Oval framklinga, någon som testat?

Setter

Medlem
Absoluteblack säljer ovala framklingor. Ser intressant ut, i teorin borde dom ha rätt i kraftfördelningen på ett "trampvarv". Någon som provat? Fabian körde med en oval variant tidigare.

ratatosk

Ny medlem
Jag känner ingen skillnad. Har växlat fram o tillbaka några gånger.
Har det på fixien med, trotts att det faktiskt inte går enligt internet.

bojsänke

Ny medlem
ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag känner ingen skillnad. Har växlat fram o
> tillbaka några gånger.
> Har det på fixien med, trotts att det faktiskt
> inte går enligt internet.

Om man utformar dem, som någon sa att de var, så att de inte drar mer kedja i någon del av trampet så går det ju utmärkt. Däremot kan jag inte förstå hur de då skulle påverka trampet. Drar de inte mer kedja någonstans kan de inte heller påverka utväxlingen?

segerfalk

Ny medlem
Kör med q-rings på lvg och mina knän gillar det skarpt. Inga problem med växlingar, men det var lite meckigt att få det att lira 100% Annars är det nog mest en smaksak.

Makten

Aktiv medlem
Putte.w skrev:
> Jag testade på 90 talet och då vart det inge
> bra.

I princip alla skogscyklar hade ju det ett tag. Och av någon anledning gick alla ifrån det.

geologen

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga... Jag skaffade det till tempocykeln för att det var den billigaste typen av tempodrev jag kunde få tag på vid det tillfället. Att de var ickecirkulära tyckte jag inte spelade nån roll.

När jag cyklar med dem på de rekommenderade inställningarna (det finns fem olika lägen) så märker jag ingen skillnad i känsla eller annat jämfört med runda. Om jag däremot monterar dem fel, märks det rätt tydligt! Jag missade att sätta det lilla drevet rätt en gång, och när jag växlade ner till den var det som att trampa i fyrkanter! Hur skumt som helst och skitsvårt att få nån rytm.

Så eftersom jag så tydligt känner av när de är felmonterade vågar jag inte utesluta att de påverkar även när de är korrekt monterade. Det kan vara så att de har en marginellt positiv verkan. Men knappast stor nog för att kunna synas i effektmätardata.

Rompa

Aktiv medlem
Jag kör med det på 3 olika Mtb's, det funkar bra, mest skillnad känner man utanför skogen då det bara är att sitta och mata. Lite annan känsla än ett runt drev.

grump

Ny medlem
Min upplevelse är att pedalvarvet känns rundare. Märks när jag växlar från en cykel med vanligt runt drev.

bojsänke

Ny medlem
Men så länge man har en fräsch kedja som spänner längs en större del av drevet borde det ju inte spela någon roll om den långa hävarmen står klockan 12 eller klockan 3?

PeterÄlvsjö

Ny medlem
Med ovala klingor så hoppar kedjan mer upp och ner än med runda klingor.
Det borde då gå åt mer energi med ovala klingar, motsvarande energin att skaka kedjan upp och ner.

Rompa

Aktiv medlem
PeterÄlvsjö skrev:
> Med ovala klingor så hoppar kedjan mer upp och
> ner än med runda klingor.
> Det borde då gå åt mer energi med ovala
> klingar, motsvarande energin att skaka kedjan upp
> och ner.

Hmm.. Har du provat själv? Att skaka kedjor upp/ned är försumbar energi, om det ens är ngn.

Känslan när man kör med en oval är att man blir mkt starkare i nedtrampet och det går med lätthet ett varv till, det är en mkt speciell känsla. Jag kör med oval på min Epic, Stumpjumper HT och min Transition Bandit 29".

42Hz

Aktiv medlem
Jag har provat, gick inte bra, klingan blev väldigt oval när två bultar lossnade från vevpartiet!

Setter

Medlem
Direct Mount Oval chainrings work because a rider does not produce power evenly through a pedal stroke; they maximize the part of the stroke where power is produced and minimize resistance where it isn't. Oval rings make the spin cycle a lot smoother and are easier on legs while climbing. Believe it (or not), but a round chainring doesn't transfer torque to your rear wheel as smoothly as an Oval one. You will actually feel your stroke to be more "round" with an Oval shape than with a round chainring.
Why it matters? Traction, Traction and Traction. With oval rings rear tire traction improves greatly on loose and slippery terrain. Your legs will be less tired and your speed improved. Climbing will become easier then ever before.

Setter

Medlem
Så enligt dom så är det mera och jämnare grepp som är grejen med det hela.
Och det ligger kanske något i det. För det är när man trampar nedåt som man tappar greppet, mera kraft/vrid. Och kan man få ut ett jämnare vrid är det lättare att få ett jämnare grepp så man slipper "tvärsläpp" vid klättring, så man håller på att flyga över styret. Eller?

geir

Ny medlem
Putte.w skrev:
> Jag testade på 90 talet och då vart det inge
> bra.

+1

Selast

Ny medlem
Jag har kört 2 säsonger med Q-rings på min LVG hoj. Han som är meck på Bianchi Cafe & Cycles i Stockholm sa att det var omöjligt att få framväxlingarna att lira med sådana men det gick utan större problem att justera in för mig, har Dura Ace Di2. Jag upplever ingen större skillnad mot mina tidigare runda klingor, men det känns i alla fall inte sämre. Det ser dock rätt "Pro" ut och denna placebo effekt ska inte underskattas! Dock blev det rätt fult med Dura Ace vev med Q-rings på så nu vill jag gärna ha ett Rotor vevparti också...

Setter

Medlem
Jag har funderingar på att byta framklingan till N/W och såg att Absoluteblack har N/W på sina ovala klingor. Därför blev jag nyfiken på konceptet. Synd bara att dom inte finns i 36t....

S.Englund

Ny medlem
Har haft Rotor Q-rings på min Cervelo S3 sedan 2011. Kommer ihåg att jag i början hade lite känningar baksida lår men det gick över ganska snabbt. Den fördel jag kan uppleva i jämförelse med runda klingor, placebo eller inte, är att jag känner mig snabbare i backar med typ 3-4 procents lutning. I branta backar, tänk Truedsfällan eller Hasslöv, som tas med låg kadens tror jag att ovala klingor ger tyngre utväxling under en del av pedalvarvet och det kan ju vara en nackdel.

I höstas var jag på bikefit hos Klas Johansson och passade förstås på att fråga vad han tycker om ovala klingor. Enligt Klas finns en problematik med att vi motionärer inte har möjlighet/resurser/kunskaper att göra en korrekt inställning av klingorna. Har man tur och får till en bra inställning i förhållande till tramprörelsen kan ovala klingor kanske vara bättre än runda men man kan förstås också hamna lite snett och då är det en nackdel med ovala klingor.

Jag har inte upplevt några svårigheter att ställa in framväxeln eller att kedjan hoppar vid växling till lilla klingan. En fördel jag upptäckt med Rotor är att deras klingor är väldigt slitstarka och efter fyra säsonger ser mina klingor nästan ut som nya.

pennan

Ny medlem
litet trådlyft... är man helt ute om man kör mtb med oval klinga nu?
ser inte många nuförtiden, var vanligare för några år sedan.

pennan

Ny medlem
Finns det någon MTB som kommer original med oval klinga?
Om det är bättre så ser jag inte varför det skulle kunna vara så.

Löken

Ny medlem
Har kört några år med oval klinga och på olika mtb's, jag tycker det funkar bra för mig. Känns bäst när det är kuperad terräng med relativt låg kadens, tycker jag får jämnare flyt i trampet och bättre fäste. Vid hög kadens känns det rätt konstigt, som man studsar fram, men det gör det å andra sidan med runt drev också... Körde ovalt på en tempocykel en kort period men kände inte riktigt av samma fördelar. Ser ju coolt ut iaf, det är väl det viktigaste... ;-)

Spacekitty

Aktiv medlem
pennan sa:
Finns det någon MTB som kommer original med oval klinga?
Om det är bättre så ser jag inte varför det skulle kunna vara så.
Det satt ovala Shimano Biopace-klingor på min GT Tequesta när den såldes ny för 19-20 år sedan. Skräp redan då.

NickPick

Aktiv medlem
pennan sa:
NickPick sa:
pennan sa:
litet trådlyft... är man helt ute om man kör mtb med oval klinga nu?
ser inte många nuförtiden, var vanligare för några år sedan.
Spelar det någon roll vad andra tycker?
nej, hurså?
tänkte mer om det var bevisat sämre eftersom elitåkarna verkar bara köra med runda klingor.
Eftersom du undrade om man var "helt ute" om man körde oval så lät det så ?. Fungerar det bra för dig kör på. Jag är nöjd men cyklar lika snabbt (eller sakta) med runda klingor.
Eliten kör ofta det som dom får i spons. Vi drängar kanske hellre köper en oval om vi ändå ska byta.

Några likheter med biopace vettetusan...

SocialGimp

Medlem
"Har hört" att fördelarna med ovala klingor är bättre flyt vid branta tekniska klättringar samt att de ska vara skonsammare för knäna.

Jag får lite problem med knäna när jag cyklar långt (över 7-8 mil) och tänkte testa oval-klinga för att se om det hjälper. Måste ändå byta ut min befintliga klinga och det kostar ju inte så mkt att prova. Ska just till att beställa!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer