[OT] Visa din 3D-print

donatelo001

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag har gjort en hel del grejer i PLA och PETG. Tryckhållfastheten verkar vara väldigt bra, det som är oroande är hållfastheten mellan lagren, de kan skjuva isär.

Jag har 3D printat extraljusfästen till ett par 9" LED extraljus, de är tunga.. De sitter på en kromad ljusbåge i fronten på bilen och har överlevt några vintrar nu. Det är ganska utsatt för vibrationer, väder osv. De har även fått en påbackning, en dag stod ena ljuset helt på sniskan. Funkar fortfarande.

Vid 100% infill så tål dessa material mycket mer än man tror så länge det bara är tryck.. dvs, inte friktion (värme) eller konstiga böjande krafter.

//K
Ja det är bara tryck.

Friktionen sker inte mellan lager och skålen, den sitter på 45° vinkel så all rörelse sker fritt.

Det är även printad i lite tjockare variant än en vanlig stål skål och 100% infill just med tanken att det ska kunna hålla.

Abs skulle jag inte ha valt just för detta då det är så hårt att det kan spricka så pla var bästa valet.

Det var billigaste lösning för dessa udda gaffel mått som vissa märke väljer att tillverka på vissa cykel modeller.

Jag kunde spara några tusen lappar!😹😹😹

Bilagor

• IMG_20221225_235049.jpg
    IMG_20221225_235049.jpg
    239.3 KB · Besök: 38

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ja det är bara tryck.

Friktionen sker inte mellan lager och skålen, den sitter på 45° vinkel så all rörelse sker fritt.

Det är även printad i lite tjockare variant än en vanlig stål skål och 100% infill just med tanken att det ska kunna hålla.

Abs skulle jag inte ha valt just för detta då det är så hårt att det kan spricka så pla var bästa valet.

Det var billigaste lösning för dessa udda gaffel mått som vissa märke väljer att tillverka på vissa cykel modeller.

Jag kunde spara några tusen lappar!😹😹😹

Det är faktiskt ganska sjukt hur mycket verktyg och delar man kan 3D printa. Blir väl ett bibliotek i någon tråd snart hoppas jag.

Har själv funderat på att printa en hel kedjestyrare för enduro. Tror det kan funka fint.

//K

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Någon som har en fil eller länk till ett bleed block för Sram guide där man kan trycka ut en pistong i taget?

Det tar ca 5-10 minuter att designa den själv. Kanske ännu mindre om du har ett existerande bleedblock att mäta på.

Men tyvärr har jag inte någon länk.

Om du inte ritat själv förut så rekommenderar jag dig att testa sketchup. Du får till det väldigt fort med den applikationen.

//K

dogday

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ritade en styrrörskapningsguide för att få rätt höjd och rakt snitt. Använde bågfil och sågade på plats med styre och spacers under som jag ville ha det, funkade fint. 1 1/8", 2 mm upp till skäret (ändrat från 3, som gjorde att jag behövde en 10mm spacer ovan pga expanderns design. Nu torde 5 mm räcka.). Kanske händigt för nån annan? Skriv ut med support!

Skärmavbild 2023-03-10 kl. 10.34.41.png

Bilagor

• Styrrörskapare.stl.zip
    8.4 KB · Besök: 12

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
e-13

Funkar inte 100% passformsmässigt med de där tänderna som är inne i tacon, men kanske går att få till.

Varmluftpistol och lite makt brukar hjälpa.

Hittade en ny funktion med variabel lagerhöjd, det snabbade upp printtiderna avsevärt med samma kvalitet. Kan rekommendera det till alla som inte prövat.

Använde också funktionen (på inrådan från någon på forumet) som krymer printen liksom i horisontellt led, så att delarna passar ihop bättre. Vis 0,2 och 0,1mm fick jag bra passform mellan gul och grön del.

1678650927335.png

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Vilken slicer?

Testa även att byta munstycke till 0.6mm. Mycket snabbare utskrifter och lite bättre lagervidhäftning, speciellt för PETG. Skriver ut alla funktionella delar med 0.6 seden i höstas.
Just det, den funktionen har jag inte vågat prova än. Kör också med 0.6 munstycke, det blir nästan lika snyggt på kortare tid 😀 också bättre mekaniska egenskaper på köpet

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Vilken slicer?

Testa även att byta munstycke till 0.6mm. Mycket snabbare utskrifter och lite bättre lagervidhäftning, speciellt för PETG. Skriver ut alla funktionella delar med 0.6 seden i höstas.
Jag kör CURA. Funktionen kanske ligger under experimentiella inställningar men den är där någonstans.
Du kan ställa in för exempel 0,2mm lagerhöjd, och sedan+/- max 0,1 och med 0,01mm steg i övergången (bara exempel, du kan säkert göra en bättre inställning).

https://all3dp.com/2/cura-adaptive-layers-simply-explained/

0,6mm + adaptive layers kanske skulle öka printhastigheten väldigt mycket med bibehållen kvalitet.

För exempel den där modellen på bodyn som används till en vinylspelare några poster upp skulle gå ruskigt snabbt att skriva ut, och även om den hade för exempel komplexa strukturer eller text / välvningar osv på toppen eller vid foten så blir de perfekta.

Slicern räknar själv ut hur den skall göra i respektive område.

0,6mm har jag inte prövat, men har massor olika liggande. blev så mycket krångel för mig så jag struntade i byte av munstycket.

PETG fick jag aldrig bra vidhäftning på mot plattan, så det kanske är lösningen att göra som du skriver! Jag prövade hårspray och klister, funkade inte alls. Förstörde bara ytan på plattan.

//K

donatelo001

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag kör CURA. Funktionen kanske ligger under experimentiella inställningar men den är där någonstans.
Du kan ställa in för exempel 0,2mm lagerhöjd, och sedan+/- max 0,1 och med 0,01mm steg i övergången (bara exempel, du kan säkert göra en bättre inställning).

https://all3dp.com/2/cura-adaptive-layers-simply-explained/

0,6mm + adaptive layers kanske skulle öka printhastigheten väldigt mycket med bibehållen kvalitet.

För exempel den där modellen på bodyn som används till en vinylspelare några poster upp skulle gå ruskigt snabbt att skriva ut, och även om den hade för exempel komplexa strukturer eller text / välvningar osv på toppen eller vid foten så blir de perfekta.

Slicern räknar själv ut hur den skall göra i respektive område.

0,6mm har jag inte prövat, men har massor olika liggande. blev så mycket krångel för mig så jag struntade i byte av munstycket.

PETG fick jag aldrig bra vidhäftning på mot plattan, så det kanske är lösningen att göra som du skriver! Jag prövade hårspray och klister, funkade inte alls. Förstörde bara ytan på plattan.

//K

Jag kör 0.4mm lagerhöjd med 0.6 munstycket.

Man får höja lite tempen och sänka hastigheten , men tiden det sparar är märkvärdigt, samma hållbarhet.

Dock kör jag PLA utan fläkt / parts cooling.

Testat 0.8 och 1mm munstycken men där failar mina prints.

magnil

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print

//K

Testa köra Petg på maskeringstejp. Gjorde jag på min förra skrivare som inte hade platta för Petg och det fungerade bra.

Smiler

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Försöker rädda ett gammalt fotogenkök (Primus 210) som är i behov av ny packning till pumpen. Tur man har en skrivare så man lätt kan göra en form 😊
Packningen är gjord i 1mm läder, 14mm i diameter och 5mm hög, vilket pill...
Saknar än så länge hålet för montering men det skall fixas ikväll tänker jag.
Också trillat dit på 0,6mm munstycke, tycker man förlorar lite i precision men när man mest gör lite grövre saker överväger fördelarna.

20230323_055611.jpg

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ni som har koll på 3d-printning. Är en gammal Wanhao 5s mini något att ha idag? Det är väl en 7-8 år gammal modell. Den verkar å andra sidan säljas fortfarande (sen behöver ju nödvändigtvis ingen köpa den bara för det).

Spontant såg den väldigt dyr ut.

Min uppfattning blev innan jag köpte att kriterierna låg viktad för en stor etablerad användarbas och god tillgång på delar och folk som kan modellen.

Printers krånglar en del, då är det skönt om det finns många med samma modell.

Efter det kriterier kollade jag hur tyst de går och hur stort de kan printa.

Hastighet var inte så viktigt för mig då, och det funkar helt ok.

Jag köpte en artillery X1. Säkert inte bästa valet men helt ok. Den använder också standard storleken på filament.

Jag hade undvikit modeller som det inte sålts mycket av eller som är relativt okända. Mest på grund av tillgången på delar och hjälp på forum.

//K

moros

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Spontant såg den väldigt dyr ut.

Min uppfattning blev innan jag köpte att kriterierna låg viktad för en stor etablerad användarbas och god tillgång på delar och folk som kan modellen.

Printers krånglar en del, då är det skönt om det finns många med samma modell.

Efter det kriterier kollade jag hur tyst de går och hur stort de kan printa.

Hastighet var inte så viktigt för mig då, och det funkar helt ok.

Jag köpte en artillery X1. Säkert inte bästa valet men helt ok. Den använder också standard storleken på filament.

Jag hade undvikit modeller som det inte sålts mycket av eller som är relativt okända. Mest på grund av tillgången på delar och hjälp på forum.

//K
Tack för svar. Jag kunde varit lite tydligare. Är inte spekulant på en, utan jag har en som står och dammar. Köpte loss den från jobb men det blir inte att jag använder den. Tänkte kolla om någon här hade koll på modellen och om det finns något värde fortfarande.

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Tack för svar. Jag kunde varit lite tydligare. Är inte spekulant på en, utan jag har en som står och dammar. Köpte loss den från jobb men det blir inte att jag använder den. Tänkte kolla om någon här hade koll på modellen och om det finns något värde fortfarande.
Ok, sorry. Jag trodde du var på jakt efter inköp =)

Jag känner inte till din modell och skall inte uttala mig, lämnar det åt kunskapen!

Priz

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag ber om ursäkt om detta är otillåtet och frångår trådens syfte. Skulle någon ha möjlighet att printa "outer-delen" av denna i svart mot ersättning? Jag försöker hitta en stilig lösning för att montera min Varia på min sadel och snubblade över denna som har perfekta mått.

atorger

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Min tandemcykel-ram är gjord för antingen fälgbroms eller hydraulisk skivbroms. Men jag har mekanisk skivbroms, och då kom den med fullängdshölje till bakbromsen. För att optimera bromsverkan lite ville jag ta bort fullängdshöljet och köra naken spänd vajer så långt som möjligt. Genom att dra vajern samma väg som för fälgbromsen går det bra, men det blir en aggressiv vinkel från bakre vevpartiet mot bromsen, eftersom vajerguiden har hålet anpassat för fälgbroms.

bild2.jpeg bild0.jpeg
Så för att lösa det problemet gjorde jag en ritning för att lägga till en förlängning av original-vajerguiden med ett nytt hål långt ut på sidan:

bild1.png bild6.jpeg
Skruvade sen ihop denna med originalvajerguiden och voila ny ruttväg för bromsvajern med bättre (=mindre) vinkel:

bild3.jpeg bild5.jpeg

Problem solved!
För funktionella prints beställer jag oftast från Shapeways i nylon eller i mer extrema fall metall (dyrt!), men här har jag nöjt mig med en hemma-print i PETG-plast. Jag bedömer att vinkeländringen i vajerguiden är så liten att även om man drar i vajern med all sin handkraft ska det inte sätta nämnvärd stress på printen. Orienterade ändå printen för att maximera hållfastheten, med följd att det blev lite mer uppstädning av supportmaterial, men inget problem för dremeln.

Senast ändrad:
Topp