[OT] Visa din stenbro och träbro bild :)

Yonna

Aktiv medlem
Jepp, dags att visa dina stenbro och träbrobilder, nåt helt annat än din cykel och get :) Uppdraget är inte lätt för att fota en stenålders bro kan vara farligt, risken att bli helt blött eller att ramla mitt i elaka brännässslor är ju rätt stort.
Sambal postade den fantastiska stenvalvbro-länken i fatbikerafttråden https://www.stenvalvbroar.se Med uppgifter om längd, bredd, höjd, årtal och bronamn (kommer från RA/Fornsök) och det finns även GPSkoordinater så nu kan alla hitta stenbroar lätt som fan, finns ingen ursäkt att inte hoppa på cykel, båt eller i vattnet. Så brojakten har öppnat och jag börjar med den första bilden. Eller bilder, för jag gör allt för ny fotoinspiration.
Förresten, i Sambals länk finns inte alla stenbroar i Sverige, jag hittade iaf några som inte fanns på listan. Kul förstås, det är som att upptäcka en ny djurart eller växt. Skulle vara kul att få ge dem ett namn, många gamla broar har ju inget namn. Helt respektlös, om man har inget namn finns man inte, eller hur.

Här några bilder jag hittade de senaste tre veckor. Ska försöka säga var broarna finns och vad dem heter (om dem har ett namn) men det kan vara svårt för en vilsen skogscyklist som jag så jag lovar ingenting. Och jo, min svenska är dåligt för jag är inte 100% svensk :)

P1120415.jpg

Bron över Bornälven. Bornälven är mellan Fåsjön och Norasjön och den ser man när man bikeraftar Rastälven och Järleån, eller när man fuskcyklar Bergslagsleden (jag gjorde båda).

P1120446.JPG

Enligt skylten byggdes bron 1868.

P1120416.jpg

Det syns en liten kyrka eller ett hus i fjärran ..

P1120417.jpg

.. och det visade en liten damm.

P1120455.jpg

Den här lilla stenbron finns inte på Stenbro-listan och är i Gamla Pershyttan (nära Nora). Vet inte om den har ett namn, vet inte heller namnet av vattnet. Men den är iaf vackert och man hittar den när man cyklar till Gamla Pershyttans Kulturreservat och följer Bergslagsleden. Har cyklat leden tidigare och tror den här bilden är av samma bro:

33400782632_bffeafc3b6_o.jpg

P1120727.jpg

Den här lilla bron vet jag inte precis var det var, jo nånstans på en grusväg till Svartälven. Bron är en stenbro men tycker det är lite fusk med betong.

P1120728.jpg

Bron här är däremot ingen fusk, det är en riktig stenvalvbro i Åtorp över Letälven (sista sträckan av Svartälven). Fem valv, 98m längd och byggd året 1818.

P1120729.jpg

Måste vara mycket jobb att bygga, kanske de gjorde i vintern när älven var täckt med is?

P1120730.jpg

Under bron växer många små stalaktiter.

P1120731.jpg

Liknar lite på fågelskit men ingen fågel skiter uppåt när han flyger under en bro, eller hur?

P1130142.JPG

Och då den här lilla stenbron nånstans på en liten grusväg. Ingen aning om den har ett namn.

P1130151.jpg

Den har byggt med långa stenar och de är totalt cirka 7m långa (jag tog stora steg på bron)

Har mer bilder från de senaste veckor men får kolla först var dem finns, samma sak med träbroar, mitt bildförråd är lite kaotiskt :)

Oops, glömde skriva [OT] ..

Senast ändrad:

ForesterGuy

Aktiv medlem

sih

Medlem
ForesterGuy sa:
sih sa:
Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Broar jag mött, eller nåt...
Woaw vad många! Var finns tredje bron? Det ser intressant ut, vet du om det går att bikerafta där?
Jag fastnade för bild 11 - var är det?
Forsaleden, https://www.bracke.se/besokare/upplev/vandring/forsaleden.4.73773db514ee2ab085a9c47.html .
Tack. Såg verkligen fint ut. Kommer med på listan av platser att besöka.

ForesterGuy

Aktiv medlem
sih sa:
ForesterGuy sa:
sih sa:
Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Broar jag mött, eller nåt...
Woaw vad många! Var finns tredje bron? Det ser intressant ut, vet du om det går att bikerafta där?
Jag fastnade för bild 11 - var är det?
Forsaleden, https://www.bracke.se/besokare/upplev/vandring/forsaleden.4.73773db514ee2ab085a9c47.html .
Tack. Såg verkligen fint ut. Kommer med på listan av platser att besöka.
Jo, den kan verkligen rekommenderas.
Anses tydligen vara teknisk: http://www.helenaenqvist.se/turtips/ostersund/forsaleden-grym-mtb-traning/

mmmrrrr

Aktiv medlem
Yonna sa:
Fina bilder du har Skogspojken!

mmmrrrr sa:
Det kan du troligtvis sluta göra nu!
Vad är det, en tunnel, bro, tunnelbro eller nån vindskydd? Och är det din superbike Krampus?
Har råkat göra Krampusen ännu mer superbike med Rohloff. Men lyckades nollställa det när jag tänkte att jag skulle prova Bontrager XR3 när mina Knards var utslitna... XR3orna är mycket lättare men vad spelar det för roll när de rullar helt bisarrt mycket sämre? Knardsen har alltid levererat när jag kört ren stig också så när jag kommer hem blir det nog att skaffa ett par nya Knards.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer