[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått

Yonna

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Kunde inte hitta en happy bilkyrkogårdbildtråd, så posta gärna dina bilskrot eller konstiga-fordon-i-skogen-bilder här. Ska börja med några som jag postade i happyraft-tråden :)

Edit. Jingely har en bättre idé: "en tråd med bilder på övergivna bilar, hus och annat smått och gott vore kul!" Så ska ändra trådens namn :)

Edit 2. Plus båtvrak!

11DSC05928.jpg


33902427260_ddab4c04cf.jpg


DSC05676.jpg


DSC05799.jpg


37429254244_067a5ac021.jpg


DSC05911.jpg


DSC05919.jpg


DSC05939.jpg
 
Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Inte bara jättegamla bilar på Yonnas foto ändå. Jag fixar inte att se om det är 444 eller 544 heller.
Amazoner till vänster och sen vw 1300 och 1600? Oplar och en 44 samt Rekord under den fräschaste 1300:an :)
Vinkelfyrorna är kanske inte så gamla men den Austin? som står ovanpå är inte helt ny.

Läckert, hade varit intressant att få höra historien om hur de kom dit, skogen verkar inte bry sig i alla fall. Förhoppningsvis ställdes de väl dit tomma så grundvattnet är lika oberört.
 

lundatok

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Coolt, får leta fram någon bild från bilkyrkogården i Dalsland.
 

Yonna

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Inte bara jättegamla bilar på Yonnas foto ändå. Jag fixar inte att se om det är 444 eller 544 heller.
Amazoner till vänster och sen vw 1300 och 1600? Oplar och en 44 samt Rekord under den fräschaste 1300:an :)
Vinkelfyrorna är kanske inte så gamla men den Austin? som står ovanpå är inte helt ny.
Min bilkunskap är så här. Runda bilar är äldst:

DSC05671.jpg


DSC05726.jpg


DSC05913.jpg


DSC05916.jpg


Lite mer fyrkantig är yngre:

DSC05732.jpg


DSC05774.jpg


Och fyrkant och ful är yngst:

DSC05751.jpg
 

DeLiQ

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Inte bara jättegamla bilar på Yonnas foto ändå. Jag fixar inte att se om det är 444 eller 544 heller.
Delad framruta = 444 dvs 1957 eller äldre.
Sista modellen med delad bakruta var 444D (1953 om jag minns rätt). Så den högra bilen på bilden är från mellan -54 och -57.
Den med bakänden synlig bör vara sista 444'an från -57 då den hade bakljusen på skärmarna där hålen är, tidigare satt lamporna ovanför bakskärmen. Formen på hålen ger att det inte är de större ("stående") bakljusen som kom på 544'an 1958.
 

PKJoacim

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Min bilkunskap är så här. Runda bilar är äldst:

Visa bilaga 404838

Visa bilaga 404839

Visa bilaga 404840

Visa bilaga 404841

Lite mer fyrkantig är yngre:

Visa bilaga 404843

Visa bilaga 404844

Och fyrkant och ful är yngst:

Visa bilaga 404845
Den gula längst ner är en Tjorven från Kalmar Verkstad, om jag minns rätt. Det utvecklades som postbil, för att brevbärare skulle köra den när dom delar ut post. Karossen är väl i glasfiber på den, så den rostar inte bort i första taget. Den tillverkades mellan 1968 och 1971.
Och så ser jag en tidig Saab 92 med delad vindruta.
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Den gula längst ner är en Tjorven från Kalmar Verkstad, om jag minns rätt. Det utvecklades som postbil, för att brevbärare skulle köra den när dom delar ut post. Karossen är väl i glasfiber på den, så den rostar inte bort i första taget. Den tillverkades mellan 1968 och 1971.
Och så ser jag en tidig Saab 92 med delad vindruta.
Tjorven jag, "remjohan", två växlar, "hem" och "hemifrån". ;)
 

PKJoacim

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Tjorven jag, "remjohan", två växlar, "hem" och "hemifrån". ;)
Precis, tekniken under skalet var en DAF 44. Idag kallas det ju för CVT-låda och högsta mode hos vissa japanska biltillverkare. DAF var före sin tid.
 

Berk

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Precis, tekniken under skalet var en DAF 44. Idag kallas det ju för CVT-låda och högsta mode hos vissa japanska biltillverkare. DAF var före sin tid.
Och så är vi tillbaka till Nederländerna :)

Fin tråd!
 

Yonna

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Delad framruta = 444 dvs 1957 eller äldre.
Sista modellen med delad bakruta var 444D (1953 om jag minns rätt). Så den högra bilen på bilden är från mellan -54 och -57.
Den med bakänden synlig bör vara sista 444'an från -57 då den hade bakljusen på skärmarna där hålen är, tidigare satt lamporna ovanför bakskärmen. Formen på hålen ger att det inte är de större ("stående") bakljusen som kom på 544'an 1958.

DSC05939.jpg


Om ni pratar om den här bilden (som sagt är min bilkunskap inte alls bra) då har jag några bilder till:

DSC05938.jpg


DSC05942.jpg
 

Yonna

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Den gula längst ner är en Tjorven från Kalmar Verkstad, om jag minns rätt. Det utvecklades som postbil, för att brevbärare skulle köra den när dom delar ut post. Karossen är väl i glasfiber på den, så den rostar inte bort i första taget. Den tillverkades mellan 1968 och 1971.
Och så ser jag en tidig Saab 92 med delad vindruta.
Kul att veta. Bilarna börjar leva nu lite igen, och postbilen är nu mindre ful :)
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Den gula längst ner är en Tjorven från Kalmar Verkstad, om jag minns rätt. Det utvecklades som postbil, för att brevbärare skulle köra den när dom delar ut post. Karossen är väl i glasfiber på den, så den rostar inte bort i första taget. Den tillverkades mellan 1968 och 1971.
Och så ser jag en tidig Saab 92 med delad vindruta.
Tjena!

Dock har ju Tjorven en bottenplatta i stål, den rostar väääldigt mycket.
 

DeLiQ

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Delad framruta = 444 dvs 1957 eller äldre.
Sista modellen med delad bakruta var 444D (1953 om jag minns rätt). Så den högra bilen på bilden är från mellan -54 och -57.
Den med bakänden synlig bör vara sista 444'an från -57 då den hade bakljusen på skärmarna där hålen är, tidigare satt lamporna ovanför bakskärmen. Formen på hålen ger att det inte är de större ("stående") bakljusen som kom på 544'an 1958.
Jag måste göra en pudel. Kom just på att det var på näst sista 444'a modellen 444G från -56 som baklamporna satt där hålen är. 444H från -57 hade lysena strax ovanför och de var små och helt runda.
Ber om ursäkt ifall jag ruckat någons världsbild pga min desinformation.

Edit: 444G ovan ska vara 444K och med 444H ovan avses 444L
Sista modellen med delad bakruta var 444E som tillverkades under -53 och -54
 
Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Jag måste göra en pudel. Kom just på att det var på näst sista 444'a modellen 444G från -56 som baklamporna satt där hålen är. 444H från -57 hade lysena strax ovanför och de var små och helt runda.
Ber om ursäkt ifall jag ruckat någons världsbild pga min desinformation.
1957 hette L eller LS 🙃 snyggaste årsmodellen bakifrån tycker jag.

images.jpeg


Mer fakta finns här:
 

DeLiQ

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
1957 hette L eller LS 🙃 snyggaste årsmodellen bakifrån tycker jag.

Visa bilaga 404921

Mer fakta finns här:
Helt riktigt. Jag svamlar visst mycket idag. -56 hette modellen 444K. Det är jag som blandat bort mina bokstavskombinationer på gamla PV-modeller.

Det är nu många år sedan jag hade en PV544B som hobbybil, men på den tiden hade jag bättre koll på bokstäverna och vilka årsmodeller de motsvarade.
632X4962.jpg

Min morfar köpte bilen ny i början av 1961 och jag hade den som min första hobbybil från -87 fram till jag sålde den någon gång under -93 eller -94.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer