[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått

h.g.j

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Snygga bilder som vanligt Makten!
Kan fylla på med lite fakta för den som orkar läsa:
Fartyget hette från början MS Gamle Skogsöyn (får inte till norskt ö på tangentbordet), länk med mer info finns längre ned.
Att det hamnade på Ekerö beror enligt rykten på att en excentrisk herre som då bodde i kommunen köpt båten för att göra om till hotell/vandrarhem av något slag. Dock blev båten liggande i kanalen vid Tappström en längre period och började då läcka olja. Kommunen beslöt sig för att länspumpa fartyget, varpå det kantrade kort därpå.
Ägaren gjorde inga ansträngningar för att ta hand om båten, varpå det blev ett ärende hos Kronofogdemyndigheten.
Problemen var att upphandlingen av bärgningsuppdraget blev överklagat och fick göras om varför det drog ut mycket på tiden. Efter många om och men bogserades båten dock till en torrdocka på Beckholmen mitt i Stockholm för reparation för att klara vidare bogsering till Norge där båten finns än idag.
Länk till sida om båten och länk till Wikipediasida.
Så här såg hon ut när hon låg på Beckholmen hösten 2011.
Visa bilaga 414905
Moderatorn får ta bort denna kommentar om den känns alltför icke cykelrelaterad ;)
Bakgrundsinfo skulle man vilja ha till många av objekten i den här tråden.... 😀 Tumme upp!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Mer utforskning av hemskogarna.
Har bott här i snart 8 år men ändå inte sett den här ruinen! Fanns även ett gammalt kvarnhjul och en stol! :)

IMG_20200514_191955.png
IMG_20200514_194743.png
IMG_20200514_195002.png

motionisten

Aktiv medlem
Ha, du har en likadan XXL-cykel som jag. Är du nöjd?
Ja, för 7,5 K på rea är det ju mycket cykel för pengarna. Jag har fler MTB men använder denna mycket, får ofta gå i grisväder då jag är för snål att slita på de andra. Men geometrin är grusvägshoj och snäll stig endast, men det passar mig bra då jag nästan bara kör det. Gaffeln är ju jättebra för ändamålet. Haft problem med lager i framhjulet men fått helt nytt hjul av xxl annars inga problem med den, gått många mil nu. Så ja, jag är nöjd.

weldion

Aktiv medlem
CDBF2BD2-95EC-4756-A696-88DCE084201F.jpeg
9E64A4E6-A52E-44EF-95E4-2AB0332B3673.jpeg

Bilder från en liten promenad idag.
En liten lada som har sett bättre dagar.

Oestberg

Medlem
Några till på vagnen. Själv var jag rädd att stanna vid den. Tänkte att det kan vara nån som bor därinne som kommer hoppa ut. Så jag fotade från lite längre ifrån.😀 Väldigt snabb och skön väg o cykla på där förresten.
Passerade där för någon vecka sedan, mycket trevlig väg att cykla på. :)

Det bodde ingen inne där. ;)

Mikva

Aktiv medlem
Vill man vara en god medborgare kan man ta hand om fyndet och anmäla online till Polisens hittegodsavdelning. Det finns inget krav på att fyndet ska lämnas in, bara att det anmäls inom rimlig tid. Är det sedan ingen som gör anspråk på statyn så är den din.
Edit: står den på en övergiven räknas det nog inte som fynd.
Innan jag tog hem något sådant(ser ut som en del från en fontän) från skogen skulle jag nog försäkra mig om att den inte är stulen och dumpad där. Alltid svårt att bortförklara att man har stöldgods i sin ägo, speciellt nu när god tro knappt existerar. En sådan pjäs kan ha ett inte helt obetydligt värde och är nog inget man lämnar i skogen när man är tröttnat på den...

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hittade två spännande saker på Vättlefjällsturen idag...

Ett torn i Ale

IMG_20200518_144439.jpg

Sedan ett stort plåtskjul mitt i skogen:

IMG_20200518_154132.jpg

Farsan

Medlem
Får det smälta lite till så är det bara att lägga i ettan och dra iväg.
15639D78-A858-41DD-B52D-B9AF3B98591C.jpeg

ensamvarg

Medlem
Hittade två spännande saker på Vättlefjällsturen idag...

Sedan ett stort plåtskjul mitt i skogen:

Visa bilaga 417877
Sikket sammanträffande, det skjulet gick jag förbi ibland när jag vandrade runt i Vättlefjäll, hade funderat på att lägga upp en bild här men du förekom mig:

7A514251-CF11-4320-BF6F-7AF42335E17E.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer