[OT Voodoo-HIFI ] Högtalarkabel mm (Varning! innehåller inlägg av folk med övernaturliga förmågor)

mats412

Medlem
[OT Voodoo-HIFI ] Högtalarkabel mm (Varning! innehåller inlägg av folk med övernaturliga förmågor)
toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> https://www.goldenears.philips.com/
>
> Mkt bra test/träning ang mp3, guldöron etc. Tar
> ett tag att komma förbi de lätta nivåerna.

Kul, jobbar med ljud så det där ska jag testa. Som happymtb.fr skriver så är det alltid risk att hamna i audiofil-träsket som är precis som att njuta av typsättning istället för innehållet i en bok. Jag var audiofil på riktigt för ca 12 år sedan men det gick över när jag började jobba med rumsakustik och ljudanläggningar.

Så numera har jag övernaturliga förmågor vad gäller ljud. Jag antar att inte alla har förmågan att höra och beskriva delar i ljud som jag har. Det komme rdel sfrån en Mastersutbuildning i ljud och vibrationer samt 5 år som audiofil. Men det är en helt meningslös talang om man inte som jag kan använda den i jobbet. Nu har det varit aktuellt då vi trimmat in den rumsakustiska designen i Malmös nya konsertsal Malmö Live.

Fan vad svårt att urskilja olika kodning på silvernivå, tar en paus!

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Lågnivåinlägg utan voodoo... men en ärligt menad fråga: vad finns det för små soundbars? TV:n här hemma är 22 tum och de flesta soundbars är nära en meter! Jag har hittat PANASONIC SC-HTE80 (http://www.ljudochbi...asonic-sc-hte80) som är 48 cm vilket är bra men den bygger 6 cm på höjden. Hög volym och mycket bas är ointressant, "hifi" och bra tal är viktigt.
Har forumet nåt bra tips på alternativ? Tacksam för svar :)

ipv6

Aktiv medlem
johan44 sa:
Lågnivåinlägg utan voodoo... men en ärligt menad fråga: vad finns det för små soundbars? TV:n här hemma är 22 tum och de flesta soundbars är nära en meter! Jag har hittat PANASONIC SC-HTE80 (http://www.ljudochbi...asonic-sc-hte80) som är 48 cm vilket är bra men den bygger 6 cm på höjden. Hög volym och mycket bas är ointressant, "hifi" och bra tal är viktigt.
Har forumet nåt bra tips på alternativ? Tacksam för svar :)

Sonos Playbase? (Jag har bara sett den på bild.)

johan44

Aktiv medlem
Bra förslag! Rykande färsk. Lite dyr och lite stor för mitt behov. Har hittat Canton DM 50 som verkar trevlig...

sdx

Aktiv medlem
johan44 sa:
Bra förslag! Rykande färsk. Lite dyr och lite stor för mitt behov. Har hittat Canton DM 50 som verkar trevlig...
Lyssna först köp sedan canton kan vara lite vassa i diskanten.

johan44

Aktiv medlem
Låg aktivitet i ljudtråden. Jag söker bra ljud i liten snygg förpackning att koppla till tv och även lite spotify. Mer hifi än basdunk. Är det nån som har erfarenhet av Ruark? http://www.ruarkaudio.com/products/mr1-bluetooth-speaker-system Alla recensioner är översvallande och pris och storlek är rätt. Men det är svårt att få överblick på alternativen så tips mottages tacksamt. (nuvarande panasoniclådan är ok men lite luddig... http://www.poradio.se/produkter/visa/ljud/hemmabio/soundbars/panasonic-sc-hte80)

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    184.7 KB · Besök: 23

Rattnalle

Aktiv medlem
Får den bra recensioner och du har rimliga förväntningar med hänsyn till att storleken faktiskt har betydelse så är det väl bara att köra.

sdx

Aktiv medlem
johan44 sa:
Låg aktivitet i ljudtråden. Jag söker bra ljud i liten snygg förpackning att koppla till tv och även lite spotify. Mer hifi än basdunk. Är det nån som har erfarenhet av Ruark? http://www.ruarkaudio.com/products/mr1-bluetooth-speaker-system Alla recensioner är översvallande och pris och storlek är rätt. Men det är svårt att få överblick på alternativen så tips mottages tacksamt. (nuvarande panasoniclådan är ok men lite luddig... http://www.poradio.se/produkter/visa/ljud/hemmabio/soundbars/panasonic-sc-hte80)
Sorry men det blir inte ens hifi.

johan44

Aktiv medlem
Black friday. Sugen på KEF LSX som fått strålande recensioner. Nån här som har erfarenhet från verkliga livet att dela?

perzzon

Aktiv medlem
Känns det inte hiskeligt bakvänt att stoppa så mycket av logiken och smartheten (som snabbt blir gammal) inuti en hifi högtalare (som håller länge)
Men smutt paket så klart. Aldrig hört dem tyvärr.

Kneecap

Aktiv medlem
Känns det inte hiskeligt bakvänt att stoppa så mycket av logiken och smartheten (som snabbt blir gammal) inuti en hifi högtalare (som håller länge)
Men smutt paket så klart. Aldrig hört dem tyvärr.

Tjena!

Egentligen känns det fel, köpte ett par aktiva AudioPro. Men när jag väl installerat och dragit alla tre kablar så känner jag mig väldigt nöjd. Älskar prylar men vill ha dom så osynliga som möjligt. Ju mindre kablar destå bättre.

Hade det inte varit lagg på ljudet, om man kör det via BT till högtalarna från TVn, så hade det bara varit två sladdar.

Crocko

Aktiv medlem
Tjena!

Egentligen känns det fel, köpte ett par aktiva AudioPro. Men när jag väl installerat och dragit alla tre kablar så känner jag mig väldigt nöjd. Älskar prylar men vill ha dom så osynliga som möjligt. Ju mindre kablar destå bättre.

Hade det inte varit lagg på ljudet, om man kör det via BT till högtalarna från TVn, så hade det bara varit två sladdar.

Nu vet jag inte om du har turen att äga ett par Audio-Pro från den rätta eran men mina A4-14 levererar ett ljud som man definitivt får plöja ner helt andra pengar för än de 2000 jag gav om man vill komma i närheten av.
Visst fick jag byta upphängningen på basarna vilket tog en kväll och kostade 200 men hur mycket välljud ett par burkar på 14l från 1986 är kapabla till gör att jag knappast är orolig för aktiva högtalare.

Kneecap

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om du har turen att äga ett par Audio-Pro från den rätta eran men mina A4-14 levererar ett ljud som man definitivt får plöja ner helt andra pengar för än de 2000 jag gav om man vill komma i närheten av.
Visst fick jag byta upphängningen på basarna vilket tog en kväll och kostade 200 men hur mycket välljud ett par burkar på 14l från 1986 är kapabla till gör att jag knappast är orolig för aktiva högtalare.

Tjena!

Har ett par T14, släpptes 2015 så vitt jag förstår. Jag köpte mina förra BF. Är imponerad över ljudet, trodde jag skulle behöva köpa till en baslåda men det fanns då ingen anledning till det.
Tänkte beställa ett par T20 för att ha i leksaksrummet i min nya kåk. Risken är väl att modellen är slut när det är dags att flytta in till sommaren och då får man köpa A36 som kostar massor mer och bara har fler funktioner, inte bättre ljud.

perzzon

Aktiv medlem
Tjena!

Har ett par T14, släpptes 2015 så vitt jag förstår. Jag köpte mina förra BF. Är imponerad över ljudet, trodde jag skulle behöva köpa till en baslåda men det fanns då ingen anledning till det.
Tänkte beställa ett par T20 för att ha i leksaksrummet i min nya kåk. Risken är väl att modellen är slut när det är dags att flytta in till sommaren och då får man köpa A36 som kostar massor mer och bara har fler funktioner, inte bättre ljud.
Intressant! Jag står och väger mellan t14 och en Soundbar för att spela tvljud och musik. Enkelt handhavande med Soundbar (volym genom tvfjärr, auto on osv.) men troligen bättre musikupplevelse med t14 tänker jag.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Nya A20 (ersättare till T14) har ju HDMI ARC så då styrs ju volymen via TVn. Men T14 är programmerbara, så man kan programmera in TVns fjärrkontrollssignaler i högtalarna. Så jag klarar mig bra utan ARC, dock blir ju volymstapeln på TVn helt åt skogen (ljudet är avstängt på TVn, använder alltid högtalarna). Det är auto-on på T14 också. Det jag är mest nöjd över är basen och att man får mer bredd på stereoljudet än med en limpa. Enda negativa är att just vid tal presterar dom inte helt hundra, det försvinner lite. Men annars finns det inget negativt enligt mig.

A20 har ju WiFi också så man kan parkoppla med andra AP för mulitrums musikspelande.

sdx

Aktiv medlem
Klass D det ger en kalla kårar på ryggen.

GoranS

Aktiv medlem
Är det månne en anspelning på val av utrustning för lyssnande på Bohemian Rhapsody (... send shivers down my spine ...)? :sneaky:

PSJ

Medlem
Klass d klarar inte dom högre registrena så bra som ett klass ab steg.
Ja så lät argumenten för typ 10-15 år sedan.
Då byggde jag ett slutsteg på ICE-Power plattformen då. Den låter fortfarande riktigt bra även om den inte har högtalare som den förtjänar för tillfället.

PSJ

Medlem
Där va man för långsam :)

sdx

Aktiv medlem
Det var en halvsanning för 20 år sedan, men är inte ens det idag.
Dom är vassa i dom högre registren .
Testade ett svin dyrt ice power steg och den brast i diskant registret när man jämförde mot ett billigt ab steg så spelade ab steget med en luftighet som inte ice power steget klarade.

Spacekitty

Aktiv medlem
Luft var ordet.

PSJ

Medlem
Ja okej. Det är ett steg du testat som är "vasst" i jämförelse med ett annat. Kan det vara lite forum-surfande som toppat åsikten lite också?

zeddeer

Ny medlem
mecka subbas är roligt, men steg.1 förstå din subbas, min fungerar t.ex endast i hörn med mycket luft, rätt placerad och det blir nattklubbs bas.. fel placerad och den är helt onödig. dvs läs på vad är det för subbas du vill ha (element nedåt eller rakt fram), å fungerar det med frugan? Annars köp, bang olofssen eller harman kardon eller liknande som trollar med ljudet. ps en cykel ska vara dyrare än bilen, ett ljud ska väga minst 100kg och vara dyrare än bostaden :D

PSJ

Medlem
mecka subbas är roligt, men steg.1 förstå din subbas, min fungerar t.ex endast i hörn med mycket luft, rätt placerad och det blir nattklubbs bas.. fel placerad och den är helt onödig. dvs läs på vad är det för subbas du vill ha (element nedåt eller rakt fram), å fungerar det med frugan? Annars köp, bang olofssen eller harman kardon eller liknande som trollar med ljudet. ps en cykel ska vara dyrare än bilen, ett ljud ska väga minst 100kg och vara dyrare än bostaden :D
Det du är inne på här är överföringen av det som kallas elektroakustisk till rummets akustiska förhållanden. Huruvida en baston levereras från en sluten låda, portad, isobarik, bandpass osv. eller hur elementet är riktad spelar bara bitvis roll. Den största påverkan är rummet i sig. Material, form och mått är viktiga parametrar här.
För att nå ett bra resultat med minimal ansträngning kan vara att mäta upp rummet eller kanske enklas att ställa subben i lyssningsposition och gå runt och lyssna vart du har toppar.
Har du två subbasar kommer du få en jämnare ljudbild i basregistret och många gånger är det värt att köpa två billigare framför en fet.
En annan sak värd att nämna är att mycket inte alltid är bra i förhållande till det ursprungliga syftet med tonen.

mzi

Aktiv medlem
luftighet som inte ice power steget klarade
Vad fan betyder det? Kan du visa några mätningar? Nu är det inget fel på ICEpower men just den tekniken börjar väl närma sig 20 år? Titta på moderna förstärkarmoduler från Hypex eller Purifi.

Oviljan mot klass D är nog annars bara pris och inte minst lite härlig elitism och voodoo.

Crocko

Aktiv medlem
Det du är inne på här är överföringen av det som kallas elektroakustisk till rummets akustiska förhållanden. Huruvida en baston levereras från en sluten låda, portad, isobarik, bandpass osv. eller hur elementet är riktad spelar bara bitvis roll. Den största påverkan är rummet i sig. Material, form och mått är viktiga parametrar här.
För att nå ett bra resultat med minimal ansträngning kan vara att mäta upp rummet eller kanske enklas att ställa subben i lyssningsposition och gå runt och lyssna vart du har toppar.
Har du två subbasar kommer du få en jämnare ljudbild i basregistret och många gånger är det värt att köpa två billigare framför en fet.
En annan sak värd att nämna är att mycket inte alltid är bra i förhållande till det ursprungliga syftet med tonen.

Jag har skaffat lite basstöd under 40Hz där mina kvartvågspipor rullar av lite mycket, eftersom jag redan har en luftpump med slavmembran för filmtittande så ville jag har en konstruktion som matchade mina andra högtalare. Nu är ju inte mitt lyssningsrum gigantiskt utan jag har bara knappt 30kvm dedikerat till musik, tror du ändå att jag skulle behöva skaffa ytterligare en SUB för att balansera basen?
Känns lite jobbigt att offra ytterligare ett hörn och en halv kubik rumsvolym.

• Gilla
Reactions: PSJ

Crocko

Aktiv medlem
Vad fan betyder det? Kan du visa några mätningar? Nu är det inget fel på ICEpower men just den tekniken börjar väl närma sig 20 år? Titta på moderna förstärkarmoduler från Hypex eller Purifi.

Oviljan mot klass D är nog annars bara pris och inte minst lite härlig elitism och voodoo.

Utan att pissa mer bensin på elden så förstår jag precis vad sdx syftar på, tyvärr är ju inte HiFi bara mätning och ellära utan lika delar akustik och voodoo. Men om vi skall låta Peter Belt's läror vila ett slag och fundera på varför klass-D är så laddat i HiFi världen, mycket beror nog på dåliga exempel i teknikens barndom, idag byggs de flesta tillämpningar mer som en variant av klass-D med större delen av designen från ljudprylar och mindre från datorer vilket gör att fler accepterar det som ett seriöst alternativ dessutom har effekthungriga basar gjort att efterfrågan på effekt/krona har ökat lavinartat.

Det finns inga elektriska nackdelar som kan förklaras med brister i klass-D kretsar, men i välljuds världen så har man alltid föredragit förstärkare med relativt låg verkningsgrad, mycket värme går förlorad oavsett om det är i rör eller transistorer, vilken pseudo effekt denna värme har kan nog diskuteras lika länge som vad den information som försvinner i signalbearbetning från analogt till digital betyder för vår uppfattning av musik.

Oavsett vad man har för hållning till HiFi, så är fortfarande den rådande testmetoden för utrustning lyssning, om man vill förkasta den metoden och helt förlita sig på grafer från mätningar då tycker jag avsolut att man skall nöja sig med att köpa ett par bra hörlurar eller en B&O anläggning. För om man bara mäter om en inmatad 0 eller 1 reproduceras som en förstärkt elektrisk puls så kommer allt att låta likadant.

sdx

Aktiv medlem
Det handlar inte så mycket om placering utan vad lådan har för Q värde en bas är svår att riktningsbestäma.

sdx

Aktiv medlem

Hört talas om lts och deras lyssningstester .

landen

Aktiv medlem
Visste inte att Happy hade en HIFI-tråd, toppen ju! Mina diskanter i ett par 70-talare har gått sönder hemma, nöjd med högtalarna i övrigt så vill helst inte byta. Men vart hittar jag diskanter och vilka passar, tror jag köpte högtalarna för 80kr, och nya basar installerades för 5 år sen för typ 600kr. Så vill helst inte lägga massa pengar, men ja, 150-300kr styck isch.

Högtalarna är ett par S-system från Gylling Hem elektronik AB.

Bilagor

• Skärmavbild 2020-11-26 kl. 17.47.39.png
    Skärmavbild 2020-11-26 kl. 17.47.39.png
    195.9 KB · Besök: 23
  • Skärmavbild 2020-11-26 kl. 17.47.30.png
    Skärmavbild 2020-11-26 kl. 17.47.30.png
    94.6 KB · Besök: 26
  • Skärmavbild 2020-11-26 kl. 17.47.03.png
    Skärmavbild 2020-11-26 kl. 17.47.03.png
    116.5 KB · Besök: 26

landen

Aktiv medlem
Här i Stockholm är det ju Hifikit som man går till
men i Göteborg har jag inte lika bra koll.

Vill helst inte gå någonstans :) Tänker man borde kunna hitta något bra på nätet. Hur fel kan det egentligen bli? Ska jag bara chansa på en som har samma dimension och ohm?

mzi

Aktiv medlem
Hifikit kan skicka också! Maila dem och fråga vad det är du ska ha, de har rätt bra koll.

sdx

Aktiv medlem
Visste inte att Happy hade en HIFI-tråd, toppen ju! Mina diskanter i ett par 70-talare har gått sönder hemma, nöjd med högtalarna i övrigt så vill helst inte byta. Men vart hittar jag diskanter och vilka passar, tror jag köpte högtalarna för 80kr, och nya basar installerades för 5 år sen för typ 600kr. Så vill helst inte lägga massa pengar, men ja, 150-300kr styck isch.

Troligen ett par seas diskanten.

sdx

Aktiv medlem
Vill helst inte gå någonstans :) Tänker man borde kunna hitta något bra på nätet. Hur fel kan det egentligen bli? Ska jag bara chansa på en som har samma dimension och ohm?
Vad behöver du
IMG_20201126_183107.jpg

Crocko

Aktiv medlem

Ser ju ut att vara någon äldre Seas model av diskant nu vet jag inte om du hittade identiska basar som de som satt i sedan tidigare men det är ju rekommenderat att inte avvika för mycket från specen som delningsfiltret är beräknat för.
Personligen skulle jag kolla tradera där brukar det dyka upp seas diskanter ganska frekvent till småpengar.

mzi

Aktiv medlem
Enligt internet är det en SEAS TV5

Crocko

Aktiv medlem

En sån här eller en med liknande värden är det du vill hitta:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer