[OT] Visa din gröt

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Hälften dinkel, hälften havre, övermogen banan, rivet citronskal och toppat med kokosmjölk (barista) och saltlakritsdadlar
20210309_080346.jpg

DarkMatter

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Hur funkar det med gröt kokt på mjölk? Är det bara att ersätta vattnet 1:1 med mjölk?
Gissar att det inte funkar i mikron.. samma med ägg också?

DarkMatter

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Något mer mjölk jämfört med vatten, några procent mer. Funkar i mikron men kräver att man rör om lite oftare så enklare i kastrull, samma med ägg.
Uppfattat!
Följdfråga: kan man kombinera mjölk och ägg?
(Ja, jag kan prova men vill inte slösa råvaror ifall det skiter sig. Absolut inte så att jag är lat. Lovar. )

Jimel

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Det tråkiga är att det blir liksom en fast klump av allt i mikron. Funkar förvisso som variation typ mug cake men nedrörd på spisen blir mycket godare så man får krämigheten
Fast om man rör några gånger blir det helt ok tycker jag, kan tänka mig att det blir ännu bättre om man orkar göra på spisen såklart.

Lykce

Medlem
[OT] Visa din gröt
Jag har ett stort (?) problem! Kokar havregrynsgröt med vatten på spisen och det fastnar alltid gröt i botten. Hur undviker jag detta?

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Ja, jag har ju inget val. Min gröt ser inte lika god ut trots att jag slänger i hallon ibland... Är min gröt ens god!?
Jag skulle kunna vara ärligare och byta ut "prestationsångest" mot "avundsjuka"... Men ska nog byta till "nyfikenhet" till alla spännande ingredienser som kan trimma gröt! Jag tycker fortfarande att havregryn/rågflinga är en bra och god bas, allt utöver det är trimning! Mmm! Mina enklaste trim är banan, chiafrön och kardemumma.

BFS

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Jag skulle kunna vara ärligare och byta ut "prestationsångest" mot "avundsjuka"... Men ska nog byta till "nyfikenhet" till alla spännande ingredienser som kan trimma gröt! Jag tycker fortfarande att havregryn/rågflinga är en bra och god bas, allt utöver det är trimning! Mmm! Mina enklaste trim är banan, chiafrön och kardemumma.
Ja, jag ska fortsätta (försöka) vara nöjd med min tråkiga och färglösa gröt. Den går snabbt att göra, är nyttig och är ätbar (med min låga standard mätt). Den dög ju förut!

sih

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Första testet med havrekross/Steel cut. Kokad med komjölk och vatten, serverad med havremjölk och nypon. Blev gott, ska prova att koka med havremjöl imorgon.

gr - kopia.jpg

Ronde

Medlem
[OT] Visa din gröt
En tdf-inspirerad gröt av durra kokat med gurkmeja och en äggula. Hjälpryttare är apelsin, mango, smörstekt banan, cashew och kokos. Vive le tour!

Bilagor

• A360B481-2D88-4984-AD10-205E6D166FF9.jpeg
    A360B481-2D88-4984-AD10-205E6D166FF9.jpeg
    908.4 KB · Besök: 22

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Grrrröt borde falla under samma regelverk som ärrrtsoppa, bara tillåtet under månader med "r" i namnet? Känns som det är dags att byta tillbaka från sval turkisk yoghurt med müsli till varm och mullig morgongröt. Tack för boost!

detvanligavartaget

Aktiv medlem
[OT] Visa din gröt
Mannagrynsgröt med ett ägg i, kardemumma, äpplebitar och hasselnötter. Tar ett par minuter att slänga ihop.
När jag läste i tråden om att ha ägg i gröten var jag tveksam, men det är ju riktigt bra! Gröten blir krämigare och mer mättande.

DSC_0498.JPG

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer