[OT] Visa din gröt

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
20200811_083935[1].jpg

Jag kör på mitt här egna musli-recept, bananchips, hasselnötter, solrosfrön, russin, digestive-kex, fiber havregryn och mannagryn blandning i en del. Blir upp till 4-5 omgångar per del i glasburken.

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Hur blir texturen? De gånger jag gjort "bakgröt" har jag tyckt det blir lite "soggigt" / mjukt. Hade velat få till lite crisp, men jag har inte haft något extra smör i heller. Hur blir denna i konsistensen?

JBogevik

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Gröt är ju inte en rolig smakupplevelse i mitt tycke, gör istället såhär...

Lägg följande ingredienser i en mixer och mixa noga.

1 st banan
1 msk jordnötssmör
1 dl havregryn
1 ägg
1 dl proteinpulver med chokladsmak
25-30 cl mjölk eller havremjölk.

Jimel

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Hur blir texturen? De gånger jag gjort "bakgröt" har jag tyckt det blir lite "soggigt" / mjukt. Hade velat få till lite crisp, men jag har inte haft något extra smör i heller. Hur blir denna i konsistensen?
Den blir bra tycker jag, bitarna håller ihop som dom ligger i lådan

Bud på att testa i veckan. Du gör en laddning för veckan på en gång? Värmer eller käkar kallt sen?
Ja jag gör oftast söndag eftermiddag och förvarar i kylen, käkar en ruta kall när jag kommer till jobbet på morgonen.

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Nu måste vi snacka lite kokteknik.
När jag kokar gröt på landet på den gamla hederliga elspisen får gröten en helt annan konsistens än hemma i stan på induktionshäll.
Receptet är detsamma, och fenomenet är detsamma även om man bara kokar enligt grunden 1dl havregryn + 2dl vatten och lite salt.
Gröten på landet blir fluffigare, slätare och krämigare än i stan. Det liksom fluffar och skummar redan under uppkokningen lite som det blir när man kokar med mjölk. Konsistens blir len och krämig.
Fenomenet har varit konsistens också efter vår flytt nyligen där vi både i gamla och nya boendet har induktionshäll.

Elplattan tar ju längre tid att bli varm och värms på saktare, kan det vara det som gör det? Har försökt att "långsamkoka" igång på induktionshäll men det blir inte lika ändå. Frun hade en spaning på att det kunde vara kopplat till vattenkvaliteten, kommunalt vatten i stan, respektive vatten från egen brunn på landet som körts genom vattenfilter och är avhärdat mm.
Kanske är så enkelt att det är det som gör det - då är ju frågan hur kan man simulera detta i stan för landetgröten blir magisk.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Klart att gröten blir stressad och inte trivs i stan. Flytta till landet på heltid istället, vi ska ju ändå jobba hemifrån nu!

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
När jag kokar gröt på landet på den gamla hederliga elspisen får gröten en helt annan konsistens än hemma i stan på induktionshäll.
Receptet är detsamma, och fenomenet är detsamma även om man bara kokar enligt grunden 1dl havregryn + 2dl vatten och lite salt.
Gröten på landet blir fluffigare, slätare och krämigare än i stan. Det liksom fluffar och skummar redan under uppkokningen lite som det blir när man kokar med mjölk. Konsistens blir len och krämig.
Fenomenet har varit konsistens också efter vår flytt nyligen där vi både i gamla och nya boendet har induktionshäll.

Elplattan tar ju längre tid att bli varm och värms på saktare, kan det vara det som gör det? Har försökt att "långsamkoka" igång på induktionshäll men det blir inte lika ändå. Frun hade en spaning på att det kunde vara kopplat till vattenkvaliteten, kommunalt vatten i stan, respektive vatten från egen brunn på landet som körts genom vattenfilter och är avhärdat mm.
Kanske är så enkelt att det är det som gör det - då är ju frågan hur kan man simulera detta i stan för landetgröten blir magisk.
Förutom eventuell skillnad i hårdheten på vattnet, är det stor höjdskillnad på när det kokas i stan respektive landet :sneaky: ?

Mediokern

Medlem
[OT] Visa din gröt
Inte lika avancerat som vissa andra grötätare i tråden, men ändå lite roligare än vanlig "plain" havregrynsgröt;
en del havregryn och två delar vatten, spetsad med en skivad banan och hackade torkade aprikoser som fick koka med en stund. Kryddat med kanel och kardemumma, toppat med egengjord hallonsylt.
Gröt.JPG

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Inte lika avancerat som vissa andra grötätare i tråden, men ändå lite roligare än vanlig "plain" havregrynsgröt;
en del havregryn och två delar vatten, spetsad med en skivad banan och hackade torkade aprikoser som fick koka med en stund. Kryddat med kanel och kardemumma, toppat med egengjord hallonsylt.
Visa bilaga 450531
Det där är smarre! Hacka ned lite nötter nästa gång också.

Oskar

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt

Gör som @moros föreslår. Visar det sig att ni har ett fantastiskt grötvatten på landet kan du ju buteljera det och sälja det (bättre än konserverad gröt)!

BFS

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Om nån tipsat om gröt på havrekross istf havregryn ber jag om ursäkt (för att jag inte orkade läsa alla inlägg). Men gröt gjord på havrekross är mycket godare än gröt gjord på havregryn.

lundatok

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt

Har du tagit tid på de två koken?

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Har du tagit tid på de två koken?
Inte tagit tid, men försökt långsamkoka hemma så det blir typ samma koktid ish.
Men jag tror på vattenspåret, nu ska jag bli förmögen på att sälja grötvattem wooohooo

@BFS jodå vi har snackat "steel cut" tidigare. Har själv testat Axas och Saltå Kvarn men tycker Axas blir godare. Kör ofta en blandning 50/50 kross och vanliga gryn.

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Det är efter ett recept tidigare i tråden, ursprungligen från någon amerikansk sida. Har gjort om måtten till svenska och justerat till vad som passar mig, brukar nog bara ta hälften utav sirapen tex.
Nu blir det spännande till frukost imorgon! Hade inga bär hemma, men hittade resten i gömmorna. Blev en fin medelmjuk konsistens, premiär på bakad gröt för mig. Uppchoppad i portionsbitar, jag gjorde 8 st av denna mängd ingredienser. Tack för receptet redan nu!

Edit: Eeeeh, trådrubrikens uppmaning, "visa"... sorry! Blev lite för ivrig!

Senast ändrad:

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Nu blir det spännande till frukost imorgon! Hade inga bär hemma, men hittade resten i gömmorna. Blev en fin medelmjuk konsistens, premiär på bakad gröt för mig. Uppchoppad i portionsbitar, jag gjorde 8 st av denna mängd ingredienser. Tack för receptet redan nu!

Edit: Eeeeh, trådrubrikens uppmaning, "visa"... sorry! Blev lite för ivrig!
Nu med grötbild!
Oj, det här var jättegott, och blev en väldigt bra konsistens även dagen efter, mittemellan gröt och paj liksom. Utmärkt som rumsvarmt. Ska erkänna att jag bytte ca 2 dl av havregrynen mot rågflingor, funkar bra. Lite mindre sirap än receptet, pga att den tog slut. Hackade hasselnötter på.

Summerat: gott och smidigt, verkligen tack
IMG_20201109_071354_987.jpg
för detta tips!

Jimel

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Nu med grötbild!
Oj, det här var jättegott, och blev en väldigt bra konsistens även dagen efter, mittemellan gröt och paj liksom. Utmärkt som rumsvarmt. Ska erkänna att jag bytte ca 2 dl av havregrynen mot rågflingor, funkar bra. Lite mindre sirap än receptet, pga att den tog slut. Hackade hasselnötter på.

Summerat: gott och smidigt, verkligen tackVisa bilaga 452337 för detta tips!
Ja visst är det gott 😊 brukar också ta mindre sirap, tycker det blir godare när det inte är super sött på morgonen.

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Axas Steel Cut tycker jag funkar bättre än Saltå Kvarn för vardagskokning. Brukar kombinera 1 dl vanliga gryn med 1/2 steel cut för lite mer klass.
Kan också tipsa om Alpros Barista Cocosmjölk. Grym att koka gröten med eller värma och skumma och toppa med. Obs det måste vara Barista serien :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer