[OT] Visa din 3D-print

ers

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Kollade med kompisen som pysslat med 3d print betydligt längre än mig och han trodde skit i nozzel, för låg temp, för låg extrusion multiplier.

johfo

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Brukar vara olika på olika filament och står oftast på rullen men jag har fått bra resultat mellan 190-210 på PLA. Har inte printat med annat mtrl…
Det svarta testet ser ju klart bättre ut. Där kan det fortfarande vara för låg temp tror jag.
Det diffar klart mellan olika filament vad som krävs och så kanske inte inställningen ger en absolut rätt temp. Jag kom först över en Dremel 3D40 på jobbet som jag mosat ut rätt många kilo PLA i (innan jag fick köpa en riktig FDM). Med Dremels egna filament har jag för mig att jag hört 230 grader på den. Max vad den är specad för... men jag är inte helt säker, för jag har inte kört varken den eller PLA så mycket sista tiden.
Minns dock när jag började med den och fick tag i en rulle PLA från Clasohlson. Det funkade inte alls med samma inställningar. Jag såg det dock inte som kostnadseffektivt att optimera utan slängde och köpte mer Dremel-filament som bara funkade.... fegt, men det var på jobbet...

ol__

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Tack för svar och engagemang! 😊

Har hunnit med några tester till. På bilden under från vänster, först de två tidigare, sen två nya tester. De svarta är då printade med 200, 205, 210 grader. De två sista har också något långsammare hastighetsinställningar.
DSC_2056.JPG

Nr 3 på bild avbröt jag, då jag faktiskt kunde se att munstycket gick över utskriften utan att material kom ut. Känns som det är sporadiskt problem med frammatning av filament? Då det är sporadiskt, känns det som att något är fel på skrivaren mer än inställning i cura? Har ju trots allt fått flera lyckade prints tidigare (med 200 grader) .

Körde manuelt upp temperaturen till 220 grader och matade ut en god del filament, med tanken att det kanske kunde rensa lite. Testade ny print på 210 grader, dvs kub nr 4. Igen kan ses att det är sporadiskt vissa fula/tunna lager.

[OT] Visa din 3D-print
Hackar extruder-motorn något när den matar fram tråden? Om den gör det så har inte motorn tillräckligt med kraft för att trycka fram tråden, kan hända om man har för låg temperatur t.ex.
Kan också vara så att det sitter skräp i drivhulen som gör att den greppar tråden dåligt och då slirar istället.

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Då det är hela lager och inte bara korta bitar som blir fel gissar jag på att det antingen är z-drivningen som är kajko eller så sitter något löst. Testa att köra z upp och ner manuellt och lyssna. Rucka på skrivarhuvdet och se om något sitter löst.

ol__

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Hej igen! Tack för alla svar, det har hjälpt :) Jag blev fundersam på om jag var lite för snabb när jag bytte munstycket, så skruvade av det igen för att göra i rätt ordning enligt instruktion. Samtidigt så rensade jag ordentligt med nålen och tryckte igenom ännu mer filament på hög temperatur. Vidare rengjorde jag hjulen som matar fram filamentet. Efter dessa moment så fick testkuben släta fina sidor :) Så, tack igen!

ol__

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Tänkte jag gör lite småprojekt (verkstadsorganisering) för att fortsätta trimma printern och kontrollera funktionen, innan jag går vidare.

Men hepp. Problem igen. Massa stringing och man ser "svaga" lager. Måste uppenbarligen fortsätta felsöka.

DSC_2122.JPG

N_sandstrom

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Tänkte jag gör lite småprojekt (verkstadsorganisering) för att fortsätta trimma printern och kontrollera funktionen, innan jag går vidare.

Men hepp. Problem igen. Massa stringing och man ser "svaga" lager. Måste uppenbarligen fortsätta felsöka.

Visa bilaga 590071
Ser ut som att du har lite problem med ojämn extrusion.
Ser ut som en Ender 3 (v2?), min blev riktigt bra först när jag bytte slangen mellan extrudern och huvudet.

Men, innan man börjar byta ut saker, har du kikat på denna?
Tycker den har vart hjälpsam på min resa, iallafall med vissa problem.

ol__

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ser ut som att du har lite problem med ojämn extrusion.
Ser ut som en Ender 3 (v2?), min blev riktigt bra först när jag bytte slangen mellan extrudern och huvudet.

Men, innan man börjar byta ut saker, har du kikat på denna?
Tycker den har vart hjälpsam på min resa, iallafall med vissa problem.
Tack! Ender 3 V2, stämmer det :)

Ja jag började fundera på slangen. Sist hjälpte att byta munstycke och dra nålen ett antal gånger. Att det redan är problematiskt igen, samt att det är sporadiska problem, gör att jag misstänker något fysiskt i maskineriet snarare än inställningar. Men detta ska undersökas.

Bytte du bara till ny slang, eller uppgraderade du till bättre på något vis?

hnrks3

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Mitt framlyse gick i backen på vägen till jobbet i morses, så jag bestämde mig för att printa ett garminfäste att fästa med en gopro/garmin-adapter. Nu va detta bara ett test för att snabbt se om det funkade och funktionsmässigt blev det typ helt perfekt, ska printa en "riktig" så lär den ju sitta kvar i alla fall!

signal-2022-11-02-18-28-04-596.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Topp