[OT] Visa din gripengran...

Tomcat1

Aktiv medlem
Ser inget konstigt med att ta med sig jobbet hem :giggle:

Men ändå, överflygning igår över huvudstaden av tre gripen. Formationen heter väl 3 kronor för det är så det ser ut.

Även om gripen låter fint så var det inget emot herr viggen.

Skogling

Aktiv medlem
Bra fotoår hittills! :cool:

Bilagor

• 39288.png
    39288.png
    1.3 MB · Besök: 44
  • Fluff.jpg
    Fluff.jpg
    969.3 KB · Besök: 43
  • 23288.png
    23288.png
    350.3 KB · Besök: 46
  • 39224.png
    39224.png
    2.3 MB · Besök: 45
  • 39273.png
    39273.png
    2.6 MB · Besök: 44
  • 39275.png
    39275.png
    851.5 KB · Besök: 41
Senast ändrad:

Tomcat1

Aktiv medlem
Är det inte mig där på sista bilderna? :giggle:

Inte testat gripen men jag har flugit aerobatic-plan.
Såhär efteråt var det lite läskigt, vi hade fallskärmar men vi satt mest på det av rutin och bekvämlighet. I regel var det ändå alltid för låga höjder att hoppa ut med skärm.

Tomcat1

Aktiv medlem
Kompisen flyger nån tur runt södra Sverige som heter något, den har flugits många gånger på rutin för att bara behålla linjen.

Ja snudd flög in i Arlandas rum förut, det var inte populärt och jag blev ombedd att ringa ett nr efteråt(men ingen större fara)

Försökte flyga med papperskarta men det var helt omöjligt över det täta Stockholm och när man trodde man hittade vägarna E4 eller E18 så var det fel för man hade ofta passerat redan. Det gick såpass fort över kommunerna, ca 200km/h.

Skogling

Aktiv medlem
Kompisen flyger nån tur runt södra Sverige som heter något, den har flugits många gånger på rutin för att bara behålla linjen.

Ja snudd flög in i Arlandas rum förut, det var inte populärt och jag blev ombedd att ringa ett nr efteråt(men ingen större fara)

Försökte flyga med papperskarta men det var helt omöjligt över det täta Stockholm och när man trodde man hittade vägarna E4 eller E18 så var det fel för man hade ofta passerat redan. Det gick såpass fort över kommunerna, ca 200km/h.

Är du pilot eller vad?

Tomcat1

Aktiv medlem
Var. Men tröttnade och ville inte vidareutbilda mig för större maskiner, trodde inte längre på branschen. Tre år av inget annat än bara flyg på schemat inkl. en flygbegravning fick räcka.

Tomcat1

Aktiv medlem
En gång pilot. Alltid pilot. Vad flög du?

ac1625730218805358.jpg
1979-Cliff-Mead-PA-32RT-300-Lance-II.jpg

Inte större än såhär men att behärska de här flygplanen var svårare än de som man ser följer "magiska linjer" i luften från flight-level ned till asfalten. Här i gjorde vi allt manuellt.

När jag flög in mig på det nedre planet så berättade min erfarne flyglärare(flugit 50 år bl.a Mig29) att jag precis tagit det sista "manuella inlärningssteget, resten härifrån och framåt är bara Flight director"
Han hade rätt och jag var för innovativ och flexibel som pilot, var mest attraherad av avancerade situationer med yoke(flygspaken) och jag förstod att det var absolut inte min grej att flyga boeing, airbus eller annan mindre men likvärdig automatisk maskin.
Så det var det...skickade in flygcertet tillbaka till transp-styrelsen och sade tack för tre väldigt roliga och tuffa år.

weldion

Aktiv medlem
Firas öppnandet av F16 med att flyga i full fart över södra Siljansområdet? Kom något stridsflyg på låg höjd i full fart här för en liten stund sedan.

Hep

Aktiv medlem
Gjorde du lumpen som fotograf??
Japp. På något sätt hade de koll på att jag kunde fota (deklarerad inkomst från extrajobb kanske?) så direkt vid mönstringen blev jag placerad så. Vi var inte många. En per flygflottilj, två på värnpliktsnytt och en vid utbildningscentralen som även skulle filma. Flottan och armen hade bara civila om jag minns rätt.

De få andra jag träffade hade liknande bakgrund. Så vi fick kortast möjliga grundutbildning och sedan gratisjobba som fotograf. Ingen utbildning i det, utan jag förväntades veta hur man både skötte kamera och mörkrum.

Förutom vanligt fotande ingick att framkalla pappersremsorna som användes i drakarnas automatkanoner för att registrera träffar vid luftstrid. Fast Viggen kom dit medan jag låg inne och de funkade på något modernare sätt.

Den något specielle och gravt alkoholiserade gubben som var chef kunde inte fota då han darrade för mycket, så jag fick sköta allt praktiskt. Det enda minnesvärda han åstadkom var att ta ur batterierna ur kamerorna och gömma ljusmätarna, för att ”en riktig fotograf behöver inte sånt skit” och i krig finns inga batterier?! Så jag fick komma ihåg att ta med egna batterier och stoppa i när han inte såg.

Jolinwood

Aktiv medlem
Japp. På något sätt hade de koll på att jag kunde fota (deklarerad inkomst från extrajobb kanske?) så direkt vid mönstringen blev jag placerad så. Vi var inte många. En per flygflottilj, två på värnpliktsnytt och en vid utbildningscentralen som även skulle filma. Flottan och armen hade bara civila om jag minns rätt.

De få andra jag träffade hade liknande bakgrund. Så vi fick kortast möjliga grundutbildning och sedan gratisjobba som fotograf. Ingen utbildning i det, utan jag förväntades veta hur man både skötte kamera och mörkrum.

Förutom vanligt fotande ingick att framkalla pappersremsorna som användes i drakarnas automatkanoner för att registrera träffar vid luftstrid. Fast Viggen kom dit medan jag låg inne och de funkade på något modernare sätt.

Den något specielle och gravt alkoholiserade gubben som var chef kunde inte fota då han darrade för mycket, så jag fick sköta allt praktiskt. Det enda minnesvärda han åstadkom var att ta ur batterierna ur kamerorna och gömma ljusmätarna, för att ”en riktig fotograf behöver inte sånt skit” och i krig finns inga batterier?! Så jag fick komma ihåg att ta med egna batterier och stoppa i när han inte såg.
Haha fantastiskt!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer