[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått

DaK

Medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått

Smedfan

Medlem
Igår stötte jag på det här området igen, Knipared. En rätt stor tomt med ganska intakt mur runt om och lite där innanför också som kanske syns om man tittar noga.

Visa bilaga 409931

---

Just det, denna glömde jag ju, hydda på Bohusleden:

Visa bilaga 409933
Hoppas att du inte fortsatte på stigen som går förbi den gamla bondgården. Den är blöt och försvinner.

Jonrun

Aktiv medlem
Din sista bild, var finns den där konstiga skorstenen? Härligt bild!

Visa bilaga 409674
Tackar :) Den finns lite norr om Håverud i Dalsland på Brudfjället.
Finns massvis med gamla ödehus och gamla fotovänliga objekt.
Mycket av det är gamla militärtorp från ww2

Denna skorstenen tycker jag är helt fantastiskt kul att fota i olika ljus :)

Jonrun

Aktiv medlem

weldion

Aktiv medlem
250CFD26-E5F0-4AE0-9BAB-E93D1D9A6513.jpeg
867783C4-417E-4427-AF93-22F4EEA67A79.jpeg
6EAE079F-AE51-4754-8491-22A88CEC881A.jpeg
1B8BC39C-386F-47AD-8C80-B32F789717AE.jpeg
9E0276F4-0A50-41C0-9743-0246A909A623.jpeg
9E33D0C1-7B35-4017-930F-985F09B2128A.jpeg

Resterna av vår gamla fäbod.
Farfars far plockade ner fäboden och flyttade den till hembyn och där står den fortfarande.
Grundstenarna ligger kvar och jordkällarens valv är helt intakt.
På den svartvita bilden så ser man hur huset såg ut. Min farfars farmor Anna tillsammans med hennes yngsta bror Oskar på bilden.

Bikzz

Aktiv medlem
Visa bilaga 410198Visa bilaga 410199Visa bilaga 410200Visa bilaga 410201Visa bilaga 410202Visa bilaga 410204

Resterna av vår gamla fäbod.
Farfars far plockade ner fäboden och flyttade den till hembyn och där står den fortfarande.
Grundstenarna ligger kvar och jordkällarens valv är helt intakt.
På den svartvita bilden så ser man hur huset såg ut. Min farfars farmor Anna tillsammans med hennes yngsta bror Oskar på bilden.
Det där tänker jag oxå på ibland , min farmor och farfar var bönder i Småland för längesen. Vilka Hjältar dom var som klarade det !!

jonas-ni

Aktiv medlem
Jag skådade något smått.
20200410_144147.jpg

20200410_144359.jpg

20200410_144247.jpg

20200410_144414.jpg

En liten stund senare. Det kändes inte som läge att gå fram och fråga om något saknades och så slapp jag ju en liten backe på det viset.

20200410_151101_000.jpg

fhloston

Aktiv medlem
Den här bilen dumpades nära sommarstugan av närmsta grannen någon gång på 70-talet. Efter klagomål att "så där kan man väl inte göra?" åtgärdade han det hela. Genom att tippa lite sten över vraket.

bil1.JPG

bil 2.JPG

bil 3.JPG

jonas-ni

Aktiv medlem
Parkbänksadministratörerna jobbade tydligen med dubbletter som standard när de hittat något extra bra läge. Denna finns bara cirka 200 meter från den förra.

Här fanns det tydliga spår efter nyligen intagen dryck av olika slag. Gissningsvis är det en grupp av yngre medlemmar från populationen som haft en vårlig sammankomst.

Även efter den dagliga rusningen kan man ha turen att få se en något tyngre nyttotrafik vid en kort stunds spaning.

20200420_172502.jpg

20200420_172617.jpg

20200420_172627.jpg

Yonna

Aktiv medlem

Mediokern

Medlem
Det är för lite bilvrak i den här tråden.
dessa bilder är flera år gamla, så tyvärr finns reliken inte kvar att beskåda.
VW (1).JPG
VW (2).JPG

Rholm

Medlem
DSC_0346.jpgDSC_0345.jpg

Jag minns inte om jag har lagt upp dessa bilder tidigare. Denna står på ett av Försvarsmaktens skjutfält, så det är inte så många som ramlar på den.

C-dale

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem
Hittade några bilder på ett känt gammalt vrak som jag tog för tio år sen. Det låg i kanalen ute på Ekerö under lång tid för att ingen ville ta sig an skiten. Tror det förelåg nån utdragen tvist...

118715.jpg

ec01e940c36cbb4aab37766aa7aef01e.jpg

Mediokern

Medlem
Hittade några bilder på ett känt gammalt vrak som jag tog för tio år sen. Det låg i kanalen ute på Ekerö under lång tid för att ingen ville ta sig an skiten. Tror det förelåg nån utdragen tvist...

Visa bilaga 414740

Visa bilaga 414741
Snygga bilder som vanligt Makten!
Kan fylla på med lite fakta för den som orkar läsa:
Fartyget hette från början MS Gamle Skogsöyn (får inte till norskt ö på tangentbordet), länk med mer info finns längre ned.
Att det hamnade på Ekerö beror enligt rykten på att en excentrisk herre som då bodde i kommunen köpt båten för att göra om till hotell/vandrarhem av något slag. Dock blev båten liggande i kanalen vid Tappström en längre period och började då läcka olja. Kommunen beslöt sig för att länspumpa fartyget, varpå det kantrade kort därpå.
Ägaren gjorde inga ansträngningar för att ta hand om båten, varpå det blev ett ärende hos Kronofogdemyndigheten.
Problemen var att upphandlingen av bärgningsuppdraget blev överklagat och fick göras om varför det drog ut mycket på tiden. Efter många om och men bogserades båten dock till en torrdocka på Beckholmen mitt i Stockholm för reparation för att klara vidare bogsering till Norge där båten finns än idag.
Länk till sida om båten och länk till Wikipediasida.
Så här såg hon ut när hon låg på Beckholmen hösten 2011.
MS Seaside.JPG

Moderatorn får ta bort denna kommentar om den känns alltför icke cykelrelaterad ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer