan med lite mer slimmat i fram och bakkant istället. Du borde landa på ungefär samma vikt men få en design som är ännu enklare att tillverka. Framförallt slipper du brottansvisningarna som de skarpa kanterna kommer ge.
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Det fungerar nog bra. Vill du börja billigt så är https://www.3dprima.com/se/3d-printers/all-3d-printers/primacreator-p120-v4-blue/a-24131

Löjligt prisvärd. Jag har en sån - lite moddad med bättre bowden tub, annan fläktkåpa och 40mm fläkt. Kan man leva med storleken på printarna så är den utmärkt att flippa med.

Jag har en Artillery X1, den har jag sett begagnad för ett par tusingar. Den är löjlligt lätt att använda och printar 40x40x40 eller något sådant om jag inte minns fel?
 

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Försänkningarna för skruvarna ser väldigt läckert ut men de ser inte ut att behövs för frigångens skull. Om du skippar det så kan du komma undan med lite mer slimmat i fram och bakkant istället. Du borde landa på ungefär samma vikt men få en design som är ännu enklare att tillverka. Framförallt slipper du brottansvisningarna som de skarpa kanterna kommer ge.

Du har helt rätt. Jag gillar att försöka rita saker snyggt. Den där kan man såga ut med en sticksåg ur en aluminiumbit och bara borra hålen. Behöver inte ens fräsa skiten.

Den tredje modellen var lite svårare, kommer snart.
 

Oooh

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Tänkte att man köper en ny, för att minimera strul. Men... de kanske är vettigt att köpa en billigare skrivare, för att testa o lära sig mer om 3d skrivare nnan man köper en dyrare
 

gustavgo

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Håller med, finns att det finns många bra billiga printers. Har själv en Ender 3v2 som betalade 1800kr inkl en rulle plast. Funkar prima.

Pursa är nog bland de bästa fdm-skivarna. Samtidigt får man nog inte så jättemycket mer för pengarna än bra 2000kr skrivare. Gissar dock att supporten om saker och ting strular är betydligt bättre om man har en Pursa.
 

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Du har helt rätt. Jag gillar att försöka rita saker snyggt. Den där kan man såga ut med en sticksåg ur en aluminiumbit och bara borra hålen. Behöver inte ens fräsa skiten.

Den tredje modellen var lite svårare, kommer snart.
Har du en handöverfräs och kopieringsring så kan du printa en mall och få nästan cnc-precision.
 

mzi

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Men om man köper nytt idag, ska man köpa en FDM/FFF eller ska man satsa på SLA? Det känns som prisskillnaden börjar bli nästan försumbar.
 

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Men om man köper nytt idag, ska man köpa en FDM/FFF eller ska man satsa på SLA? Det känns som prisskillnaden börjar bli nästan försumbar.

Beror på vad du tänkt använda den till. SLA ger fantastisk detaljrikedom men är slabbigt att hålla på med alla kemikalier. FFF är en förenkling av FDM men tillräckligt bra i många hobbysammanhang.
 

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Vad är en kopieringsring?

Handöverfräs har jag :)
Det är ett tillbehör för att kunna följa en mall. Fördelen mot ett mallfrässtål är att du kan ställa djupet samt fräsa invändig hål och former som inte kan försågas. Ytterkanten behöver inte heller försågas om man så känner för. Man måste dock var noga med att även frilagda bitar sitter ordentligt fast så att inte stålet hugger tag i och skicka dem i omloppsbana.
Som bonus dyker happyiten InlineOla upp på sluttet och visar sina giggar!

Du printar alltså en variant till den biten du vill ha men flyttar in alla kanter med halva differensen av kopieringens diameter och frässtålets.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Nu fungerar min gamla Garmin Edge 810 igen som reserv och extra komplement till min 530 när jag är ute på långa rundor i nya omgivningar!
20210929b-005.jpg


20210929b-006.jpg
Coolt! Jag skrev faktist ut biten för några dagar sedan, men glömde bort det. Antar att det är samma på edge 800 så nu har jag en reservknapp till min gps då...
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer