Overkill för en glad amatör,men......

AndersJB

Medlem
Halloj!
Ny här,och bara trampat MTB nått år,tog över frugans HT när hon köpte FS....tänkte jag kanske kunde cykla lite nån gång,verkade inte så kul som hon hela tiden påstod.
Lång historia kort,då min Motocrosskarriär lades ner för några år sedan blev jag hooked direkt,och nu har jag en månad gammal FS stående jag med! 😌

Men då jag även älskar att tillverka saker,bygger "Custom-MC",tillverkar prylar i alu,titan och kolfiber,och har en liten maskinpark i garaget,måste det ju gå att göra balla saker till en MTB också??
Som ex MX-åkare är man ju petig med fjädringen,och den nya Geniusen har en helt ok Fox34 Performance för en MTB-amatör som mej,men va fan...måste ju gå att testa annat.
Sagt och gjort,tillverkade en "Dual-Chamber" för att försöka få den lite mer anpassad för en "Semi-Fet" medelålders gubbe....kanske overkill och att kasta pårlor för svin,men kostade bara ett par timmar i svarven och fräsen,+ en oring!
Kan bli bra,kan bli anus...det visar sej...om inte annat har man en cool,guldig pryl att ha på hyllan i garaget!

Allt 100% homemade,och ingen modern CAD-ritning eller CNC-maskin....skiss i kollegieblock och helt manuella maskiner...old style ska det vara!!😜
Även eloxeringen görs hemma i garaget,har som "mål" när jag bygger Customhojar att allt ska tillverkas i mitt garage/verkstad...fix ide men kul att göra det.

Idag ska den testas live,bara ta med pump och skrivblock,sen cykla tills man kräks...kommer bli kul detta!!
Anders.

Bilagor

jonte987

Aktiv medlem
Mycket cool. Det finns mycket du kan göra. Reservdelar och verktyg. Sen är det bara att svetsa en ny framtriangel.

aribr

Aktiv medlem
Snyggt. Samma concept som DSD Runt, Chickadeehill AWK och SD DVC så borde funka...körde själv med en AWK och det var en fin uppgradering.

AndersJB

Medlem
Precis som skrivs ovan,är väl i princip en ide om "flexibla"/justerbara tokens.
Ett högre tryck i "prylen",och ett lågt i gaffeln.
Finns ju motsvarande att köpa,men då jag kan ville jag göra en själv...hoppas jag beräknat allt rätt,men det visar sej!
Learning by doing är min grej.😊
Anders

jonte987

Aktiv medlem
Precis som skrivs ovan,är väl i princip en ide om "flexibla"/justerbara tokens.
Ett högre tryck i "prylen",och ett lågt i gaffeln.
Finns ju motsvarande att köpa,men då jag kan ville jag göra en själv...hoppas jag beräknat allt rätt,men det visar sej!
Learning by doing är min grej.😊
Anders
Tror det viktigaste är att du räknat rätt på hur mycket plats som finns. Dvs höjden på max antal token. I alla fall funkar det så på rockshox

Kid1000

Aktiv medlem
En fin uppgradering. Går nipplarna fritt från downtube på ramen? En "feature" med vissa ramar är att det är mkt tight mellan topcaps på gaffel och downtube.

frankfurt

Aktiv medlem
Snyggt! Typiskt att något så inspirerande dyker upp typ dagen efter att jag bestämt mig för att sälja fräsen 😂

AndersJB

Medlem
Jonte,räknade på att den skulle ha 50cc som volym inne i gaffeln,enligt Fox kan man ha max 5st 10cc tokens i gaffeln.
Då ska det worst case inte bli värre tryck i gaffeln än med max tokens hoppas jag.
Och "fullt intryckt" kolv i kammaren är det 22cc,ungefär som 2st.
Då hoppas jag jag kan hamna skapligt rätt,men blir nog ett jäkla pumpande,testande och mer pumpande...grisjobb men kul att testa och leka...då lär man sej säkert nått om MTB fjädring utmed vägen.😊
Anders.

AndersJB

Medlem
Snyggt! Typiskt att något så inspirerande dyker upp typ dagen efter att jag bestämt mig för att sälja fräsen 😂
Sälja fräsen??
Det är ju som att sälja en av ungarna ju!! Man säljer aldrig en maskin i verkstan...sälja diskmaskinen,hunden,hörnsoffan,frugans bil och liknande går först...men garaget är helig mark! 😉😉😉

Makten

Aktiv medlem
Fräsigt! Det enda är väl att den borde göra motsatsen mot tokens? Alltså mer linjär fjäderkurva snarare än mer progressiv. :unsure:

Edit: Vill man ha "ställbara tokens" så är det nog snarare en fast kolv där man justerar höjden med en skruv som är grejen.

jonte987

Aktiv medlem
Du ska kunna få mer mid stroke support till lägre tryck men utan brant ramp upp på slutet. Så mer linjärt ja.

På min låga kompetens låter det bättre än token men sämre än justerbar negativ.

frankfurt

Aktiv medlem
Sälja fräsen??
Det är ju som att sälja en av ungarna ju!! Man säljer aldrig en maskin i verkstan...sälja diskmaskinen,hunden,hörnsoffan,frugans bil och liknande går först...men garaget är helig mark! 😉😉😉
Byta ut mot horisontalfräs är väl mer korrekt beskrivning. Jag har korsbord på pelarborren 😀 och fräser sällan med den precision som min Emco ger mig. Men jag lovade visserligen att aldrig bära den igen efter att ha flyttat in den utan gaffeltruck.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer