[OT] Visa din stenbro och träbro bild :)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Yonna sa:
Sambal Oelek sa:
På La Palma finns en del sådana här.

vrolijk kerstfeest Yonna!
Noflike krystdagen en in protte lok en seine yn it nije jier Sambal!
Det är frisiska för mina rötter finns i Fryslân (och Belgien) :)

Vackert bild! Har också en brobild, inte så vackert men 'träbron' är lite annorlunda så tog ändå en bild. Det är ett båthus för räddningsbåtar (Société centrale de sauvetage des naufragés), när det är ebb (såsom på den här bilden) då drar man upp/ner båten på den långa träbron.

Edit.
Oops, skickade fel bild, den var inte meningen att kompisen skulle vara med på bilden. Men äsch, han tittar aldrig på Happy för han kan inte svenska :)

Vad som helst som lyckas kombinera ankare o cyklar är bra :)

Aron

Aktiv medlem
AG_2019.07.26_19-01_CanonEOS5DMarkIV_04304-JPG-bas-2.jpg

Hågntjärnen och Sömlingshågna i somras. Den som orkar zooma in noterar också att något flyfä lyckats fastna på bild precis framför cyklisten.

Yonna

Aktiv medlem
P1080459.jpg

I fjällen vid norska gränsen Junkerdal naturreservat. Om man följer leden och har en båt med sig då kommer man på Nordkalottleden och Padjelantaleden :)

P1080464.jpg

Yonna

Aktiv medlem
WSMC sa:
@Yonna Cyklar du över dessa smala broar, eller leder du fattien…:)
Fatbiken vilade då på vikingaskeppet i vattnet :)

P1100973.jpg

En träbro till i samma Öreälven:

P1100064.jpg

P1100065.jpg

P1100066.jpg

P1100070.jpg

Här vilade också fattien och raften i vattnet, jag fick göra allt jobb förstås:

P1100089.jpg

WSMC

Medlem
Härliga bilder, fram för allt med de spegelblanka vattendragen.....
Snart är det vår...:)
OT: hörde fågelkvitter på vägen till jobbet i morse.

Yonna

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Wow, två av de bästa broarna dök upp helt plötsligt! bra jobbat! :)
Kan man paddla på den här Lärjeån? Jag är förmodligen i Göteborg när det blir vår igen (med fattie&raft) så det skulle vara kul att se broarna irl!

motionisten sa:
Stumpy sa:
Yonna sa:
Skall man glida ner med kanoten över stockarna?
(Kanske inte en uppblåsbar då.)
Det ser ut som en gammal flottningsränna. Funkar nog bra för kanoter med om man inte är rädd för vatten !
Tror också att det en gammal flottningsränna, och jag vågade inte glida ner med raften :) Det var på en grusväg från Arjeplog till Jokkmokk, kommer inte ihåg var precis för det var cirka 250km grusväg mitt i skogen (men förmodligen mer). Körde iaf samma dag förbi den här stugan var man kan sova/hitta skydd. Så kanske nu är det lättare att hitta den där vattenrutschkanan tillbaka ;)

P1080669.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Yonna sa:
Sambal Oelek sa:
Wow, två av de bästa broarna dök upp helt plötsligt! bra jobbat! :)
Kan man paddla på den här Lärjeån? Jag är förmodligen i Göteborg när det blir vår igen (med fattie&raft) så det skulle vara kul att se broarna irl!
näe, det är inget man gör :) det är så mycket träd och bös överallt. Även OM det skulle vara fritt skulle det nog inte vara någon större höjdare ändå. Lite trångt ofta.

Om du vill ha nåt paddlingsbart häromkring är det nog Vättlefjäll isåfall, men då är det stora sjöar med några smala kanaler emellan på några ställen. Kanske inte riktigt vad du är ute efter heller även om det är väldigt fint där :)

Dalslands kanal kanske!? (det är iofs en bra bit bort men ändå något som verkar helgrymt)

Fishy

Ny medlem
Yonna

Som Sambal Oelek svarade så är det nog inget vidare att paddla i Lärjeån. Härlig promenadväg finns det längs med ån.

Kan rekommendera storån som rinner genom Rävlanda. Rinner ut i Lygnen och vidare ut i Kungsbackafjorden. Mycket vackert, särskilt i Storåns dalgång strax utanför Rävlanda. Här har du också ett grymt café, Enalycka Gård, inte långt från ån om du väljer att stanna till. Riktigt bra öringsfiske är det också.

Yonna

Aktiv medlem
Tack Sambal och Fishy! Bra att veta. Då ska jag kolla Dalsland kanal och Storån, och ska inte glömma fiskeprylar :)

Och för att vara snabbt OT igen, här en trädbro:

DSC07381.jpg

DSC07382.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Men Yonna! Nu kom jag på en bra paddling i Götet. Säveån. Från Jonsered till centrala Göteborg. Det börjar med fin natur och sedan övergår det till citypaddling i slutet då man kommer ut på Göta Älv och förbi lustiga kajer och in i centrala Göteborg. Brukar göra det ibland. Kul som omväxling.

/edit: 16 km är det ungefär. Lade till en bild också på en sten/metall-bro bara för att det inte ska bli helt Off-topic :)

bEWWpLW82fybiI-c7-yFKTb4VqZfhZrKg4OFJ3brotQ-2048x1536.jpg

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Grymt fint!! Är det sådant fjällvatten som rinner med mineraler som gör det sådär magiskt fint.

(ps, jag lade till en bild från Säveån där uppe)

Yonna

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Men Yonna! Nu kom jag på en bra paddling i Götet. Säveån. Från Jonsered till centrala Göteborg. Det börjar med fin natur och sedan övergår det till citypaddling i slutet då man kommer ut på Göta Älv och förbi lustiga kajer och in i centrala Göteborg. Brukar göra det ibland. Kul som omväxling.

/edit: 16 km är det ungefär. Lade till en bild också på en sten/metall-bro bara för att det inte ska bli helt Off-topic :)
Göteborg, I'm coming! 😍 Tack Sambal!

Och nu snabbt ontopic med en brobild :)

P1010816.jpg

Mellan Rättvik och Furudal; Styggforsån och Styggforsen (38m vattenfall). Jag cyklade vandringsled Siljansleden, inte nåt jag rekommenderar mitt i vintern.

P1010817.jpg

Fatbiken var för stort där uppe och jag bröt nästan min nacke så jävlahalt det var ..

P1010854.jpg

Skulle tälta vid bron/Styggforsån men det var för kallt i den djupa ravinen (-25 mitt på dag, så i natten ännu kallare) och när jag fyllde på vattenflaskan i ån frös vattnet omedelbart.

P1010855.jpg

Kan vara svårt att dricka tillräckligt när det är så jävlakallt, att stanna och värma upp vattnet är ju inte så kul när man fryser. Och man får dricka upp vattnet snabbt som fan annars är det is igen. Så bäst att jag kommer tillbaka i sommaren och tar bättre bilder av bron :)

ensamvarg

Medlem
Yonna, Säveån lär enligt uppgift vara paddlingsbar i stort sett hela vägen från sjön Säven (mellan Borås och Vårgårda) till Göta Älv. En del lyft och sjöar förvisso.

Förutom Storån från Rävlanda finns även Surtan, som rinner upp någonstans mellan Borås och Rävlanda/Bollebygd. Hur paddelbar den är vet jag inte. Men det är nog en hel del bôs, Fishy kanske vet?

Det finns gott om åar i Västergötland …

Yonna

Aktiv medlem
ensamvarg sa:
Med vackra sten- och träbroar? Men då hoppar jag snabbt på cykel! ;)

Och tack för paddlingtipsen Smedfan och Ensamvarg!
Jag är då på väg till Danmark (färjan Göteborg-Frederiksberg) och tänkte paddla lite på vägen hit, eller kanske när jag cyklar tillbaka. Har varit några gånger med cykeln i Göteborg för det är rutten när jag cyklar till Holland/Belgien, men aldrig med fatbike och packraft. Så därför är jag lite nyfiken :)
Men vill egentligen inte kapa tråden med paddlingstips så ska snabbt ontopic med en bild igen! (tur att jag har några tusentals bilder)

En helt vanligt träbro (och förlåt att den tjockis står alltid i bild):

DSC07003s.jpg

Och den här bron, som är lite vackrare tycker jag:

38043231022_54bf30d96d.jpg

xyz-saft

Aktiv medlem
Yonna sa:
ensamvarg sa:
Med vackra sten- och träbroar? Men då hoppar jag snabbt på cykel! ;)

Och tack för paddlingtipsen Smedfan och Ensamvarg!
Jag är då på väg till Danmark (färjan Göteborg-Frederiksberg) och tänkte paddla lite på vägen hit, eller kanske när jag cyklar tillbaka. Har varit några gånger med cykeln i Göteborg för det är rutten när jag cyklar till Holland/Belgien, men aldrig med fatbike och packraft. Så därför är jag lite nyfiken :)
Men vill egentligen inte kapa tråden med paddlingstips så ska snabbt ontopic med en bild igen! (tur att jag har några tusentals bilder)

En helt vanligt träbro (och förlåt att den tjockis står alltid i bild):

Och den här bron, som är lite vackrare tycker jag:
Det är mycket lättare att paddla till Göteborg än andra hållet. De allra flesta vattendragen rinner mot Göteborg nämligen.

Som lite kul fakta så håller scouterna varje år paddling med båtar byggda av badkar i säveån. :)

Yonna

Aktiv medlem
xyz-saft sa:
Det är mycket lättare att paddla till Göteborg än andra hållet. De allra flesta vattendragen rinner mot Göteborg nämligen.
Justja, jag tänkte inte på detta! Då blir det paddling på vägen dit och inte tillbaka. Tack för varning!

havet

Medlem
Sån go tråd detta. Alltid lika mysigt att kika in.

Inte så snygg som många andra (speciellt de välvda stenbroarna ni hittar i lummig grönska), men himla lång. Vissa tror ju att sånt är viktigt.

7B12D7FA-74AF-47A7-AA4E-7D81C938C321.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer