[OT Voodoo-HIFI ] Högtalarkabel mm (Varning! innehåller inlägg av folk med övernaturliga förmågor)

Supertramp_

Ny medlem
[OT Voodoo-HIFI ] Högtalarkabel mm (Varning! innehåller inlägg av folk med övernaturliga förmågor)
Kanske finns det någon cyklande "HIfi-bög" här på Happy som kan svara på följande (annars får jag väl ta och regestrira mig på något HIFI-forum)?

Jag och frugan håller på att planera ny möblering av vardagsrummet. I detta ingår införskaffande av ny högtalaranläggning.

Vissa medlemmar av famlijen vill till varje pris undvika att ha en synlig subwoofer. Skulle det fungera att ställa subwoofern inne i stereobänken? ?

Idén var att ställa en sån här (ca 30x30x30cm)
632960916031250000_Velodyne-spl-800i-Large-Ima.jpg

i ett sånt här skåp (fast med dubbel höjd på några av låderna så att man får plats med subwoofern, luckorna ska vara stängda dock):
1.jpg

Skulle det funka ljudmässigt tror ni?

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:

Yps

Ny medlem
Det kommer nog bullra en del om du har luckorna stängda. En hel del lufta som ska ut och in. Så jag rekommenderar det inte.

/Magnus

Skogling

Aktiv medlem
Hur långt är ett snöre? Det enda sättet är att testa sig fram. Ljudbilden förändras drastiskt när du flyttar runt lådan. F.ö. håller jag med yps. Inte i något skåp !

plumse

Aktiv medlem
Det var min spontana tanke också. Det kommer skallra och väsnas i det där skåpet.
Ställ subban under skåpet bredvid bänken istället. Det är samma färg på alla tre grejorna så det smälter in ganska ok.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Kolla med Ville. Han har jobbat på Hifi-butik har jag för mig. Vår bas står i en hörna vid två bärande betongväggar, funkar bra tycker jag. Vet dock inte om det är optimalt men det ska ju som du sa, se ok ut med.

Fässberg

Aktiv medlem
Ett gammalt HIFI-nörd trick går till som följer:
Gör så här, ställ subban i "sweet spot:en" dvs i den fåtälj eller del av soffan som du kommer sitta mest i när du lyssnar på systemet.
Sen så får du kräla runt på golvet i rummet och där du upptäcker att det spelas mest bas, där ska subben stå, lätt som en plätt:) Fast nu vet det ju egentligen inte det du frågade efter men som vi alla vet finns det ju inga genvägar till det perfekta ljudet :)

plumse

Aktiv medlem
Jag läste i en hifitidning en gång att Fässbergs tips funkar varje gång men risken finns att det ställer stora krav på nytänkande ang möblering samt en MYCKET förstående sambo...

roefv

Aktiv medlem
Fässberg skrev:
"Sen så får du kräla runt på golvet i rummet och där du upptäcker att det SPELAR MEST BAS, där ska subben stå, lätt som en plätt:)"

Hmmm... om man ska vara petig så ska den INTE stå där den spelar mest bas utan där den LÅTER bäst. DVS där den låter mest tight och inte bara som en bummlig fjortis bas =) Men smaken är ju som röven klöven...

/ Joakim

Supertramp_

Ny medlem
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Ställ subban under skåpet bredvid bänken
> istället. Det är samma färg på alla tre
> grejorna så det smälter in ganska ok.

Har redan försökt med det argumentet...

Jag kan tillägga att jag har relativt blygsamma ambitioner när det gäller ljudkvalitén. Vi har ett annat TV-rum med större bioanläggning, men jag vill då och då kunna titta på film och spela hyfsat hög musik även i vardagsrummet. Stora högtalare är inte att tänka på, så enda alternativet är små vägghögtalare + en sub-woofer (som dock måste vara "osynlig").

Fässberg

Aktiv medlem
roefv: det var ju så klart det jag menade, uttryckte mig lite flummigt bara :)

plumse

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför kvinnofolket alltid väljer fel när de står inför valet mellan något som funkar och något som är snyggt! Det är ju funktionen vi vill åt! Vem vill ha en skitsnygg högtalare som låter skit t.ex?

Tobe

Aktiv medlem
Har basen ställbar delningsfrekvens? Klarar högtalarna som ska vara till basen att spela lite bas? Om så är fallet, dela ganska lågt 80-100Hz och ställ basen i stort sett var du vill, dock inte inne instängd. Så låga frekvenser är väldigt svåra att riktningsbestämma. Det bästa sättet att ta reda på vad som funkar är ju att testa!

JT

Ny medlem
Fässberg skrev:
> Sen så får du kräla runt på golvet i rummet
> och där du upptäcker att det spelas mest bas,
> där ska subben stå, lätt som en plätt:)

Ja, det är ett bra sätt att hitta var du har en stående våg. Denna punkt kommer även vara olika för olika frekvenser. Det har ju dock ingenting med var optimal position för subben är.
Optimal position är där alla frekvenser spelas lika starkt. Eftersom rummet (troligen) inte har någon akustikbehandling alls så finns det knappast heller någon sådan punkt. Då spelar det heller knappt någon som helst roll var subben står, det blir en kompromiss hur man än gör.

Att ställa subben i hörnet brukar vara populärt annars eftersom du får förstärkningsreflexer från tre sidor. Det är ju populärt eftersom många inte har sub för att höra bas utan snarare vill höra lågfrekvent muller.

Supertramp_

Ny medlem
Jo, jag förstå ju att bästa sättet är att testa men jag har inte köpte subwoofern ännu och den akuta anledningen tíll att jag frågade var att vi precis beställde en stereobänk och jag funderade på om vi kanske skulle ändra beställningen för att få plats med en sub i bänken. Men som fler personer var inne på här så misstänker även jag att det inte blir så bra att stänga in baslådan i ett skåp.

Under soffan får den inte plats. Får försöka övertala frugan att ha den på golvet, fast inte på väggen där högtalarna står. Fast då måste jag nog dela rätt lågt i frekvens för att inte höra att basen kommer "från sidan" vilket innebär större fronthögtalare vilket innebär missnöjd fru. Hur man än vänder sig har man ändan bak... :-(

Senast redigerad av en moderator:

audiojan

Ny medlem
Ställ subwoofern så fristående som möjligt, och absolut inte i ett hörn! Det ger en förstärkning enbart i vissa frekvenser och ger en bas som kommer att låta väldigt fet, men fruktansvärt slö och i längden enerverande.

Bästa stället för en subwoofer är i parallell med högtalarna, alltså en bra bit in i rummet...

Detta är dock inte så lätt om man har en oförstående fru....

Bästa sättet är att be någon hjälpa till med att flytta subwoofern medans du sitter i "sweetspot" tills det låter bäst.

swerider

Aktiv medlem
Bygg ett nytt soffbord med en DIY sub inuti...
Alt ställ subwoofern precis bakom soffan om möjligt, blir en bra punch i kroppen, glöm inte att fasvända bara.

lleberg

Aktiv medlem
En fotpall under bordet ær væl alltid uppskattat? =)

Stervelo

Aktiv medlem
Placering av sub är krångligt, om det ska bli "hifibög" bra, jag vet, jag är en sån själv.

Men, eftersom placeringen är viktigare än ljudet i ditt fall, så gör så här, i min mening.

Definiera VAR den kan få stå, glöm skåpet, det kommer att bli så dåligt att det är löjligt. En subba kan i vissa fall själv hoppa runt på golvet, i ett skåp vill jag inte ens tänka på.

Sen, ställ subban i de olika positionerna och se var du får ett ljud du kan leva med.

Fasen och delningsfrekvensen är viktiga, och krångliga att justera in, om det nu inte är så att du kör med en "hemabioförstärkare" då sköter den delningen mellan högtalare och sub, då ska du bara pilla med fasen, den kan vara steglös, 0 till 180 grader eller bara ha två lägen, 0 och 180 grader.

Nu vet jag inte hur din delning blir, men du har alltid valet att köra dina burkar "full range" alltså de spelar en ofiltrerad audiosignal, sen försöker du justera delningsfrekvensen på subban så det matchar. Det är en del hifibögar som påstår att de ger bäst integration.

Delar du av huvudhögtalaren med, så kan du i teorin få renare mellanbas mellanregister om det spelas av samma element som basen, helt enkelt för att konen gör mindre utslag, och den distar då mindre. Men så ska något dela huvudhögtalren, vilket subben ofta kan göra, men meckigt, men som sagt har du en hemmabioförstärkare så gör den det åt dig. Du fixar bara small eller large frontar.

Ett gott tips är att subben ska du inte "lägga märke" till, förrens du slår av den, då ska det höras att det saknas något. Drar subben uppmärksamhet till sig är nivån för hög. Detta i hifibögperspektiv. Du får ju sjävklart spela den hur du vill.

Kan du hantera en lödkolv kan jag ge tips om billig sladd som är bra, får du en liten förbättring mot de där laktrissnörena som följer med. Stena mig nu.

Lycka till.

roefv

Aktiv medlem
Varför heter det HiFi-bög... så vitt jag vet är jag inte det minsta gay och jag gillar musik och HiFi? Kan det verkligen vara så. Blir vi kallade cykel-bögar på HiFi-forum etc!?
Så om jag gillar Hifi och cykling så borde man vara en Bög i kvadrat... eller?

/ En glad HiFi och Cykel Bög... fast nu var ju inte jag bög, struligt detta!?

Stervelo

Aktiv medlem
Var kommer putsbög ifrån då? Med det menas ju någon som håller allt i skinande skick, bryr sig mycket om det som putsas. Hifibög, någon som bryr sig väldigt mycket om sin hifi?

Oscar

Aktiv medlem
som vi säger: ut med subban och in med subben

Mike å

Aktiv medlem
Skulle ni inte kunna göra en "tygkjol" till skåpet så att subben kan stå under utan att synas.

plumse

Aktiv medlem
Stervelo skrev:
> Var kommer putsbög ifrån då? Med det menas ju
> någon som håller allt i skinande skick, bryr sig
> mycket om det som putsas.

Det måste stämma för vänder man på alltsammans och får någon som bryr sig väldigt mycket om vad det putsas med och inte så mycket vad som putsas får vi bögputs, dvs krämer å sånt skit

Stålis

Medlem
Det där är en Velodynebas. Är det månne en med mic till? Isf kan den stå vart som. Annars bör den stå en anslutning till fronthögtalarna. Absolut INTE i ett skåp.

TommyE

Ny medlem
Stora högtalare är inte att tänka på, så enda alternativet är små vägghögtalare + en sub-woofer (som dock måste vara "osynlig").

Bremen HD12.0 kanske är ett alternativ. De är avsedda att hängas på väggen och är rätt snygg. HD12 går rätt långt ner, 35 Hz så en subwoofer blir kanske rentav onödig. De kostar dock en slant, 15000 kr per par. Men små satelliter/stativhögtalare med stativ och subwoofer är ju inte direkt gratis, om du siktar på en liten Velodyne eller dylikt.

Länk till tillverkaren (inte så mycket info, man får nog kontakta Peter om man har mer specifika funderingar):

http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html

Lite bilder...

page5-1004-full.jpg

page5-1008-full.jpg

Vissa medlemmar av famlijen vill till varje pris undvika att ha en synlig subwoofer.

Trist. Det är enklare att placera två eller flera subwoofers så att det låter bra. Liten förklaring nedan varför det är så.

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Annars finns ju riktiga lajfstajlprodukter från Bose och Bang&Olufsen som borde tillmötesgå denne familjemedlems krav vad gäller estetiken.

teamthrone

Ny medlem
jäklar det här resonemmanget borde platsa i dagens i-landsproblemtråden!

Pusher

Ny medlem
Joakim Quensel skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ställ subban under skåpet bredvid bänken
> > istället. Det är samma färg på alla tre
> > grejorna så det smälter in ganska ok.
>
> Har redan försökt med det argumentet...
>
> Jag kan tillägga att jag har relativt blygsamma
> ambitioner när det gäller ljudkvalitén. Vi har
> ett annat TV-rum med större bioanläggning, men
> jag vill då och då kunna titta på film och
> spela hyfsat hög musik även i vardagsrummet.
> Stora högtalare är inte att tänka på, så enda
> alternativet är små vägghögtalare + en
> sub-woofer (som dock måste vara "osynlig").

You're screwed!
Köp ett par bra hörlurar med lång sladd ;)

Stålis

Medlem
teamthrone skrev:
> jäklar det här resonemmanget borde platsa i
> dagens i-landsproblemtråden!

Ungefär som 99% av Happys övriga trådar. ;)

Supertramp_

Ny medlem
Stålis skrev:
> Det där är en Velodynebas. Är det månne en med
> mic till?

Que???

Speedman

Medlem
Mike å skrev:
> Skulle ni inte kunna göra en "tygkjol" till
> skåpet så att subben kan stå under utan att
> synas.

Just det. Tyg, tyg, tyg. Nyckeln till förståelse i hemmet. Bygg en liten tygkvadrat att stoppa in subben i. Typ bara ett litet skelett av reglar och sedan klä med tyget som hon självklart får välja.

Sen kan du också fråga henne vilka kompromisser hon gör i ert gemensamma hem? Om du nu tvingas kompromissa i denna fråga...
Gör en varsin lista på vad som är viktigast för er. Men min förra sambo så hade jag tre saker på min lista. Stereon stereon och stereon. Den tog i och för sig upp hela rummet med absorbenter, diffusorer och basfällor... ;-)

JT

Ny medlem
Speedman skrev:
> Den tog i och för sig upp hela rummet med
> absorbenter, diffusorer och basfällor... ;-)

Har du inga bilder på dessa?

TommyE

Ny medlem
Apropå diffusorer...

En del prylar i sortimentet ser ut att vara grejer man kan göra själv, kvartsstavar och lite träplattor är ju inte så dyrt... men måtten måste ju bli rätt förstås.

Lite snygg färg osv så kan det bli en rätt fin inredningsdetalj. Har sett diffusorer som även har funktionen som CD/DVD-ställ.

Vad kostar diffusorerna i bilderna nedan? Finns inget pris på deras hemsida, men de kanske är så billiga att man hellre köper dem än kör DIY?

ad10vaa.jpg

ad20ver2.jpg

ad30.jpg

Den här, i bild nedan, är lite svårare att göra själv, om man inte har ett exemplar man kan göra en form efter. Golden Horn som den heter är ganska dyr, runt 3000-3500 kr styck om jag inte minns fel.

goldenhorn.jpg

Supertramp_

Ny medlem
He he, dom där ska jag hota med om hag inte får sälla subwoofern där jag vill! :-)

Diffusor... jag trodde det var sån där aerodynamik som sitter längst bak undertill på F1-bilar för att skapa undertryck.

PontusL

Aktiv medlem
Kan rekommendera den här diffusorn:

EH_billy_08_1_250X250.jpg

(den vita med böcker i i bakgrunden alltså, inte basabsorbenten framför)

Aktiv medlem
OJ!, en riktig nördtråd. Jag har ju lovat mig själv att inte hänga på sånnahär ställen. Men jag gör ett undantag..=D

Vart du skall placera din bas beror på två ganska viktiga detaljer.
Din bas och dig själv.

En bra bas är mycket lättare att placera och ganska okänslig på vart du ställer den. Basen ser ut att vara en velodyn?!..Är det med mic och hela kittet eller den utan? OM det är med så kan du klämma in den i vilket hörn som helst med fördel och så klipper du bara bort överflödiga detaljer.

Annrs är det att pröva sig fram som gäller. Och dte är där DU kommer in i bilden. Vad tycker du låter bra och vart går din nördgräns.

Är du lite nörd skulle jag rekomendera att dela den vid absolut högst 80 Hz och sedan ställa den på samma längd från dig som dina högtalare står.

Att ställa den i skåpet så den har fysisk kontakt med själv bänken är nog inget vidare för vara sig din elektronik eller ljudet. Men om du inte är allt för kär i din seereobänk kanske du kan modifiera den så att basen står på golvet men bakom glasdörrarna. Se bara till att du får ordentligt med luft in utan att det susar samt att inget skallrar.

Annrs kanske man kan måla den eller nått..;)

Men kom ihåg bara att inget är fel sålänge du inte tycker det låter fel. Så lyssna inte för mycket på oss nördar i denna tråd.

Förövrigt så har jag slutat nörda. Bara så ingen tror något annat.-.:)

Johan T

Aktiv medlem
Det finns nog ingen bransch med så mycket charlataner och totalt oventenskapliga metoder som just hi-fi-branschen. Ta allt med en fet nypa salt.

Testtoner kan du ladda ner här: http://www.lts.a.se/ljud/. De kanska kan vara hjälpsamma för att identifiera problem om det låter lattjo.

Min subba står helt värdelöst. Men om man har anläggningen för att lyssna på musiken och inte på ljudet så kan man kompromissa en hel del :-)

Aktiv medlem
OJ!...kommer ingmar öhman hit snart nu eller. Bäst att jag drar då..HAHA

Johan T

Aktiv medlem
Ville skrev:
> OJ!...kommer ingmar öhman hit snart nu eller.
> Bäst att jag drar då..HAHA

hihi. Schaman Öhman kör nog bara motoriserade cuklar så jag tror vi klarar oss ;-)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer