[OT] Visa din stenbro och träbro bild :)

jonja

Aktiv medlem
Den här tråden är en lyckad spin-off från bike rafter tråden, och minst lika bildtung som den.
Inte oväntat är Yonnas inlägg genomgående bäst och mest genomarbetade, med bildsviter och texter för utvald bro, ofta utbyggda till mini berättelser om vad som hände när hon kom förbi den bron, där huvudrollsinnehavaren kan vara nästan vad som helst (dock hitintills inga insekter).

Detta är ingen kritik mot andra postare, Yonna har väl helt enkelt mer tid att kontemplera på sina längre resor än en mer tillfällig utforskare/resenär, och finner troligen mer nöje också i själva berättandet, och inte minst i små detaljer som ingen annan hinner se eller lägga på minnet.

Efter att ha scannat igenom hela tråden från början till slut går även priset för 'bästa kommentar' till Yonna, nämligen denna från den långa TS:en:
"Liknar lite på fågelskit men ingen fågel skiter uppåt när han flyger under en bro, eller hur?"

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
jonja sa:
Den här tråden är en lyckad spin-off från bike rafter tråden, och minst lika bildtung som den.
Inte oväntat är Yonnas inlägg genomgående bäst och mest genomarbetade, med bildsviter och texter för utvald bro, ofta utbyggda till mini berättelser om vad som hände när hon kom förbi den bron, där huvudrollsinnehavaren kan vara nästan vad som helst (dock hitintills inga insekter).

Detta är ingen kritik mot andra postare, Yonna har väl helt enkelt mer tid att kontemplera på sina längre resor än en mer tillfällig utforskare/resenär, och finner troligen mer nöje också i själva berättandet, och inte minst i små detaljer som ingen annan hinner se eller lägga på minnet.

Efter att ha scannat igenom hela tråden från början till slut går även priset för 'bästa kommentar' till Yonna, nämligen denna från den långa TS:en:
"Liknar lite på fågelskit men ingen fågel skiter uppåt när han flyger under en bro, eller hur?"
Oj, vad mycket beröm, tackar!
Ville egentligen posta några bilder men nu vågar jag inte längre :)

Pajas sa:
Yonna sa:
Pajas sa:
Wow! Var hittade du bron??
Östra delarna av Småland. Solstadström som är ett litet samhälle söder om Västervik.
Bron byggdes av Elverket för att kunna göra reparationsarbeten på elnätet.
Tack! Då blir det en cykeltur till Småland nån gång. Men tror inte nu i vintern, det är ju bara regn där i östkusten?

Yonna

Aktiv medlem
Yonna sa:
Sambal Oelek sa:
Läckert, men vad är det för pipeline i bakgrunden där? Eller är det bara kantstöttning, fast det ser ut som ett långt rör.
Och jo, det är en stor vattenledning till/från en vattenkraftverk. Eller först till en vackert stenbro. Tog förstås bilder men kan inte posta de nu för då behöver jag wifi för att överföra från kamera/mobil.
Det var i Grythyttan, lite under Hällefors. Här är stenbron som finns några meter från träbron.

P1160419.jpg

Två valv; ett litet och ett stort.

P1160420.jpg

P1160421.jpg

Bron är byggt från olika sorter sten, skulle tro att det är mindre stark men bron är ju några hundra år och finns fortfarande.

P1160417.jpg

Andra sidan av bron.

jonja

Aktiv medlem
Nån som vet hur en sån där stenbro ser ut invändigt? Är de homogena med likadana stenblock som de ytliga rakt igenom? Eller är de rektangulära stenblocken bara ett skal med rundsten/grovgrus eller jord/sand invändigt? Behövs det tex nån dränering av inkråmet?

feeblesmith

Ny medlem
jonja sa:
Nån som vet hur en sån där stenbro ser ut invändigt? Är de homogena med likadana stenblock som de ytliga rakt igenom? Eller är de rektangulära stenblocken bara ett skal med rundsten/grovgrus eller jord/sand invändigt? Behövs det tex nån dränering av inkråmet?
Det finns alla sorter som du beskriver, ibland i en och samma konstruktion efterhand som stenbron blivit ombyggd eller renoverad. Det förekommer även sk. bakgjutna stenvalvsbroar där man fyllt dem med betong och ibland försett dem med platta i betong för att få bredare körbana samt att kunna sätta fast ett broräcke av modern typ. Dränering invändigt beror därmed på hur mycket hålrum det finns i dem. Det är rätt stor skillnad mellan en huggen bro i kallmur (utan bruk) och eln bro av staplad natursten.

Den mest sorgliga stenvalvsbrotypen är fö. den sprutade där det ursprungliga stenvalvet sprutats in i ett skal av sprutbetong. Då blir man lite ledsen när ett flerhundraårigt stenvalv permanent förstörts av någon lägstapris entreprenör. Inte för att alla stenbroar har ett fantastigt högt historiskt värde men det ser för tråkigt ut. Bron ovan har man ju sprutat utan att förstöra den helt då man fyllt mellanrummen mellan stenarna med bruk vilket bevara karaktären hyffsat. Man kan även tänka sig att bron blivit ombyggd vid olika tillfällen då stenar och metod varierar mellan huvudspann och det lilla sidospannet.

Stenbroar är intressanta då de är "levande" och spräckta stenar kan hitta nya stabila lägen över tid. De är även ett huvudbry för konstruktörer då de är svårar/omöjliga att räkna på vad de tål samma sätt som betong eller stål.

Senast ändrad:
feeblesmith sa:
jonja sa:
Det finns alla sorter som du beskriver, ibland i en och samma konstruktion efterhand som stenbron blivit ombyggd eller renoverad. Det förekommer även sk. bakgjutna stenvalvsbroar där man fyllt dem med betong och ibland försett dem med platta i betong för att få bredare körbana samt att kunna sätta fast ett broräcke av modern typ. Dränering invändigt beror därmed på hur mycket hålrum det finns i dem. Det är rätt stor skillnad mellan en huggen bro i kallmur (utan bruk) och eln bro av staplad natursten.

Den mest sorgliga stenvalvsbrotypen är fö. den sprutade där det ursprungliga stenvalvet sprutats in i ett skal av sprutbetong. Då blir man lite ledsen när ett flerhundraårigt stenvalv permanent förstörts av någon lägstapris entreprenör. Inte för att alla stenbroar har ett fantastigt högt historiskt värde men det ser för tråkigt ut. Bron ovan har man ju sprutat utan att förstöra den helt då man fyllt mellanrummen mellan stenarna med bruk vilket bevara karaktären hyffsat. Man kan även tänka sig att bron blivit ombyggd vid olika tillfällen då stenar och metod varierar mellan huvudspann och det lilla sidospannet.

Stenbroar är intressanta då de är "levande" och spräckta stenar kan hitta nya stabila lägen över tid. De är även ett huvudbry för konstruktörer då de är svårar/omöjliga att räkna på vad de tål samma sätt som betong eller stål.
Tack för ett intressant inlägg om nåt som antagligen inte så många kan ett smack om! Du har förgyllt min bank med värdelöst vetande.

fonky

Ny medlem
feeblesmith sa:

Snyggt beskrivet feeblesmith! Stenbroar är som sagt riktigt intressanta konstruktioner, oerhört beständiga men svåra att anpassa vid förandrade förutsättningar. Stora som små stenvalv har sin charm och med risk för att hitta på tror jag sveriges största stenvalv i ett spann finns norr om Jokkmokk. Bro över Pakkojokk, helt klart värt ett besök!

pakkojokk.jpg

Om man gillar #broporr kan man alltid planera sin rutt efter den här förteckningen med fina broar runtom i Sverige.
http://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/10414/RelatedFiles/2005_151_nationell_plan_for_bevarandevarda_broar.pdf

Senast ändrad:

Bikzz

Medlem
Stenbroar har ju hitills inte varit något större intresse, men kul med alla bilder, och alltid kul när någon expert hoppar in och berättar lite mer !

jonja

Aktiv medlem
När man bygger valvet, måste man alltid utgå från en underliggande träbåge som dikterar valvets välvning, eller går det att bygga valvet utan ett sånt stöd?Är det möjligen storleksberoende om det är nödvändigt eller ej?

Yonna

Aktiv medlem
motionisten sa:
Tack för ett intressant inlägg om nåt som antagligen inte så många kan ett smack om! Du har förgyllt min bank med värdelöst vetande.
+100! Tack Feeblesmith!

Jag försökte hitta info om hur man byggde stenvalvsbroar men det är inte lätt. De är ju så gamla, man vet ofta ingen årtal. Läste en gång att dem ofta byggde först en valv ställning av trä och över det läggs sten vid sten tills valvhöjden. Sista stenen, som heter slutstenen, låser fast de andra. Hur man kunde göra i en stor älv med bara rep och händer är otroligt. Läste också att all jord och sand mellan stenarna måste spolas bort så att det inte kan växa nåt för det kan få stenarna att röra sig. Men kommer inte ihåg var jag läste detta, så har tyvärr inga länkar.

Men hittade nu Glenn Murbergs blogg, han renoverade med två andra personer en gammal stenbro i Landa. http://gamlaboras.blogg.bt.se/blogg/landa-stenbro/
Tjuvade några bilder. Och vill gärna tacka honom för vad de gjorde är ju ett underbart stort jobb!

20040901-13.jpg

Bron var i dåligt skick, stenar på väg att ramla ner i Änskån, den var gräsbevuxen och saknar räcken.

20040902-4.jpg

20040914-3.jpg

De märkte upp stenarna i fall något skulle gå fel och rasa ihop så då vet man iaf var stenarna har varit nånstans.

20041202-1.jpg

Här är bron färdigt och den fick ett räcke som tillverkade av smeden som bodde intill bron. Kul!

Yonna

Aktiv medlem
Några broar till som jag såg för ca två veckor sen. Först den här, som jag postade också i fatbikerafttråden men bron får ju även ha en plats här.

Vattnet ser snällt ut. Skulle vara skönt att paddla under bron:

P1160301.jpg

Men skulle ändå inte rekommendera:

P1160302.jpg

Men vackert är det. Det är i Saxå, vattnet rinner till Saxen, en sjö mellan Lesjöfors och Hällefors.

P1160303.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Den här lilla träbron var halt och räcket svajade som en gunga.

P1160182.JPG

Och det finns ett tråd precis på slutet av bron. Nu är jag small så det gick att åla mig mellan bro och träd men cykeln är tjock så det skulle vara lite jobbigt.

P1160183.jpg

Så det var fint att de har byggt en bro till:

P1160184.jpg

Yonna

Aktiv medlem
P1160288.JPG

Lite osäkert om den här bron får en plats i tråden. Den måste vara iaf gammal för den lilla kanalen som finns på andra sidan bron (kanalen är bara 100m) var byggt 1660. Det var för en hammarsmedja med såg och tre vattenhjul, och senare kom ett pyttelitet kraftverk. Så jag tror att det här måste vara kraftverket?
Den är i Ölsboda, mellan sjön Ölen och Svartån.

P1160289.jpg

Bron är tyvärr misshandlat med betong.

P1160290.JPG

Tror inte att det här kan vara ett kraftverk, eller? Nån som vet?

P1160291.JPG

Yonna

Aktiv medlem
Har fortfarande många brobilder kvar när jag cyklade till Norge i aug/sept, så ska börja med att posta några här. Typ dagens brobild :)

P1150504.jpg

Träbro ..

P1150503.jpg

.. på sten.

P1150507.jpg

krull

Ny medlem
Michele_Marieschi_-_The_Rialto_Bridge_from_the_Riva_del_Vin_-_WGA14068.jpg
20171023_155542.jpg

Bjuder på broarnas bro...600 år mellan bilderna.
Den nedre tagen av mig, den övre målad av Michele Marieschi.

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
DSC0518.jpg

Spångar är ju också träbroar, men jag är inte så förtjust i dem. Ofta är dem skitdåliga, halkiga och är jag för feg.

DSC0520.jpg

Men ibland är dem nästan som nya ..

DSC0521.jpg

.. eller i vackert fjäll ..

DSC0522.jpg

.. eller jättelyxiga som här nånstans på väg till Kungsleden, men ändå får man inte ramla för man kan tappa några tänder.

DSC0524.jpg

De här är därför bättre, mer vatten än stenar. Det är nånstans på väg från Aktse till Tjåmotis och då innan man kommer till Bläckälvsfallet.

DSC0523.jpg

Men dem här är the best, kommer bara inte ihåg var det var :)

Yonna

Aktiv medlem
P1140998.jpg

På väg till Grimsdalshytta, mellan Rondane/Dovrefjell i Norge.

P1150001.jpg

Bron är bara för kor och får, finns ingen väg.

P1150006.jpg

P1150003.jpg

Det var en liten skylt vid bron med info:

P1150004.jpg

En bro till i samma fjäll, den är enklare:

P1150205.jpg

tre

Ny medlem
Yonna sa:
På väg till Grimsdalshytta, mellan Rondane/Dovrefjell i Norge.

Bron är bara för kor och får, finns ingen väg.

Det var en liten skylt vid bron med info:

En bro till i samma fjäll, den är enklare:
Vad använder du för kamera när du fotar väldigt bra bilder.

Yonna

Aktiv medlem
tre sa:
Vad använder du för kamera när du fotar väldigt bra bilder.
Panasonic Lumix TZ80, fin kamera som kan mycket mer än jag (trycker ofta bara på knappen).

P121411.jpg

Inte lätt att hitta en fatbikeproof kamera, och då en som har också wifi. De flesta dör tyvärr inom tre år. Hade för två år sen en Sony RX100, mycket fina bilder men den dog också efter två år. De tål inte sand, damm, minusgrader (värst är fukt i kameran som fryser) och de är inte (fatbike)shockproof. Har den med skyddsväska på styret i en Revelate Feedbag, tror det är det bästa stället på en cykel, lätt och snabbt att ta fram och mycket skydd när cykel/jag ramlar. Fatties tjocka däck dämpar mycket men cykeln dansar ofta som en känguru och får enorma smällar. Och de smällarna tillsammans med fukt, sand och minusgrader (typ -20℃) är hemskt för en kamera. Den får sova i sovsäcken när det är kallt och blött (mysigt tillsammans med batterier, mobil, ereader, pannlampa, powerbanks, vattenflaskor, mat, blöta strumpor mm) men ändå tycker dem inte om ett fatbikeliv. Jo, mycket konstigt :)

Men nu ontopic igen :)

P1150348.jpg

Sten, trä, gammalt, enkelt och superbilligt.

P1150350.jpg

P1150351.jpg

Härligt enkelt och ändå några hundra år gammalt.

P1150352.jpg

Här med cykeln för att se proportion/storlek:

P1150353.jpg

Senast ändrad:

mb5

Medlem
Yonna sa:
Den får sova i sovsäcken när det är kallt och blött (mysigt tillsammans med batterier, mobil, ereader, pannlampa, powerbanks, vattenflaskor, mat, blöta strumpor mm) men ändå tycker dem inte om ett fatbikeliv. Jo, mycket konstigt :)
Jag är inte säkert om kameran faktiskt trivs så bra att sova i sovsäcken.

Där ine är det ju varmt och relativt fuktig. När den sedan kyls ner ute på morgonen, då kondenserar (och fryser kanske) fuktigheten inne i kameran. Och dessutom temperaturcyklar brukar vara större belastning på både elektronik och mekanik än konstant temperatur, även om relativt låg. Kanske batterier kan trivas bättre om dem fryser inte sönder (men de är ändå ute resten av dagen), men inte resten. Tältar du då kan det vara en bra kompromiss att ha kameran inne i tältet, men inte i sovsäcken. Då blir den inte extremt nedkyld, men inte heller genomblöt.

Yonna

Aktiv medlem
mb5 sa:
Yonna sa:
Den får sova i sovsäcken när det är kallt och blött (mysigt tillsammans med batterier, mobil, ereader, pannlampa, powerbanks, vattenflaskor, mat, blöta strumpor mm) men ändå tycker dem inte om ett fatbikeliv. Jo, mycket konstigt :)
Jag är inte säkert om kameran faktiskt trivs så bra att sova i sovsäcken.

Där ine är det ju varmt och relativt fuktig. När den sedan kyls ner ute på morgonen, då kondenserar (och fryser kanske) fuktigheten inne i kameran. Och dessutom temperaturcyklar brukar vara större belastning på både elektronik och mekanik än konstant temperatur, även om relativt låg. Kanske batterier kan trivas bättre om dem fryser inte sönder (men de är ändå ute resten av dagen), men inte resten. Tältar du då kan det vara en bra kompromiss att ha kameran inne i tältet, men inte i sovsäcken. Då blir den inte extremt nedkyld, men inte heller genomblöt.
Jo, kanske har du rätt i detta, har inte riktig tänkt på det. Men tror att risken att kameran dör i tältet när det är -20 eller mer är förmodligen större, det är ju ofta mycket kallare under natten än under dagen. I tältet är det förresten samma temperatur som ute, spelar t.ex ingen roll om vattenflaskan ligger inne eller ute, vattnet fryser ändå. Så kanske det är ändå bättre att ha kameran i sovsäcken. Jo, jag vet inte säkert :)
Tvivlar också om sovsäcken blir fuktigt när det fryser, har iaf aldrig märkt. Bara mitt hår kan vara fruset så bäst att ha det fångat under mössan (inte lätt med mitt uppstudsiga hår).
Ska googla lite mer om ämnet, tack för funderingen!

Har en bild för dig, eller några bilder :)

P1150700.jpg

En vanlig träbro ..

P1150701.jpg

.. och två tjockisar :)

P1150702.jpg

Rut-66

Medlem
OT, men ni diskuterar fukt i kameran, så tipsar om att samla på dessa:

IMG_20191128.jpg

Finns annars billigt i t ex 30-pack.
Inför en långtripp kan man torka dem (för säkerhetsskull, i ugnen) och ha dem i luft/vattentät påse.
2-3 i kameraväskan i X antal dagar och sen byta till torra i X antal dagar.
Hemma torkar man sen alla och tillbaka i påsen, så är de klara till nästa tripp.

Edit:
Förbrukade under trippen läggs självklart i annan liten påse tills man kommer hem.

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Rut-66 sa:
OT, men ni diskuterar fukt i kameran, så tipsar om att samla på dessa:

Finns annars billigt i t ex 30-pack.
Inför en långtripp kan man torka dem (för säkerhetsskull, i ugnen) och ha dem i luft/vattentät påse.
2-3 i kameraväskan i X antal dagar och sen byta till torra i X antal dagar.
Hemma torkar man sen alla och tillbaka i påsen, så är de klara till nästa tripp.

Edit:
Förbrukade under trippen läggs självklart i annan liten påse tills man kommer hem.
Oops, har missat ditt inlägg. Har några hemma så ska nästa gång försöka, tack för tipset!

DSC00007.jpg

En vanligt skogsbro i sommaren ..

DSC00008.jpg

.. och nu i vintern.

DSC00009.jpg

Jag sov i vindskyddet, som cykelspåret i snön kan berätta :)

DSC000010.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Aha, har läst titeln på denna tråd ett antal gånger men har av någon outgrundlig anledning aldrig blivit av att klicka på den. Titeln fick mig att tro att det skulle vara träbro och stenbro på samma bild men det var uppenbarligen en missuppfattning.

Fuskar lite och postar en länk till en bild https://happyride.se/forum/read.php/1/3265503/3270889#msg-3270889 (nionde bilden i inlägget). Den finns dock i Ponte di Legno vilket precis betyder träbro så jag tycker det kan ge lite "bonuspoäng".

Yonna

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
På La Palma finns en del sådana här.

vrolijk kerstfeest Yonna!
Noflike krystdagen en in protte lok en seine yn it nije jier Sambal!
Det är frisiska för mina rötter finns i Fryslân (och Belgien) :)

Vackert bild! Har också en brobild, inte så vackert men 'träbron' är lite annorlunda så tog ändå en bild. Det är ett båthus för räddningsbåtar (Société centrale de sauvetage des naufragés), när det är ebb (såsom på den här bilden) då drar man upp/ner båten på den långa träbron.

Edit.
Oops, skickade fel bild, den var inte meningen att kompisen skulle vara med på bilden. Men äsch, han tittar aldrig på Happy för han kan inte svenska :)

Bilagor

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer