(OT) Visa din elräkning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

fiskarn

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Nej för fönstret måste vara öppet för att få in lite luft, fläkten placerad vid fönstret också så att extra kalluft dras in.... Men jag stänger av elementet under tiden i alla fall

Ah ok.. Dessutom är det väl 4-5 gånger så mycket värme som totalt produceras? Kroppens verkningsgrad ska väl va 22% eller nåt? Så du får nog hålla fönstret stängt i fortsättningen..

Masjevel

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Elanvändning dec 2021: 377kWh (5,75% lägre än dec 2020)
Pris: 49,68 öre ex moms
Har tydligen fast pris vilket för tillfället känns bra. :-)

Sleaford

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Har ingen koll på vad jag har för avtal eftersom jag inte har tålamod att hålla på med sånt här. Hittar att jag har avtalsprodukten "Spotty Timavtal", liksom....vad innebär det? Antingen är det väl fast eller rörligt.....då borde väl något av dessa upplysande ord användas när avtalsprodukten beskrivs?

Sleaford

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Äh, verkar ju vara rörligt dårå. Tyckte det var konstigt att jag fick en så låg faktura för december, men då visade det sig att den beräknas utifrån föregående månads förbrukning och pris.......så det smäller med andra ord till ordentligt först på nästkommande faktura. Spännande!

OskarLodin

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Nog för att elpriserna är lägre i SE2, men riktigt såhär låga hade jag inte väntat mig.
IMG_1556.png

benjig

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Villa på 156kvm + elbil. Förbrukar ungefär 700 kwh/månad. Elräkning för december landade på 1500kr. Har fjärrvärme och bor i Skåne. Som hyfsat nybliven villaägare undrar jag vad ni använder er el till som får så mycket högre räkningar? Vi är ett hushåll på 2 vuxna och 2 små barn.

Raggamuffin

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Villa på 156kvm + elbil. Förbrukar ungefär 700 kwh/månad. Elräkning för december landade på 1500kr. Har fjärrvärme och bor i Skåne. Som hyfsat nybliven villaägare undrar jag vad ni använder er el till som får så mycket högre räkningar? Vi är ett hushåll på 2 vuxna och 2 små barn.

Man har inte fjärrvärme. Gissar att fjärrvärmen tar hand om varmvattnet med.

Hälsingland

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Den här årstiden, primärt värme.

AndersJB

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
I mitt fall som dom skrev ovan....elen är till "hushållsel",varmvatten och värme...dvs allt.
För att du ska få en rättvis jämförelse får du räkna med din fjärrvärmekostnad i "totalkostnaden" om du vill jämföra.(y)

fiskarn

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Jag gör åt 300-400 kWh i månaden på sommaren. 1500-2500 på vintern så är väl lite skillnad.

JEJ

Medlem
(OT) Visa din elräkning
Nu kommer energiminister Khashayar och räddar mig! Lär få maxbeloppet 6000kr tillbaka.

Pqz

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Nedrustningen av världens bästa elsystem klar (nja, mer finns kvar att förstöra:), visst var det en skön stund med hälften vatten, hälften kärnkraft och stabila priser, stabil leverans... Nu får vi se om industrin gillar det nya läget eller om det här blir nästa steg ner i välståndsligan: https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/sverige-i-valstandsligan/
Den största anledningen till prischocken är att priserna på kontinenten har stigit. Tyskarna stänger kärnkraft, priset på utsläppsrätter skenar och Putin skruvar åt gaskranen.

D

Deleted member 78355

Guest
(OT) Visa din elräkning
Nu kommer energiminister Khashayar och räddar mig! Lär få maxbeloppet 6000kr tillbaka.
var det klart vad som gäller, såg att alla med över 2000kwh/mån får stödet med max 6000kr?

Raggamuffin

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Kapitalet höjer hyrorna och staten bostadsbidragen?

Då startar jag mitt ute-SPA igen.

Nej, det är väl bra man agerar i en unik situation som drabbat oss för första gången och allt för många inte såg komma. Att hjälpa de som kanske inte klarar sig räkning och samtidigt glider de som haft jaccuzin igång, den smällen får vi väl ta.

Utter

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
var det klart vad som gäller, såg att alla med över 2000kwh/mån får stödet med max 6000kr?
Helt klart oklart då de sa emot varandra…

Sista meningen gjorde det ännu mer oklart. ”Alla med småhus eller radhus som är eluppvärmda”
Menar dom direktverkande el? Alla hus som inte är endast uppvärmda med eld är ju uppvärmda med el på ett eller annat sätt.

stigfinnare

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
3087 kWh (7098kr) för december 2021.
2114 kWh (877kr) för december 2020.

Denna veckan ska de börja borra för bergvärme så det borde bli bättre till nästa vinter. Sommartid går det bara åt 6-900 kWh.

Raggamuffin

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Vi får nog trippa på tå här :D

Får väl hoppas på en maxtak på årsinkomst eller något. Undrar även hur de ska få ut informationen, de som behöver detta mest är väl de som har störst sannolikhet att missa det.

Blir intressant med fler detaljer, klart är att någon kommer i kläm och någon får fler räkor på sin macka, så är det alltid.

NickPick

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
1045 1-19 december.
302 20-31 december.

Första delen spot, andra 70 eller 80 per kWh.

stigfinnare

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Hahaha samma här, helt galet. Det hade jag verkligen inte räknat med. Känns generellt som en tveksam policy även om jag själv gynnas rejält.
Samma här. Det finns ju en del som drabbas jättehårt men personligen har jag ju medvetet valt att ta risken med timbaserat avtal och har inga problem att ta konsekvenserna av det heller. Ge pengarna till pensionärer istället.

fiskarn

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Lite oväntat förslag tycker jag. Typiskt man ligger precis under 2000 kWh..

jonte987

Aktiv medlem
(OT) Visa din elräkning
Undrar om detta inte nitar i riksdagen
Enligt vad som sades på pressträffen utgår kompensationen från förbrukning, men alla detaljer är inte skrivna i sten ännu. De som förbrukar mer än 2 000 kilowattimmar kommer få upp till 6 000 kronor under tre månader. Finansministern sa senare under frågestunden att de som bor i småhus eller villa som är eluppvärmd kommer omfattas av förslaget, och att det kommer finnas en trappa för ersättningen, men exakt hur den trappan ser ut ville man återkomma till. Mycket är oklart ännu alltså, tydligare besked hoppas regeringen komma med ”om några veckor”.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp