[OT] Visa din 3D-print

uandt

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
En billig dechtlonlampa fick baterisväll och efter diverse prototypande
20211225_142307.jpg

Så gick den att kombinera med batteribank så nu har jag äntligen en baklampa som går på 18650 batteri (verkar kunna lysa 24+ h utan problem), är laddbar och som funkar att ladda annat med
20220101_215831.jpg

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Visa bilaga 531059
Så gick den att kombinera med batteribank så nu har jag äntligen en baklampa som går på 18650 batteri (verkar kunna lysa 24+ h utan problem), är laddbar och som funkar att ladda annat med
Visa bilaga 531060
Den där ideen skall jag kopiera, 4 dugn på ett 18650 låter lockande!

uandt

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag kan lägga upp cad filerna här om du vill. Speca bara vilket format de ska vara.

batteripacket jag klämde in var det här:
Vad har du ritat i för miljö? STL går ju alltid med svårt att justera. IGS brukar ju fungera. Jag kan ta:

• 3D-skannade bilder / punktmoln (.las .xyz .ply .pcg .isd .laz .rcp .rcs)
  • 3D Studio (.3ds)
  • ACIS / SAT (.sat)
  • Acrobat Reader (.PDF) både rasterfiler och vektorfiler med lagerstruktur.
  • Ambercore spatial point cloud (.isd)
  • AutoCAD/Autodesk-ritningar (.dwg .dxf .dxb .dwt .dwf)
  • Autodesk ReCAP point cloud (.rcp .rcs)
  • Autodesk point cloud (.pcg)
  • COLLADA (.dae)
  • ECW. ProgeCAD stödjer ECW-standarden som utvecklats av Earth Resource Mapping för stora satelitbilder.
  • ESRI (.shp) Importera shape-filer med geometri och attribut.
  • Google Earth (.kmz).
  • IFC. Detta är en internationell standard för att för filutbyte i byggindustrin. Det betyder att ProgeCAD kan använda BIM-modeller i sina dwg-ritningar.
  • IGES (.iges .igs) som är en leverantörsoberoende standard för ritningsutbyte mellan olika CAD-program.
  • LightWave (.lwo)
  • Maya (.rtg)
  • MicroStation (.dgn .dgnlib .rdl .cel)
  • MrSID (.sid). Detta betyder Multiresolution Seamless Image som är utvecklat för stora GIS-applikationer som Autodesk, Bentley Systems, CARIS, ENVI, ERDAS, ESRI, Intergraph, MapInfo och QGIS.
  • POVRay (.pow)
  • Skannade ritningar / foton (.jpg .bmp .wmf .emf .tiff .png .gif .svg).
  • STEP (.step .stp .ste) är en standard för hur uppbyggnad och struktur på CAD-modeller ska byggas oavsett CAD-system.
  • STL (.stl)
  • Wavefront (.obj)
  • VRML (.vml)

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag kan lägga upp cad filerna här om du vill. Speca bara vilket format de ska vara.

batteripacket jag klämde in var det här:
Jag kör med protected 18650 celler och enkla passiva plasthållare från nkon/amazon

uandt

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Vad har du ritat i för miljö? STL går ju alltid med svårt att justera. IGS brukar ju fungera. Jag kan ta:

• 3D-skannade bilder / punktmoln (.las .xyz .ply .pcg .isd .laz .rcp .rcs)
  • 3D Studio (.3ds)
  • ACIS / SAT (.sat)
  • Acrobat Reader (.PDF) både rasterfiler och vektorfiler med lagerstruktur.
  • Ambercore spatial point cloud (.isd)
  • AutoCAD/Autodesk-ritningar (.dwg .dxf .dxb .dwt .dwf)
  • Autodesk ReCAP point cloud (.rcp .rcs)
  • Autodesk point cloud (.pcg)
  • COLLADA (.dae)
  • ECW. ProgeCAD stödjer ECW-standarden som utvecklats av Earth Resource Mapping för stora satelitbilder.
  • ESRI (.shp) Importera shape-filer med geometri och attribut.
  • Google Earth (.kmz).
  • IFC. Detta är en internationell standard för att för filutbyte i byggindustrin. Det betyder att ProgeCAD kan använda BIM-modeller i sina dwg-ritningar.
  • IGES (.iges .igs) som är en leverantörsoberoende standard för ritningsutbyte mellan olika CAD-program.
  • LightWave (.lwo)
  • Maya (.rtg)
  • MicroStation (.dgn .dgnlib .rdl .cel)
  • MrSID (.sid). Detta betyder Multiresolution Seamless Image som är utvecklat för stora GIS-applikationer som Autodesk, Bentley Systems, CARIS, ENVI, ERDAS, ESRI, Intergraph, MapInfo och QGIS.
  • POVRay (.pow)
  • Skannade ritningar / foton (.jpg .bmp .wmf .emf .tiff .png .gif .svg).
  • STEP (.step .stp .ste) är en standard för hur uppbyggnad och struktur på CAD-modeller ska byggas oavsett CAD-system.
  • STL (.stl)
  • Wavefront (.obj)
  • VRML (.vml)
Jag kör freecad som inte verkar exportera till något bra autocad format men bifogar orginalet tilsammans med stl filerna

Bilagor

• 3d.zip
    6.1 MB · Besök: 18

Smiler

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print

Great minds think alike...

Gav bort en pannlampa till frun, fick strax tillbaka den med beskedet att den hade på tok för kort brinntid på högsta effekt.
Den blev liggande i lådan ett år eller så men sedan föddes idén att ge den ett 18650-batteri istf de två AAA-batterier den hade. Fult som stryk blev det men den funkar bra och väger inte mycket. dessutom kan den numera lysa minst 8h på högsta effekt. Har den ofta när jag springer i mörkret...
pannlampa.jpg

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Gjorde en adapter till karoo 2/garmin 1/4-turn, men måtte ha valt en knasig profil i slicern, den blev brutalt inbäddad av supportmaterial. Så kan det gå när man är slarvig med sina konfig filer...

Epic fail....

Smiler

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
När inte jobbet känns konstruktivt nog och det kliar i fingrarna så får man rita lite på kvällstid. Blev ett magasin till luftgeväret, tog tre iterationer innan jag fått ordning på det mesta. Inte testat att skjuta några träffbilder ännu så jag är ännu inte helt säker på att de kommer bli användbara. De matar fram bra och passar bra i bössan, det är en bra början tänker jag. Det är rätt knepiga toleranser så man förstår att originalen är dyra.
magasin.jpg

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
När inte jobbet känns konstruktivt nog och det kliar i fingrarna så får man rita lite på kvällstid. Blev ett magasin till luftgeväret, tog tre iterationer innan jag fått ordning på det mesta. Inte testat att skjuta några träffbilder ännu så jag är ännu inte helt säker på att de kommer bli användbara. De matar fram bra och passar bra i bössan, det är en bra början tänker jag. Det är rätt knepiga toleranser så man förstår att originalen är dyra. Visa bilaga 535244
Tallriksmagasin till luftgevär?!

Joham

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
När inte jobbet känns konstruktivt nog och det kliar i fingrarna så får man rita lite på kvällstid. Blev ett magasin till luftgeväret, tog tre iterationer innan jag fått ordning på det mesta. Inte testat att skjuta några träffbilder ännu så jag är ännu inte helt säker på att de kommer bli användbara. De matar fram bra och passar bra i bössan, det är en bra början tänker jag. Det är rätt knepiga toleranser så man förstår att originalen är dyra. Visa bilaga 535244
Kul!

Jag tänkte säga att jag gjort något liknande, men det har jag egentligen inte gjort…
Däremot så gjorde jag en förlängning till magasinet till min .22a. Då kan jag få in 8 skott i ett vanligt 5-skotts magasin.

hekke

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Misslyckade barends... Får tweaka design och skriva i nåt kraftigare än pla
Nu skulle jag inte köra med barends i plast öht. Men skriv ut den liggande istället för stående så får du lagren i rätt riktning. En 3d print beter sig lite som trä med årsringar. I ditt fall ligger lagren på tvären mot belastningen och då får du mindre än halva styrkan av materialet.

atorger

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Här kommer ett 3d-print-projekt som work in progress... inte säker om det kommer funka så lika bra posta i förväg och sen hålla käften om delen inte visar sig hålla i verkligheten 🙂

Underdelen:
1643362224775.png

Överdelen:
1643362239803.png

Några exempel på hållfasthetssimuleringar:
1643362291811.png

1643362304007.png

1643362313518.png

Delarna tillsammans i det läge de ska sitta:
1643362343514.png

Prototypprintar i plast (för att testa passform) innan supportmaterial plockats bort:
1643362355784.png

Lyckas man gissa vad delarna är till för utan att läsa vidare gör man det bra.

Det är ett offset-sadelfäste som ska monteras på tandemcykeln, alltså en lastbärande del så det går inte göra i plast. Jag kommer beställa i binder jetting i 17-4PH-stål, för jag är för fattig att beställa det i titan. Stål kostar €125, titan €341 för dessa två delar. Designade först för aluminium, men printad aluminium som man kan få tag på som vanlig konsument är legeringen AlSi10Mg och den är ganska klen tyvärr, mindre än hälften av 7075-T6, och trots att 17-4PH-stålet har mycket högre densitet och att man inte får det i sin mest härdade form så har det nästan samma styrka/vikt-förhållande som print-aluminiumet.

Skulle jag få det att funka med aluminium skulle jag behöva biffa på delarna med så mycket material att det skulle väga nästan lika mycket som stål och kosta nästan lika mycket som titan att printa.

Jag är ingen konstruktör så det är en ren amatörkonstruktion gjord i FreeCAD, även FEM-simuleringarna är gjorda däri. Så återstår att se om det kommer hålla i verkligheten. Jag har designat för att hålla mig under 200 MPa och sträckgränsen på print-stålet är 620-700 MPa. Lasterna i simuleringarna motsvarar ungefär ISO-standard-testet för sadlar/sadelstolpar. Det går göra statiska lasttesterna i verkligheten hemma i garaget sen, det man inte kan göra är utmattningstester, men det är inget styrstam detta så jag vågar använda den om den klarar statiska testet.

uandt

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Nu skulle jag inte köra med barends i plast öht. Men skriv ut den liggande istället för stående så får du lagren i rätt riktning. En 3d print beter sig lite som trä med årsringar. I ditt fall ligger lagren på tvären mot belastningen och då får du mindre än halva styrkan av materialet.
Har vinyl nylon/kolfiber filament liggandes men orkar inte byta skrivhuvud just nu. Annars, nästa blir nog skriven liggandes, just för att ev få mindre risk för brott i själva klämman där det felar nu.

Ska försöka rotera själva klämman 45 grader eller så men jag är så usel på att cadda så ser hur det går med det

Senast ändrad:

atorger

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Har vinyl nylon/kolfiber filament liggandes men orkar inte byta skrivhuvud just nu. Annars, nästa blir nog skriven liggandes, just för att ev få mindre risk för brott i själva klämman där det felar nu.

Ska försöka rotera själva klämman 45 grader eller så men jag är så usel på att cadda så ser hur det går med det
Nylon/kolfiber-materialet böjer sig kraftigt innan det går sönder så det blir lite mindre risk för tandskador 🙂. Har ändå svårt att tro att det skulle vara stadigt nog, men det är ju enkelt att testa medan man står still.

Jag misstänker emellertid att problem med nylon/kolfiber kommer vara att det flexar för mycket så klämman kommer glida. Kolfibret styvar upp det, men tillräckligt mycket? Men även det märker man ju.

Skarpa inside-hörn blir som brottlinjer som syns i bilden. Runda av dem, och så kanske lägga några stag i kanten för att förstärka ytterligare.

Det är drygt när man inte kan CAD-programmet, man kan ha massa bra idéer i huvudet hur man ska rita med man får inte till det. Känner igen det. För mitt senaste projekt har mesta tiden gått åt att lära mig lite mer om hur man ritar i FreeCAD, men det blir ändå att jag får kompromissa formerna litegranna för att jag inte kan få till det.

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Nylon/kolfiber-materialet böjer sig kraftigt innan det går sönder så det blir lite mindre risk för tandskador 🙂. Har ändå svårt att tro att det skulle vara stadigt nog, men det är ju enkelt att testa medan man står still.

Jag misstänker emellertid att problem med nylon/kolfiber kommer vara att det flexar för mycket så klämman kommer glida. Kolfibret styvar upp det, men tillräckligt mycket? Men även det märker man ju.

Skarpa inside-hörn blir som brottlinjer som syns i bilden. Runda av dem, och så kanske lägga några stag i kanten för att förstärka ytterligare.

Det är drygt när man inte kan CAD-programmet, man kan ha massa bra idéer i huvudet hur man ska rita med man får inte till det. Känner igen det. För mitt senaste projekt har mesta tiden gått åt att lära mig lite mer om hur man ritar i FreeCAD, men det blir ändå att jag får kompromissa formerna litegranna för att jag inte kan få till det.
Blir det nåt så hamnar de här på en pendlare. Kraven är inte jättehöga

Och freecad... Helvete vad galen jag blir av deras kantutjämningsverktyg... det är kul att cadda men fan vad yxigt det blir ibland

atorger

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Blir det nåt så hamnar de här på en pendlare. Kraven är inte jättehöga

Och freecad... Helvete vad galen jag blir av deras kantutjämningsverktyg... det är kul att cadda men fan vad yxigt det blir ibland
Ja FreeCAD är en riktig frustrationshöjare. Fillet-verktyget ballar ofta ur. Ibland är det för att man ger det en omöjligt uppgift, men minst lika ofta för att det är buggigt. Jag har flera gånger fått rita om samma geometri på annat sätt för att få fillet att funka. Sen om man ändrar geometrin så flyttar sig filéerna för att namnen på kanterna flyttas, riktigt soppigt.

Fillet-verktyget får ofta problem om den behöver passera en kantlinje i ritningen där man sammanfogat två bodies. Så om man kan städa upp sin ritning så att det inte blir någon kantlinje just där man ska göra en fillet så kan det hjälpa, men ibland går inte det.

Numera brukar jag försöka ha göra så få fillets som möjligt med filletverktyget och instället köra mycket Body Design med Sketch och Pad och rita fillets i 2D-ritningen.

Trots alla quirks och buggigheten är jag ett stort fan av FreeCAD, otroligt kraftfullt och man kan göra riktigt avancerade grejer som annars kräver svindyr Autodesk-programvara. Och det var ännu buggigare för ett par år sen, så det verkar bli bättre med tiden...

uandt

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ja FreeCAD är en riktig frustrationshöjare. Fillet-verktyget ballar ofta ur. Ibland är det för att man ger det en omöjligt uppgift, men minst lika ofta för att det är buggigt. Jag har flera gånger fått rita om samma geometri på annat sätt för att få fillet att funka. Sen om man ändrar geometrin så flyttar sig filéerna för att namnen på kanterna flyttas, riktigt soppigt.

Fillet-verktyget får ofta problem om den behöver passera en kantlinje i ritningen där man sammanfogat två bodies. Så om man kan städa upp sin ritning så att det inte blir någon kantlinje just där man ska göra en fillet så kan det hjälpa, men ibland går inte det.

Numera brukar jag försöka ha göra så få fillets som möjligt med filletverktyget och instället köra mycket Body Design med Sketch och Pad och rita fillets i 2D-ritningen.

Trots alla quirks och buggigheten är jag ett stort fan av FreeCAD, otroligt kraftfullt och man kan göra riktigt avancerade grejer som annars kräver svindyr Autodesk-programvara. Och det var ännu buggigare för ett par år sen, så det verkar bli bättre med tiden...
Blev lite avis på din sadelkämmedesign. Jag är ganska långt ifrån något liknande.

Jag villhöver två saker :)
-Adapter till garminfäste för att kunna få dit en lampa (https://happyride.se/forum/threads/ot-visa-din-3d-print.2364124/post-3853001)
-Adapter för att flytta ner flaskhållare på ramen (https://happyride.se/forum/threads/ot-visa-din-3d-print.2364124/post-3830468)
Med ispirationshjäl trodde jag vi menade design? Bara skriva ut något kan väl vemsomhelst med skrivare göra. Bara att byta utskriven pryl mot öl.

Jag skulle tex gärna se en kopia på den här om någon är duktig på cad. Känns lagom liten för att inte vara livsfarlig om en skriver ut en i lite finare plast
1643376202438.png

salle

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Blev lite avis på din sadelkämmedesign. Jag är ganska långt ifrån något liknande.

Med ispirationshjäl trodde jag vi menade design? Bara skriva ut något kan väl vemsomhelst med skrivare göra. Bara att byta utskriven pryl mot öl.

Jag skulle tex gärna se en kopia på den här om någon är duktig på cad. Känns lagom liten för att inte vara livsfarlig om en skriver ut en i lite finare plast
Visa bilaga 535922
Haha, iofs. Men det är ju ändå fredag och då får man önska sig saker. Det är väl sen gammalt? Den där Farr aero bar-grejen är ju cool. Lägger till den på önskelistan 😂

julgus

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print

Visa bilaga 535922
Vad är det för något?

HåkanC

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ett aero-handstöd och så litet att går det sönder under cykling så dör du inte. Mao perfekt fö någon att göra en öppen klon av.
Om man får önska så borde en variant i två våningar med fäste för cykelGPS/dator på ovansidan och med ett för en ickebländande lampa nedtill, de flesta ickebländande lampor går tyvärr inte att montera upp-och-ner

Det här vill man ju slippa
aaa8babdf8707a1a8a9d24008efd8e4c.jpg

Känner ngn sig manad?

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print

Jag har kört mycket freecad, men det är banne mig äckligt buggigt.

atorger

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag har kört mycket freecad, men det är banne mig äckligt buggigt.
Jajamän, men det är också bara en handfull tyskar med vanliga jobb som kodar det på fritiden. Så vill man att det ska bli bättre får man kavla upp ärmarna och börja koda 😁. Eller ja, de använder ganska mycket externa libbar, själva geometrimotorn som mycket av buggarna kommer ifrån är extern, Open Cascade Technology, men även det är open source så man kan hjälpa till även där. Det verkar dock vara ganska mycket aktivitet i projektet (både FreeCAD och Open Cascade) så det görs små framsteg hela tiden.

Då jag håller på en del med open source själv tycker jag det är lite kul att följa med och se utvecklingen.

Men om man bara vill göra modeller till sin 3D-printer och inte vill tjorva en massa är det betydligt vettigare att köpa in sig på Fusion360 eller Solidworks eller nåt annat kommersiellt.

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jajamän, men det är också bara en handfull tyskar med vanliga jobb som kodar det på fritiden. Så vill man att det ska bli bättre får man kavla upp ärmarna och börja koda 😁. Eller ja, de använder ganska mycket externa libbar, själva geometrimotorn som mycket av buggarna kommer ifrån är extern, Open Cascade Technology, men även det är open source så man kan hjälpa till även där. Det verkar dock vara ganska mycket aktivitet i projektet (både FreeCAD och Open Cascade) så det görs små framsteg hela tiden.

Då jag håller på en del med open source själv tycker jag det är lite kul att följa med och se utvecklingen.

Men om man bara vill göra modeller till sin 3D-printer och inte vill tjorva en massa är det betydligt vettigare att köpa in sig på Fusion360 eller Solidworks eller nåt annat kommersiellt.
Kör mest med progecad numera. Hyggligt billigt och lättjobbat. Ganska lite buggar även om det finns en del även där. Funktionalliteten är inte som solid works, men inte priset heller....

atorger

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Om man får önska så borde en variant i två våningar med fäste för cykelGPS/dator på ovansidan och med ett för en ickebländande lampa nedtill, de flesta ickebländande lampor går tyvärr inte att montera upp-och-ner

Det här vill man ju slippa
aaa8babdf8707a1a8a9d24008efd8e4c.jpg

Känner ngn sig manad?

Handgrepp i 3D-printad plast får nog de flesta att känna sig oroliga, även om den är ett kort grepp. Jag tror att 3D-printad kolfiberförstärkt nylon ändå skulle kunna vara tillräckligt säkert i denna applikation, men är osäker på om man kan få klämmorna runt styret att funka, dvs pga att materialet ändå flexar en del så kommer det glida. Kanske måste baka in en metallklämma och skruva rakt igenom nylonet på båda sidor så att det är metallklämman som sitter runt styret och nylonprinten är bultad fast i den.

Sen vill jag i alla fall jag helst inte kopiera en så specifik grej från ett mindre företag, men få kommer tordas printa och använda det så det spelar nog ingen roll 😁

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
...
Gratisvarianten av Fusion360 har allt man behöver för 3D-utskrifter. Licens behövs bara om man skall använda det kommersiellt eller moduler för FEM och generativ design. Någon enstaka funktion för vanlig design är också licensbelagd men inget som behövs för själva konstruktionsarbetet.

Fusion har en högre inlärningströskel än exempelvis Sketchup men när man väl lärt sig grunderna så är det logiskt och lättjobbat. Och väldigt kraftfullt. Parametrisk CAD och constraints gör livet så mycket enklare när man behöver pröva sig fram till olika lösningar.
Använde tidigare Sketchup och det var betydligt lättare att komma igång med och börja skapa i än Fusion men just när man vill göra flera ändringar som skall påverka många element så blir det närmast tvärnit för att man tvingas pilla på varenda liten j..a del istället för bara justera en enda parameter.

MartinRF

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Kör mest med progecad numera. Hyggligt billigt och lättjobbat. Ganska lite buggar även om det finns en del även där. Funktionalliteten är inte som solid works, men inte priset heller....
Nämn ett icketrivialt program utan buggar. Bara i den gågna veckan rapporterade jag in ett par buggar i ett moget, svindyrt beräkningprogram. Svindyrt för privatpersoner,

/Martin

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer