[OT Voodoo-HIFI ] Högtalarkabel mm (Varning! innehåller inlägg av folk med övernaturliga förmågor)

PG

Ny medlem
[OT Voodoo-HIFI ] Högtalarkabel mm (Varning! innehåller inlägg av folk med övernaturliga förmågor)
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Borde det inte vara bättre att helt strunta i en
> massa mellansteg och koppla in sig direkt i den
> del av hjärnan som tolkar hörselintryck?

Problemet kvarstår ju, vilken typ av kabel skulle man använda?
Koppar, silver, kolfiber???????

För att inte tala om kontakten......

PG

GoranS

Aktiv medlem
Jag säger inte att vi ska plocka från "experterna" alla leksaker, bara minska ner lite antalet produkter i leksaksaffären.

silverman834

Ny medlem
Jannetuba skrev:
> Jakten på det perfekta ljudet är över:
> http://www.fokus.se/2015/02/oronbedovande-fiasko/

Jag tycker att det mesta kring snack om jakten på det perfekta ljudet är löjligt och kör själv med utrustning som de flesta nog bara skulle skaka på huvudet åt så dålig den är.

Men, jag måste vända mig mot en formulering i texten.

"Men när USA:s ledande teknikjournalist, David Pogue, gjorde ett ingående blindtest på fjorton personer mellan Pono och en vanlig Iphone tyckte majoriteten att den vanliga mp3-filen lät bäst."

Detta kan enkelt bortförklaras med att folk i stort har lärt sig att uppskatta komprimerad musik och anser nu att det är så det ska låta och att högupplöst musik, som rent tekniskt är "bättre", helt enkelt låter "fel" då de är ovana vid det.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja rimligtvis borde utfallet vara att de inte kunde välja om det nu inte ska vara någon skillnad. Att de kunde tycka att mp3n lät bättre tolkar jag som att det fanns en hörbar skillnad.

heklamama

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> Ja rimligtvis borde utfallet vara att de inte
> kunde välja om det nu inte ska vara någon
> skillnad. Att de kunde tycka att mp3n lät bättre
> tolkar jag som att det fanns en hörbar skillnad.

Många människor gillar att vrida upp bas och diskant, trycka in Loudnessknappen o.s.v
Att de tycker att det låter "trevligt" betyder inte att det är bra.

Jag misstänker, utan att ha varit med vid lyssningstestet, att man kanske kan säga att iphonljudet är mer färgat och låter "trevligt" i förhållande till PoNoljudet som förmodligen upplevs som ex. vis "basfattigt".
Däremot är jag tämligen säker på att PoNoljudet är närmare det ljud som spelades in ursprungligen.
Dvs när man lyssnar i Iphonen hör man mer av apparaten. Vilket kan upplevas som trevligt men inte likt ursprungsljudet. Detta baserar jag på olika uttalanden som Neil Young har gjort när han beskriver det filformat han vill skapa.

Sedan tror jag att problemet med det perfekta ljudet ofta ligger innan apparaten du spelar upp ditt ljud på. Många inspelningar är mycket hårt mastrade för att höras när den spelas i bakgrunden. Dvs att man vill ha en jämn hög utnivå på signalen. "Loudnes war". Av olika skäl drabbar denna hårdmastring mer medium där ljudet lagras digitalt.
Jag tror att de filer som man kommer att kunna köpa til PoNo är mastrade med förnuft.
Man kan så vitt jag förstår även lyssna på mp3or i Ponon. Om det då är en taskigt mastrad mp3 så blir den inte bättre genom att spelas upp i PoNon.

JT

Ny medlem
Om man tycker att det låter bra så låter det bra.

mmmrrrr

Aktiv medlem
I am sitting in a room, different from the one you are in now

perzzon

Aktiv medlem
JT skrev:
> Om man tycker att det låter bra så låter det bra.

Fast ljudnerdarna, målgruppen för den här ljudspelaren, brukar ju mest bry sig om att det skall låta så likt som artisten önskade, snarare än så "bra"(i det här fallet publikfriande) som möjligt.

Har lite svårt att förstå den hållningen men det är ju iaf så det brukar låta när det diskuteras.

heklamama

Aktiv medlem
Nu har jag läst på lite om PoNon.
Blir inget köp...

Verkar dyr.
Ökar ju alltid känslan av att den måste vara bra.
Andelen nedladdningbara högupplösta ommastrade filer verkar inte så stor samt svåra (omöjliga?) att identifiera i "butiken".
Finns gott om musik som låter bra i iphone.

Supertramp

Aktiv medlem
perzzon skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man tycker att det låter bra så låter det
> bra.
>
> Fast ljudnerdarna, målgruppen för den här
> ljudspelaren, brukar ju mest bry sig om att det
> skall låta så likt som artisten önskade,
> snarare än så "bra"(i det här fallet
> publikfriande) som möjligt.
>
> Har lite svårt att förstå den hållningen men
> det är ju iaf så det brukar låta när det
> diskuteras.

Beror ju på liksom. Vill man återskapa ljudet/känslan från tex en live Rockkonsert så krävs, förutom stora baselement som kan flytta mycket luft, även att man tweakar ljudet lite med tonkontrollerna.

heklamama

Aktiv medlem
bifogar en bild från ett mycket tidigt blindest på Edisons Fonograf:

EdisonsToneTest.jpg

Deltagarna lyckades inte skilja mellan Live / Inspelat.

silverman834

Ny medlem
Jag har en skiva som är inspelad på en kassettbandspelare i ett kök i ett ockuperat hus, skulle jag få en bättre lyssningsupplevelse av att spela upp den på pononen?

ol__

Aktiv medlem
Gissar att det diskuteras. Kan någon ge en recap på vad man ska köpa för multiroomsystem? Är det Sonos som gäller? Vilka är utmanarna? Vill ha en mindre enhet för köket och en något större/bättre för vardagsrummet. Anslutning via blåtand helst, utan att behöva krångla med extra appar (fast det kanske är.enkla appar?). Primärt användningsområde är musik. Tror jag behåller mini 5.1-systemet till TVn.

#orkarinteläsahelatråden

slowandlow

Ny medlem
Kör sonos "överallt" men till film/spel/fysisk musik har jag kvar stärkare och 5.1 i vardagsrummet. Sonos har integration med tex spotify/soundcloud/wimp/xbox music/mm. Finns system från philips/samsung mfl, vet inte hur dom låter men gissar att dom också har Spotify osv.

Mini_me

Aktiv medlem
Sonos "BAR" verkar trevlig som TV ljud källa.

Känner några som ger den med berömt godkänt (folk som överlag är kräsna jävlar)

Jag har en PLAY5 och är sjukt nöjd med gränssnitt , ljud mm. Dock är jag ingen HiFi nörd..Iphone med Semi billiga lurar från HiFi klubben är kalas enligt mig.

Fast hade pengar funiits..då jevlar.

ol__

Aktiv medlem
Just det, jag använder Sony Android. Det är ju inga problem med Sonos som jag förstår, men airplaylösningar går ju bort.

bojsänke

Ny medlem
Har du inte B-zon på befintlig anläggning? I så fall skulle jag använda den, och eventuellt ett trådlöst IR-öga.

ol__

Aktiv medlem
Nej, det har jag inte. Smart annars, det hade räckt tror jag.

slowandlow

Ny medlem
Sonos playbar låter tunt som fan utan sub. Med sub blir det runt 13000. Duger till en ok anläggning eller i mitt fall en hyfsad stärkare med mina gamla högtalare. Nästa byte blir det nog någon playbar dock...

bojsänke

Ny medlem
ol__ skrev:
> Nej, det har jag inte. Smart annars, det hade
> räckt tror jag.

Perfekt anledning att uppgradera recievern då! ;)

Rattnalle

Aktiv medlem
bojsänke skrev:
> ol__ skrev:
> -----
> > Nej, det har jag inte. Smart annars, det hade
> > räckt tror jag.
>
> Perfekt anledning att uppgradera recievern då! ;)

Ger förmodligen mycket bättre resultat för mindre pengar än någon innepryl.

Snuten

Aktiv medlem
Jannetuba skrev:
> Jakten på det perfekta ljudet är över:
> http://www.fokus.se/2015/02/oronbedovande-fiasko/

"Det har länge varit brant uppförsbacke för de medelålders män som samlat håret i allt glesare tofsar medan de predikat vikten av rätt förstärkare och kablar mellan din ljudenhet och dina högtalare."

Ha ha ha ha ha osv

fhloston

Aktiv medlem
Det enda jag inte gillar med Sonos är att Spotifygränssnittet inte är något vidare.

mats412

Medlem
Alla blindtest som inte är ABX-test är tveksamma. Om man inte säkerställer att testpersonerna hör skillnad så är resultatet rätt meningslöst.

Testet med mp3 ovan liknar test av soja i GP där alla föredrar Mrs Shengs soya, alltså för att det är vad de är vana vid. Sen om den är bättre eller sämre kan man ju diskutera. Men vad gäller musik så finns det ju i många fall ett akustiskt instrument som ska återges, dvs ett facit.

Jag tillhör gruppen som längtar tillbaka till tiden då i alla fall CD/vinyl fanns som gav en rimlig återgivning av exempelvis trummor med cymbaler och hihats. ADTRAC-kodningen på mp3 har tagit ljudkvaliten tillbaka till tiden innan vinyl uppfanns, som om gammal analog bildrörs-TV skulle sändas via Vimeo-HD och folk skulle köpa den kvaliten, skulle inte tro det.

Jag skulle absolut vara glad om musiktjänster som Pono Music slog stort. Då kanske Wimp-"hifi" och Spotify premium eventuellt skulle börja skicka FLAC som minimum. Det vore fint det!

Rattnalle

Aktiv medlem
Just mp3 är det väl iofs ingen som använder längre? Men mp4 och ogg kanske har samma brister vad vet jag?

JT

Ny medlem
Jag använder mp3 dagligen. Jag lyssnar på musik, inte ljud.

mats412

Medlem
I stort sett alla format som snålkodas bygger på ATRAC (skrev fel förut) eller liknande principer, dvs en kodning som bygger på forskning på hur mycket info/energi du kan plocka bort ur en musikfil. Man kan plocka bort en hel del då det finns en maskeringseffekt beroende på hur örat fungerar. Det beror på hur ljudet ser ut i frekvens och nivå relativt alla andra frekvenser i tiden.

Jag är övertygad om att större delen av happykollektivet skulle höra stor skillnad och lära sig uppskatta bra ljudåtergivning om det vore viktigt för dem. På samma vis som bra komponenter och en väl justerad cykel kan ge skillnader i hur den känns att cykla på. Men för allmänheten är ju inget viktigt förutom fredagsmys och lättillgänglig TV :)

Det kommer bli bättre kvalitet på musik så småningom, det blir snart en konkurrensdel i musiktjänster. Men någon måste börja. De har ju t ex höjt från 192 kbit till 320 kbit mp3, varför det om det inte är någon som efterfrågar det? Man kan ju spara mycket plats genom att gå ner till 128 kbit eller lägre.

På 80-talet fanns bandspelare, det var också helt acceptabelt, dvs dåtidens mp3.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Lyssnar man ändå med telefonen eller jobbdatorns hörlursutgång som källa så..

Vinyl finns ju fortfarande om man ska spela på en riktig anläggning.

Snuten

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> Just mp3 är det väl iofs ingen som använder
> längre? Men mp4 och ogg kanske har samma brister
> vad vet jag?

"Mp4 är i sig ingen kodningsalgoritm (eng. codec) utan endast en container som i sin tur innehåller andra mediaströmmar, till exempel MP3-ljud och H.264 video."

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/MP4

Snuten

Aktiv medlem
Själv har jag börjat koda cd-skivor i två alternatiformat; FLAC och mp3. Jag köper ännu inte musik via nätet men skulle väl fötedra något ickeförstörande format om jag skulle göra det.

Fadt å andra sidan är mina kunskaper på området ganska begränsade. Jag gissar lite och väljer vad jag tror är bra för mina behov.

eketjall

Ny medlem
mats412 skrev:
> ...
> som om gammal analog bildrörs-TV skulle
> sändas via Vimeo-HD och folk skulle köpa den
> kvaliten, skulle inte tro det.

Du menar som att titta på "DVD-film" på sin nyinköpta 55" 4k UHD TV med ljud via de inbyggda högtalarna?
För det finns det ju INGEN som gör och sen skryter i fikarummet på jobbet om hur bra bild det blir, eller?!

rising

Aktiv medlem
Hur optimerar man ljudupplevelsen med trådlösa system? Finns det någon sprej med virvlade elektroner man kan använda? Eller något slags avjoniserande doftljus kanske?

42Hz

Aktiv medlem
rising skrev:
> Hur optimerar man ljudupplevelsen med trådlösa
> system? Finns det någon sprej med virvlade
> elektroner man kan använda? Eller något slags
> avjoniserande doftljus kanske?

Vakuum!

;)

happymtb.fr

Aktiv medlem
mats412 skrev:
> Jag är övertygad om att större delen av
> happykollektivet skulle höra stor skillnad och
> lära sig uppskatta bra ljudåtergivning om det
> vore viktigt för dem.

nja, jag lärde mig uppskatta bra ljudåtervinning och det slutade med att jag kunde bara lyssna på skivor som var väldigt bra inspelat men innehöll musik som jag inte tyckte om...

Men jag håller med att tröskel för vad många anser vara ok ljud är väldigt lågt!

Rattnalle

Aktiv medlem
Snuten skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Just mp3 är det väl iofs ingen som använder
> > längre? Men mp4 och ogg kanske har samma
> brister
> > vad vet jag?
>
>
> "Mp4 är i sig ingen kodningsalgoritm (eng. codec)
> utan endast en container som i sin tur innehåller
> andra mediaströmmar, till exempel MP3-ljud och
> H.264 video."
>
> http://sv.m.wikipedia.org/wiki/MP4

Ja jo. Den kängan var välförtjänt.

Atlas

Aktiv medlem
42Hz skrev:
> rising skrev:
> -----
> > Hur optimerar man ljudupplevelsen med
> trådlösa
> > system? Finns det någon sprej med virvlade
> > elektroner man kan använda? Eller något slags
> > avjoniserande doftljus kanske?
>
>
> Vakuum!
>
> ;)

Jag fixade vakuum hemma för att optimera bitstreamen och alla instrument säger att det är perfekt. Men det hörs ingenting. Märkligt.

fhloston

Aktiv medlem
Atlas skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > rising skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur optimerar man ljudupplevelsen med
> > trådlösa
> > > system? Finns det någon sprej med virvlade
> > > elektroner man kan använda? Eller något
> slags
> > > avjoniserande doftljus kanske?
> >
> >
> > Vakuum!
> >
> > ;)
>
> Jag fixade vakuum hemma för att optimera
> bitstreamen och alla instrument säger att det är
> perfekt. Men det hörs ingenting. Märkligt.

Det är för att det avjoniserande doftljuset inte kan brinna i vakuum. Testa att ha det i en separat tryckkammare.

TBone

Aktiv medlem
De avjoniserande doftljusen har dessutom potential att även kunna säljas till kvinnliga woo-woos!

mmmrrrr

Aktiv medlem
Ja, vi som är fattiga kan man ju köpa högtalare och lyssna på inspelat. Men om man är riktigt seriös anlitar man väl musiker direkt? En kammarkvartett tar väl inte mycket mer plats än ett par bra högtalare.

geologen

Aktiv medlem
JT skrev:
> Jag använder mp3 dagligen. Jag lyssnar på musik,
> inte ljud.

Musik är inte ljud?
Består din musiksamling enbart av verk som 4'33"?

Rattnalle

Aktiv medlem
geologen skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Jag använder mp3 dagligen. Jag lyssnar på
> musik,
> > inte ljud.
>
> Musik är inte ljud?
> Består din musiksamling enbart av verk som 4'33"?

Jag antar att det var menat ungefär som skillnaden mellan att läsa en bok och njuta av snygg typsättning.

geologen

Aktiv medlem
Klart jag fattar vad han menar. Men det var ovanligt dåligt formulerat från nån som JT.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer