Packa cykel, budgetstyle. Har jag tänkt på allt?

Hasse#7

Aktiv medlem
Håller på och förbereder möjlighet till resa med cykel. Det finns redan trådar om detta men jag vill gärna ha en dagsfärsk. Planen är att använda en vanlig cykelkartong, men sen har jag hittat på lite eget också där fokus har varit att det skall vara billigt men bra. Mycket tacksam för tips innan det är för sent. Utöver det tänkte jag att någon annan kanske kan behöva lite uppslag inför liknande äventyr.

Till att börja med kan jag säga att man inte bara behöver en cykelkartong. Man behöver en som passar storleken på din cykel, det blir trångt med emballaget och det finns inte mycket extrautrymme inuti.

Jag har plockat isär följande. Lossat styre och stam, vridit stammen så den ger stöd och inte tar onödig plats. Tagit bort pedaler, de ligger i paketet nere vid diagonalrör/sadelrör. Tagit bort framhjul, QR ligger i ena vattenflaskan. Framhjulet kommer stå emballerat med extra skavskydd på nav bredvid cykeln i lådan. Sadeln med stolpe ligger under i det lösa paketet. Gaffeln har en säkring i botten och sadelröret har en plugg. Bakväxeln är lossad och ligger inne mellan ekrarna i bakhjulet. Växelörat är kvar men har fått lite stoppning. Eventuellt gör jag lite extra korvar av isolering och petar ned strategiskt. Går det så lägger jag ner skorna också. Kommer göra en extra check så att inte isolering kan skaka av och att inget kan ramla ut om det blir hål på kartongen. Funderar på att lägga med verktygen för montering i den andra vattenflaskan. Däcken är tömda.

Använt emballage:

Rörisolering från Jula stor modell, två rör räckte. Tror de kostar ungefär 30 kr st.
Underlagsplast från IKEA. 15 m2 som är alldeles för mycket kostar 89 kr/rulle. Kanske ett bra tips för er som måste skicka tillbaka grejer på garanti.
Tejp och eventuellt remmar. Jag har en rem till styret.

005.jpg

008.jpg

Lådan då. Jag tänkte mig att jag skulle förebygga att lådan faller i bitar pga väta, dessutom vill jag ha något att bära i utan att det är hål in i lådan. Med hjälp av lätttviktspresenning och en snäll fru har det blivit ett kartongfodral. Det funkade bra att sy försiktigt i plasten. Remmarna är inte fästa än men målet är att välja plats så att de hopsydda i varandra bildar en "bur" som inte kan ramla av och som går att bära i. Det sitter en rem runt hela lådans smala sidor också. Det som är kvar är att göra en infoficka att ha bagageinformationen i. Jag tänkte sätta den på smal långsida uppåt för att den skall gå att se om flera kartonger och väskor står eller ligger bredvid varandra.

Använt material.
Kartong från cykelaffär. 0 kr, gaffelsäkring och sadelrörsplugg ingick. Tack!
Två lättviktspressar av minsta modell från Jula 19 kr/st.
Fem remmar, fem meter långa från Jula, har för mig att de kostade 25 kr st.
Symaskin, tråd, fru. Kostnad svårbeskriven men prisvärd.

007.jpg

Som sagt glada tillrop och tips mottages tacksamt.

Funkar säkert. Många flyger med kartong, men det är när man ser sånt här man känner att det var värt att pynta 3 lök för en väska som tar en kvart att packa.

Jag skulle vilja ha nå slags hjul på den där kan jag tillägga. Verkar lite otympligt att släpa runt på?

/M

jonja

Aktiv medlem
Kan du inte surra hjulen i huvudtriangeln för att få ner dimensionen på kollit? Brukar jag göra. Hårdväska kan man fråga runt om man kan få låna, skulle aldrig köpa en sån själv med den låga utnyttjandegrad som jag har. Kan vara bra att stoppa i dummy-axlar eller gamla kasserade nav för att stärka upp gafflarna, tar man bort hjulen är de inte alls lika starka längre.

Senast ändrad:

bakhjul

Medlem
Jag skulle ha grym ångest att sy/tejpa ihop en kartong, för att sedan upptäcka att jag glömt att packa nåt :)

Lokala cykelhandlare är ju ett bespottat släkte här på Happy, men jag har i alla fall hyrt en utmärkt hårdskalsväska i en vecka för 375:- hos min LBS.

Hasse#7

Aktiv medlem
Hmmmm? Känns inte helt stabilt det här. Lite förvånad med tanke på hur mycket kartonger man faktiskt ser på flygplatserna.

@martinpetter.
Målet var budget. Skulle jag vara mer frekvent resenär skulle jag resonera annorlunda. Men är det inte mycket som måste demonteras även i hårdskal? Jag har stora cyklar så måtten bli givna men det klart att en fetare väska och bägge hjulen av är mer kompakt. En hjulidé finns men är inte klar.

@jonja.
Jag har en låsning i gaffeln. Bak sitter ju hjulet i och allt får plats.

@bakhjul.
Helt klart ett bra alternativ att hyra. Men att glömma saker sitter nog mer i huvudet än i lådan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kartong är funkis, jag har aldrig lagt ner sådär mycket jobb på att skydda cykeln (eller kartongen) och har alltid fått cykeln oskadd både fram och tillbaka. Det bästa med kartong är att man kan slänga den när man kommer hem från resan. Med det jobb du lagt ner skulle jag inte vara ett dugg orolig.

Men säg till nästa gång, jag har två Evoc-väskor som går att låna ut.. Av med hjul, pedaler och styre. Man packar ner en cykel på en kvart ledigt och den är bra skyddad. Det är ingen hårdskalsväska, men det är klart mer skydd än i en vanlig mjuk väska.

Hårdskalsväska funkar inte bra om man flyger med mountainbike, då blir det för tungt för att den ska få åka med.

Hasse#7

Aktiv medlem
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Kartong är funkis, jag har aldrig lagt ner
> sådär mycket jobb på att skydda cykeln (eller
> kartongen) och har alltid fått cykeln oskadd
> både fram och tillbaka. Det bästa med kartong
> är att man kan slänga den när man kommer hem
> från resan. Med det jobb du lagt ner skulle jag
> inte vara ett dugg orolig.
>
> Men säg till nästa gång, jag har två
> Evoc-väskor som går att låna ut.. Av med hjul,
> pedaler och styre. Man packar ner en cykel på en
> kvart ledigt och den är bra skyddad. Det är
> ingen hårdskalsväska, men det är klart mer
> skydd än i en vanlig mjuk väska.
>
> Hårdskalsväska funkar inte bra om man flyger med
> mountainbike, då blir det för tungt för att den
> ska få åka med.

Tack! Nu blev jag lugnare :). Det är inte så mycket jobb nedlagt. Lite tankearbete, terapihandel (inte IKEA då, det klassas som prövning), frugan sydde ett par timmar medan jag slöjdade, klippte och täljde. Jag har en plats hemma till kartongen så den överlever nog om den förvaras i fodralet med öppet lock. Nästa gång går det fort att packa. Jag uppskattar totalvikten på paketet inklusive allt till ca 13 kg. Känns hanterbart så länge man inte är helt ensam. Är man två kan man ju alltid lämna cyklarna hos ena personen och därefter krångla med bilparkering osv.

larsaw

Aktiv medlem
BUMP!

Snubblade över en kommersiell variant av Hasses smarta omvandling av ”random” cykelkartong till fullfjädrad cykeltransport-väska:

https://singletrackworld.com/2019/04/yt-body-bag-converts-cardboard-box-bike-bag/

Det är YT’s s.k. Body Bag som ni kan stoppa ner er sparade cykelkartong i (så länge den inte överskrider 35 x 90 x 134cm).
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2174
120€’s är inte billigt för denna omvandling, men klart mer överkomligt för motsvarande skydd från andra aktörer...

Som alt. till ovan hittade jag också denna artikel: https://singletrackworld.com/2019/05/the-bike-box-roller-converts-your-cardboard-box-into-a-travel-case-on-wheels/
Som för nästan halva priset gör er gamla cykelkartong mer hanterbar när den ska få tjänstgöra som transportväska.
https://bikeboxrollers.com/shop?olsPage=products/bike-box-rollers
Sen om ni har skills och utr. att sy ett presseningsfodral är upp till er själva att avgöra :D

kais01

Aktiv medlem
den där kartonväskan väger 4,5 kg. är inte det närapå som en vanlig cykelväska?

viktigt vid cykelpackning är att skydda växeln, kanske ta loss den, och att montera spacers motsvarande hjulaxlarna för att skydda gaffelbenen. de är inte gjorda för hårda smällar från sidan.

Rattnalle

Aktiv medlem
clnr sa:
En Evoc väger nästan det dubbla, 8.6 kg. En Scicon väger ca 8kg. De är bland de lättare seriösa alternativen.
Fast då får man hela kittet med stoppning, ram, fästen invändigt etc. En kartong plus en sån där 4,5 väska plus stoppning borde väga något snarlikt.

Evocen känns rätt prisvärd jämfört med det där pysslet om man ändå ska betala en hygglig summa för det. Poängen att kartongen är gratis och går att slänga försvinner ju till stor del.

larsaw

Aktiv medlem
Så klart kan den inte jämföras med en hardcase, men mot en mjuk väska som kan bli spetsat och repad/tillknycklad så tycker jag det kan funka som alternativ. Vart hittar ni en EVOC el. liknande för 1200kr?

clnr

Aktiv medlem
@Rattnalle: Sant!
Fördelen med den senare lösningen med hjul och remmar så underlättar det ju om man vill resa runt utan att behöva tänka på lagra en stor väska så länge som man kan få tag på en ny kartong och en rulle tejp.Typ bike packing eller kreditkortstouring.

@larsaw: Min kommentar var kring vikten enbart.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer