[OT] Visa din gröt

Dricko

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
1607849606630.jpeg

Polentagröt, bär, mango och valnötter. Kokade i mjölk. Gott! Det var länge sen jag åt polentagröt. Ska testa att koka i kokosmjölk nästa gång.

Dricko

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
E6D92B8D-D9E3-4C33-AFD8-19782BB2CB58.jpeg

Polenta kokt i kokosmjölk, vatten, kardemumma och gurkmeja. Toppad med mango, bär, mandlar och russin. Gott! Skulle nog funka att strö lite torkad chili på toppingen.
Testade havregrynsgröt med kakao och banan häromdagen, det blev ganska gott men ska testa att koka i sojamjölk eller havremjölk nästa gång för att få upp sötman lite mer.

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
@Dricko och @glitch
Äter ni utan grötväta eller öses det på efter fotosessionen?

Äter för det mesta utan. Tycker det tar bort en del av smakerna. Men låter gröten stå en stund efter kokning för att svalna lite så kommer smakerna fram mer. Men självklart blir det mjölk, pjölk eller brölk på ibland, ibland tom. I skummad form. Vanlig basic gröt med skummad mjölk och lingon är t.ex. supergott :)

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Fortsätter citrontemat - steel cut kokat med banan och mandelmjölk toppat med naturell yoghurt med lite lemon curd nedrörd i och blåbär från i somras.
20210115_071126.jpg

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Snart dags att samla ihop recept till en Happy Gröt-kokbok?
Det kommer ju inte vara bilderna i en sån bok som gör den populär, haha, men grötarna!
Inspiration från en världsmästare:
https://kuststationen.se/varldsmastarens-basta-grotrecept/

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Idag blev det hirsgröt med kokosmjölk, cashewsmör och blåbär.
Var inte helt förtjust i hirsgröten först men det tar sig, inte dum alls.
20210119_063835.jpg

C-dale

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Havregryn blandat med lite grynblandning och pumpa- o solrosfrön o mandelmjöl läggs i kokande vatten så att gröten blir lite "al dente" istället för tapetklister. Lite svarta vinbär blandas i före servering.

cubefritzz

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Äter Gyllenhammars fiber havregrynsgröt varje morgon med lingonsylt och mjölk måndag till fredag i ca 40 år. (Gunde S hade rätt) Samt en smörgås och en kopp varm té med honung samt citron. Helger är det lyx och då blir det musli istället för gröt och två kokta ägg, en smörgås och åter igen samma variant té. Har fungerat bra. :)

nisseson

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
IMG_20210217_123123945~2.jpg

1 dl Pauluns supergröt, 1 dl Fiberhavregryn, 1 liten näve russin, 1 liten näve tranbär, 1/3 banan, några frysta blåbär, lite Sproud som mjölksubstitut. Ser inte mycket ut för världen men gott och förhoppningsvis ganska nyttigt.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Hann tyvärr äta upp allt innan jag såg tråden men om jag hade tagit ett före-kort så hade ni sett en helt vanlig tallrik med fiberhavregrynsgröt med lingonsylt toppad med lite blåbär.
9A406B2D-BD90-46D3-BA94-8783201F0863.jpeg

ol__

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Kul tråd. Har länge haft problem med att äta havregrynsgröt, men har börjat finna det godare. Att koka med lite vaniljsocker blev inkörsporten till acceptabel gröt för mig :) Men här finns ju massa inspiration!

Ser några nämner ägg. Hur tar ni med det? Kokar separat, hackar och blandar i? Blandar i rått?

xzbatt

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Det är ganska kul för en annan att kolla på eran gröt i den här tråden.

Anledningen till att jag äter gröt är.
  • Lågt kaloriinnehåll för att droppa i vikt
  • Enkelt och snabbt
  • Billigt och få ingredienser
Med det sagt så äter jag i regel mikrad havregrynsgröt gjord på 1dl havregryn, 2dl vatten samt salt.
Ut ur mikron och på med kanel samt en banan, ät!

Alternativen på gröt i den här tråden skulle vara motstridiga till alla mina syften med att äta gröt, men eran gröt är säkert mycket godare än min.
Men vill jag äta något gott äter jag hellre mackor i olika alternativ:)

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Det är ganska kul för en annan att kolla på eran gröt i den här tråden.

Anledningen till att jag äter gröt är.
  • Lågt kaloriinnehåll för att droppa i vikt
  • Enkelt och snabbt
  • Billigt och få ingredienser
Med det sagt så äter jag i regel mikrad havregrynsgröt gjord på 1dl havregryn, 2dl vatten samt salt.
Ut ur mikron och på med kanel samt en banan, ät!

Alternativen på gröt i den här tråden skulle vara motstridiga till alla mina syften med att äta gröt, men eran gröt är säkert mycket godare än min.
Men vill jag äta något gott äter jag hellre mackor i olika alternativ:)

Nja,
1dl havregryn typ 130 kcal, halv banan typ 50, ägg 75, lite vaniljsocker typ 10 kcal, en skvätt kokosmjölk typ 15 kcal och 20 g färska blåbär typ 10.
Typ 300 kcal för en god mättande gröt med protein och vitaminer.

xzbatt

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Nja,
1dl havregryn typ 130 kcal, halv banan typ 50, ägg 75, lite vaniljsocker typ 10 kcal, en skvätt kokosmjölk typ 15 kcal och 20 g färska blåbär typ 10.
Typ 300 kcal för en god mättande gröt med protein och vitaminer.

Absolut inom ramen för vad jag äter till frukost men jag syftar mer till dom där smarriga med valnötter, hasselnötter, mandelsmör, godis :) mycket gott i tråden:)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer