Pakethållare på kolfiber cykel

Brynolf

Ny medlem
Hej, jag har en fundering kan man använda en pakethållare som fäst i sadelstolpen på en kolfiber cykel, sadelstolpen är i aluminium och max vikt kommer inte överstiga 10kg

Frågan var väl OM man kan använda en pakethållare fäst i stolpen på en kolfiberhoj.

Jag skulle säga JA - om det inte handlar om hopp och lek i luften eller flera mil grov grusväg typ tvättbräda och potthål. För vanlig slät cykling går det kanon, förutsatt att sadelstolpen har tillräckligt djupt instick ner i ramen naturligtvis.

Örjan Lax sa:
Jag skulle säga JA - om det inte handlar om hopp och lek i luften eller flera mil grov grusväg typ tvättbräda och potthål. För vanlig slät cykling går det kanon, förutsatt att sadelstolpen har tillräckligt djupt instick ner i ramen naturligtvis.
+1 på JA
Men förbehållen beror väl mer på totalvikten (dvs cyklist + last) och vilken belastning stolpen klarar av.
Med cyklist >110kg + 9kg last är värre för både stolpe och ram (oavsett vilket material den är gjord av) än cyklist <70kg + 12 kg packning.

/Håkan

Jag lyfter den här frågan…
-Kan man montera den här pakethållaren på en kolfiberram?

”The INFINITY UNIVERSAL transports up to 12 kg of luggage safely and reliably (not suitable for carbon frames and not suitable for transporting child seats).”
Står så i din länk.

Har svårt att se vad det spelar för roll vilket material ramen är gjord av .
Baksvingen på tex en kolfiber Enduro tror jag klarar mångdubbelt mot en fin stålracer med långa slanka sadelstag...

Har svårt att se vad det spelar för roll vilket material ramen är gjord av .
Baksvingen på tex en kolfiber Enduro tror jag klarar mångdubbelt mot en fin stålracer med långa slanka sadelstag...
Kolfiberkomposit blir väldigt starkt om lasten är drag och parallell med fiberriktningen MEN fibern i sig är väldigt känslig för böj och kompositen har låg hållfasthet tvärs fiberriktningen. Pakethållaren kommer belasta ramen med en trycklast tvärs staget (böj i fibrerna) och troligen tvärs riktningen på en majoritet av fibrerna.

Är förmodligen twillväv i cykelramen där fibrerna är vävda i kors ..
kolfiberkompsit är både stark lätt och spänstig. Bla därför det går att bygga komfortabelt mot aluminum tex som inte vill böja sig nämnvärt .

Bilagor

• Screenshot_20241025_001531_Chrome.jpg
    Screenshot_20241025_001531_Chrome.jpg
    72 KB · Besök: 32
  • Screenshot_20241025_001253_Chrome.jpg
    Screenshot_20241025_001253_Chrome.jpg
    98.7 KB · Besök: 26
Jag tvivlar starkt på att twillväv används mer än i estetiskt syfte i det yttersta lagret. I alla filmer jag har sett är det enkla lager med parallella fibrer som används. En konstruktion som byggs upp helt med twillväv blir inte mycket starkare än motsvarande stålbit. Det riktigt magiska med kompositer kommer när fibrerna kan optimeras med lastriktning.
Böjbarheten i de bilder som visas ovan bygger till stor del på matrisens (plasten omkring fibrernas) egenskaper, de enskilda fibrerna böjs inte heller särskilt mycket. De plaster som används som matris för cyklar har helt andra egenskaper än de plaster som används i ett fiskespö.

Tillbaka
Topp