[Packa upp och första intryck]Canyon Spectral AL 7.0EX

jekyll

Aktiv medlem
För ungefär 5 år sedan fick jag ny fart på mitt mtb-intresse, följden blev att jag köpte en ny cykel.
http://happyride.se/forum/read.php/1/1590558/1590591

Vi har haft mycket kul ihop. Segmentet AM/Trail är väl lite som mellanmjölk, funkar till det mesta men inte riktigt bra på något.
En perfekt cykeltyp till mig alltså. Cykelvasan har avklarats och DH-banan i Åre har körts.

Under ett års tid, från och till, har jag tittat på nya cyklar.
Specen mitt huvud har varit ganska klar:
- Geometri för stök och en smula nerför
- 27,5"
- 1x11
- Pike
- Hisspinne

Kort sagt en Trail-Trenduro hoj.
Jag har kollat på lite olika märke, Spesh, Commencal, Bird, GT, Trek och även i något svagt ögonblick även på lite mer exklusiva nordamerikaner som Santa Cruz, Banshee och Ibis.
Men trots att jag är skåning så har nog någon anfader till mig spenderat tid i Småland. Jag vill ha bang for the buck.
Så jag satte en gräns på 30k.

Canyon då?
Jo, mer och mer tid spenderades på deras hemsida och diverse forum. På senare tid är det ingen munter läsning. Leveransbekymmer. Problem med garantier. Usel återkoppling. Rambrott.
Sen någon gång i början av året verkade som leveranserna var på gång igen.
Då bestämde smålänningen att jag skulle ge Canyon en chans. Frågan var vilken hoj jag skulle ha.
Strive eller Spectral.
Well, Strive har Shapeshifter. En sak till som kan krångla. Kanske bra men vad jag sett så har ingen annan tillverkare annamat konceptet. Dessutom lite tyngre vilket är onödigt vikt att släpa på mina dagliga turer där jag inte har nytta av den kraftigare cykeln.
Så det blev en Canyon Spectral AL 7.0EX.
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/2016/spectral-al-7-0-ex.html
Jag är ingen jättetarzan när det gäller hopp och dropp så att Spectral är klassad som kategori 3 enligt Canyons skala hoppas jag inte ska ställa till några problem. Kategori 3 innebär att man inte ska droppa högre än 60cm eller köra regelbundet i bikeparks.

Jag värkte och läste och använde Canyons storleksverktyg. Japp, mina 170 skulle färdas på en cykel i stl S. Här var jag dock lite tveksam, jag vill för allt i världen inte ha en för liten cykel.

Beställningen lades 27/1, orderberäftelsen sa att leverans skulle ske 7-11/3.
10/3 knackade UPS på dörren med min nya cykel.

Lite bilder på uppackning
Foto2016-03-10124726.jpg

Foto2016-03-10125418.jpg

Foto2016-03-10130127.jpg

Foto2016-03-10133139.jpg

Foto2016-03-11195319.jpg

Foto2016-03-11195336.jpg

Foto2016-03-11195642.jpg

Första intrycken då?
Min första tur blev ett eldprov för en ölförgiftad 40-åring som cyklat alldeles för lite. 3.15 minuter på en känd vandringled på Söderåsen. Jag trodde mina ben skulle gå sönder den sista timmen. Men cykeln gick bra!

Foto2016-03-13131630.jpg

Kopparhatten

Foto2016-03-13152024.jpg

Natthall med Rönneå i bakgrunden

Ikväll blev det en pannlampstur på mina hemmastigar, jag har en runda som brukar ta knappt 50min att cykla.
Idag gick det på 45min utan att jag på något sätt körde hårdare än vanligt.
Det går alltså att köpa sig snabb!

Jag sitter något mer utsträckt än tidigare trots kortare stam, men å andra sidan med ett 760mm styre.
Dvs storleken känns bra.
Geometri och dämpare är ett rejält lyft mot tidigare. Spectralen svarar bra när man trycker på på pedalerna. När det går utför blir cykeln stabil och trygg men har ändå kvar sin kvickhet på platten. Skön kombo!
Jag har inte testat mer krävande utförscykling ännu så det kan jag inte uttala mig om.
SRAM GX 1x11 funkar bra. Skönt med den där extra 42-kransen vid långa stigningar. Ovant med trigger.
Bromsarna är väl den största tveksamheten. SRAM Guide R bromsar helt ok men ger inte det där bettet som jag är van vid från mina XT-bromsar.
Däckkombon är trevlig, Highroller 2 fram och Minion SS bak. Bra rull och bra grepp i svängar. Förvånansvärt bra fäste bak så länge det inte är ren lera. Jag har dock viss skepsis mot SS bak när det ska till att bromsa eller är kladdigt så jag kastade in en beställning på ett nytt bakdäck. Det blev ett Maxxis Tomahawk från alltricks.fr.
Det ska bli spännande att testa. Om det blir finväder under sommaren så kanske jag slänger på det fram istället för HR och kör med SS bak. Har även planer och grejor till att testa tubeless.

Största aha-upplevelsen var smidigheten att ta sig över småstök som stockar, stenmurar och liknande. Passager som jag tidigare kanske klarat varannan gång känns mycket lättare nu.
Om det beror på geometrin, dämparna, de större hjulen är helt enkelt är placebo känns som det kvittar. Högst troligt en kombination.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd hittils efter två turer. Vad det nu är värt...
Den nya cykeln blev ett stort lyft för mig. Så stort att jag anmält mig till första Endurotävlingen på Vallåsen.

Senast ändrad:

Daaanyy

Aktiv medlem
Ser vass ut! Får se vad den går för om TF ordnar enduroserie i år ;)

raider

Medlem
Den där verkstaden känner jag igen....?Bra första recension på vad som verkar en grym jonne??

Zliper

Medlem
Har en 2015 7.0ex själv i small (är 174) sjukt skön cykel! Skulle nästan vilja testat en medium...bara för att, men för liten är den inte. Jag satt på en annan air shaft i dämparen så den är på 160 mm nu och 2 tokens och det gjorde en jäkla skillnad.
Själv är jag nöjd med bromsarna att dom inte tvär nyper utan man kan smyga lite mer.

marr

Moderator
Forumvärd
Najs cykel och trevliga miljöer. Vi får ta en tur ihop lige längre fram när jag byggt hoj med :)

jekyll

Aktiv medlem
Zliper sa:
Har en 2015 7.0ex själv i small (är 174) sjukt skön cykel! Skulle nästan vilja testat en medium...bara för att, men för liten är den inte. Jag satt på en annan air shaft i dämparen så den är på 160 mm nu och 2 tokens och det gjorde en jäkla skillnad.
Själv är jag nöjd med bromsarna att dom inte tvär nyper utan man kan smyga lite mer.
Ja, jag vill minnas att du var en del i mina storleksbrydderier. Men samtidigt den som övertygade mig om att S var rätt.
Håller med, det hade varit intressant att testa en M ....bara för att.
Mecka om dämparen är inte aktuellt nu i första läget, men absolut något jag ska ha i bakhuvudet.
jag har för mig att jag läst att du bor i Åre. Har du testat DH-spåren där med din Spectral?
Troligtvis ska jag dit under bikeweek för att testa grejorna på riktigt.

MatsS

Aktiv medlem
Jag har beställt en Spectral 6.0 som såklart är senare än utlovad. Jag beställde en M och är 171 så det blir intressant att se hur den blir. Jag har dock en 50mm stam som jag har tänkt att sätta på

jonass

Medlem
Härligt skrivet, då jag själv går i tankar att köpa en spectrel.
Men saken är att jag har anmält mig och ska åka cykelvasan i år.
Har du ni hunnit att köra den på grusväg och hur fungerar den till det?

jekyll

Aktiv medlem
jonass sa:
Den funkar över förväntan på transportpartier. Jag har tyvärr mycket sån cykling omkring hemmet.
Har du inte en ändamålsenlig hardtail så hade jag inte tvekat en sekund över att köra med Spectralen.
Pumpa dämparna, släng på lättrullade däck och fundera över barends för att kunna variera positionen på händerna. Det finns plats för ett flaskställ.

Edit: Bytte ut lättrimmade till lättrullande (Damn you autocorrect)

Senast ändrad:

jonass

Medlem
jekyll sa:
jonass sa:
Den funkar över förväntan på trnsportpartier. Jag har tyvärr mycket sån cykling omkring hemmet.
Har du inte en ändamålsenlig hardtail så hade jag inte tvekat en sekund över att köra med Spectralen.
Pumpa dämparna, släng på lättrimmade däck och fundera över barends för att kunna variera positionen på händerna. Det finns plats för ett flaskställ.
Jag har en cube ams för xc men jag känner att jag vill åka mer i skogen?
Tack för info nu är det bara kolla vilken modell som skulle passa mig.

Liho

Ny medlem
Hej,

Nu har du förhoppningsvis hunnit köra några turer på hojen. Hur upplever du den?

Jag går i köptankarna på att införskaffa något som kan klarar av turer i Alperna och kanske lite tuffare endurostök, men som samtidigt ska gå att köra här på hemmaplan (Bergslagen och Uppsala). Det jag letar efter är alltså en cykel som är rolig att köra utför och som kanske klarar av någon bikepark någon gång, men som även är en bra klättrare och upplevs "smidig".

Jag förstår att det kan vara en dum idé att försöka kombinera en xc med en enduromaskin, men eftersom jag inte ver hur mycket enduroåkning jag kommer göra framöver så vill jag nog inte heller gå hela vägen ut och införskaffa en renodlad endurohoj.

Just nu kör jag en HT i kolfiber, så vad jag än köper kommer såklart upplevas tyngre.

Så ja, kan Canyon Spectral 7.0 ex var ett bra alternativ?

Wilier

Aktiv medlem
Hejsan. Kul tråd. Hamnade på samma hoj efter lååååång tids forskning. Kört HT i över 25 år varav sista 10 på helstel med v-bromsar så det var inte utan ångest jag la beställningen på en 50% tyngre maskin med massa dämp. Men som Leo så klokt sa, man ångrar aldrig slaglängd :-). Är 174 och tog en S, är helnöjd med storleken. Har nu åkt en hel del på den och är sjukt nöjd det går att pressa den galet utför med spårval jag inte trodde va möjliga och den klättrar helt sinnessjukt bra, bara benen som stoppar. Den känns ganska lätt när man kör och relativt smidig och agil. Kanske inte lika smidig som min förra på superknixiga stigar men tycker det är skönt att slippa stå och mata hela tiden (har inte ork till det).

Hej,

Bra skrivet, har varit väldigt nyttigt för mig att läsa denna tråd. TACK!

Även jag beställde en canyon spectral 7.0ex några dagar sedan och ser verkligen framemot att cykla med den. Medans jag väntar har jag funderat på en uppdatering eftersom det finns en grej jag vet jag inte gillar med 7.0ex och vill byta ganska omgående. Även jag upplever att bakre däcken (MAXXIS MINION SEMI SLICK 2.3) behöver en uppdatering. Och medans man väntar så finns det ju ingeting trevligare än att beställa lite nya prylar. :-)

Jag är ganska nybörjare(haft 10års paus i mtb innan jag köpte en 29" nerve i februari, som inte blev så bra, gillade inte 29") och därmed bra grepp skall inte underskattas. Jag ägde semislick däck runt 12-13 år sedan då jag cyklade en hel del mtb och åtminstone då när det blev blött och när man körde på rötter och berg så var man "lite all over the place". Så om inte fysikens lagar har inte ändrats markant sedan dess, jag skulle gärna byta ut däcken.

Men tänkte fråga nu efter ni har hunnit testa, hur känns SS däcken? Är det någon som behållit dem på? Eller är det tomahawk som gäller? Eller kanske andra däck?

Jag tar gärna tipps om bra trail-däck. Är väldigt dåligt insatt i olika modeller så hjälp tas emot tacksamt!
Skulle gärna ha däck som är hyffsad samma vikt(tror SS väger runt 750g), har bra grepp (även när det är blött), är dock inga "traktordäck" som inte rullar någonstans och förstås ska de inte förvärra min personliga konkurs för mycket....

marr

Moderator
Forumvärd
MikaelL2016 sa:
Hej,

Bra skrivet, har varit väldigt nyttigt för mig att läsa denna tråd. TACK!

Även jag beställde en canyon spectral 7.0ex några dagar sedan och ser verkligen framemot att cykla med den. Medans jag väntar har jag funderat på en uppdatering eftersom det finns en grej jag vet jag inte gillar med 7.0ex och vill byta ganska omgående. Även jag upplever att bakre däcken (MAXXIS MINION SEMI SLICK 2.3) behöver en uppdatering. Och medans man väntar så finns det ju ingeting trevligare än att beställa lite nya prylar. :-)

Jag är ganska nybörjare(haft 10års paus i mtb innan jag köpte en 29" nerve i februari, som inte blev så bra, gillade inte 29") och därmed bra grepp skall inte underskattas. Jag ägde semislick däck runt 12-13 år sedan då jag cyklade en hel del mtb och åtminstone då när det blev blött och när man körde på rötter och berg så var man "lite all over the place". Så om inte fysikens lagar har inte ändrats markant sedan dess, jag skulle gärna byta ut däcken.

Men tänkte fråga nu efter ni har hunnit testa, hur känns SS däcken? Är det någon som behållit dem på? Eller är det tomahawk som gäller? Eller kanske andra däck?

Jag tar gärna tipps om bra trail-däck. Är väldigt dåligt insatt i olika modeller så hjälp tas emot tacksamt!
Skulle gärna ha däck som är hyffsad samma vikt(tror SS väger runt 750g), har bra grepp (även när det är blött), är dock inga "traktordäck" som inte rullar någonstans och förstås ska de inte förvärra min personliga konkurs för mycket....
Det finns en lång bra tråd om bara däck..
Men ja gillar mina minion ss, iallafall sålänge det är hyggligt torrt :)

JBogevik

Aktiv medlem
Hej!

Är i lite funderingar kring att köpa en Spectral cf 8.0. Verkar vara en riktigt trevlig hoj men jag är också i funderingar kring storlek. Ni körde på S men är det någon i min längd (174 cm) som kör M? Vill man ha lite större eller lite mindre?

Känns som att man hamnar lite mellan storlekar :)

JBogevik sa:
Hej!

Är i lite funderingar kring att köpa en Spectral cf 8.0. Verkar vara en riktigt trevlig hoj men jag är också i funderingar kring storlek. Ni körde på S men är det någon i min längd (174 cm) som kör M? Vill man ha lite större eller lite mindre?

Känns som att man hamnar lite mellan storlekar :)
Jag är 174-175cm (har varit både 174cm och 175cm så antagligen är jag 174,5cm :-) ). Jag kör en spectral 7.0ex(2016). Vet inte om geometrin har ändrats till 2017 eller om en cf ram är annorlunda men jag har en M och är mycket nöjd med storleken. Känns spontant att en S skulle nog bli för liten för mig men det är säkert smaksak och har nog aldrig testat en S. Mycket nöjd M och cykel annars också. Känns att cykeln har mer potential än cyklisten... :-)

Ganska Ot men, såg att det var flera som hade Small ramar. Skulle nån vilja mäta överröret på sin AL ram i storlek Small? Är nyfiken på längd/årsmodell.

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer