Påkörd MTB (-99) får nytt liv

Beppe

Ny medlem
Påkörd MTB (-99) får nytt liv
Lång text framför er, hoppas ni gillar just min historia...


Har lusläst forumet mycket senaste månaderna, gjorde nyligen en användare och tänkte nu skriva en liten tråd om mig och mitt lilla bygge.

Info om mig, runt 30 år, cyklar väldigt mycket på en amatörnivå med usla damcyklar. Har bränt om flertalet med cx och racers med mina "en eller tvåväxlade" skitcyklar från 60-talet. Musklerna och viljan finns där, teknologin och det maskinella gör det tyvärr inte.

När jag var yngre kunde jag r*nka mig igenom kataloger med feta MTB-cyklar och drömma mig bort. Det här var på den tiden stötdämpande framgafflar började att lanseras ordentligt. När jag var runt 14 år tjatade jag till mig (på den tiden relativt dyr cykel för en pojkspoling) en "Crescent Balder", 26 tum, 21-växlad, med en dämpad framgaffel. Morsan var ensamstående med dåvarande medioker lön, och cykeln kostade nog en 3500 kr, vilket var en stor utgift för vår familj på den tiden.

Älskade cykeln och brukade den flitigt. Medan resterande skitungar körde runt på gnisslande gamla cyklar, eller budgetvarianter från Biltema, gled jag runt med min gröna hoj och gillade livet. Körde även downhill med den från Åreskutan. När äldre grabbarna plockade av sina feta MTB's från liften och sedan brände om oss i blixtens hastighet i backarna vart man inget annat än imponerad. Jag kunde inget alls om cyklar då men tyckte att dessa killar var extremt häftiga.

Ett par år gick och en vän som nyligen tagit körkort skulle låna morsans bil och sedan backa ur den från garaget, cykeln min stod framför. Gammal vana å killens vägnar så antar han att backen ligger i och trycker i gasen. Cykeln min hamnar intryckt mot väggen med extremt böjd vevarm till följd. Några tappra försök med hammare att banka tillbaka den, utan resultat, så fick cykeln sedan stå där - bortglömt.

Nu, en ca 15 år senare, tröttnade jag på att sega runt med mina kärringcyklar. Tröttnade även på att göra män med medelålderskomplex + cx/racerhojar arga genom att bränna om dessa med mina mormorshojar! Jag var mycket nära på att köpa mig en cx men valde att vänta lite grann och försöka se vad jag kunde göra med min gamla trasiga MTB.

Det mesta som syns från första bilden till andra är utbytt utom växel och bromssystemet på styret. Det som gjorts är:

Samtliga bytta wires, broms/växel
Nytt vevparti - http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-fc-m171-crankset/aid:443808 (visade sig vara sjukt svårt att få bort, utan verktyg - köpte även fel vevparti först, köpte sedan rätt - det nya passade men behövde modifieras, sågen åkte fram)
Nytt vevlager - http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/Vevlager-2000022045/ (det gamla hade rostat fast ordentligt, att få bort detta var nog det största problemet - rostlösare samt våld gjorde inte mycket men en gasbrännare och kylning fixade det efter mycket om och men. Gängpaj till följd och extrema svårigheter att skruva dit nya vevlagret, men det gick med mycket kraft)
Nya trampor (budet från Biltema)
Ny sadel - http://www.rosebikes.se/artikel/ritchey-trail-saddle/aid:720617
Ny bakre kasett - http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Vaxel/Kassett-2000021007/
Nya bromsbelägg - http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Broms/Bromsbelagg-V-broms-2000019319/
Nytt bakre hjul - http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Hjul/Bakhjul-for-kassett-21-vaxlar-2000021381/(det var snett sedan krocken)
Kedja (köpte fel först till det felaktiga vevlagret sedan en via Sportson som jag kapade, Shimano för 7-drev)

Till detta tillkommer flertalet nyinköpta verktyg och verktyg som är specifikt anpassade för att montera/demontera cykeldelar. Även olja, litiumfett m.m. tillkommer.

Ett fult och tungt stöd sattes på för att underlätta inställning av växlar. Det hjälpte inte, detta med inställning av växlar förblir för mig ett mysterium. Här rekommenderar jag ett särskilt arbetsstöd där man kan sätta fast cykeln högre upp och fixa med enklare.

Nu till det roliga...

Schwalbe 2 x AV13 slang, 40/62-559 (26x1.5-2.5"), 40 mm bilventil
Schwalbe, Kojak däck, 26x2.0 (50-559)

Bägge via: http://www.cyclecomponents.com/

Både ovanstående företag samt http://www.rosebikes.se/ var relativt snabba i sin leverans och rekommenderas.

När nya däcken åkte på rullade cykeln på rejält bra och snabbt. Jag pumpade upp dessa strax innan maxtrycket, vilket var 5 bar. Just det, jag köpte en pumpjävel som hade inbyggd manometer också, lägg till det i listan. Målet nu är att lacka om cykeln till mattsvart och byta styrstam, för att sitta lite mer bekvämt när jag cyklar.


Mycket budgetdelar har använts, vilket såklart är tråkigt, men jag ville inte lägga ner för mycket pengar på en så gammal och risig cykel - även om det är min gamla älskling. Lade ner mycket slit och lärde mig även mycket när det kommer till att reparera och dona med cyklar, även om jag fick se mig besegrad när det kom till att ställa in växelpartiet perfekt. Att mecka med gamla hojar är frustrerande men också givande. För mig som total nybörjare kan jag dock erkänna att det har varit en högst lärorik uppgift.

När det väl kommer till kritan hade nog pengarna jag lagt ner på detta projekt täckt en hyfsat bra men begagnad nybörjarcykel inom CX. Hittade en på Blocket för 5000 kr precis innan som verkade mycket trevlig. Efter allt slit borde jag fan ha köpt den!

Jag cyklar på och denna smutsiga mutantracer rullar faktiskt på fint även om den inte kan jämföras med lite finare cyklar. Det har varit ett kul projekt som snart är avklarat. Jag siktar på en riktig CX-hoj framåt våren och då syns vi på vägarna.


Men helvete, behöver någon ha hjälp med att få bort ett fastrostat vevlager, ring mig!
 

Bilagor

  • 20150831_134630.jpg
    20150831_134630.jpg
    141.6 KB · Besök: 46
  • 20150919_184443.jpg
    20150919_184443.jpg
    113.6 KB · Besök: 102

Beppe

Ny medlem
Påkörd MTB (-99) får nytt liv
En sak till. Dämpade framgaffeln planeras eventuellt att bytas ut då cykeln används mest på landsväg. Men efter att ha läst runt här och på andra forum så vet jag inte riktigt om det skulle ge så mycket utdelning.

Vad tror ni?

Det är ganska bra gung i skiten och den går inte att låsa.
 

Beppe

Ny medlem
Påkörd MTB (-99) får nytt liv
Tack "fhloston" och "plumse" för era kommentarer :).

Råder dig "fhloston" att dra på liknande däck som jag använt mig av om du vill rulla snabbare, om du har en liknande cykel och cyklar mestadels landsväg. Stora problemet med dessa däck är att bromssträckan blir längre och däcken i sig är sämre när det är blött (och självklart på grusväg och i terräng).

Kom också ihåg att mina däck är i större storleken (bredare) 26x2.0 (50-559). Bredare däck bör alltså ge bättre egenskaper vid bromsning, men det känner jag inte av. Testkörde mina däck när det hade duggat lite lätt i förrgår. Gled på rätt bra. Knappast så att man hinner bromsa in ifall en bil far ut.

Vill absolut inte leka smart här nu utan berättar mina erfarenheter och just mitt däck jag använt mig av.
 

Kristoffer R

Aktiv medlem
Påkörd MTB (-99) får nytt liv
Kul story!

Snälla måla den inte mattsvart.... Det är bara cykeltjuvar som gör sånt
Den är riktigt cool som den är i sitt retroutförande

Ta det lite lugnt med trycket i däcken. 5 bar i ett 50mm däck frestar på fälgen.
Greppet beror mycket på gummiblandningen för övrigt.

Växlar: leta på youtube. Börja bak

1: allt måste vara rakt och helt

2: ett mekställ eller liknande är guld värt (budget "lina i taket" eller "två stolar, kvastskaft och tejp)

3: först strunta i reglaget lch dra vajern med handen där den är "fri" och ställ ändlägena

4: därefter matcha reglagets lägen med kassettens delning (indexeringen)

Tänk på att endast små rörelser krävs, ett varv på vajerjusteringen kan täcka ett helt växelsteg
 
Topp