[OT Voodoo-HIFI ] Högtalarkabel mm (Varning! innehåller inlägg av folk med övernaturliga förmågor)

PSJ

Medlem
[OT Voodoo-HIFI ] Högtalarkabel mm (Varning! innehåller inlägg av folk med övernaturliga förmågor)
Jag har skaffat lite basstöd under 40Hz där mina kvartvågspipor rullar av lite mycket, eftersom jag redan har en luftpump med slavmembran för filmtittande så ville jag har en konstruktion som matchade mina andra högtalare. Nu är ju inte mitt lyssningsrum gigantiskt utan jag har bara knappt 30kvm dedikerat till musik, tror du ändå att jag skulle behöva skaffa ytterligare en SUB för att balansera basen?
Känns lite jobbigt att offra ytterligare ett hörn och en halv kubik rumsvolym.

Trevlig subb du hittat där även om den kanske inte passar alla rum med tanke på storleken.
Om det är så att du har problem med utsläckningar i basregistret så är det svårt att hitta andra lösningar. I ett lyssningsrum är det dock inte helt ovanligt att man bara behöver en ”sweetspot” och då kanske just utsläckningsproblemet är lite mindre eftersom man ganska lätt kan hitta en bra placering för sweetspot med enbart en baskälla.

Har man bara en sweetspot att ta hänsyn till är det även lättare att kunna hantera toppar och dalar i frekvenskurvan på elektronisk väg. När man börjar experimentera med detta märker man hur bra det kan bli men också hur illa det blir precis bredvid tänkt position.

En personlig åsikt är dock att hitta en lösning som man själv gillar och tycker är kul. Jag är inte allt för mycket för mätresultat även om det kan hjälpa till att hitta konstiga fenomen som man vill få bukt med.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Utan att pissa mer bensin på elden så förstår jag precis vad sdx syftar på, tyvärr är ju inte HiFi bara mätning och ellära utan lika delar akustik och voodoo. Men om vi skall låta Peter Belt's läror vila ett slag och fundera på varför klass-D är så laddat i HiFi världen, mycket beror nog på dåliga exempel i teknikens barndom, idag byggs de flesta tillämpningar mer som en variant av klass-D med större delen av designen från ljudprylar och mindre från datorer vilket gör att fler accepterar det som ett seriöst alternativ dessutom har effekthungriga basar gjort att efterfrågan på effekt/krona har ökat lavinartat.

Det finns inga elektriska nackdelar som kan förklaras med brister i klass-D kretsar, men i välljuds världen så har man alltid föredragit förstärkare med relativt låg verkningsgrad, mycket värme går förlorad oavsett om det är i rör eller transistorer, vilken pseudo effekt denna värme har kan nog diskuteras lika länge som vad den information som försvinner i signalbearbetning från analogt till digital betyder för vår uppfattning av musik.

Oavsett vad man har för hållning till HiFi, så är fortfarande den rådande testmetoden för utrustning lyssning, om man vill förkasta den metoden och helt förlita sig på grafer från mätningar då tycker jag avsolut att man skall nöja sig med att köpa ett par bra hörlurar eller en B&O anläggning. För om man bara mäter om en inmatad 0 eller 1 reproduceras som en förstärkt elektrisk puls så kommer allt att låta likadant.
Hej, jag skulle inte säga elektriska brister men klass D är helt klart betydligt mer invecklade kretsar att konstruera vilket leder till fler fallgropar. Vissa klass d steg idag verkar vara bra, men inte riiiktig uppe på samma nivå som de bästa A eller AB stegen. Sista jag såg som verkade lovande var något Bruno Putzey hade på gång efter hypex ncore. Kanske det är den "felande länken"? Han är iaf en väldigt kompetent konstruktör.

Crocko

Aktiv medlem
Trevlig subb du hittat där även om den kanske inte passar alla rum med tanke på storleken.
Om det är så att du har problem med utsläckningar i basregistret så är det svårt att hitta andra lösningar. I ett lyssningsrum är det dock inte helt ovanligt att man bara behöver en ”sweetspot” och då kanske just utsläckningsproblemet är lite mindre eftersom man ganska lätt kan hitta en bra placering för sweetspot med enbart en baskälla.

Har man bara en sweetspot att ta hänsyn till är det även lättare att kunna hantera toppar och dalar i frekvenskurvan på elektronisk väg. När man börjar experimentera med detta märker man hur bra det kan bli men också hur illa det blir precis bredvid tänkt position.

En personlig åsikt är dock att hitta en lösning som man själv gillar och tycker är kul. Jag är inte allt för mycket för mätresultat även om det kan hjälpa till att hitta konstiga fenomen som man vill få bukt med.
Hur konstigt det än låter så var det där den enklare lösningen, första tanken var att integrera ett Danley DTS i rummet eller ställa den på vinden med porten ner genom taket.
Har även gillat tanken med IB lösningar men såna precis som en mängd slutna lådor känns som det mest kommer sluta med ett mät och teknikrace, jag har bestämt mig för att inte dyka ner i den tunnan igen utan skall fokusera på upplevelsen.
Gränsen är dragen vid dsp för subbas och aktiv delning i en annan anläggning där jag kör Multi amping

UprightCitizen

Aktiv medlem
1et400a eller "eigentakt" är hans nya modul, men även ncore är väldigt bra, kanske till och med bättre.
Jo, jag har själv varit i tankarna att bygga ncore men kommit fram till att mitt effektbehov inte är så stort som jag önskar 🙂

Crocko

Aktiv medlem
Jo, jag har själv varit i tankarna att bygga ncore men kommit fram till att mitt effektbehov inte är så stort som jag önskar 🙂
Annars kan jag rekommendera något Dynamic Precision steg, finns i från lagom storlek upp till svets aggregat, dessutom löser man uppvärmningen av huset samtidigt.

sdx

Aktiv medlem
Hur konstigt det än låter så var det där den enklare lösningen, första tanken var att integrera ett Danley DTS i rummet eller ställa den på vinden med porten ner genom taket.
Har även gillat tanken med IB lösningar men såna precis som en mängd slutna lådor känns som det mest kommer sluta med ett mät och teknikrace, jag har bestämt mig för att inte dyka ner i den tunnan igen utan skall fokusera på upplevelsen.
Gränsen är dragen vid dsp för subbas och aktiv delning i en annan anläggning där jag kör Multi amping
Har du till gång till en stor vind på några kubikmeter så skulle jag gå på en IB med 6-12, 18 tummare då lär du gräva så långt ner i registret så du skulle kunna känna byxflader i från en låt som heter comae vilken fladdrar ner till 5 Hz

sdx

Aktiv medlem
Annars kan jag rekommendera något Dynamic Precision steg, finns i från lagom storlek upp till svets aggregat, dessutom löser man uppvärmningen av huset samtidigt.
Ganska svåra att finna i bra skick och sen är beg priserna på dom hutlösa.

Crocko

Aktiv medlem
Ganska svåra att finna i bra skick och sen är beg priserna på dom hutlösa.
Med tanke på ålder är det nog säkrare att köpa ett i använt skick och kosta på en genomgång då de oftast fått göra rätt för sig, senaste liket jag köpte kostade 2500:- får se vad räkningen sen landar på.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fjärrkontrollen till min gamla Denon AVR-1800 har börjat käka batteri, tre dagar så är de slut 🤷‍♂️.
Finns det någon dealer som håller på med att sälja sånt?
Egentligen använder jag den bara för volymkontroll och välja Dolby Digital. Kanske bättre att köpa en universal än att leta upp en original?

Det hela ska helst inte sluta med en ny förstärkare 🙄🤗
IMG_20201126_222435.jpg

Crocko

Aktiv medlem
Fjärrkontrollen till min gamla Denon AVR-1800 har börjat käka batteri, tre dagar så är de slut 🤷‍♂️.
Egentligen använder jag den bara för volymkontroll och välja Dolby Digital. Kanske bättre att köpa en universal än att leta upp en original?

Visa bilaga 455436
Antingen så köper du en programmerbar variant, eller så söker du på eBay, finns ett antal handlare som brukar ha det mesta, en äldre denon brukar betinga 150-200kr

UprightCitizen

Aktiv medlem
Mitt musiklyssnande sker mest i hörlurar nu för tiden. Så lägger inga pengar på finlir längre. Mitt intresse är mest på det tekniska planet för närvarande.

Crocko

Aktiv medlem
Mitt musiklyssnande sker mest i hörlurar nu för tiden. Så lägger inga pengar på finlir längre. Mitt intresse är mest på det tekniska planet för närvarande.
Har svårt att sitta så stilla även om det finns några helt ok akg lurar när lusten faller på, tyvärr gillar jag snygg teknik lite för mycket så för tillfället finns det väl 4-5 anläggningar utspridda här och där alla med sina egna unika förtjänster.
Men vinyl kan ju få en att sitta ner då hela processen med att lägga på en platta inspirerar till mer engagerad lyssning.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Har svårt att sitta så stilla även om det finns några helt ok akg lurar när lusten faller på, tyvärr gillar jag snygg teknik lite för mycket så för tillfället finns det väl 4-5 anläggningar utspridda här och där alla med sina egna unika förtjänster.
Men vinyl kan ju få en att sitta ner då hela processen med att lägga på en platta inspirerar till mer engagerad lyssning.
Jo det är väl mycket familj och boendesituation som ställer till det för mig

sdx

Aktiv medlem

jerkan

Medlem

Visa bilaga 455436
Om du har en Apple TV 4 bör du kunna progammera fjärrens volymkontroll att styra förstärkarens volym. Gör så med min Onkyo. Vill du välja källa fär du resa på dig helt enkelt. :-)

42Hz

Aktiv medlem
Nej! Alla vet ju att braskaminsvärme är det bästa, elektrisk värme blir så "hård"! 😜

Oskar

Aktiv medlem
Vilken tur att man inte är intresserad av produkter som innehåller akm. Dom andra DAC arna som är omnämnda i reportaget är lika bra och det finns några som är bättre än Akm.

Hör du stor skillnad mellan olika DACar?

fhloston

Aktiv medlem
Vilken tur att man inte är intresserad av produkter som innehåller akm. Dom andra DAC arna som är omnämnda i reportaget är lika bra och det finns några som är bättre än Akm.
Det kan driva upp marknadspriset på andra DACar, om man är ute efter en sådan där svart låda med elektronik i.

sdx

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Nej! Alla vet ju att braskaminsvärme är det bästa, elektrisk värme blir så "hård"! 😜
Jag anar en ton av ironi bakom inlägget, men ironiskt nog så är det ju även korrekt, ved har oftast en hel del fukt kvar så när den förbränns så förångas detta och skapar en "rundare" värme pga av tillförd fukt i luften medans ett elektriskt element torkar ut den fukt som finns i luften genom att värmen förflyttar fukten.
En intressant och värdefull observation som kanske inte har så mycket att göra med HiFi, men vi tackar för att du delar med dig av kunskapen.

sdx

Aktiv medlem
Syftade på "Vårfint" som nu blivit något annat. Jag missbedömde risken att sdx skulle rätta sitt typo och lämna mig hängande.
Tänkte skriva f-hårfint sen vad du hade fått det till vågar man inte ens fundera på..

Crocko

Aktiv medlem
Tänkte skriva f-hårfint sen vad du hade fått det till vågar man inte ens fundera på..
Hårfint är ett mycket relativt begrepp kan jag hälsa som bor med en asiatisk sambo och 3 hundar, blir dagligen utsatt för allt från fina fluffiga hår som flyger omkring och landar i allt man äter till grova hårstrån som fastnar överallt. Hade jag en micrometer skulle jag ha mätt bara för att, men en grov uppskattning är att det skiljer 10x mellan de finaste och grövsta.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Mäta hårstrån med hjälp av diffraktion är ett hyffsat skoj labbprojekt man kan få sysselsätta sig med i gymnasiefysiken

roller

Aktiv medlem
Hårfint är ett mycket relativt begrepp kan jag hälsa som bor med en asiatisk sambo och 3 hundar, blir dagligen utsatt för allt från fina fluffiga hår som flyger omkring och landar i allt man äter till grova hårstrån som fastnar överallt. Hade jag en micrometer skulle jag ha mätt bara för att, men en grov uppskattning är att det skiljer 10x mellan de finaste och grövsta.
Om du sorterar dem kan du ju använda dem för att mäta glapp i vevlager.

Crocko

Aktiv medlem
Om du sorterar dem kan du ju använda dem för att mäta glapp i vevlager.
se där har faktiskt inte ens tänkt tanken på att det fanns en nyttig tillämpning, har däremot slitit ut 3 robotdammsugare i desperation att hålla kontroll över situationen.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Digitala skjutmått är bara för klantar som inte klarar av att läsa en analog klocka. 😘
Jepp 🙂 Finns mycket att säga om att mätning och mätinstrument och digitala displayer är praktiska. Men vilken visningsmetod som används är sällan det mest väsentliga.

Crocko

Aktiv medlem
Digitala skjutmått är bara för klantar som inte klarar av att läsa en analog klocka. 😘
Får se om åsikten är intakt när ålderssynen gör sin entre, finns så mycket som blir annorlunda, när man måste ha med sig glasögonen ut på löparturer och cykling för att se vad det står på klockan eller cykeldatorn, inte kul men en realitet för de flesta. Detta till trots en helt perfekt syn enligt alla undersökningar, men fail från näsan och ca 1.5m bort.

Bengt-re

Aktiv medlem
Får se om åsikten är intakt när ålderssynen gör sin entre, finns så mycket som blir annorlunda, när man måste ha med sig glasögonen ut på löparturer och cykling för att se vad det står på klockan eller cykeldatorn, inte kul men en realitet för de flesta. Detta till trots en helt perfekt syn enligt alla undersökningar, men fail från näsan och ca 1.5m bort.
Jag har också gått över till digitalt skjutmått. Inte för att jag inte VET hur man läser av en noniskala, men ser ju inte längre....

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag anar en ton av ironi bakom inlägget, men ironiskt nog så är det ju även korrekt, ved har oftast en hel del fukt kvar så när den förbränns så förångas detta och skapar en "rundare" värme pga av tillförd fukt i luften medans ett elektriskt element torkar ut den fukt som finns i luften genom att värmen förflyttar fukten.
En intressant och värdefull observation som kanske inte har så mycket att göra med HiFi, men vi tackar för att du delar med dig av kunskapen.
Om dina förbränninsgaser går ut i utrymmet du vill värma så har eller kommer du att få problem...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer