OT. Wifinätverk mm.

danky_xv

Aktiv medlem
OT. Wifinätverk mm.
Finns säkert nätverksexperter här som kan ge lite vägledning?

Vi monterar ofta produkter som behöver kopplas in på kundernas nätverk. (Billadare, inverter, luftvärmepump mm).
Största problemet är wifitäckningen inte räcker till. Ofta är wifiroutern i en byggnad och våra grejer i en annan byggnad. Eller att wifi signalen är för svag fast de är i samma byggnad.

Enklast är ju att kunden skaffar en ny 4g anslutning och modem men det för med sig extra månadskostnader.
Vad jag efterlyser är en eller flera produkter som vi kan ha med när problem uppstår, som fungerar och är prisvärda för våra kunder.

Tycker själv det är svårt att föreslå olika produkter när man inte kan/vet vad som fungerar bäst.

OT. Wifinätverk mm.
Det rimligaste om man inte kan dra kabel är väl att sätta en brygga någonstans mellan routern och er device. Gärna mittemellan ungefär. Men riksken är väl att mittemellan är det inget hus/ ingen ström.

OT. Wifinätverk mm.
I bästa fall räcker en brygga m bättre antenn
Det fungerar ofta.

Ett grundproblem med wifi är att ISM banden är extremt fullsmetade och med alla meshnät som slösar frekvensutrymme som en 5 åring i en godisbutik blir det bara värre. Räckvidden på 2,4 GHz wifi är i stadsmiljö extremt kort beroende på den enormt dåliga signalmiljön. 5GHz är lite mindre dåligt, men det går snabbt utför där också med moderna varianter som inte sällan har otillåtet hög effekt och i sin desperara kamp för att få maximal hastighet grisar ner hela spectrummet med onödig energi.

Nä, LTE/5G-IOT lösningar är stabilare.

OT. Wifinätverk mm.
Jag upplever inte att det är trångt i villamiljö. Stadsmiljö är annat.

Jag har två Asus den ena som mesh node. Verkar göra jobbet.
Nyligen satte jag en gammal n router som bryga för zwift . Verkar göra jobbet men en 3e node vore så klart bättre

OT. Wifinätverk mm.
Att sälja, installera och supporta sånt man inte har helt koll på låter inte som något bra koncept. Lägg över det på kunden och eventuellt tipsa om en samarbetspartner om kunden inte vill fixa själv.
I dagsläget lägger vi över det på kunden.
Men kunden känner att de får bra service om vi har med en produkt eller förslag för att lösa problemet.

OT. Wifinätverk mm.
Problemet är väll att många inte har en aning om att det ens behövs, eller hur det fungerar. Osv.
Precis så är det. Och ofta har kundens mobiltelefons wifi bra mottagning men våra produkter har betydligt klenare antenner med dålig mottagning som problem.
Vi rekommenderar i första hand fast nätverkskabel. Men det lyckas inte på de flesta ställen.

OT. Wifinätverk mm.
rent tekniskt så låter brygga rätt men det är som sagt supporten som ställer till det. Kan vara ett tips till de kunder som ändå har lite koll.
Det kanske finns de som stödjer WPS och sånt annars krävs det ju att man logga in via kabel för att sätta ssid & pwd.

OT. Wifinätverk mm.
I dagsläget lägger vi över det på kunden.
Men kunden känner att de får bra service om vi har med en produkt eller förslag för att lösa problemet.
Vansinne att koppla in något på kundens nätverk om man inte har kunskap om riskerna.
Lär i bästa fall innebära utskällning av nätverksansvariga som märker av enheten.
I sämsta fall blir de en hotspot för vem som helst att koppla sig rakt in på kundens interna nätverk.

Men som ett svar på frågan, de du är ute efter är rena point to point lösningar. Dvs ingen accesspunkt/router. Utan något som bara gör en sak, förlänger nätverket.

Men viktigt också att de slås på någon form av auto uppdatering om ingen ska hantera sånt manuellt.
Exempelvis (men med de sagt, aldrig testat just denna), https://www.kjell.com/se/produkter/...e-60-ghz-accesspunkter-for-utomhusbruk-p62858

OT. Wifinätverk mm.
Vi monterar ofta produkter som behöver kopplas in på kundernas nätverk. (Billadare, inverter, luftvärmepump mm).
Är inte ett av problemen att wifi klienterna i sådana produkter har dålig mottagning? Jag tycker att många IoT prylar vi har hemmet har klart sämre mottagning än traditionella IT-produkter. Därefter monteras de platser som minskar mottagningen ännu mer.

OT. Wifinätverk mm.
Är inte ett av problemen att wifi klienterna i sådana produkter har dålig mottagning? Jag tycker att många IoT prylar vi har hemmet har klart sämre mottagning än traditionella IT-produkter. Därefter monteras de platser som minskar mottagningen ännu mer.
Det är därför det är bättre med riktiga radio-interface som designats av folk som kan för sådana tillämpningar. Dvs NB-IoT eller 5G.

OT. Wifinätverk mm.
Jag förutsätter att det handlar om B2C. Annars stämmer väl projektledare av att trådar är på plats innan man kommer dit.
Haha ja så kanske de var..i så fall är mitt svar inte mycket att ha.

Men då är de ju även en väldig generell fråga, "hur berättar jag för mina privatkunder hur de får ett bra nätverk".
Bara hänvisa del till mesh nätverk och låta valfri försäljare köra hårt.

OT. Wifinätverk mm.
Jag kör data över elnätet mellan huset och garaget. Funkar iallafall så länge det sitter på samma elcentral. Säkerhetsmässigt vet jag inte hur bra det är. Hittar iallafall inga andra PowerLine-enheter än mina egna när jag söker.

OT. Wifinätverk mm.
Vad är det för meshnät som gäller i år? Sitter och kikar lite recensioner på nätet för att komma fram till något vettigt.
Skall en på nedervåningen, en på övervåningen och eventuellt kabel ut till ett uthus där jag skall ha en meshenhet.
Wifi 6E kostar väl lite onödigt mycket, så Wifi 6 räcker.

Tillbaka
Topp