Otursförsäkring if

Otursförsäkring if
Jag har just fått en årsförnyelse på min hemförsäkring från if (Stor villaförsäkring). De har ändrat villkoren. Det finns flera förbättringar men just cykel har de undantagit från det s.k. otursmomentet. Det kanske inte medför att jag byter bolag men det kan ju vara bra att veta för den som tecknar ny hemförsäkring. Om man ändå vill ha if som försäkringsbolag kan man teckna en specialförsäkring för sin cykel. Det skulle vara intressant att veta vilket bolag som är "bäst" om man bara ser till skogscyklister, bortsett från att någon kan tycka att skogscyklister är vårdslösa per definition.

Hälsningar

Lennart Christianson

Otursförsäkring if
Ajdå. Jag har iofs aldrig blivit klok på om det är otur eller trafikolycka som ersätter ex.vis vid krasch på motionslopp/väg.
Läser man här slår de sig för bröstet att hemförsäkringen gäller vid tävling, men de nämner bara om den blir stulen... Får nog kolla upp lite bättre inför nästa förfallodag.

Otursförsäkring if
Angående specialförsäkring. På Folksam där jag har villahemförsäkring, så får man välja till vilket belopp man vill försäkra cykeln. Och premie sätts därefter. När cykeln blir äldre kan man ju sätta ned beloppet allt eftersom.
Bäst är att kolla upp vilket högsta värdet på cykeln gäller för den "vanliga" försäkring. Har man en (mycket) dyr cykel räcker inte det beloppet, och man behöver en extraförsäkring.

Tillbaka
Topp