Ovanlig fågel - Sonder Frontier vs (köpråd)

Purchaser

Medlem
Börjar falla hårt för trycket att skaffa en hoj nu från kollegor och andra och suget är onekligen stort. Tittat runt ganska mycket och hittat många fina cyklar men som alltid så åker budget uppåt och uppåt och sedan upp lite till.

Har nu börjat sansa mig med motivering att det är min första MTB och jag har knappt cyklat på flera år :) HT har alltid lockat mest så där är inga konstigheter. Kommer köra lite stig men även transportsträckor till stigar och även lite grus/skogsväg med dessa kollegor.

Har hittat denna Sonder Frontier som verkar vara lite av en XC inriktad hoj med dyl geometri, tyvärr finns det väldigt lite att hitta om den på nätet tycker jag så svårt att bedöma om det är ett bra köp. Med Sram SX, 29" och Recon RL gaffel och dropper går den på strax över 1100 £. har även kikat på tex On one Scandal med SLX komponenter och Judy Silver TK gaffel för 1095 £

Tankar kring dessa cyklar kring vilket som borde vara bästa köpet? (om något av dem är det).

Annars är ju Sonder Transmitter riktigt cool men den har ju dessvärre 27,5" och är då rädd att inte hänga med gubbarna på sina 29" FS värstingar (Scott spark 900 RC WRC m.m) :)

som sagt input tages TACKSAMT emot!

joary639

Medlem
Börjar falla hårt för trycket att skaffa en hoj nu från kollegor och andra och suget är onekligen stort. Tittat runt ganska mycket och hittat många fina cyklar men som alltid så åker budget uppåt och uppåt och sedan upp lite till.

Har nu börjat sansa mig med motivering att det är min första MTB och jag har knappt cyklat på flera år :) HT har alltid lockat mest så där är inga konstigheter. Kommer köra lite stig men även transportsträckor till stigar och även lite grus/skogsväg med dessa kollegor.

Har hittat denna Sonder Frontier som verkar vara lite av en XC inriktad hoj med dyl geometri, tyvärr finns det väldigt lite att hitta om den på nätet tycker jag så svårt att bedöma om det är ett bra köp. Med Sram SX, 29" och Recon RL gaffel och dropper går den på strax över 1100 £. har även kikat på tex On one Scandal med SLX komponenter och Judy Silver TK gaffel för 1095 £

Tankar kring dessa cyklar kring vilket som borde vara bästa köpet? (om något av dem är det).

Annars är ju Sonder Transmitter riktigt cool men den har ju dessvärre 27,5" och är då rädd att inte hänga med gubbarna på sina 29" FS värstingar (Scott spark 900 RC WRC m.m) :)

som sagt input tages TACKSAMT emot!
Sonder går att få som 29" men det kanske gick upp för mycket då?

Purchaser

Medlem
Sonder går att få som 29" men det kanske gick upp för mycket då?
Precis, tanken är att köra på 29" på frontiern med de hjulen och dropper blir priset liknande som Scandal. Transmittern är tydligen inte kompatibel med 29" enligt Sonder. Nackdelen med scandalen är ju spontant gaffeln. Möjligt även att 68 HA som Frontier har är en vettig första hoj även om man blivit lite påverkad av "massan" och gärna hade haft lite flackare vinkel. Scandal har ju HA 65 som Transmittern vilket kanske är väl bra :)

Freddie L

Aktiv medlem
Ska du hänga på gubbar på Sparks behöver du verkligen inte gå flackare än 68. En sån flack vinkel var nog nästan freerajd för några år sen.

Om du sen märker att du vill köra linjer som gubbarna drar sig för, ja då kan du gå all-in på flackheten mm till nästa cykel.

Purchaser

Medlem
Ska du hänga på gubbar på Sparks behöver du verkligen inte gå flackare än 68. En sån flack vinkel var nog nästan freerajd för några år sen.

Om du sen märker att du vill köra linjer som gubbarna drar sig för, ja då kan du gå all-in på flackheten mm till nästa cykel.
Tack för input! Som sagt kanske är en vettig mellanväg att gå innan man riktigt vet vad man själv gillar för åkande, inbillar mig mest att jag gillar stig då det framstår som absolut roligast och jag generellt är en person som inte är så fokuserad vid snabbhet...gillar ultralöpning mer än millopp osv :) Märker man sedan att det verkligen är stig som är grejen då kan man ju alltid byta hoj!

En fundering dock, är det generellt värt 200£ att få Sram NX istället för SX på en första hoj eller bör jag hellre lägga de pengarna på en dropperpost?

Edman

Aktiv medlem
En fundering dock, är det generellt värt 200£ att få Sram NX istället för SX på en första hoj eller bör jag hellre lägga de pengarna på en dropperpost?
Ska man gå efter vad folk säger här, så får väl NX inget jättebra betyg, så kanske nej.
Är väl i så fall bättre med SLX.

aki

Aktiv medlem
Gillar du Transmitter tycker jag inte du ska låta 27,5" hindra dig. Det är nog inte skrivet i sten vilket av 27,5 eller 29 som är "snabbast".

Purchaser

Medlem
Här kommer ett annat tips som jag hade övervägt, eller snarare kört på hellre än de andra :)

Det är ju onekligen ett relevant tips! gaffelvinkel precis emellan de båda andra och samma gaffel och växlar men 29" och samma prisläge. Absolut intressant alternativ!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det sägs ju att man *måste* ha 29 på xc-cykel, men ju lättare terräng det är ju mindre skillnad gör det.
Däremot gör slackare gaffelvinkel oerhört mycket när det blir stökigt nerför och jag har aldrig förstått vad det ska vara för nytta med brant dito för platt o uppför, tror mest det är konservstism. Och att köra med 27,5+ är också en stor fördel när det bär nedför, blir stenkistigt och allmänt stökigt, och ger massor av fäste när det är brant uppåt.
Som innehavare av en transmitter (visserligen carbon som är xc-ram-lätt) (som komplement till min am-fs), och cyklar inte xc, men ville jag det skulle jag bara sätta på smalare däck på den och en större klinga. Transmittern är otroligt mångsidig.

bokaj

Aktiv medlem
Det är ju onekligen ett relevant tips! gaffelvinkel precis emellan de båda andra och samma gaffel och växlar men 29" och samma prisläge. Absolut intressant alternativ!
Nu får nån rätta mig om jag gissar för vilt här, men jag tror att gaffeln på MB31an är en bättre variant av Recon jämfört med den på Sondern (Recon silver). Om det inte är så att MB31an inte skriver ut hela specen på sin gaffel förstås, men det är bara att ringa allebike om man vill veta säkert.

Purchaser

Medlem
Nu får nån rätta mig om jag gissar för vilt här, men jag tror att gaffeln på MB31an är en bättre variant av Recon jämfört med den på Sondern (Recon silver). Om det inte är så att MB31an inte skriver ut hela specen på sin gaffel förstås, men det är bara att ringa allebike om man vill veta säkert.
Tack för reflektionen ska kolla upp det med Allebike!

Purchaser

Medlem
Är tydligen denna gaffel på MB31:an
ska enligt ligga emellan Silver och Gold i skalan.

pwr

Medlem
Jag har en Sonder transmitter och är helnöjd efter drygt hundra mil på den. Pumpar du däcken hårt får du tack vare storleken på dem i princip 29" hjul. Släpper du ut luft blir den mer dämpad än någon annan HR skulle jag tro. Den är dock långsammare än andra cyklar på grund av däcken framförallt när det gäller acceleration, men det går ju att sätta på vanliga 29" hjul och däcke på den också :)

Purchaser

Medlem
Jag har en Sonder transmitter och är helnöjd efter drygt hundra mil på den. Pumpar du däcken hårt får du tack vare storleken på dem i princip 29" hjul. Släpper du ut luft blir den mer dämpad än någon annan HR skulle jag tro. Den är dock långsammare än andra cyklar på grund av däcken framförallt när det gäller acceleration, men det går ju att sätta på vanliga 29" hjul och däcke på den också :)
Kul att höra!

Så det är alltså främst vid acceleration som skillnaderna märks om jag tolkar det hela rätt med standard 27,5 på. Visste inte heller att det gick att köra den med 29"?

pwr

Medlem
Kul att höra!

Så det är alltså främst vid acceleration som skillnaderna märks om jag tolkar det hela rätt med standard 27,5 på. Visste inte heller att det gick att köra den med 29"?
Har för mig tillverkarna skriver det på hemsidan, annars säger de max 2,8" bredd, men 3" funkar också även om det blir lite trång mot stagen (jag har det på vinterdäcken). Framåt mot sadelstolpen är det fortfarande gott om plats.

Purchaser

Medlem
Har du tittat något på denna?
Finns inte i lager just nu.. dock.
Har kikat på den och den är onekligen vass också men finns ju inte att köpa som du säger. Men kommer den in framåt hösten så är den absolut intressant!

joary639

Medlem
Jag är med ute efter en stigcykel, men nu kan jag lika gärna vänta till slutet av sommaren. Det ska bli spännande att se hur det blir i augusti-september. Om det kommer finnas mycket cyklar som reas när de väl kommit in eller om det kommer fortsätta vara dåligt på lager året ut.

Purchaser

Medlem
Jag är med ute efter en stigcykel, men nu kan jag lika gärna vänta till slutet av sommaren. Det ska bli spännande att se hur det blir i augusti-september. Om det kommer finnas mycket cyklar som reas när de väl kommit in eller om det kommer fortsätta vara dåligt på lager året ut.
Ja onekligen intressant, som sagt jag tänker lite likadant. jag köper nog inte förens slutet på sommaren/hösten nu i vilket fall. Inväntar och ser vad som kommer från tex Ragley, Nukeproof, Vitus osv. Commencal var ju en riktigt het kandidat innan men verkar som de höjt priset ganska ordentligt till 2021 om jag fattat det hela rätt. Vill lägga max 12 så nu är det väl de tre alternativen + Sonder (Frontier/Transmitter) och MB31 som känns hetast!

jonte987

Aktiv medlem
Kollar man Ragley så kan primal och eccentric också var kul att titta på. Även de helt slut nu vad jag kan se.

Gravelgrinder

Ny medlem
Sonder Frontier har nog 1 månads leveranstid för montering nu, om man orkar vänta till augusti. Lös ram går att köpa direkt däremot (med stel gaffel)

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer