[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått

Atakua

Aktiv medlem
[OT] Visa övergivna bilar (gärna i skogen), hus, båtvrak och annat gott och smått
Allvarligt talat, vad är det? En radaranläggning?
Det är faktiskt en gåta för allmänheten. Mest sannolikt är bollen ett slags militärantenn, eller ett distraktionsmål. Det finns absolut inga mer anläggningar runt den, så misstänker man att bollen hade fallit av en helikopter när den fördes till en militärbas.

Fler hypoteser finns men få förklaringar. Akustiken inuti bollen är dock förunderlig.

42Hz

Aktiv medlem
Det är faktiskt en gåta för allmänheten. Mest sannolikt är bollen ett slags militärantenn, eller ett distraktionsmål. Det finns absolut inga mer anläggningar runt den, så misstänker man att bollen hade fallit av en helikopter när den fördes till en militärbas.

Fler hypoteser finns men få förklaringar. Akustiken inuti bollen är dock förunderlig.
Cool! Var finns den?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Haha! I trafik fram till i somras, fortfarande godkänd besiktning. Vore kul att höra storyn.

Jag kunde inte identifiera grundobjektet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fast är det någon som får göra avsteg från det så är det väl trådskaparen själv? :-)

Berk

Aktiv medlem
Fast är det någon som får göra avsteg från det så är det väl trådskaparen själv? :-)
Ja, menade inte att en moderator skulle göra det :)

Otroligt att det finns såna skapelser i Sverige, men också intressant att bara Yonna verkar hitta dom.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Haha! I trafik fram till i somras, fortfarande godkänd besiktning. Vore kul att höra storyn.

Svårt att tro det är en Saab 95 därunder. Kollar man på a-stolparna och vindrutan så ser det mer modernt ut. PT-cruiser?

Yonna

Aktiv medlem
Men då hör den inte i den här tråden.
Trådskaparen plus en moderator som båda tycker om bilen? Glöm det :)

Jag lovade att cykla tillbaka men det tar tid för jag ändrade planen. Är på långfatbikeresa just nu men de varnade att älgjakt börjar måndags så då är det smartare att försöka komma ut ur skogen innan jag får några blya cigarrer i huvudet. Bäst att följa några fina stigar som tar mig till en små grusväg som går sicksack hela vägen upp till norr Finland, istf att slösa bort tid för att cykla tillbaka, eller hur? Men ska såklart cykla en gång förbi bilen igen, hoppas bara att det finns då folk att fråga.

Otroligt att det finns såna skapelser i Sverige, men också intressant att bara Yonna verkar hitta dom.
Hoho, finns ju många fantastiska rosthögar i tråden som inte har fångat med min kamera!
Men jag är skitdåligt att posta bilder här, glömmer ofta eller har ingen nätverk eller tom mobilbatteri. Kan kolla nu om jag hittar några bilder i mobilen, annars har jag hemma några tusentals. Bara att komma ihåg att posta.

Yonna

Aktiv medlem
Hittar inte så snabbt en bild som är intressant, bara gamla bilar som t.ex den här:

DSC05744.jpg

Nåt helt annat är den här gammalgubben. Men han är övergiven så han får också vara med i tråden:

DSC08656.jpg

Yonna

Aktiv medlem
I närheten av Bergslagsleden finns också en gammalbilförsamlingsplats i skogen, men tror kommunen har rensats för jag hittade inte. Men det såg iaf ut som här:

DSC03453.jpg

Stumpy

Aktiv medlem

Även om det inte är SAABen, så är det lite intressant att den bara gick 600 mil under sina första 30 år.

Yonna

Aktiv medlem
Det här är lite annorlunda, men övergiven och gammal, typ 6000 år. Det är vid Nämforsen (Näsåker), vid den här lilla bron som jag försökte fotografera för bro-tråden:

DSC00320.jpg

Men för bästa bilder får man ju klättra ner och där hittar man de här mycket gamla hällristningar:

DSC00323.jpg

Älgjakt, fisk, män med stora penis .. Sverige har inte riktigt förändrats. Men det kändes ändå konstigt att stå där med fatbiken, mitt lilla tält och kamera med wifi-funktion.

nämforsen.jpg

Akronym

Aktiv medlem
Det här är lite annorlunda, men övergiven och gammal, typ 6000 år. Det är vid Nämforsen (Näsåker), vid den här lilla bron som jag försökte fotografera för bro-tråden:

Visa bilaga 446732

Men för bästa bilder får man ju klättra ner och där hittar man de här mycket gamla hällristningar:

Visa bilaga 446733
Älgjakt, fisk, män med stora penis .. Sverige har inte riktigt förändrats. Men det kändes ändå konstigt att stå där med fatbiken, mitt lilla tält och kamera med wifi-funktion.

Visa bilaga 446734
Runt Nämforsen är det sjukt fint. Kan rekommendera att besöka festivalen Urkult som hålls där

Yonna

Aktiv medlem
P1180040.jpg

Alltid välkommen ett övergivet hus när de lovade regn i natt.

P1180041.jpg

Dörren är öppen.

P1180042.jpg

Fönstret också.

P1180043.jpg

Belgiska Blue Army Gin?? Yeah, glory glory FC Bruges!

P1180045.jpg

Men köket, nää det är inget för en riktig hemmafru som jag.

P1180046.jpg

P1180047.jpg

Och sovrummet är fyllt med glasskärvor och det tycker fatbiken inte om så vi körde vidare.

sih

Aktiv medlem
Mycket intressanta detaljer. Snyggt med klädesplagget upphängt på galgen, jämfört med allt skräp överallt.

Du kollade möjligtvis inte datum på tidningarna? Någon som kan gissa ålder på förpackningarna?

fhloston

Aktiv medlem
Så häftigt. Och så sorgligt. Osäker på om jag skrivit samma tidigare, men... En gång i tiden var det säkert någon eller några som var överlyckliga att få flytta in i sitt nya fina hus. Samma hus som nu ser ut som ett bombnedslag, ett tomt skal, eller bara en förhöjning i marken.

Yonna

Aktiv medlem
Mycket intressanta detaljer. Snyggt med klädesplagget upphängt på galgen, jämfört med allt skräp överallt.

Du kollade möjligtvis inte datum på tidningarna? Någon som kan gissa ålder på förpackningarna?
Det fanns många små flaskor i köket, typ bruna medicinflaskor, tror det har varit nån apotek/läkare eller en gammal häxa som bodde där. Det var t.ex många små burkar med frön, kryddor och tjock olja som luktade fortfarande hostmedicin. Några flaskor hade etikett med tillverkningsdatum (t.ex 1961) och patientens namn på. Så tror det var sista året huset 'levde'.
Har inte varit uppe för huset var i dåligt skick så vågade inte gå upp på trappan (taket i vardagsrum hade rasat ner). Det var också en källare men den var också livsfarligt. Ute fanns en stor skorsten mitt i resten av en lada/stuga, den har helt brunnit ner till grunden.

Har mer bilder av huset, skorstenen etc (också de där prydliga skjortorna på galgar). Ska försöka skicka de en annan gång för de finns på ett SD-kort som är just nu lite försvunnen i röran som man kallas packningsgrejer.
Men kan skicka några andra övergivna-bilder nu .. får bara kolla först :)

Yonna

Aktiv medlem
P1180360.jpg

Nåt helt annat, och mycket äldre än huset. Kolakojor, kanske några hundra år gammal. Men den här har iaf fått nån gång ett nytt fönster.

P1180577.jpg

En koja till, med ett troll bakom fönstret som tog bilder av mig. Jag sa att jag inte tycker om det men hon lyssnade förstås inte och ropade glåpord och uppmaningar att jag får klippa mitt hår och skaffa ett jobb. Elaka skogstroll :)

Rassemouse

Aktiv medlem
Visa bilaga 448353
Nåt helt annat, och mycket äldre än huset. Kolakojor, kanske några hundra år gammal. Men den här har iaf fått nån gång ett nytt fönster.

Visa bilaga 448354
En koja till, med ett troll bakom fönstret som tog bilder av mig. Jag sa att jag inte tycker om det men hon lyssnade förstås inte och ropade glåpord och uppmaningar att jag får klippa mitt hår och skaffa ett jobb. Elaka skogstroll :)
Fint! Vars är det?

Yonna

Aktiv medlem
Vet inte riktigt var dem finns, har sett många av dem nu (är på långcykeltur) och har varit så ofta vilse att det är lite svårt att komma ihåg. Men det var iaf i Kilsbergen på gränsen mellan Närke, Värmland och Västmanland. Finns många fina mtb-leder där.

Den här stackars bil finns också där nånstans:
P1170946.jpg

P1170947.jpg

P1170949.jpg

P1170950.jpg

Rassemouse

Aktiv medlem

Yonna

Aktiv medlem
Finns så många gamla fordon i skogen, kan fylla tråden varje dag med bilder. Som den här bussen:

P1190003.jpg

P1190004.jpg

P1190005.jpg

Finns inte mycket buss kvar.

P1190006.jpg

Men den har lågentre och alltid vackert utsikt.

P1190008.jpg

Hur länge tar det innan däck försvinner?

-****-

Aktiv medlem
(Rester av) en gengaskonvertering kanske?
Tveksamt. Bilen är definitivt av efterkrigsmodell. Gengas användes under andra världskriget. Snarare för att motorn har suttit där bak. Varför annars är utrymmet bak ventilerat? Om jag inte misstar mig är bilen en runt 60 år gammal Renault Dauphine:

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer