[OT] Visa din stenbro och träbro bild :)

Yonna

Aktiv medlem
Jag har många sten och träbroar bilder men som vanligt glömmer jag att posta de på Happy. Men ska försöka bättra mitt happy-liv (hoppas jag) så här en av de stenbroar jag såg den här veckan.

IMG_1600.JPG

IMG_1596.JPG

Gammal, söt och mycket small. Bara några cm bredare än 5" fatdäck men det gick ändå bra :)

IMG_1597.JPG

Freddie L

Aktiv medlem
Yonna sa:
Jag har många sten och träbroar bilder men som vanligt glömmer jag att posta de på Happy. Men ska försöka bättra mitt happy-liv (hoppas jag) så här en av de stenbroar jag såg den här veckan.

Gammal, söt och mycket small. Bara några cm bredare än 5" fatdäck men det gick ändå bra :)
Underbart! Hur hittar man en sån bro? Finns den ens på riktigt? Känns som du sladdat in (du kan väl sladda med fattien?) i en fantasy-serie på HBO...

Jag ska försöka bidra med mina lokala stenbroar. De är fina, men inte lika trolska som dina.

Yonna

Aktiv medlem
MartinRF sa:
En favorittråd. Jag har inget att bidraga med dock.

/Martin
Den är också en av mina favorittrådar. Hoppas det kommer många mer gamla sten/träbroar. Och för dem som älskar betong kan man ju starta en egen tråd som t.ex 'visa dina jävla dumma betongbrobilder här och inte i den vackra sten/träbrotråden för det är ju för fan offtopic!'

Freddie L sa:
Yonna sa:
Underbart! Hur hittar man en sån bro? Finns den ens på riktigt? Känns som du sladdat in (du kan väl sladda med fattien?) i en fantasy-serie på HBO...
:)
Det är vackert Sverige, finns många gömda vackra små stenbroar, jag visste inte att det finns så många! Och fatbiken är bra att hitta dem :)

Är nu i fjällen så inga små trollbroar, men tuffa och jättegamla broar. Inga vägar, dem finns bara för 'vilda' kor och får. Och för fatties :)

IMG_1924.jpg

Som den här bron.

IMG_1925.jpg

Mammafår går först ..

IMG_1926.jpg

Hon tvivlar lite, sa högt 'bäää det är högt!'

IMG_1927.jpg

Men hoppar ändå :)

Senast ändrad:
Rullade över den här i somras och kom att tänka på tråden. Ser rätt litet ut på bild, men den är mycket större och mäktigare i verkliga livet. Taget från en rastplats nordöst om Enköping precis där ett sånt där kulturlandskapsnaturreservat börjar.

Bilagor

Yonna

Aktiv medlem
IMG_1908.jpg

Ännu en bro för bara får, kor och fatties.

IMG_1910.jpg

Inte så högt för får.

IMG_1909.jpg

IMG_1906.jpg

Men den här lilla lammen visste inte
att en bro finns för att komma över nåt som kan vara farligt, så hon stod på ena sidan av vattnet, ropade ledsen på sin mamma som stod på andra sidan men fattade inte att hon kunde hoppa på bron. Så hon hoppade i vattnet men strömmen var för stark, vattnet för djupt och jag skrek att jag hade ingen alls lust att rädda en drunknat får för dem väger ju ännu mer än en tung fattie. Så hon lyssnade, klättrade ut vattnet men då försökte hon på ett annat ställe igen! Så jag språng efter henne, skällde som Lassie skulle ha gjort men det funkade tvärtom: hon trodde att jag ropade henne så hon hoppade hela tiden i vattnet och försökte simma till mig. Jävla galen får!

IMG_1907.jpg

Har tyvärr inga mer bilder för jag var helt sysselsatt med henne. Men det var lyckligtvis en happy end, hon lyckades simma över och klättra på andra sidan. Mamman var också glad för lammen fick bröstet (eller vad det heter på svenska)

Jaha, i fjällen finns alltid spännande äventyr ;)

ForesterGuy

Aktiv medlem
När jag åkte över en bro så såg jag en gammal stenvalvsbro som löpte parallellt.

IMG_20190901_162447.jpg

Det var lite svårt att komma närmare...

IMG_20190901_162116.jpg

...men sen hittade jag den gamla vägen.

IMG_20190901_162317.jpg

Inte så välanvänd nuförtiden...

IMG_20190901_161349.jpg

...men leder fortfarande fram till bron.

IMG_20190901_161415.jpg

Bron var i gott skick, fast räckena började bli lite rackliga.

IMG_20190901_161513.jpg

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Lång och hög bro för bara fä och fatties.

IMG_1951.jpg

IMG_1947.jpg

IMG_1950.jpg

Ena sidan har en bro till så att fän (även giraffer för bron är mycket hög) kan vandra ostört längs älven.

IMG_1949.jpg

Bron är byggt från långa trädstammar och ovanpå ligger många tunga stenar för att inte de skulle flyga bort när det stormar.

IMG_1948.jpg

IMG_1944.jpg

Vägen från och till bron är bara en stig i skogen.

IMG_1946.jpg

Kan tänka mig att det är lite brant för kor, och halkig när det finns is/snö. Tur att fatbikes bara skratta om detta ;)

42Hz

Aktiv medlem
Mer spång, iofs en hängbro i trä också.

Såpahal spång vid ~3:37, hängbro vid ~6:00. =)

(huvudvärksintroducerande skakvideo)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Redig gammal bro i Gullringsbo. Jag trodde först det var för järnväg eller nåt, men fick höra idag att det var en bonde som byggde den för att transportera sina hästar över ravinen! Haha, det var värst. Ett ordentligt bygge för pållarna.

IMG_20190918_162402.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Startgas sa:
Häftig bro! Var hittade du den?
Oj förlåt, jag har inte följt tråden och missade din fråga!
Det är nånstans från Rondale fjäll till Dovrefjäll i Norge, vet inte så bra var precis :)

Jag försöker ordna mina bilder och hittar nu många sten- och träbroarbilder. Så ska bomba tråden lite med bilder.

2711200527.jpg

Träbro i Nittälven. Tur att jag hade en happybåt med mig.

2712P1050428.jpg

32558941882_3d2a6ac120_o.jpg

Rallarvägen mellan Abisko och Narvik.

32589165131_fb7c2f4d56_o.jpg

32579510786_06e083c456_o.jpg

Riktig skogsbro.

43556655780_f21cf7455e_o.jpg

Järleån

31497530908_a82f4d24da_o.jpg

31880812864_bb41e37cc0_o.jpg

Nånstans mellan Abisko och Björkliden finns den här lilla träbron. Var inte lätt att pushcykla dit men det har lyckats :)

32496474961_e015432d78_o.jpg

På vägen från Stekenjokk, tror det är i närheten av Ankarede.

DSC00275.jpg

För lågt att cykla under så då fick jag kliva av ;)

DSC06517.jpg

Nånstans på vägen från Dalarna-Göteborg-Malmö. Ingen aning var. Men visst är den vackert!

DSC06520.jpg

DSC09736.jpg

Tror den var nånstans i norr Värmland. Kom från Båstnäs, sveriges största bilkyrkogård som ligger vid norska gränsen och cyklade tillbaks igen. Men har ingen aning var det var precis.

DSC09732.jpg

DSC09734.jpg

DSC09731.jpg

41934105812_9b1c7ddf4a_o.jpg

En lite mindre bro över Svartån.

32164835890_e4d079d165_o.jpg

Den här bron är nånstans på Kungsleden. Branta steg upp mot bron (då inser man hur stort en fatbike är, alltså STORT) och det hängde en varningslapp på: "Ga INTE med två personer över bron!! Bron är skadad!!" Nu är en fatbike ingen person men när man cyklar några veckor i fjäll ensam med en tjock fattie då blir man liten konstigt. Jag började t.ex dagarna med 'gomorron min tjocka sötnos, har du sovit bra?' Så jag tvivlade om det var en bra idé att gå över en skadad bron med en tjock fathorse. Tänkte därför cykla snabbt som fan över bron, men det gick förstås inte. Bron var för small och svajade som en gunga. Men det lyckades nå andra sidan :)

Har mer bilder men får cykla till jobbet nu så dem kommer en annan gång :)

Berk

Aktiv medlem
Yonna sa:
Berk sa:
Wow! Vad häftigt!
Går det att cykla på vägen eller är det för mycket trafik? Skulle gärna cykla dit!

Jonja, är det samma bro på din bild?
Finns flera vattenfäller på den vägen. Tror att det går att cykla om det inte är juli eller augusti. Googlade lite och det verkar att gamle Haukelivegen är körbart. Den är riktigt imponerande. Bilden är tagit var gamla vägen skiljer sig från den nya och det verkar som en månlanskap.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer