[OT] Visa din stenbro och träbro bild :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hittade en sådan märklig gammal väg idag, det måste vara en serviceväg eller något, rätt lång också, cykelbar i princip hela vägen genom skogen.

IMG_20201002_163559.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Här då, de har våldtagit hela upplevelsen att gå över Ramsjöarna (Bohusleden). Den gamla hängbron börjar bli sliten, vad gör man då? Jo, man bygger en spång bredvid! :oops:
Gick det inte att laga hängbron? Eller åtminstone ta bort den 🤔

IMG_20201005_113245.jpg

Hängbron

IMG_20201005_113435.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Tur att jag har däck som "ger dig ett bättre och skönare grepp och också en bättre stötdämpning och bekvämare åkning så att du kan njuta ännu mer i den lite mer utmanande terrängen med fler hinder". Men ändå vågade jag inte :)

P1170728.jpg

P1170729.jpg

nieves

Aktiv medlem
Den kände jag faktiskt igen. :) Inte dåligt av en skelleftebo!
Lustigt ibland sånt där, första gången jag ser den. Men så var det en fikatur med frugan med avsedd lagom fart och det är ju då man helt plötsligt upptäcker massor med nytt.

Yonna

Aktiv medlem
Det var lite trångt och vattnet var mycket påträngande, det ville gärna sluka upp mig. Och allt var sumpig, blött och halt, plus minusgrader och mina fötter var redan frusna så det var jobbigt att ta bra bilder, det gick tyvärr inte så bra. Så får cykla tillbaka en gång, om jag kommer ihåg var det var.
Det finns också ett hjul vid den lilla bron, ett gammalt vattenhjul eller vad det heter på svenska. Ska kolla om jag har en bild. Lite offtopic men äsch, det struntar jag i :)

Yonna

Aktiv medlem
P1190050.jpg

Det regnade lite så kameralins fick tyvärr några regndroppar, men det syns fortfarande en gammal stenvalvsbro :)

P1190066.jpg

Det måste vara mycket gammalt, och den är i dåligt skick. Brons kanter syns nästan inte längre och mitt i bron (var stolpen står) finns ett stort hål var bron har rasat ihop lite.

sih

Aktiv medlem
Sånt här gillar vi i den här tråden! :giggle:

Gick in för att dela den länken. Men klippet här är bra också. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...d-ovadret-nu-hoppas-byborna-att-den-blir-kvar

Sambal Oelek

Aktiv medlem

Yonna

Aktiv medlem
P1050728.jpg

Det här vackra stället var jag för några år sen också, med cykel och raft. Då var det vår och allt var grönt. Det är Järleån och Järle kvarn i Nora kommun, området är både ett naturreservat och fornlämning enligt kulturmiljölagen, med gamla hyttor, masugn, hammarsmedja, sågverk, damm, kvarn, vattenkraftverk och en vackert stenvalvsbro.

Nu är det höst och jag tänkte laga lite mat på rastbordet där, en fin och alldeles tom rastplats är ju mycket välkommen när man är på långcykeltur. Men det kom omedelbart en pratglad tant, med en hungrig hund, som undrade vem jag var och varför jag cyklade med en så konstigt tjock cykel mitt i mörk november. Så vi pratade lite (eller hon pratade och jag lyssnade medan jag stekte några äpple och dränkte dem i vaniljsås) och hon berättade att Järle kvarn och hela området är hotat. Naturvårdsverket, som äger naturreservat, kvarnen och dammen, vill riva kvarndammen. Syftet är att underlätta för fisken att vandra uppför ån och för att slippa de kostnader som finns för underhåll och skötsel av dammluckorna och kvarnen.
Hon berättade om den tidiga svenska järntillverkningen från 1200-talet, om dödsstöten för bergsmännens bergsbruk, om kulturvården, om att värna värdefulla kulturmiljöer och att allt ska nu ta bort med hjälp av pengar, maskiner och byråkrati. Hon berättade om folk som oroar sig för att natur- och kulturvärden ska gå förlora för alltid, att många har spontant knutit band på broräcket i en stillsam protest men att länsstyrelsen upptäcktes banden och bedömde att det bröt mot reservatsföreskrifterna och därför tog bort banden.

Jag tog några bilder och ska cykla tillbaka i vintern igen, när det finns snö och allt är vit, frusen och ännu vackrare.

P1180412.jpg

Den gamla stenbron.

P1180414.jpg

Framför stenbron finns en gammal fiskväg/trappa som skulle hjälpa fiskarna att gå runt dammen och sågverket.

P1180418.jpg

Dammen, med sin sten-och-träbro.

P1180420.jpg

P1180416.jpg

Tog också en bild från den lilla träbron på kvarndammen, speciell för den här tråden (den är ju en träbro).

P1180431.jpg

Utsikten från dammen.

P1180433.jpg

Dammens broräcke med nya fastknutit band.

P1180434.jpg

Finns även gamla lås som stillsamt protest.

P1180436.jpg

Och den lilla vägen som går till dammen, med färgglada band. Men man blir ledsen när man vet varför dem hänger där.

Stumpy

Aktiv medlem
Det här vackra stället var jag för några år sen också, med cykel och raft. Då var det vår och allt var grönt. Det är Järleån och Järle kvarn i Nora kommun, området är både ett naturreservat och fornlämning enligt kulturmiljölagen, med gamla hyttor, masugn, hammarsmedja, sågverk, damm, kvarn, vattenkraftverk och en vackert stenvalvsbro.
Trodde först det var Ulva norr om Uppsala, men det var bara väldigt likt.

Yonna

Aktiv medlem
P1180991.jpg

En vackert stenvalvsbro, ännu inte våldtagen. Finns så många stenbroar som har renoverats på ett hemskt sätt. Jag fotar dem nästan aldrig för dem ser inte längre vackra ut.

P1180890.jpg

Såsom den här bron (dåligt bild men det är nu mörkt november som är en bra ursäkt för dumma hobbyfotografer).

P1180895.jpg

Eller den här. Fattar inte att man får misshandla en sånt gammal stenbro. Bron ligger några 100m bort från den andra bron, måste vara samma idiot som fick misshandel-uppdraget.

P1120713.jpg

På den här bron syns det nästan inte att den har byggts av sten, och då förmodligen för några 100 år sen.

P1130573.jpg

Finns också många broar som är bortglömt eller gömt bakom betongbroar. Men ska inte posta mer av sådana trista stenbro-bilder, man blir ju inte riktigt glad av dem.

Yonna

Aktiv medlem
Men tur att det finns fortfarande många gamla broar kvar. Såsom den här bron. Lite dåliga bilder för det är grå november och dessutom duggregnade det.

P1180969.jpg

Syns nästan inte att det närmar en bro.

P1180975.jpg

Måste vara länge sen när någon använde bron.

P1180978.jpg

Den är rutten och farligt. Kvällen innan tältade jag i närheten och det var tur för annars hade jag cyklat vidare och det skulle inte ha varit riktig roligt att komma över bron i mörkret med en tung loaded fatbike.

P1190008.jpg

P1190009.jpg

Det är några meter djup och det finns stora stenar i vattnet.

P1190014.jpg

Att ta bilder från brons sida är inte heller lätt. Det är brant, blöt, halt och det finns många träd. Men en gammalbro-reporter är van att kämpa mot träd, buskar, brännässlor, mygg och branta halka backar så jag överlever djungeln och står snabbt nere, beväpnat med kamera.

P1190028.jpg

Stenar, träd, vatten, gammal betong och dammluckor. Det måste alltså ha varit en damm. Kanske med en sågkvarn? Försökte hitta lite info på nätet men lyckades tyvärr inte.

P1190036.jpg

Ville klättra upp i bron för att ta mer bilder men fatbiken som väntade mot ett träd uppe på bron började plötsligt röra sig. Framhjulet som är tungladdat med tält och sovgrejer rullade lite till den branta backen. Så mitt hjärta tog ett stor skutt och jag klättrade snabbt som fan upp igen. Skulle vara hemskt om cykeln ramlade ned och bröt sin nacke (jo, den är stål och har tjocka däck, men man vet ju aldrig). Och när jag stod på bron igen ville jag inte klättra ner igen, så får cykla tillbaka en gång till. Förmodligen i våren för då är det minst risk på is, snö, mygg och ogenomträngligt djungel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer