[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått

Yonna

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Har inte så många foton av bilar i skogen, men fastnade för det där med båtvrak. Många mycket fina bilder här, det är något visst med övergivna saker...

Visa bilaga 406735

Visa bilaga 406736

Visa bilaga 406737

Visa bilaga 406738

Visa bilaga 406739

Visa bilaga 406740
Härliga båtbilder SnBikepack!

Var hittar jag stenmännen(häftiga!)?
Kommer du i håg var bilderna på de två träbodarna är tagna?
Härlig "övergiven tystnad" i första bilderna på ladan!
Det var i Norge, i Uldalen på väg till Rondane fjäll. Stenmännen heter Kvitskriupreisten (Vita präster) och jag tror att det här naturfenomet är den enda i norr-europa och i Europa finns bara några i Alperna, Pyrenéerna och Dolomiterna. Men vet inte säkert och vill inte gärna googla just nu. De är iaf jordpyramider (moränlera plus erosion) och de försvinner väldigt fort just nu pga klimatförändringen (mycket mer regn).

De två träbodarna hittar man på vägen ut ur Rondane fjäll och då nånstans mellan Rondvassbu, Pungen, Furusjön och Kvarn för där cyklade jag :) På samma väg/rutt finns också den här gamla stugan/ladan:

P1150633.jpg

P1150623.jpg

.. och en liten båt.

WSMC

Aktiv medlem
Härliga båtbilder SnBikepack!

Det var i Norge, i Uldalen på väg till Rondane fjäll. Stenmännen heter Kvitskriupreisten (Vita präster) och jag tror att det här naturfenomet är den enda i norr-europa och i Europa finns bara några i Alperna, Pyrenéerna och Dolomiterna. Men vet inte säkert och vill inte gärna googla just nu. De är iaf jordpyramider (moränlera plus erosion) och de försvinner väldigt fort just nu pga klimatförändringen (mycket mer regn).

De två träbodarna hittar man på vägen ut ur Rondane fjäll och då nånstans mellan Rondvassbu, Pungen, Furusjön och Kvarn för där cyklade jag :) På samma väg/rutt finns också den här gamla stugan/ladan:

Visa bilaga 406750

Visa bilaga 406752
.. och en liten båt.
Tack för utförligt svar. Kanske blir en tur dit, för de vore roligt att se de i verkligheten. Verkar vara mer vanligt med sådana bodar än jag trodde, då det inte var i Norge jag hade fått för mig ha sett de.
Bilden med de insjunkna taket får mig osökt att tänka på en kollapsad calzonepizza...:)

Några nya 😁

Bilagor

Bikzz

Aktiv medlem
Kul och annorlunda tråd det har ! En bild med två båtar, en gammal som gjort sitt, och en ny som har en massa qul grejor framför sig ...
.
br32.jpg

JanneS

Aktiv medlem
Tack vare den här tråden hittade jag två övergivna vad det nu kan va på stigar jag kört hur många gånger som helst.
F451E867-C7A7-4830-B96E-5DDAFDE40A48.jpeg

Detta har nog nåt med kraftledningen att göra. Fick med cykeln på blld fast inte lätt att se
909A0FA6-0E23-4DED-ADB7-3671CDA29643.jpeg

Ser ut som en jordkällare med skapligt överdimensionerad dörr. Nåt gamalt militärt?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ser ut som en krutkällare kanske? Vet en sådan lokalt, tror den användes civilt.

Yonna

Aktiv medlem
Händer inte ofta att man hittar en övergiven nakna kvinna i skogen, framförallt inte en som sitter på en fisk. Men ibland har man tur:

P1160860.jpg

P1160863.jpg

Jag kommer tillbaka och ta med henne, då kan hon bo i trädgården. Det är bara att hon väger som en valross, fy vad tung hon är, jag bröt nästan min rygg. Hoppas fatbiken kan bära en valross, och hoppas hon ramlar inte från cykeln och bryter nacke.

P1160865.jpg

Men man kan ju inte lämna övergivna jungfruar så ska ändå försöka. Tyvärr för henne får jag jobba nu så hon får vänta lite på räddningen.

Jonrun

Aktiv medlem

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag hittade en väldigt konstig plats idag. Vid en utsiktsplats i skogen fanns helt plötsligt en massa lämningar, utspritt överallt. Här är lite av det.

IMG_20200403_154515.jpg

jonas-ni

Aktiv medlem
Om inte helt övergiven så ändå något underanvänd. Utsikten till trots.

20200405_150851.jpg

Parkbänksadministratörerna måste verkligen ha haft stora förhoppningar på motets lockelse. Det är bara cirka 60 meter mellan dessa två parkbänkar som båda överblickar samma mot och har samma avkopplande motorvägsljudkuliss. Den något mer använda syns från motorvägen och cykelbanan. Ingen av dem har någon särskilt tillrättalagd stig som leder
fram till dem.

20200405_150301.jpg

Och inte så mycket övergiven utan kanske snarare stulen. Notera höljen från strippad kabel i förgrunden.

20200405_145000.jpg

Bilagor

Rahmbugel

Medlem
Hur kom dessa skogsbilar på plats. Ingen väg i närheten, men endå står de där. Hur?

Händer inte ofta att man hittar en övergiven nakna kvinna i skogen, framförallt inte en som sitter på en fisk. Men ibland har man tur:

Visa bilaga 408469

Visa bilaga 408470

Jag kommer tillbaka och ta med henne, då kan hon bo i trädgården. Det är bara att hon väger som en valross, fy vad tung hon är, jag bröt nästan min rygg. Hoppas fatbiken kan bära en valross, och hoppas hon ramlar inte från cykeln och bryter nacke.

Visa bilaga 408471

Men man kan ju inte lämna övergivna jungfruar så ska ändå försöka. Tyvärr för henne får jag jobba nu så hon får vänta lite på räddningen.
Innan jag tog hem något sådant(ser ut som en del från en fontän) från skogen skulle jag nog försäkra mig om att den inte är stulen och dumpad där. Alltid svårt att bortförklara att man har stöldgods i sin ägo, speciellt nu när god tro knappt existerar. En sådan pjäs kan ha ett inte helt obetydligt värde och är nog inget man lämnar i skogen när man är tröttnat på den...

jonas-ni

Aktiv medlem
För den som trodde att parkbänksadministratörerna bara gillar motorvägsmot. Två mot bort, en relativt vältrafikerad liten väg norrut. Här kommer man närmare inpå den tunga trafiken och blir nästan som en del i flödet. Trots detta verkar inte trafiken bli störd. Vi blir kvar och observerar i cirka två minuter innan vi sakta drar oss tillbaka.
20200406_172047.jpg

20200406_172048.jpg

20200406_172049.jpg
20200406_172051.jpg

20200406_172052(0).jpg

20200406_172106.jpg
20200406_172117.jpg

20200406_172124.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Innan jag tog hem något sådant(ser ut som en del från en fontän) från skogen skulle jag nog försäkra mig om att den inte är stulen och dumpad där. Alltid svårt att bortförklara att man har stöldgods i sin ägo, speciellt nu när god tro knappt existerar. En sådan pjäs kan ha ett inte helt obetydligt värde och är nog inget man lämnar i skogen när man är tröttnat på den...
Tack för varningen, men jag vet helt säkert att den är inte bortrovat. Det är ett övergivet hus, eller mer en riktig ruin och den lilla sjöjungfrun står i vad nån gång hade varit en trädgård men nu är det skog. Jag ville ta en bild av ruinen men det var svårt med alla träd runtom, så jag klättrade över stenblock och fallna träd och då hittade jag henne. Så det var en ren slump att jag såg henne. Hon står fortfarande där för jag har ingen tid för en räddningsoperation, kanske nästa vecka eller nåt. Jo stackars hon.

En bild av ruinen har inte lyckats men huset var lite som det här huset, men då mycket värre och mitt i skogen.

P1060091.jpg

P1060089.jpg

P1060096.jpg

perzzon

Aktiv medlem
Du får gärna berätta var vi kan hitta de där båtarna annars kan jag aldrig sova! Men förmodligen är det inte i Sverige?
Uzbekistan, nära Nukus. De ligger på Aralsjöns tidigare strand.
Jag vet inte hur det ser ut idag. Det här var 2008 tror jag.
Vi åkte dit landvägen. Eller ja land och vatten. Det var en upplevelse!
Gbg-Sthlm-Helsingfors-Moskva-Saratov-Nukus med tåg. Sen blev det hyrda bilar med chaufför utmed sidenvägen för att flyga hem från den underligaste storstaden jag varit i Tashkent.

Yonna

Aktiv medlem
Uzbekistan, nära Nukus. De ligger på Aralsjöns tidigare strand.
Jag vet inte hur det ser ut idag. Det här var 2008 tror jag.
Vi åkte dit landvägen. Eller ja land och vatten. Det var en upplevelse!
Gbg-Sthlm-Helsingfors-Moskva-Saratov-Nukus med tåg. Sen blev det hyrda bilar med chaufför utmed sidenvägen för att flyga hem från den underligaste storstaden jag varit i Tashkent.
Då blir det en cykeltur till Uzbekistan!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Igår stötte jag på det här området igen, Knipared. En rätt stor tomt med ganska intakt mur runt om och lite där innanför också som kanske syns om man tittar noga.

IMG_20200408_160642.jpg

---

Just det, denna glömde jag ju, hydda på Bohusleden:

IMG_20200408_150521.jpg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer