[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått

weldion

Aktiv medlem
De tre sista är uppenbara, framgår av bilden, och förutsätter det första. Möjligen försäkringsbedrägeri som alternativ. Vem den skyldige är? Det vet man nästan aldrig. Uppklaringsfrekvensen är bara 6% så om jag eller nån annan är skyldig får vi aldrig veta.

Läste en artikel om en som blivit dömd för försäkringsbedrägeri i fjol.
Enligt den dömde så hade hans bil blivit stulen och hittats uppfjuttad inom kommunen där han bor/bodde. Att det var en fullt körbar bil som han hade blivit av med.
Bilen hittades uppbrunnen, med en tom flaska tändvätska bredvid. Polisen begärde ut filmerna från övervakningskamerorna från en närliggande butik som sålde just denna tändvätska och mycket riktigt, bilägaren fanns med på en film med en flaska tändvätska i handen.
Att sedan ett vittne träde fram och berättade att bilen hade blivit bogserad dit gjorde det inte det lättare för GM.

42Hz

Aktiv medlem
Övergivet vet jag inte men det var i skogen.

Fick lite Narnia-vibbar när man plötsligt ser en lyktstolpe i skogen! Flera stycken visade det sig..

IMG_20210105_131453-01.jpeg

IMG_20210105_131449-01.jpeg

42Hz

Aktiv medlem
De ser ju hyggligt moderna ut. Finns det någon förklaring på hur de hamnat sådär? Lyser de när det är mörkt?

Vet ej om de lyser i mörker, får besöka nån gång när det är mörkt! Ja, de ser relativt moderna ut, men växtligheten runt om ser ju ut att ha vuxit ett tag.

NickPick

Aktiv medlem
Mellan järvsta och bomhus
Klassisk plats för livets hårda skola att dumpa bilar och skräp på... På i14 är det oftast tiggarnas fordon som har börjat brinna 🤔.
I somras såg jag en modern kombi med släp som dumpade skräp vid bomhus tex. Hann nästan ifatt på cykeln 🤷

Makten

Aktiv medlem
Ett av TUSENTALS övergivna skyddsbunkrar i Albanien ( Saranda ) Visa bilaga 462407
De där bunkrarna har en intressant bakgrund! Kolla in den här snubben, han har massor av videor där han glider runt i forna östländer. Just här är han på bunkersafari och förklarar varför de finns överallt:

Aktiv medlem
Läste en artikel om en som blivit dömd för försäkringsbedrägeri i fjol.
Enligt den dömde så hade hans bil blivit stulen och hittats uppfjuttad inom kommunen där han bor/bodde. Att det var en fullt körbar bil som han hade blivit av med.
Bilen hittades uppbrunnen, med en tom flaska tändvätska bredvid. Polisen begärde ut filmerna från övervakningskamerorna från en närliggande butik som sålde just denna tändvätska och mycket riktigt, bilägaren fanns med på en film med en flaska tändvätska i handen.
Att sedan ett vittne träde fram och berättade att bilen hade blivit bogserad dit gjorde det inte det lättare för GM.
Låter som mordbrännaren och fuskbyggaren Magnus Lundberg, bl a känd från ett av Timells sista avsnitt av "Fuskbyggarna". Han har en egen flashbacktråd som är oerhört roande att lästa:

Yonna

Aktiv medlem
P1080102.jpg

Postade i dec den här bilden från ett skeppsvrak och några bilder till från motorn os:
Roligt att läsa, tack :) Jag ser nåt helt annat på bilden, nåt som aldrig kan fotas och som är svårt att förklara i ord. Framförallt i min konstiga svenska, men ska ändå försöka så nu kommer lite offtopic-svammel.

Tog bilden på en lång bikeraftresa typ > 500mil. Cyklade först från Dalarna till Jämtland för jag ville följa hela svenska fjällkedjan till Finland. Men eftersom halv Sverige brann var det ingen idé att fortsätta, det var livsfarligt i skogen. Cyklade lite neråt men det var samma, skogen brann. Tänkte då cykla hem igen men som tur fick jag skjuts till Kiruna så fortsatte cykla till Finland, norr Norge och då långsamt som bara en fatbike+packraft kan, via fjordar, öar, fjäll, älvar etc tillbaka till Dalarna. En härligt, underbart och inte lätt resa.

Det var ofta svårt terräng, farlig tidvatten med starka ebb/flod, många häftiga älvar med forsar, branta backar med stora klippblock, plus att vädret i norrnorge och i fjäll gör allt mycket spännande. Och ofta ingen folk, butiker, trygga sovplatser. Bara jag, en fatbike, raft och tält. Så för mig är den där bilden fylld med starka känslor. Inte de vanliga som man har hemma med jobb, partner,barn, pendling, allmänt stress etc (de som kan ge falska känslor av säkerhet), för de är snabbt bortblåsta på en sån resa. Istället finns det utrymme för andra känslor, för dem som vi ofta inte har tid för, som vi glömmer/förtrycker. Och dem känslorna, som (typ) utmanar det emotionella immunsystemet, mixar ihop sig med resans råa emotioner plus alla tusentals fatbikeraft-km från skogsbränder till den där fjorden. Så när jag drog upp raften på den där lilla stranden, glad att jag hade fast mark under fötterna igen, kände jag mig trött och stark, tung och lätt, liten och stor, hungrig och mätt, ensam och happy .. allt tillsammans. Och det bubblar upp när jag ser bilden :)

Några bilder till:

Visa bilaga 456220
Tältade på stranden, tänkte på Svalbard som finns på andra sidan av vattnet och tänkte på båtmotorn, skeppet och bemanningen som förmodligen hade kämpat för sitt liv eller spolades död upp på stranden. Och hoppades att det inte skulle storma igen. Men allt gick bra :)

Visa bilaga 456221
Nästa morgon blåste det lite men med paddeln som vindskydd gick det bra att koka kaffe. Ville egentligen stanna en dag till för jag var trött, men maten var nästan slut så jag hade inget val och hoppade på cykeln igen. Tror det var en lång mörkt tunnel i bergen som morgonuppvärmning.

Visa bilaga 456224
När vattnet drog sig tillbaka kom alltmer skeppsvraksdelar upp.

Visa bilaga 456225

Visa bilaga 456223

Visa bilaga 456226

Visa bilaga 456227

Visa bilaga 456228

Visa bilaga 456229
Stor skillnad i ebb och flod. När jag kom inne var det flod och inget skeppsvrak syntes, när jag cyklade bort var det så här:

Visa bilaga 456230

Och fick nu två gamla bilder från skeppet och en länk. Kul!

st.mark trawler.jpg

Här sjönk skeppet, stackars hon :(

Skeppet heter St. Mark Trawler, byggt 1948 och bara 4 år senare dog hon där på kusten. Motorn var "1 x 3 cyl. triple expansion steam engine, single shaft, 1 screw" och här finns lite info till: https://wrecksite.eu/wreck.aspx?238914

st.marktrawler.jpg

När jag ca 70 år senare paddlade där fanns det bara det här kvar från skeppet:

P1080067.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ute och gick i Vrinnevi med en vän. Råkade hamna vid den här bilen som jag bara sett på håll förut men aldrig orkat besöka. Passade på att ta några foton som hastigast. Känner mig alltid lite stressad när jag ska fota om jag inte är ensam. :P Kan inget om bilen dock, men den såg ut att ha stått ett tag.

_DSF0485_Small.jpg

_DSF0487_Small.jpg

_DSF0488_Small.jpg

_DSF0491_Small.jpg

_DSF0495_Small.jpg

_DSF0496_Small.jpg

erefre

Medlem
Jag kan dela med mig av både tiger och båt som hittats i den lokala skogen där det för övrigt är en ganska bra bit till närmsta större vattendrag.

Bilagor

• B8FE9DF0-448E-4880-A650-DD8354E8C969.jpeg
    B8FE9DF0-448E-4880-A650-DD8354E8C969.jpeg
    866.7 KB · Besök: 252
  • A779D490-2538-4D4B-AD5F-A415A1B07DB9.jpeg
    A779D490-2538-4D4B-AD5F-A415A1B07DB9.jpeg
    1 MB · Besök: 256

weldion

Aktiv medlem
Ett ställe som är övergivet och innehåller lite blandade prylar.
Kärlen som är närmast kameran innehåller PCB och bör snart tas hand om.

IMG_7286.jpeg

plumse

Aktiv medlem
Ute och gick i Vrinnevi med en vän. Råkade hamna vid den här bilen som jag bara sett på håll förut men aldrig orkat besöka. Passade på att ta några foton som hastigast. Känner mig alltid lite stressad när jag ska fota om jag inte är ensam. :P Kan inget om bilen dock, men den såg ut att ha stått ett tag.

Visa bilaga 470871
Visa bilaga 470872
Visa bilaga 470873
Visa bilaga 470874
Visa bilaga 470875
Visa bilaga 470876
Åh!
En Granada i mint condition!

Topp