donatelo001
Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ja det är bara tryck.Jag har gjort en hel del grejer i PLA och PETG. Tryckhållfastheten verkar vara väldigt bra, det som är oroande är hållfastheten mellan lagren, de kan skjuva isär.
Jag har 3D printat extraljusfästen till ett par 9" LED extraljus, de är tunga.. De sitter på en kromad ljusbåge i fronten på bilen och har överlevt några vintrar nu. Det är ganska utsatt för vibrationer, väder osv. De har även fått en påbackning, en dag stod ena ljuset helt på sniskan. Funkar fortfarande.
Vid 100% infill så tål dessa material mycket mer än man tror så länge det bara är tryck.. dvs, inte friktion (värme) eller konstiga böjande krafter.
//K
Friktionen sker inte mellan lager och skålen, den sitter på 45° vinkel så all rörelse sker fritt.
Det är även printad i lite tjockare variant än en vanlig stål skål och 100% infill just med tanken att det ska kunna hålla.
Abs skulle jag inte ha valt just för detta då det är så hårt att det kan spricka så pla var bästa valet.
Det var billigaste lösning för dessa udda gaffel mått som vissa märke väljer att tillverka på vissa cykel modeller.
Jag kunde spara några tusen lappar!😹😹😹