SIE
Aktiv medlem
[OT] Visa din gripengran...
Vafan? Är det där vanligt?Vet inte om detta räknas, men…
Visa bilaga 561076
Vafan? Är det där vanligt?Vet inte om detta räknas, men…
Visa bilaga 561076
Vet inte om detta räknas, men…
Visa bilaga 561076
Det flög en 37:a och en 35:a i rote över Knivsta för ca en timma sedan. Två gånger. I en cirkel, kraftigt bankande. Härlig syn. Hörde dom först och tänkte genast att det är inga väsande Gripar, det där är grova motorer från förr. Det fick mej att längta tillbaka till 80-talets Linköping och Viggar som provflögs från Saab.Ingen gran, men på lördag är det dags!
![]()
Försvarsmaktens flygdag
Den 27 augusti år 2022 arrangeras Försvarsmaktens flygdag i Uppsala. I år är det Upplands flygflottilj som är värd för flygdagen. Eventet är gratis att besöka. Under dagen visar flygvapnet sin verksamhet samt informerar om karriärmöjligheterna inom..www.forsvarsmakten.se
FM föregår med gott exempel. Med de nya anslagen kanske de kan uppgradera cykelflottan lite....Ingen gran, men på lördag är det dags!
![]()
Försvarsmaktens flygdag
Den 27 augusti år 2022 arrangeras Försvarsmaktens flygdag i Uppsala. I år är det Upplands flygflottilj som är värd för flygdagen. Eventet är gratis att besöka. Under dagen visar flygvapnet sin verksamhet samt informerar om karriärmöjligheterna inom..www.forsvarsmakten.se
De kommer t.o.m. upprätta en speciell cykelparkering. Man får hoppas den är bevakad av soldater 😀FM föregår med gott exempel. Med de nya anslagen kanske de kan uppgradera cykelflottan lite....![]()
Visa bilaga 576988
Ev även en bikefit? Hen verkar ha lite liten cykel.FM föregår med gott exempel. Med de nya anslagen kanske de kan uppgradera cykelflottan lite....
Visa bilaga 576988
Eller inte om man tog sina morgonpigga barn på förmiddagspasset😜150 000 åskådare. Det blev en del cyklar ändå.
Visa bilaga 577493
De som tog bilen fick köa i timmar.
Men då fick man ju knappt se nåt. Eftermiddagspasset var bättre då de kunde flyga på högre höjd. Men bäst var nog genrepet igår i strålande sol.Eller inte om man tog sina morgonpigga barn på förmiddagspasset😜
Idag igen? Jag fick bara en halvdålig mobilbild i Uppsala i lördags.Amerikanskt strategiskt bombflyg utanför köksfönstret med tillhörande del av gripengran. Tyvärr blev jag så paff att jag inte han ta någon bra bild.
Den fjärde bilden är fasen helt grym 👊👍👍👍👍😃Några av 2000 bilder från helgens begivenheter. Kul med alla vädertyper. Bokstavligen.
Hörde något brölande över kontoret, men såg tyvärr inget.Jag såg också två B52:or och tre Gripen idag, de flög rakt över Östermalm på tämligen låg höjd när jag var på väg tillbaka till jobbet efter lunch.
Jag såg också två B52:or och tre Gripen idag, de flög rakt över Östermalm på tämligen låg höjd när jag var på väg tillbaka till jobbet efter lunch.
Ser ut som en Lansen (!) kan ha varit inblandadVarken Gripen eller gran, men tror det var två SK60 som passerade rakt över Östermalm precis.
Se där. Hörde ljudet och lyckades lokalisera två plan på himplen som inte såg ut som Gripen, Viggen eller Draken.Ser ut som en Lansen (!) kan ha varit inblandad Visa bilaga 591644
Åtminstone nån av de Lansen de har i drift har ju Draken-motor!Se där. Hörde ljudet och lyckades lokalisera två plan på himplen som inte såg ut som Gripen, Viggen eller Draken.
Facelift :pDe som flyger idag är 32B. Även kallad Lansen "Sport".
Det heter "life cycle impulse" numera...Facelift :p
De som flyger idag är 32B. Även kallad Lansen "Sport".
J 32B, allvädersjaktflygplan. Motorn var en Rolls-Royce Avon Mk 47A (RM6A) som gav mer dragkraft utan efterbrännkammare än vad SAAB 32A:s RM5A2 gjorde med ebk.
A:34 kN. 46 kN med ebk (RM 5A2)
B:47,8 kN. 63,7 kN med ebk (RM 6A)
+40%.
Därav öknamnet "sport" för B-varianten. Piloterna blev väldigt nöjda. 💨